Nekromanti Vad var det ni inte fattade?

Wilmer

Hero
Joined
9 Jan 2005
Messages
1,086
Location
Grindmaiden
Re: Vad var det ni inte fattade...

...att det första VINIT-slaget i Eons strider skulle vara motsatt. Det blev väldigt mycket trekande och trevande när man väl kom till kritan och skulle döda någon. Fördelen med det var att striderna tog absurt lång tid i början att folk sökte andra utvägar än strid för att slippa det sega tärningsrullandet.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Jag och min grupp klykade inte magisystemet i DoD (primärt Chronopia) på väldigt länge; vi missuppfattade det så att det funkade :gremgrin: Vi trodde nämligen att man använde FV Magiskola för att använda sin magi och automatiskt kunde alla besvärjelser vars FV var lika med eller under FV Magiskola. När vi väl fattat hur reglerna var avsedda att fungera och provade blev vi förbluffade över vilka lökon magikerna blev, och gick tillbaks till felsystemet.

Apropå det, förresten, och för att OT:a en del, så är Chronopia av ungefär samma matchvikt som många nya spel, och vi klarade oss utmärkt som nybörjare, även om vi i och för sig spelat DoD -91 innan (jag började med rollspel efter att ha lirat Eye of the Beholder, ett apgrymt D&D-gröttkräul). Jag tror faktiskt inte enkla regler är ett skit viktiga för nybörjare, jag tror feta böcker som verkar ge valuta för pengarna och som har balla bilder och små stories i är vad som krokar och behåller ett intresserat gli. (Jag gillade figgarna man kunde köpa till D&D också. Men jag är å andra sidan tredje generationens nörd på fädernet, allraminst.)
Pilliga regler med häftiga feats och specialförmågor att välja på är nog också ett plus.


/Feliath — helt på tvärs
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Jepp. Vi missförstod också levelsystemet. För varje nivå så fick man sin förbättring, som vi lade till vad en typkrigare på den nivån hade. Så min level 5-krigare Gord hade i stort stats som en level-10. Mums, då fick orcherna springa!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Min första spelledare hade inte riktigt grepp om hur mycket info man skulle ge spelarna när man äventyrade. När vi körde "in the search ot the unknown" kunde han säga saker som:

"Ni kommer in i ett tomt rum med skräp i ena hörnet... MEN om ni letar där så hitter ni 3 GP.Vad gör ni?"

Gissa. ;-)
 
G

Guest

Guest
Alla verkar ha klarat sig ändå

Jag hade inte så stora problem med riktigt rollspel, men jag började ju trotts allt med friform först (dessutom inspirerat av spel som moonstone och dungeons of moria), det som jag tycker verka viktigast med denhär tråden är att ingen verkar ha slutat spela om de har missförstått, och en viktigare fråga är nog om de känner någon överhuvudtaget som slutat spela pågrund av missförstånd av regler.

Visserligen bör man vara tydlig med sina regler, men jag tror att fler skulle sluta spela om de blev behandlade som idioter istället för att missförstå reglerna IMHO.

/Zorbeltuss som ibland tycker det är kul att missförstå med flit...
 

thark

Hero
Joined
16 Feb 2001
Messages
1,023
Location
Linköping
Re: Alla verkar ha klarat sig ändå

det som jag tycker verka viktigast med den här tråden är att ingen verkar ha slutat spela om de har missförstått,

Att på ett rollspelsforum hitta någon som slutade spela som nybörjare är nog förknippat med vissa problem. ;-)
 
G

Guest

Guest
Re: Alla verkar ha klarat sig ändå

Att på ett rollspelsforum hitta någon som slutade spela som nybörjare är nog förknippat med vissa problem. ;-)
Jovisst men för att citera mig själv:

...och en viktigare fråga är nog om de känner någon överhuvudtaget som slutat spela pågrund av missförstånd av regler.
/Zorbeltuss som tror att antalet personer som slutat spela rollspel pga den anledningen i sverige är såpass lågt att det är onödigt att bry sig i längden, rollspel är för fantasifulla, förstår de inte så brukar de (antingen medvetet eller omedvetet) komma på ersättningsergler istället
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Oh yeah, one more pryl:

Det där med kartor. Äventyr kom med kartor. Så de lade vi ut på bordet så ala kunde se hur det såg ut i slott a, grotta b eller värdshus c. Och så vart vi förvånade när ingen gick i fällorna och attt de hela tiden hittade alla lönndörrar.


Storuggla, det är bättre nu
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
"Alla"

och en viktigare fråga är nog om de känner någon överhuvudtaget som slutat spela pågrund av missförstånd av regler.
Jag känner åtminstone tre pers som aldrig började spela rollspel för att det verkade för krångligt. Två hade försökt. Ingen av dem är särskilt fantasilös. (Två är tjejer, om det har betydelse.)

Inlägg av Zorbeltuss' typ påminner mig om gamla gubbar som tycker att det är skam med antibiotika och kirurger som tvättar händerna; förr i tiden klarade man sig minsann med lungsot och amputationer, och dom som dog klagade inte! :gremsmirk:

Erik
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Min första spelledare hade inte riktigt grepp om hur mycket info man skulle ge spelarna när man äventyrade.

