Nekromanti Vad vill du att Föreningen WRNU ska vara?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Och vad vill du att den ska göra nästa verksamhetsår?

På det extrainsatta årsmötet ska vi komma fram till om vi alls vill att föreningen ska finnas kvar. Det känns som att intresset av den frågan varit ganska svalt, så jag tänkte att en ny infallsvinkel kanske kan hjälpa.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
En dum fråga: Vad har WRNU gjort i år? Delat ut rollspelsdraken va? Stöttat Grottröj? Och sett till att rollspel.nu fungerar, eller?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Driften av rollspel.nu har ingenting med föreningen att göra, så nej på den.

Grottröj, Rollspelsdraken och Indierummet, vad jag vet. Och att jag spelade rollspel med några ungar på skolans fritids under sportlovet, fast det skrev vi in på förra verksamhetsåret. Inte för att det har någon betydelse. ”Stöttat” är lite av en tolkningsfråga; det är föreningsmedlemmar som anordnar grejerna, och föreningen står med som arrangör, men det finns ingen central styrning från föreningen.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Min tanke när jag klev in i styrelsen var att göra föreningen till en stöd orginisation för folk som vill göra saker för att synliggöra hobbyn för allmänheten, detta har jag där emot misslyckats med enligt mig själv.
Tanken var att de som vill arrangera saker skulle kunna få pengar från föreningen för att täcka olika typer av inköp (ej rollspels produkter/resor) utan snarare olika typer av "reklam" matrial.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Just ja, forumet driver sig självt så att säga.

Rollspeldraken är mycket bra tycker jag. Det är viktigt att lyfta fram personer som betyder/betytt mycket för hobbyn.

Föreningen som stöd för rollspelsarrangemang låter bra, men jag arrangerar själv aldrig något offentligt så jag kan inte uttala mig om vilka behov som finns.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Föreningen som stöd för rollspelsarrangemang låter bra, men jag arrangerar själv aldrig något offentligt så jag kan inte uttala mig om vilka behov som finns.
Det är just det som är bekymret, folk står bakom tanken men ingen vill göra något.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Rollspelsdraken är i dagsläget inte avhängig av att föreningen finns, MEN det länder priset en större trovärdighet att föreningen finns.

Personerna som hjälper till att bestämma vem som får priset har vi ju "tillgång till" i alla fall. Men som sagt, att rollspel.nu-föreningen står bakom är en styrka.

Ekonomiskt behöver inte draken stöd, om inte den ska växlas upp till något större, vilket det ännu inte finns några planer på.

Så från Rollspelsdrakens perspektiv så behöver inte föreningen göra något mer än att finnas för att det ska vara bra. Men det kanske då är bättre att skapa en Rollspelsdraken-förening, en Indierums-förening och så vidare. Då är ju per definition de som vill göra något med på tåget så att säga.

Knepig fråga.

Och för att understryka det som luddwig säger, själva forumet rullar utan föreningen. Vilket kanske är en anledning till att föreningen inte får mer "traction"?

/M
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Vicotnik;n291465 said:
Det är just det som är bekymret, folk står bakom tanken men ingen vill göra något.
Eller så gör de något men behöver inte pengar? ????

Det är också fullt möjligt att vi inte lyckats nå ut till arrangörer som skulle kunna behöva hjälp från oss. Jag vet inte själv hur man hittar dem.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Föreningen kanske ska finnas för att ge resestöd för de forumiter som vill åka till DanCon? Ett konkret stöd som kan gynna behövande forumiter med dålig ekonomi. DanCon är ju ändå ett forums-konvent.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det jag hade hoppats på hade varit en lite mer proaktiv förening/Styrelse, där man istället för att vänta på att folk ska komma och be om pengar tog initiativet att kolla upp priser och möjligheter, så man kunde föreslå "färdiga" paketlösningar till folk.

Typ man som eventarrangör kan komma till er och säga "jag skulle behöva ett promotionpaket med flyers och affisher och grejer", så kan föreningen lägga fram ett par olika allternativ med färdiga kostnader (som föreningen kan täcka en del av beroende på arrangemangets öppenhet, bredd etc..).

Om arrangören sedan säger ja och pytsar in sin del av pengarna så tar föreningen hand om kontakten så att arrangören i princip inte behöver göra så mycket mer än att välja mellan ett par färdiga paketlösningar och kanske pytsa in lite pengar så får de allt levererat till sig.

