Nekromanti Vad vi talar om när vi talar om räls

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Fiktionslek;n327650 said:
Mycket möjligt, och det vet du självklart bäst! Men du kanske skulle tjäna på att göra det? Jag menar, det blir ju en väldig massa äventyr som (i min mening helt i onödan) blir dåliga om man inte läser på ett sätt som gör dem bra?
Jag har ju som sagt (efter många många år av grubblande) hittat ett sätt att använda materialet och det är att riva isär det alldeles och göra om det till en sandbox, och/eller placera det i en sandbox. Kräver ganska mycket jobb oftast.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
2097;n327651 said:
Försöket är mycket uppskattat. Men min erf är att denna typ av spel så händer det ibland (inte alltid) att 1. out of the box-lösningar straffas, och 2. att misslyckas med att lösa invalideras eller kanske inte ens märx för att SL trixar till det så det ser ut som att det vi gjorde "ändå var rätt".
Min erfarenhet är att alla sådana fall beror på antingen dålig författare eller dålig SL eller en kombination.

2097;n327651 said:
Medan när jag ställs inför en ordentlig och saftig blorb, då ja då älskar jag att ta problemlösandet på fullaste allvar. Innan jag började spela blorb hade jag aldrig speciellt brytt mig om att ta problemen eller situationerna på speciellt stort allvar, jag var snarare en riktig "method actor".
Här tror jag vi kan ha pudelns kärna: kanske är det så att du inte är en problemlösare i grunden, utan någon som måste mutas till att ta sig an problem?
Själv är jag mer en sådan som bestiger berg för att de finns där.
Sedan vill jag inte ge sken av att jag och mina grupper spelar ren och outspädd Step On Up. Vi har ju upptäckt att det hela flyter ännu smidigare om man kryddar med en nypa method acting. "Nu skriver ni alla backstories som förklarar varför ni tycker det är jätteviktigt att försvara just den här byhålan mot alla tänkbara hot." :wink:
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ja, vi med! Vi lägger två dar på att göra relationer & backstories, kör inte alls det standardsenliga OSR en-rad-stats-håll-käften–rollpersoner. Vill ju att det ska svida ordentligt när en RP dör.

Men jag älskar ju problem. Jag älskar ju mirror story och pusselspel. Det är bara att jag innan såg 90s-spelen som bara hittepå. "Spelar det för roll vem vi tror är mördaren när SL bara kommer hitta på i efterhand vem som det var mest dramatiskt att vara mördaren?" osv.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
2097;n327656 said:
Det är bara att jag innan såg 90s-spelen som bara hittepå. "Spelar det för roll vem vi tror är mördaren när SL bara kommer hitta på i efterhand vem som det var mest dramatiskt att vara mördaren?" osv.
Fast det är ju bara en dekadent avart. Scenariot måste slå fast från början att det är Runelord Karzoug som drar i alla trådar. Dör han, faller alla hans planer platt till marken. Och SL måste vara smart och flexibel nog att kunna extrapolera reaktioner på oväntade spelar-handlingar. Har de genom en rejäl avstickare och briljant rollspel värvat en armé med alver inför expeditionen till stenjättarnas fästning, ja då kommer händelserna där att bli väsentligt annorlunda.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
2097;n327668 said:
Med andra ord: det måste vara blorb.
Nja. Det är ju till exempel bestämt att vid en viss tidpunkt kommer stenjättarna att anfalla Sandpoint. Det kan inte spelarna påverka, eftersom den bollen satts i rullning långt utanför deras sfär av inflytande. SL bör ju inte heller låta det ske när partyt inte är på plats. Det skulle man kunna kalla rälsat.

Sedan antas det bara att spelarna kommer att vilja spåra anfallet tillbaks till sitt ursprung. Men att inte göra det skulle ju vara extrem premise rejection.

Nu när jag tänker efter är nog den här sortens kampanjer generellt upplagda som så att spelarna tillbringar, säg, de första 75% på defensiven, i reaktivt läge. Det är först mot slutet de får redskapen att bli proaktiva.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Aha det är Rise of the Runelords. OK men det finns solida "fakta" i dom. Dvs blorbiga inslag.

