Fall Gelb klippte jag för att jag spelat för mycket HoI2 på mina föreläsningar (scenariospel funkar utmärkt givet tidsramen och ger kurskamraterna något att fråga om - en gång utbrast någon "Körde du inte vinterkriget sist? Varför tar du dem inte i kronologisk ordning?" - han var också historiastudent, bör tilläggas ), annars hade jag inte haft koll på operationeras kodnamn, i övrigt var det ju väldigt grundläggande om ibland väldigt specifik kunskap.
Egentligen tycker jag att just sån där kunskap om andra världskriget - vem som anföll vem eller vilket datum folk gjorde vad - är helt sjukt oviktigt. Andra världskriget har mycket att lära oss, men inte fan handlar de lärdomarna om truppförflyttningar eller sänkta båtar...
Ska vi snacka om slagskepp så var ju Yamato den i särklass spektakuläraste. Världens största och tyngsta fartyg som under hela kriget bara såg småskaliga strider fram tills i April 1945 då hon ledde ett självmordsuppdrag vilket slutade såhär:
Jaha, gott folk... vad säger inte det om krigandets meningslöshet?
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.