Det skulle ju krävas en massa mer jobb från styrelsen/ föreningen, men där hade jag verkigen sett ett syfte. I en sån förening hade man kanske kunnat skillja på "aktiv medlem" och "stödjande medlem", där de förra är sånna som verkligen gör jobbet och kanske därför slipper medlemsavgifter, medan de senare egentligen bara är med och betalar medlemsavgift för att på så sätt ge föreningen lite pengar att leka med.

Fördelen som jag ser här är att föreningen skullle kunna tjäna ett syfte även om den inte fick in några medlemsavgifter. Man kan fortfarande ringa runt och pressa priser och sånt, så får arrgören stå för hela kostnaden. Eller ju mer pengar föreningen får in kan de ta mer och mer av kostanden.

Det störta problemet jag ser här är att jag inte känner att jag har ork/tid/lust att lägga ner något jobb själv för att få det att funka. Jag tycker alltså att "någon annan" ska fixa allting. Sorry.

Magnus Seter;n291468 said:
Föreningen kanske ska finnas för att ge resestöd för de forumiter som vill åka till DanCon? Ett konkret stöd som kan gynna behövande forumiter med dålig ekonomi. DanCon är ju ändå ett forums-konvent.
Det har ju också den finurliga finessen att det är relativt platsbegränsat. Det blir ju bara runt 30-35 personer varje, och även om det innebär att antalet personer som behöver resestöd kan variera ganska rejält så finns det en viss överskådlighet.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,513
Ett resestöd låter trevligt men gör knappast så mycket för att skapa uppmärksamhet kring hobbyn i stort. Jag skulle hellre se att pengarna gick till att marknadsföra arrangemang (kanske redan befintliga grejer så som spelsalongen på Nordsken, som faktiskt arrangeras av forumiter), eller för att lyfta fram rollspel i media. Kanske någon form av ekonomisk ersättning till den som skriver en artikel om rollspel till sin lokala tidning, eller hjälp med marknadsföring till den som poddar om rollspel.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Oavhängig vad föreningen gör eller inte tycker jag man ska vara försiktig med att lägga ner den. Eftersom det uppenbarligen görs saker (DanCon, Draken, Indierum) så kan de gott få ha föreningen i ryggen. Det är liksom inget vunnet på att lägga ner eftersom det inte kostar något att vara kvar.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
En hemlig sekt med konkreta planer på världsherravälde, där samtliga forumsmedlemmar får:

a) En cool titel (inkl. visitkort).
b) En djurmask att bära på mötena (jag paxar drake!)
c) Tillgång till de rikstäckande tunnlar som vi använder för att förflytta resurser snabbt mellan de olika landsänderna.
d) Generösa bonuskort på Bolaget

Alla för?

Edit: Det Bifur sa.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,220
Saker jag vill att WRNU gör, fast jag vet att det antagligen är någon annan som gör det
  • DanCon
  • Indierummet
  • Driva forumet
  • Rollspelsdraken
Saker jag vill att WRNU startar upp under året
  • Någon form av DanCon på hösten. Vore skoj med något mindre jippo till i samma stuk. Kanske hos någon göteborgare?
  • Någon form av spelskaparverkstad. Workshopa med andra spelskapare är grymt kul och utvecklande.
  • Organisera någon form av "seriösare" verksamhet på konvent. Kanske ett fysiskt diskussionsforum eller panelsamtal på konvent, kanske något annat. Jag har varit på lite föreläsningar med Blixt och det är fantastiskt givande.
Rent generellt gillar jag metaperspektivet på hobbyn. Priser, hjälpa spelskapare och sånt gillar jag nästan mer än att "lyfta hobbyn" och så. Det finns det andra som redan gör och gör bra. Men Rollspelsdraken är ett riktigt fint pris. Det är också på WRNU vi hittar flera av de största rollspelsskaparna i Sverige både igår och idag. Det tror jag vi ska ta vara på och göra något bra med.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Khan;n291523 said:
Saker jag vill att WRNU gör, fast jag vet att det antagligen är någon annan som gör det
...
  • Driva forumet
Umm... du vill att föreningen ska göra mytteri, stjäla forumet från Magnus Seter och driva vidare under egen flagg?

Jag tror jag vill lägga till som punkt att föreningen ska byta namn till något som tydligare visar att föreningen inte har något överhuvudtaget med forumet att göra, förutom att vi håller till här =D

Kanske bara till WRNUs stödförening?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Allt som Föreningen WRNU har arrangerat genom åren har skett på samma sätt: en eller flera föreningsmedlemmar har arrat det och sagt att det är i föreningens namn.

