Vad var bra med Chronopia?

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Om jag vill spela smågrupper av hyresvärd, varför väljer jag då inte BladesintheDark? Vad med Chronopia är dess USP?
BitDs regler (men då presenterade på ett mer pedagogiskt sätt än i grundboken) plus Chronopias värld hade varit en dunderkombo.

BitDs värld är, i mina ögon, rätt tråkig. Lite som en halvbra fanfic om dataspelet Dishonored.

Chronopias värld är fantastisk (om än i starkt behov av en massa puts och sågning), men regelsystemet är…. Inte underbart.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Annars har jag bara ett krav på ett nytt Chronopia - att Högländarna skall vara långhåriga minotaurer istället för människor
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
451
Location
Uppsala
Jag har sett Chronopia lite som D&D s Eberron, dvs annorlunda take på fantasy med teknik och lite annat fokus. Tror absolut att en nyversion "inspirerad" av Chronopia vore helt klart i tiden
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Ett bestående mysterium är också hur Bill Kings världsbeskrivning, där en av de två "audience surrogate"-karaktärerna var en kvinna, kunde utvecklas till det totala osynliggörande av kvinnor som senare moduler var, både i text och bild.

Nog var det inte alltid så på 90-talet, utan det var alldeles särskilt illa med just Chronopia?

De skulle fan haft Ackegård som illustratör, istället för den där jävla Warhammer-tecknaren, Warhammer är ju om möjligt ännu mer kvinnobefriat, han kanske var arbetsskadad efter Games Workshop och hade glömt bort att hälften av mänskligheten existerade? Med Ackegård hade det ju åtminstone blivit brudar av, även om han som skrev modulerna (Johan Sjöberg?) verkade vilja ha det mer homosocialt än antika Grekland.
 
Last edited:

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
253
Ett bestående mysterium är också hur Bill Kings världsbeskrivning, där en av de två "audience surrogate"-karaktärerna var en kvinna, kunde utvecklas till det totala osynliggörande av kvinnor som senare moduler var, både i text och bild.
En bidragande faktor kan ha varit att Chronopia och Mutant Chronicles uppenbarligen var riktade till tonårskillar, men eftersom det var Sverige och inte till exempel Frankrike kunde man inte ha nakna kvinnor på var och varannan sida så de körde hårt på muskler och axelskydd istället.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,872
Location
Marjura
Lite intressant (jag är inte ett dugg målgrupp alls egentligen och har noll intresse av det gamla/nytt Chrono) att Cabinet/Heroic Signatures har Chronopia registrerat som varumärke sedan några år.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,548
Location
Fallen Umber
Det är ett levande figurspel som är utlicensierat för tillfället, och som bara har lite namn gemensamt med rollspelet.
 
Top