Bolongo;n327671 said:
Sedan antas det bara att spelarna kommer att vilja spåra anfallet tillbaks till sitt ursprung. Men att inte göra det skulle ju vara extrem premise rejection.
Här sätter du huvet på spiken.

Gud, jag tror det här är varför 90s spelen aldrig funkade för mig att spelleda och varför jag behöver regler och blorb. För att dom bara "Nej. Det händer inte. Du har fel, Sandra." Och varför blorben för mig var en sån OAS i fucking ÖKNEN.

För då blev deras premise rejection nånting awesome. Första spelmötet. Lost Mine. "Nej, vi går inte in i vättegrottan. Vi vill inte det. Vi drar till stan istället." OK, bra! Det är helt lugnt för stan är nämligen också helt preppad! Ja vart ni än går så finns det saker som kan hända! Drar ni käpprätt ut i skogen finns det också saker ni kan hitta och saker som kan hända! Vad som hade varit ett spott i nyllet på mig om jag hade haft en 90s-games äventyrsbok i handen blir istället något positivt, nåt som gör just vår spelupplevelse unik. Vår upplevelse med Lost Mine var fantastisk. Dom gick in i klyftkäfts-slottet som level ettor och blev slaktade av en ugglebjörn! Dom polade upp med nekromantikern och försökte driva hans vandöda mot resarna! Tills han gick ner [berättade samma story häromdan] och di vandöda vände sig mot partyt!

Hela min spelstil har utvecklats just pga jag inte är eller kan vara nån booming-voice DM som typ Jonathan Tweet eller Vampire-Martin eller Mike Pondsmith som bara "OK, lyssna era primitiva skruvskallar, såhär är det!" För allt jag säger, allt jag säger jämt och ständigt blir bara ifrågasatt och urholkat och trotsat och nermalet och spottat på. Med alla spelgrupper jag haft. Och blorben bara: du, det är inga problem. I've got you fam. Ni går alltså inte in i vättegrottan. Vad gör ni istället?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
PS även med dom där golarion-pathsen så finns det många SL som fuskar i striderna och sånt. Och min teori är för att i ett sekvens-äventyr så känner dom sig ansvariga för stridsmötenas balans för att det är dom som har serverat dom. Medan i en blorb är det rollpersonerna själva som gått ner i grottan.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Bolongo;n327671 said:
SL bör ju inte heller låta det ske när partyt inte är på plats. Det skulle man kunna kalla rälsat.
Hmm men det är så jag gillar att köra, dvs stenjättarna har en viss dag (i kalendern eller randomrull) som dom kommer tillbaka och om partyt är i Sandpoint då eller inte, det händer. Som i vår Glitchworld-kampanj, spelarna visste att banditerna skulle skövla stan en viss dag men sen lämnade dom stan den dan ("det var ju vårt förrförra party för två TPKer sen som visste att dom skulle komma den dan, vi ville inte metaspela") så när dom komtillbaka var stan nerbränd.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
2097;n327676 said:
Aha det är Rise of the Runelords. OK men det finns solida "fakta" i dom. Dvs blorbiga inslag.
Ja, hela poängen jag vill göra är att det måste finnas spikade fakta även för att sekventiellt spel skall fungera. Ingen jävla illusionism. Det måste vara "på riktigt". Om man har en session 0 där man gör en grupp med grottforskare, och spelarna sedan står utanför grottan och säger "nä, vi vill supa på tavernan istället", ja då går världen under och kampanjen är över.

... Eller så får man improvisera spel i en post-apokalyptisk värld där Vecna eller någon tagit över.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
2097;n327677 said:
PS även med dom där golarion-pathsen så finns det många SL som fuskar i striderna och sånt. Och min teori är för att i ett sekvens-äventyr så känner dom sig ansvariga för stridsmötenas balans för att det är dom som har serverat dom. Medan i en blorb är det rollpersonerna själva som gått ner i grottan.
That's on them.