Det här ser jag som föreningens största styrka. Vill du att föreningen ska arra något? Bara gör det, så kommer föreningen vara med. Det är däremot också lite av en svaghet. Banden mellan föreningen och dess verksamhet är ganska tunna - så tunna att vi oftast har svårt att få ihop en verksamhetsberättelse för att vi knappast vet vad som gjorts under året. Det är svårt att önska verksamhet, för vem ska styra upp det om inte du själv gör det? Det är svårt att veta vad man kan få för stöd, eller vem man kan prata med. De flesta vet inte vilka som är medlemmar eller vilka som sitter i styrelsen, och även om det finns klistrade trådar med den infon så är de inte garanterat uppdaterade.

Ibland känns det som att föreningens huvudsakliga verksamhet är att genomföra ett årsmöte - och i bästa fall ett eller ett par styrelsemöten. Och så är det ju inte. Sett till antalet medlemmar så har vi fantastiskt mycket verksamhet och når otroligt stor publik.

Jag skulle vilja att föreningen utformas efter hur dess verksamhet ser ut. En styrelse som är den minsta möjliga, och en arrangörsgrupp där alla som vill arra något får vara med och utbyta tankar och erfarenheter. Det vore jättebra om det fanns ett överlapp mellan de två grupperna, men det är inte ett måste så länge de har god kontakt med varann.

Jag tycker inte att föreningen behöver ha ett konto. De enskilda arren sköter sin egen ekonomi idag och det kommer de att fortsätta med. Föreningen får hellre vara en kontaktpunkt, och jag ser gärna att arren kör föreningsinterna små crowdfunders för saker de vill ha bidrag till. Inga rewards till backers, bara ”jag vill köpa X för Y kr, släng pengar hit om du vill hjälpa till”.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
Det finns egentligen ingenting som hindrar Seter från att säga att forumet drivs i föreningens regi, så länge det är tydligt att redaktionen fortfarande är autonom. Den största anledningen till att hålla dem separata är just för att ingen ska få för sig att styrelsen kan vara inne och lägga sig i redaktionens eller teknikergruppens verksamhet. Föreningen är demokratisk; forumet är inte det.

Om vi skulle bestämma att föreningen ska vara knytpunkt för autonoma arrangemang, skulle det behövas en stadgeändring för det?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Björn Wärmedal;n291526 said:
Allt som Föreningen WRNU har arrangerat genom åren har skett på samma sätt: en eller flera föreningsmedlemmar har arrat det och sagt att det är i föreningens namn.

Det här ser jag som föreningens största styrka. Vill du att föreningen ska arra något? Bara gör det, så kommer föreningen vara med. Det är däremot också lite av en svaghet. Banden mellan föreningen och dess verksamhet är ganska tunna - så tunna att vi oftast har svårt att få ihop en verksamhetsberättelse för att vi knappast vet vad som gjorts under året. Det är svårt att önska verksamhet, för vem ska styra upp det om inte du själv gör det? Det är svårt att veta vad man kan få för stöd, eller vem man kan prata med. De flesta vet inte vilka som är medlemmar eller vilka som sitter i styrelsen, och även om det finns klistrade trådar med den infon så är de inte garanterat uppdaterade.
Vad vinner man på det? Att säga att det är Föreningen WRNU som arrangerar något man uppenbarligen satt upp i egen regi?
Vad är syftet med att göra det? Varför ska man ha en förening som man sen kan påstå har arrangerat något?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,539
Location
Umeå
chrull;n291528 said:
Vad vinner man på det? Att säga att det är Föreningen WRNU som arrangerar något man uppenbarligen satt upp i egen regi?
Vad är syftet med att göra det? Varför ska man ha en förening som man sen kan påstå har arrangerat något?
Det är en jättebra fråga som jag inte har något bra svar på ???? Jag tror det började som ett sätt att låtsas att föreningen var aktiv, men för mig har det alltid känts naturligt att skriva med Föreningen WRNU som arrangör till Grottröj. Jag är med i föreningen och känner att föreningen har ett värde för mig, så varför inte? I just fallet Grottröj så har föreningen betalat en del av summan för stämplarna vi köpte in en gång i tiden, så helt oävet är det inte.

Möjligheten att få ekonomiskt stöd har funnits i flera år nu, men arren har sällan sökt sånt. I början var den potten avsedd enbart för föreningens arr, så jag antar att det var mer logiskt att vilja tillhöra föreningen då. Eller skulle varit det om man tagit del av pengarna iaf.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Rymdhamster;n291524 said:
Umm... du vill att föreningen ska göra mytteri, stjäla forumet från Magnus Seter och driva vidare under egen flagg?
I'm all for it!

:p

/M
 
Top