Nekromanti Vad vill du har i en spelledarskärm?

soulsailor

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
48
Location
Skellefteå
Jag har suttit och funderat samt kollat igenom många av dom spellederskärmar man har. Vad vill man som spelledeare har i sin spellederarskärm?

I mitt skulle jag nog säga det som underlättar i strid, tabeller nödvändiga för strid för att undvika bläddra i regelboken. Ev kort lista på vad ex husrum och dylikt kan kosta. Ev motståndstabeller eller likanande.

Kort kan man nog säga i mitt fall vill jag nog ha saker så man slipper bläddra i ev regelbok förutom när det är saker som verkligen behöver kollas där, mestadels färdigheter.

Sen nästa fråga, kör ni med traditionell spellederarskärm eller en laptop?

I mitt fall är det nog det mer tradiotionella, slipper gärna datorn vid rollspel.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det beror så klart viket spel det handlar om.. Vad spelar du?

Föredrar en traditionell. Dator slipper jag gärna, men har en ipad man kan använda till regler.
 

soulsailor

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
48
Location
Skellefteå
Ahh glömde nog det. Tanken var nog kring fantasy rollspel, i mitt fall är det nog DoD (EDD och DoD8).

Fast har spelat andra spel där man undrar ibland varför dom tryckt in en del saker på spellederaskärm, ex hela köpeslistan för alla föremål i spelet är inte riktigt det jag behöver alla gånger.


Och håller med angående datorer, kan dock tänka mig att ipads och varianter kan vara riktigt behändiga, äger dock ingen i nuläget.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Namnlista! Kan vara mycket praktiskt att ha.

Också, det är viktigt för mig att spelledarskärmen är i ett vettigt format. Liggande A4 t.ex., hursomhelst inte för högt för då förlorar jag kontakten med spelarna - och slutar använda skärmen.

Sen gillar jag tanken på att själv hänga anteckningar, kartor, bilder etc. både på ut- och insidan av skärmen. Att den är modulär alltså. Man behöver inte ha plastfickor för det, men en lite styvare skärm man kan ha klämmor upptill kan vara bra.
 

soulsailor

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
48
Location
Skellefteå
Namnlista var en riktigt bra ide, perfekt när spelarna träffar karaktärer osv =)

Modular spellederarskärm, lät som en himla kul och bra ide. Har inte tänkt just för att hänga kartor osv men skulle ju spara lite plats bakom skärmen åt annat.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Exempelhandlingar, med svårighetsgrader, varierande resultat beroende på tärningsslag, och annan infomration som kan vara bra att ha om handlingarna.

Exempel på karaktärsutveckling, rekommenderat antal Äventyrspoäng eller Experience spelarna ska få, och för vad, och när, och vad olika saker kostar.

Vapentabeller.

Slumptabeller för allt som kan tänkas behövas, storymässigt och systemmässigt.

Och gärna steg-för-steg instruktioner för Karaktärsskapande, och för stridsrundor och vad för annat som kan behövas på den fronten.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,878
Location
Örebro
Bilder på kattungar man kan trösta sig med när ens spelare är dumma och/eller jobbiga.

Übereil
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Übereil said:
Bilder på kattungar man kan trösta sig med när ens spelare är dumma och/eller jobbiga.

Übereil
Det är vad jag har listor med fällor och kritiska skador till :gremlaugh:
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Jag ska ge ett tråkigt svar. Jag vill ha de "viktiga" reglerna på min sida och sådant spelarna har nytta av på deras sida.
Med viktiga menar jag de regler som påverkar spelets huvudsakliga fokus. Vanligtvis snackar vi strid, läkning, färdighets-regler och kanske även lite priser på viktiga saker. Jag tenderar att tejpa fast kartor på insidan.
Spelarna behöver se stridsregler och annat som påverkar dem.