Men till deras försvar så kan det inte vara lätt att försöka SL:a Pathfinder. Ingen kan väl hålla koll på all den matten, klart det blir en del höftande. :p
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Bolongo;n327681 said:
Ja, hela poängen jag vill göra är att det måste finnas spikade fakta även för att sekventiellt spel skall fungera. Ingen jävla illusionism. Det måste vara "på riktigt". Om man har en session 0 där man gör en grupp med grottforskare, och spelarna sedan står utanför grottan och säger "nä, vi vill supa på tavernan istället", ja då går världen under och kampanjen är över.

... Eller så får man improvisera spel i en post-apokalyptisk värld där Vecna eller någon tagit över.
Ja precis. Men då tror jag du fattar vad jag menar med att jag inte kunde problemlösa innan jag hade blivit på det klara det här med vilka inslag som var blorbade/spikade.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Kan någon vara rar och förklara blorb för mig? Jag fattar inte riktigt vad det är...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Och apropå premise rejection.

När jag var yngre och visste mindre kunde detta bli ett problem eftersom allting var så implicit, all kunskap om rollspel var tyst kunskap.

Numera gör jag allting så explicit som möjligt. När en ny kampanj skall startas upp så sker först en förhandling om vad alla har lust med den här gången, sedan slås premisserna fast så att alla vet. "Det är det HÄR vi spelar nu, OK? Är alla ombord för det?" Och som sagt vävs rollisarna in ordentligt i premissen. Då blir det inga problem längre fram.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Fiktionslek;n327650 said:
Mycket möjligt, och det vet du självklart bäst! Men du kanske skulle tjäna på att göra det? Jag menar, det blir ju en väldig massa äventyr som (i min mening helt i onödan) blir dåliga om man inte läser på ett sätt som gör dem bra?

Jag försöker alltid mitt bästa för att få en upplevd motsägelse ("rälsa inte det här sekventiellt skrivna äventyret") att gå ihop innan jag dömer ut något, och det här sättet att tänka förklarar mycket ör mig. T.ex. är en förkrossande majoritet av topprankade äventyr på rpg.nets röstlista sekventiellt skrivna till regler som säger att man inte ska rälsa.
Det stämmer ju, men då infinner sig frågan, "men, hur ska man göra det?" Och svaret på det är att det finns många sätt att lösa det på, men som 2097 mycket riktigt påpekar så är ingen av dem utan jobb, eller utan flertalet fallgropar.

Det vi pratar om här är ju om det kan finnas alternativa sätt att ge spelgruppen den hjälp de behöver för att med mindre jobb nå samma resultat. Och gärna med en lägre felmarginal.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ram;n327688 said:
Kan någon vara rar och förklara blorb för mig? Jag fattar inte riktigt vad det är...
Blorb är: solida preppade fakta om föremål och platser och personer och monster. "I skattkistan på värdshuset ligger det en silverljusstake och en väldigt ömtålig nyckel av jade. Nyckeln går sönder för minsta lilla."
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Bolongo;n327690 said:
Och apropå premise rejection.

När jag var yngre och visste mindre kunde detta bli ett problem eftersom allting var så implicit, all kunskap om rollspel var tyst kunskap.

Numera gör jag allting så explicit som möjligt. När en ny kampanj skall startas upp så sker först en förhandling om vad alla har lust med den här gången, sedan slås premisserna fast så att alla vet. "Det är det HÄR vi spelar nu, OK? Är alla ombord för det?" Och som sagt vävs rollisarna in ordentligt i premissen. Då blir det inga problem längre fram.
Men liksom. Min fucking spelgrupp. "OK nu ska vi köra en yuan-ti kampanj, alla rullar upp yuan-ti." That Guy: "Nej jag är en alv."
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
2097;n327693 said:
Blorb är: solida preppade fakta om föremål och platser och personer och monster. "I skattkistan på värdshuset ligger det en silverljusstake och en väldigt ömtålig nyckel av jade. Nyckeln går sönder för minsta lilla."
O-kay... Som används hur? Har personerna agendor som de driver? Vad gör man?
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Du kan göra vad du vill Ram!
SL har gjort en porte-monstre-trésor--array, dvs en uppsättning platser, med problem, och mål. Så många spelare väljer att jaga efter dom målen genom att utforska platserna och hantera problemen. Men andra gör nåt helt annat och så funkar det ändå oftast.
 
Top