Nekromanti Vad vill du att Föreningen WRNU ska vara?

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Syftet med att arrangera något under en förenings namn är kanske främst att det kan öppna en del dörrar. Sveroks olika distrikt har inte sällan projektpengar som man kan söka, och kommun eller studieförbund är mer vana att arbeta mot föreningar t.ex.

Ser seriöst och fint ut på en affisch också.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
976
Location
Södra stockholm
Jag tänker mig att Wrnu-föreningen kunde vara forumets sammanhållande kraft utanför själva forumet.
Ett/flera Wrnu-con vore kanske en idé. Givetvis inte som konkurrent till DanCon, men kanske i andra städer och/eller andra tider?
En liten budget för att stödja någon som vill göra något annat arrangemang? Moraliskt stöd?

Så länge det finns någon som vill driva föreningen är det ju bra oavsett verksamhetsnivå.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,405
Location
Umeå
Föreningens syfte bör vara att stänga ner alla rollspelsgrupper och liknande på facebook och g+ och få hit allt folk. Stötta forumet så det blir den magnifika plats som det skulle bli när forumsbytet gjordes.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Rymdhamster;n291524 said:
Umm... du vill att föreningen ska göra mytteri, stjäla forumet från Magnus Seter och driva vidare under egen flagg?
Meh... Det här hade varit så mycket enklare om jag inte hade sagt åt Seter att byta lösenord för domännamnet och inte berätta det för mig.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,370
Location
Stockholm
Lupus Maximus;n291739 said:
Meh... Det här hade varit så mycket enklare om jag inte hade sagt åt Seter att byta lösenord för domännamnet och inte berätta det för mig.
Vilken tur att jag gjorde det direkt! Och inte glömde bort det ...
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Magnus Seter;n291468 said:
Föreningen kanske ska finnas för att ge resestöd för de forumiter som vill åka till DanCon? Ett konkret stöd som kan gynna behövande forumiter med dålig ekonomi. DanCon är ju ändå ett forums-konvent.
Förutom att jag själv tycker att det ligger utanför det nuvarande syftet med att främja rollspelshobbyn, då man knappast hör talas om DanCon om man inte redan har fastnat i rollspelsträsket, så tror jag också att föreningen skulle behöva en helt annan ekonomi för att kunna ge ett sådant stöd.

Som det är nu skulle det i bästa fall kunna handla om att ge några hundralappar, och det är den totala summan som eventuellt skall delas av flera sökande. Skulle det vara tillräckligt för att långväga forumiter med dålig ekonomi skulle ha råd att komma (bortsett från att då man har dålig ekonomi så är varje extra slant värdefull)?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Finns det någon som har någon koll på vad man egentligen har för fördelar av att vara en sverokförening? I synnerhet en sverokförening baserad i Lidköping (om jag minns rätt)?

Så länge jag var med var vi ju inte ens i närheten av att ha tillräckligt många ungdommar för att vara berättigade till bidrag. Finns det andra fördelar? Och hur knutna är de fördelarna till Lidköping?

kort sagt, vad tusan har folk i Göteborg, Stockholm, Luleå och Umeå för nytta av att vi har en sverokförening baserad i Lidköping?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster;n291954 said:
Finns det någon som har någon koll på vad man egentligen har för fördelar av att vara en sverokförening? I synnerhet en sverokförening baserad i Lidköping (om jag minns rätt)?

Så länge jag var med var vi ju inte ens i närheten av att ha tillräckligt många ungdommar för att vara berättigade till bidrag. Finns det andra fördelar? Och hur knutna är de fördelarna till Lidköping?
Det är väl Linköping och inte Lidköping?

Men det är väl bara en teknikalitet att alla föreningar, även internetföreningar, måste ha ett säte.
Vi skulle lika gärna kunna ha vårt säte i Stockholm eller Treriksröset.
Linköping är väl där SVEROKs kansli låg förut, därför fick alla internetföreningar Linköping som säte.

Av vad jag vet finns det inga speciella för- eller nackdelar med att ha WRNU knuten till någon specifik plats i Sverige.

Rymdhamster;n291954 said:
ort sagt, vad tusan har folk i Göteborg, Stockholm, Luleå och Umeå för nytta av att vi har en sverokförening baserad i Lidköping?
Vänd på det: vad har Linköpingsbor för nytta av att WRNUs säte är i Linköping?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
anth;n291959 said:
Det är väl Linköping och inte Lidköping?
Äh, vad vet jag, jag har bara äntligen lyckats lära mig att det inte heter "Lindköping" =D

anth;n291959 said:
Av vad jag vet finns det inga speciella för- eller nackdelar med att ha WRNU knuten till någon specifik plats i Sverige.

Vänd på det: vad har Linköpingsbor för nytta av att WRNUs säte är i Linköping?
För ett antal år sedan, när jag var inblandad, så var det prat om att kanske eventuellt kunna låna Sveroks lokaler, och då lät det som att vi kanske skulle kunna få låna nån lokal i linköping eftersom det var där föreningen var reggad, men antaglingen inte på andra platser.

Men skit i plats då; huvudfrågan är egenltigen vad kan man få ut att vara en sverokförening överhuvudtaget, och kan man göra nånting av det?

Om vi har möjlighet att låna lokaler skulle ju en eventuell framtida förening kunna ha det som ett av de primära syftena, att ha koll på lite vettiga lokaler och förmedla utlåningen av dem mellan sverok och föreningsmedlemmar som vill låna dem för sina evenemang. Som exempel då.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster;n291960 said:
För ett antal år sedan, när jag var inblandad, så var det prat om att kanske eventuellt kunna låna Sveroks lokaler, och då lät det som att vi kanske skulle kunna få låna nån lokal i linköping eftersom det var där föreningen var reggad, men antaglingen inte på andra platser.

