Nekromanti Vad utmärker skräck/fantasy? (långt)

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Karaktärsutveckling

"Folk som rollspelar sig själva kommer i stor utstreckning göra det även om de har ett visst värde i något personlighetsdrag. Eftersom karaktären utvecklas efter hur man spelar den så kommer man ju följaktligen få en karaktär som kommer närmare det spelaren spelar, spelaren kommer inte spela mer som karaktären är. Det främjar ju knappast spelarens förmåga att gestalta sin karaktär, det sänker bara kraven på hur bra han eller hon måste göra det."

Det är inte riktigt så enkelt. Det handlar till stor del om feedback och riktlinjer. Nature och Demeanor ger en viss feedback om man rollspelar "rätt", medan Pendragon även ger ett kryss i den trait som man borde ha lågt i om man rollspelar "fel" (utöver krysset i egenskapen som man borde ha högt i om man spelar "rätt").

Du får alltså en direkt feedback i Pendragon på ett helt annat sätt, vilket gör att inte bara rollpersonen anpassas efter spelaren utan även att spelaren anpassar sig efter rollpersonen. Den här feedbacken är en skitviktig del i inlärandet.

Det tar inte särskilt lång tid innan spelaren faktiskt börjar spela en annan person än sig själv, just på grund av den direkta feedbacken.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Suhrim

Veteran
Joined
19 Jun 2001
Messages
43
Location
Solna
Re: Karaktärsutveckling

Feedback är bra. Det borde man kunna få även utan att man ska behöva ha personlighetsdrag att sätta kryss i men jag kan förstå att det kan hjälpa vissa (däribland kanske mig själv, vilka som har störst nytta av det låter jag vara osagt, menar bara att det inte behövs för alla spelgrupper). Kan också tänka mig att värden i olika karaktärsdrag tvingar en att tänka efter hur ens rollperson agerar i olika situationer, något man kanske glömmer annars (det hör väl iofs mest till karaktärsskapandet, men iaf).
Nu kanske det låter som om du har övertygat mig, riktigt så är det inte. Jag hävdar fortfarande att det är mest upp till spelaren och spelledaren om och hur karaktären utvecklas, även om det för många kan bli lättare med t.ex. pendagrons system.

/Suhrim (erkänner att Krilles resonemang har sina poänger)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Why settle for a lesser evil?

"När vi talar de Äldre Gudarna i Cthulhu, då talar vi en annan sak. Förutom att de är värre än Elders och människor är mindre än neonates så har de avsikten att göra något riktigt otäckt när stjärnorna står rätt, och då går det ut över dig direkt..."
Och de bryr sig inte om människorna, har aldrig varit mänskliga, och människorna är som myror för dem...

Och medan man INTE springer på Elder i varje Vampire-kampanj, så råkar man förr eller senare ut för the Old Ones i Call.

Ville man skrämma folk i Vampire, skulle man så klart inte spela vampyrer. Man skulle spela svaga hjälplösa människor som inte är en del av vampyrernas samhälle.

Nightowl, som fortfarande inte tycker Vampire är dåligt... men det är jävligt mycket snack och jävligt lite ficklampa, liksom...

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
”Jag skulle anse att för karaktärerna i en fantasyvärls är det föga fantastiskt.”

Det är Krille som säger att fantasy utmärks av fantastiska miljöer, inte jag. Blanda ihop mig och Krille... jag vet inte hur jag ska tolka det... /images/icons/wink.gif

”Vad gäller att skrämma spelarna tycker jag det är lika viktigt som för en skräckfilm att skrämma sin publik. Om en film handlar om massa rädda människor men detta inte alls berör publiken är det mera komedi än skräck (Scream 3 någon?). ”

Har inte sett Scream 3, men däremot Scream 1 och 2 och jag så jag kan bara anta att trean liknar de två andra. Hur som helst, låt oss titta på följande fakta:
1) Vindhand tycker att skräck är detsamma som att spelarna blir skrämda.
2) Arcana tycker att skräck är detsamma som att rollpersonerna blir skrämda.
3) I Scream 3 blir personerna i filmen (rollpersonerna) skrämda.
4) De som tittar på Scream 3 blir inte skrämda.
5) Scream 3 klassificeras som skräck. (kollar på www.allmovie.com, orkar inte ta mig till videobutiken, men med all säkerhet så står det det skräck (och komedi?)som genre där.

Slutsats: 1, 4 och 5 ger att Vindhand har fel. 2, 3 och 5 ger att Arcana har rätt. Hurra! /images/icons/smile.gif

Scream 2 tycker jag kan jämföras med ett dåligt skräckäventyr. Det är ett skräckäventyr därför att rollpersonerna blir skrämda. Det är dåligt eftersom det misslyckas med att få spelarna att leva sig in i den skräck som rollpersonerna rimligtvis känner.
 
Top