Jag hade en kompis som sades ha börjat sitt spelledande med kartan utbredd på bordet så att alla kunde se precis vilka rum och grejor som fanns.

Vår största nybörjaregenhet var väl att vi körde på som om det var ett dataspel (något anmärkningsvärt mtp att "dataspel" då betydde typ Pac-man och Asteroids). SL satte ribban alldeles för högt, vi brakade på sjövilt tills hela gänget dog... och då gjorde vi omstart och började om med exakt samma scenario från början.

--
Åke
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,922
Location
Sandukar
Calle Ström brukar berätta om när de spelade D&D och spelledaren missuppfattade skillnaden mellan Round (en stridsrunda, en minut) och Turn (tio minuter). Och i äventyret skulle man slå för Random Encounters en gång per Turn. Så varje stridsrunda kom ett nytt monster, och till slut blev det kö in till de desperata äventyrarna. Men egentligen var de inte så desperata, eftersom det fanns en pool of healing som återställde alla Hit Points om man nuddade den, obegränsat antal ggr.

Så det hela blev i princip en XP-maskin... =)
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
När jag och syrran spelade Eon första tiden så trodde vi (ack, om det ändå var så), att man höjde ett färdighetsvärde med ett snäpp per enhet. Vi hade runt 20-25 i de färdigheter vi var bra på och 10-18 i resten, typ. Härligt.

-Hjalle, och det berodde på vår spelledare, som inte heller var så insatt.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Inte jag...

Jag kom i kontakt med DoD 3.0 som jag fick i födelsedagspresent. Förstod inte ett smak av det och inte hur man skulle förverkliga själva spelandet. Så det fick stå och samla damm...

Inte förrän under sommaren 1990 började jag förstå hur det gick till. Det var en kusin som visade det och hur det gick till. Så jag lärde mig inte alls från reglerna, utan från att spela. Så om inte jag varit så lycklig skulle jag idag inte varit rollspelare.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
D&D

Fast det borde väl spela mindre roll med tanke på att man förflyttade sig grymt långsamt i D&D? Jag vill minnas att man inte kom särskilt långt på de där tio minuterna, enligt författarna för att det inkluderade bla. kartritning och sökande efter skatter (måste varit en himla fin karta!).

Btw, den bästa spoofen på slumpmässiga möten måste ju vara Paranoia-äventyret "Orcbusters", där en helt orimlig samling varelser sitter i ett grottrum och spelar tärning om vems tur det är att bli "wandering monster"... :gremlaugh:
 
G

Guest

Guest
Formulerade jag frågan så dåligt? :(

Jag menade snarare att om folk känner folk som har slutat på grund av att det är för krångligt (jag har aldrig träffat någon sådan men jag gissade på att de fanns) så är det väl vettigare att fråga dem vad som var dåligt formulerat, visserligen är ju vi mer pålästa på regler men för att nå ut till mer eventuella rollspelare bör vi ju först åtgärda de fel som får folk att sluta, för jag gissar på att det är vissa speciella regler som är allvarligare om de blir missförstådda och utan underlag så kan vi ju inte säga vilka regler det är.

/Zorbeltuss som ibland formulerar sig värre än en manet.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,901
Location
The Culture
Ja, vi verkar i alla fall ha förstått mer när vi började spela rollspel än många andra som skriver här. :gremwink:

Vårt problem (som naturligtvis inte upplevdes som ett problem) var att ingen brydde sig om att sätta sig in i andra saker än hur man dödade monster. Alltså lät man alla rollpersoner vara krigare (eftersom det var enklast så) och gav dem två vapenfärdigheter till 2xSMI+50 %, och grundchans i Finna dolda ting. Sedan var det bara att knalla in i labyrinten under Dimön. Andra färdigheter, Magi och utrustning som inte dödade varelser eller skyddade dig från att bli dödad av varelser var mindre viktigt.

Däremot lyckades vi missuppfatta en hel del när vi gav oss på Sagan om Ringen-rollspelet. Rollpersonerna tålde 3-4 gånger för mycket stryk i vår version, och var rent vidunderligt farliga eftersom bonusen för alla vapen de bar på sig räknades till deras anfallsslag, inte bara bonusen för det vapen de faktiskt hade i handen. Det var kanske inte helt lyckat.

/tobias
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nästan ingenting, verkar det som när jag ser efter

Jag fattade inte det där med lärling och expert i gamla DoD, och jag kommer inte ihåg hur det var än idag. Man skulle multiplicera ens GE med x2 i tre färdigheter, och x3 i en? Jag har mina gamla rollformulär här, och vissa gubbar fick bara sitt GE% i sitt yrkes färdigheter, såsom minotauren Herkules som har 16% i sina bästa färdigheter (fast han kompenserades med 50% i tvåhandsyxa - en siffra som jag bara måste ha huggit till med).