Men skit i plats då; huvudfrågan är egenltigen vad kan man få ut att vara en sverokförening överhuvudtaget, och kan man göra nånting av det?

Om vi har möjlighet att låna lokaler skulle ju en eventuell framtida förening kunna ha det som ett av de primära syftena, att ha koll på lite vettiga lokaler och förmedla utlåningen av dem mellan sverok och föreningsmedlemmar som vill låna dem för sina evenemang. Som exempel då.
Av vad jag vet har SVEROK flyttat sitt säte från Linköping till Stockholm.
Och av vad jag vet går det nog fortfraande att låna de lokalerna:
http://stockholm.sverok.se/lokalen/

Jag har för mig att ett av argumenten för att vara SVEROK-ansluten var att vi ville göra forumet till Sveriges Rollspelsforum och då tyckte man att det kunde vara bra att ha SVEROK i ryggen.

Annars är det för bidragen - och där har vi inte lyckats få en krona av vad jag vet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
anth;n291967 said:
Av vad jag vet har SVEROK flyttat sitt säte från Linköping till Stockholm.
Och av vad jag vet går det nog fortfraande att låna de lokalerna:
http://stockholm.sverok.se/lokalen/
Shit pommes frittes! Det finns alltså en liten tryckeriverkstad att låna i Stockholm!?

Vad som hade varit klockrent i så fall vore ju om föreningen ser till att ha en person på plats i stockholm som kan inventera exakt vad som går att göra där, och sedan trycker upp och fixar saker åt föreningsmedlemmar och skickar iväg det mot fraktavgift.

(Bör ju i så fall ligga på nivån "skicka en färdig PDF av det som skall tryckas" eller något i den stilen).

Jag vet inte. Det KAN ju innebära jäkligt mycket jobb, men det får väl finnas någon slags diskussion inblandad med vederbörande inför varje tryckprojekt.

anth;n291967 said:
Jag har för mig att ett av argumenten för att vara SVEROK-ansluten var att vi ville göra forumet till Sveriges Rollspelsforum och då tyckte man att det kunde vara bra att ha SVEROK i ryggen.
Det jag hörde från iblandade förr var att hela forumet låg på sveroks servrar, och det ansågs därför som en trevlig motprestation att ha en sverokförening i gengäld.

anth;n291967 said:
Annars är det för bidragen - och där har vi inte lyckats få en krona av vad jag vet.
Inte ett öre så länge jag var inblandad. Vi hade alltid alldeles för få personer under 25 års ålder för föreningsbidraget, och de lokalbidrag vi sökte fick vi alldrig ut något av eftersom de pengarna alltid tog slut de första dagarna på året.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
anth;n291967 said:
Av vad jag vet har SVEROK flyttat sitt säte från Linköping till Stockholm.
Och av vad jag vet går det nog fortfraande att låna de lokalerna:
http://stockholm.sverok.se/lokalen/
Sidan säger "kan användas helt gratis av alla medlemsföreningar i distriktet!" så jag misstänker om Linköping inte räknas till samma distrikt, så kan vi inte låna den lokalen.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Som BW nämner så har föreningen beställt en låda loot och fått den.

Att vi ursprungligen var en del av Sverok var för att de erbjöd webbhotell.

När de inte längre erbjöd webbhotell försvann det ursprungliga syftet, men de erhöll bankkonto (vilket nu försvinner).

Som medlem kan vi rösta hur Sveroks styrelse skall se ut (vi har inte direkt uppvisat något större intresse för detta).

Vi har mer eller mindre ansett att så länge vi inte har någon direkt nackdel av att vara med, och ingen fördel med att gå ur, så kan vi fortsätta vara en del av Sverok.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Lupus Maximus;n291971 said:
Sidan säger "kan användas helt gratis av alla medlemsföreningar i distriktet!" så jag misstänker om Linköping inte räknas till samma distrikt, så kan vi inte låna den lokalen.
Om vi verkligen VILL använda lokalen så är det inte rocket science att ändra föreningens säte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
anth;n291978 said:
Om vi verkligen VILL använda lokalen så är det inte rocket science att ändra föreningens säte.
Exakt! Men en fråga som dyker upp är då om andra städer erbjuder andra häftiga möjligheter =)
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Rymdhamster;n291980 said:
Exakt! Men en fråga som dyker upp är då om andra städer erbjuder andra häftiga möjligheter =)
Well... Umeå är Sveriges rollspelshuvudstad... ????
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster;n291980 said:
Exakt! Men en fråga som dyker upp är då om andra städer erbjuder andra häftiga möjligheter =)
Vi får bilda flera systerföreningar. :)
WRNU Stockholm, WRNU Umeå, o.s.v.
Den viktiga frågan är om några andra SVEROK-distrikt än Stockholm har lokaler som de lånar ut till spelare.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
anth;n291986 said:
Vi får bilda flera systerföreningar. :)
WRNU Stockholm, WRNU Umeå, o.s.v.
Den viktiga frågan är om några andra SVEROK-distrikt än Stockholm har lokaler som de lånar ut till spelare.
*Årsmötet*
"Vi har på förslag att lägga ner föreningen, vad har ni att säga om det?"
"Nej! Vi skapar många fler föreningar!"

I like it!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rymdhamster;n291992 said:
*Årsmötet*
"Vi har på förslag att lägga ner föreningen, vad har ni att säga om det?"
"Nej! Vi skapar många fler föreningar!"

I like it!
when you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth :)
 
Top