(lägger till efter att ha läst God45s nlägg) Jag brukar oftast bara ställa upp skärmen när jag faktiskt behöver den för att dölja saker. Oftast dungeons.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Jag har en spelledarskärm för att inge pondus. Bredvid skärmen har jag en laptop med regelboken i. Kör vi med musik styr jag den från laptopen.

Jag har ingen spelrelevant info i spelledarskärmen, mest för att jag misslyckats kapitalt med att skaffa spelledarskärmar till de spel vi faktiskt spelar.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,548
Jag har en spelledarskärm för att inge pondus.
Det här är anledningen till att jag inte har en spelledarskärm. Jag vill få det att kännas mer avslappnat runt spelbordet för nya spelare och så att folk som har lite svårt för att prata i en grupp ska kunna känna att det inte är så alvarligt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Normalt sett vill jag ha en lista på alla färdigheter som finns i spelet (och om de är kopplade till särskilda grunegenskaper vill jag ha det angivet). Då kan jag snabbt se vilka färdigheter det finns att slå för när spelarna försöker sig på något oväntat.

Om spelet använder svårighetsgrader vill jag ha dessa angivna tillsammans med förklaringar på vad varje svårighetsgrad innebär.

Jag vill ha en lista över eventuella modifikationer som kan läggas på tärningsslaget (om det finns sånt).

En namnlista är skitbra, både på för och efternamn, män så väl som kvinnor.

En prislista är också skitbra, behöver inte vara jättelång, men jag vill ha referenser så jag snabbt kan dra till med vad saker kostar mellan tumme och pekfinger.

Jag vill ha några exempel NPC-er, typ: Råskin, Stadsvakt, Orch, goblin. Sånna saker.

Allt som behövs för strid: vapentabeller, rustningstabeller...

I princip vill jag att SL-skärmen ska vara alla regler utan något av "fluffet", pedagogiskt ordnade. Om detta inte får plats på en SL-skärm är spelet nog inte något för mig i alla fall (jag är för gammal för att memorisera komplicerade regler).

Vad gäller format föredrar jag personligen, efter massor av empiriska tester, när SL-skärmen består av fyra stående A4 (eller kanske lite större).
 

soulsailor

Veteran
Joined
13 Feb 2013
Messages
48
Location
Skellefteå
Känner igen mig där, under många år en gammal MC spelledarskärm tjänstgjort avsett spel. Blir man hänger saker lite här och var. Har några andra spelledarskärmar också för några av dom spel man kör.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,974
Location
Ludvika
Ja visst ja: framsidan!

Den bästa SL-skärm på den punkten hitills jag använd var WFRP gamla, som hade en stor fin karta på framtsidan. Det bygger förståss på att det är ett sådant spel där det är okej för spelarna att se kartan.

Snygga bilder tycker jag annars är lite bortslösat.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,301
Jag vill ha kopior av spelarnas rollformulär, så att jag snabbt kan se vilka värden som gäller vid dolda slag, och vilka färdigheter och prylar de har, så att jag kan matcha utmaningarna till det.

Oftast är min spelledarskärm en plastmapp som jag fäller upp när jag vill se de hemliga sakerna. En del lappar kan sitta i locket, andra ligga i mappen.

Jag gillar egentligen bäst att köra utan skärm, för att ha direktkontakt med spelarna.
 
Joined
21 May 2011
Messages
153
Location
Södra Sverige
Ett antal bra saker har redan tagits upp i tråden så jag vill ta upp något annat angående spelledarskärmar.

Jag vill att dem ska kunna stå ordentligt, och inte ramla omkull om någon fiser i fel riktning. Sedan tycker jag att liggande A4, eller något åt det hållet, fungerar bäst som format. Stående blir ofta för högt och det blir avigt att peka på saker på andra sidan skärmen.

Inte nog med att skärmen ska kunna stå ordentligt, den ska stå still. Dvs. inte insistera på att försöka återgå till sitt ihopvikta tillstånd så att man måste peta till den hela tiden.
 
Top