Vad var det med all gnosticism i rollspelen och fankulturen på nittiotalet?

Jag tänker direkt på Arkiv X och Twin Peaks.
Twin Peaks är 1990 och X-Files 1993 - de är snarare en del av trenden än något som föregriper den.

(Sedan har Twin Peaks en rätt annorlunda metafysik än de andra vi talat om här - den är mycket mer dualistisk.)

Världen är sunkig och repressiv, men du tillhör de få utvalda i en andlig elit som begripit att den inte är den egentliga verkligheten, utan att vi förtrycks och förleds av någon sorts byråkrati (gärna med en kass skaparboss på toppen). Ni kämpar för personlig upplysning och den mer sanna verkligheten.
Känns som en bra beskrivning av cyberpunken och där hade vi massor av exempel från filmen på 80-talet och en bit in på 90-talet.

Gnosticism känns mer som ett sidospår till detta. Inte helt otänkbart eftersom dess tankar funnits bland mänskligheten hur länge som helst.

Det där kring kontorsjobb är en rolig grej med Unknown Armies - det är rätt uppenbart att spelets magiker (inklusive rollpersonerna) är defekta individer som skulle ha mått mycket bättre av ingen magi och ett kontorsjobb med villa-Volvo-vovve istället för sina skumma besattheter som hindrar dem att ha ett anständigt liv.

Vilket ju också är den intressanta spänningen i Kult eller CoC- bara för att det är sant betyder inte att det är nyttigt för dig, tvärtom.

Philip K. Dick är den ende jag kommer att tänka på på rak arm.
Dick är självklart en stor influens, som sprutat sitt inseminerande inflytande över kulturscenen, men jag skulle inte underskatta Clive Barker. Han var enormt inflytelserik på den tiden, och de flesta av hans verk har den där "verkligheten är inte den enda verkligheten".

Fritz Leibers senare verk, när hans mentalsjukdom gjorde sig mer gällande, har också starka vibbar av detta, men jag tror inte att de var tillnärmelsevis lika inflytelserika som Dick och Barker.

Twin Peaks är 1990 och X-Files 1993 - de är snarare en del av trenden än något som föregriper den.

(Sedan har Twin Peaks en rätt annorlunda metafysik än de andra vi talat om här - den är mycket mer dualistisk.)
Jag tror mer på att det är just serier som är grejen. Alltså Vertigos utgivning med Sandman, Hellblazer och Invisibles i spetsen. Ockultism, mörka och "vuxna" serier och hemliga sanningar var inne i de alternativa kretsarna i skiftet sena åttiotalet. Och de alternativa läste serier.

Back