Andra, som halvlängdsmannen Snåttil, Idira den Sköna (med det angivna yrket "spion", men färdighetsmässigt är hon en jägare), trollkarlsankan Heliga Fjädern och "hjägaren" Tengåra fick dubbelt så högt FV som sin GE i alla färdigheter. Tengåra har dock även kunnat utnyttja 50%-husregeln till sin sammansatta båge, medan Snåttil av någon anledning fått 80% i att anfalla med sin dolk. Och nu när jag läser detta så kommer jag på att jag än idag inte har någon aning om varför man har två olika fält i Anf och Par på rollformulären. Kan man vara olika bra på att anfalla och parera? Snåttil är det, men är det två olika färdigheter?

Sedan finns det också massor av karaktärer där jag eller någon annan bara hittat på samtliga färdighetsvärden helt utan reglerna så som vi tyckt låtit bra. Krigaren Karl den Klyftige (INT 13) har SMI 8 men ändå 36 i både Hoppa och Klättra, (och 98% på knytnäve?). Stråtrövarankan Blacke Kvack har samma värden som Idira Den Sköna, förmodligen för att vi tyckte att hon var rolig att spela med, fast har 70%/10% i kortspjut av någon anledning - så vi måste ha missat att man inte ska kunna parera med spjut, för så är det väl? Å så är en ganska stor andel av varelserna egenpåhittade raser/yrken. Såsom Solblomskrigaren Tongul som är en Fulländare, stumparna Pilleplutt och Fnutt som är "murman" resp. blomplockare (de anfaller med "slick" med 80% träffchans och som gör 1 skada) och Balrogen Bumble som är "saboterare" (han har sin GEx2 i två färdihgeter och GEx3 i en färdighet, resten har han 5% i) Hans bästa färdighet är stjäla föremål 16%, förutom då att spruta eld som han har 25% på, och som gör 2T10 skada. Jag tror att han dödade en av minotaurerna i Döda Skogen.

Ah... Nu har jag hittat Basker. Jätten. Den första rollpersonen vi gjorde på riktigt. Den gjorde Christoffer, och han var så himla noggrann och insisterade på att läsa själv i boken att den borde stå som kanon för vad vi egentligen fattade och inte fattade. Han har inte någon skadebonus, trots att hans Styrka är 64 och Storleken 66. Fem färdigehter har han sitt GEx2 i, och en har han GEx3 i. Så kanske reglerna var? Han har 70%/50% i sin stora träklubba, förresten.

Ja, och som ni ser så körde vi inte med erfarenhetspoäng. Det började vi inte med förrän en kille från en annan spelgrupp insisterade på att man skulle göra med det, men då lirade vi Chronopia och då hade vi blivit äldre.

Magi har jag nog aldrig riktigt lärt mig, heller. Det är en sån där regel som man lär sig när man behöver den, och vi körde inte med så många magiker. Heliga Fjädern var nog den ende, och han... hmm, han har skolvärdet för besvärjelserna uppskrivna i rutan för procent...

Nästan ingen av våra gubbar har någon rustning eller sköld, heller. Bara Blacke Kvack, som hör till de modernare. Så rustning och sköld verkar vi inte ha förstått när vi började spela - utan det hoppade vi bara förbi så att vi kunde börja spela och ha kul.

Alltså, vi förstod knappt något mer än hur man skulle slå fram sina grundegenskaper (trots att vi inte förstod att jättar(!) var ganska olämpliga som rollpersoner) och vi missbrukade i stort sett varenda fält på rollformulären, inklusive den där man ska skriva rollpersonens namn (vafan, "balrogen Bumble", "jätten Basker", Blacke Kvack och Karl den Klyftige... De är ju skitdåliga namn, allihop. Vi kanske gillade Idira den Sköna för att hon var den enda med ett vettigt namn.)

Sagan om Ringen var så krångligt att jag aldrig spelledde det. Jag gillade introduktionsäventyret dock, och körde det till Drakar och Demoner istället. En annan spelledare hade det och förstod det(?) så vi körde hos honom ett par gånger.

Så... DoD var så enkelt att vi kunde lira fastän vi missförstod allt. Sagan om Ringen var så krångligt att vi helt enkelt lät bli att lira öht. Det är kontentan.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Färdigheter... (vagt OT)

Gamla DoD gave dig GEV x 2 +20% i fem färdigheter och GEV x 2 +50% i tre - och GEV x 1% i en bunt som alla fick. Jag har som sagt sett folk som fann det förvirrande i största allmänhet, men det slog i alla fall Mutants regler med hästlängder, eftersom ens chans att lyckas med NÅNTING i det spelet var ÖKEN, även om man följde reglerna.

Å andra sidan var DoDs farbror, det ursprungliga RuneQuest, ett spel där man SKULLE starta med typ 10-20% i de färdigheter man var BRA på, och det gjorde man bara om man typ skuldsatt sig som FAN innan spelet började... så de insatta farbröderna som gjorde spelet tyckte väl typ att INT x 2 % i Finna Dolda Ting var typ yberbäst...

Erik
 
Top