Nekromanti Vad utmärker skräck/fantasy? (långt)

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
I en tidigare tråd lyftes följande frågor fram, nämligen:

"...vad du anser vara skräckspel.
...vad du tycker skräckspel har för positiva och negativa sidor i jämförelse med andra genrer.
...vad du tycker karaktäriserar fantasygenren.
...hur du tycker man kan lyfta fram karaktärs- och intrigspel i fantasy.
...i vilken mån du tycker man kan tala om olika genrer."


Intressanta frågor, alla fem, och väl värda en egen tråd. Här ska besvaras!

"...vad du anser vara skräckspel."

I sin absolut vidaste benämning (och då kan Vampire kanske glida in), ett spel som innehåller skräckelement. Stoppar man in skräckelement blir man dessvärre tvungen att stoppa in Drakar&Demoner också, eftersom det bara dräller av demoner, vampyrer, odöda monster och gud vet vad. Så den definitionen håller inte helt. Inte heller kan man begränsa den lite mer, så att skräckspel handlar om skräckelement. Ett spel som innehåller skräckelement som man inte blir skrämd av har liksom förfelat sitt syfte. Det är, IMHO, som en alkoholfritt vin. Det smakar inte lika gott och inte blir man påverkad av det heller, även om det ser ut likadant som ett riktigt vin.

Så jag ser det så här: ett skräckrollspel är till för att man ska bli skrämd och få kalla kårar, på ungefär samma sätt som när man tittar på skräckfilm. Syftet är defintivt inte att sitta och intrigera. Därmed kan jag glatt konstatera två saker som defintivt inte höjer skräckkänslan, och det är intriger och karaktärstolkningar.

Intriger är analytiska. Karaktärstolkningar är också analytiska. Analys dödar skräcken. Det är en tes som jag tror benhårt på - jag vet inte hur många gånger ett på ytan skrämmande fenomen bryts ner och analyseras och kvar finns bara en kasse logik. Till en viss nivå kan det vara intressant med karaktärstolkningar och intriger, men över den nivån så blir det dessvärre bara Dippe eller Hamlet kvar.

Precis som varenda skräckfilmsregissör eller skräckboksförfattare redan har kommit fram till så är en enkel ståry en bra ståry ut skräcksynpunkt. Om primärmålet är att skrämma sin publik - och det hävdar jag att varje genre som slänger på "skräck" som en del av genre/mediebeteckningen har som första mål - så ska man inte kräva tankeverksamhet från publiken.

Man bör snarare sikta raka vägen på amygdalan, utan omvägar via hjärnbarken där intrycken allt för lätt kan gå vilse. Det är inga intriger i vare sig filmen eller boken Lida - det är bara en oerhört störd kvinna som håller en författare fången tills dess att han har skrivit en bok som hon trivs med. Det är inga intriger i Alien - det är bara tio små negerpojkar i ett spökhus i rymden. Det är ingen intrig i Pickmans modell, eller Den svarta katten, eller The Hellbound Heart, eller vad man nu vill läsa. Det man vill aktivera som skräckförfattare/regissör/spelledare är inte tankeverksamheten hos publiken, utan fantasin. Man vill utnyttja spelarnas fantasi för att låta dem hjälpa sig själva att skrämma skiten ur sig.

Detta gör att det inte finns många skräckspel, eftersom de flesta förvillar sig själva i yttre attribut. Snarare faller de flesta ner i någon slags skräckromantik, där publiken kan drömma sig bort till ett alternativt jag som dels har en passande övernaturlig styrka och dels en klädsam tragik. Två till samma pris som en - man blir inte bara bättre, man blir mer ömkansvärd också. Och dessa yttre attribut hittar vi i fantasy också: det är ju synd om hjälten, eftersom han är i underläge. Men jävlar vad bra han är!

"...vad du tycker skräckspel har för positiva och negativa sidor i jämförelse med andra genrer."

Inga alls. Jag kan plocka upp massor med fördelar och nackdelar hos individuella spel, men som genre betraktat är det helt och hållet en smaksak. Antingen tycker man skräck är kul eller så gör man det inte. Men det finns ingen fördel i genren som sådan.

"...vad du tycker karaktäriserar fantasygenren."

Fantastiska miljöer. That's it.

Skräck är en genre som utmärks av dess mål: att skrämma publiken. Fantasy är en genre som utmärks av dess miljö: fantastiska miljöer. SF är en genre som utmärks av dess innehåll: extrapolerad vetenskap.

Det finns således ingenting som hindrar kombinationer: Star Wars har en kasse extrapolerad vetenskap (även om den lades väldigt långt bak till förmån för ståryn), men det har också fantastiska miljöer. Science fantasy kanske är den bästa beteckningen. Tag ett Star Wars-äventyr och släng in en skräckintrig: en totalt galen sith adept har sabbat motorerna på en stor rymdkryssare och jagar rollpersonerna i läbbiga korridorer. Det är fortfarande science fiction, det är fortfarande fantasy, men det är också skräck. Samtidigt.

"...hur du tycker man kan lyfta fram karaktärs- och intrigspel i fantasy."

Enkelt: man gör precis som i vilken annan genre som helst. Man låter karaktärstolkningen och intrigerna spela roll i äventyren.

Ta en titt på filmen Henrik V. Förutom karaktärsspelet, där Kenneth Branaghs roll, kung Henrik V, utvecklas från en busunge till en statsman till en soldat, så har vi också en hel del intriger mellan det engelska och det franska hovet. Kyrkan konspirerar för att öka sin makt och övertalar kungen att förklara krig mot Frankrike (i Shakespeares pjäs är det en massa gränsbjäfs mot skottarna också); fransmännen övertalar tre engelska adelsmän att förråda kungen; det är käbbel inom det franska hovet om hur man ska ta itu med engelsmännen; och till och med vid filmens/pjäsens klimax, vid Agincourt, kommer ett oväntat element in i form av anfallet på trossen från slottet Agincourt.

Kort sagt, hela filmen/pjäsen är ett enda stort intrigspel och en fantastisk karaktärsutveckling hos huvudpersonen.

Är det omöjligt att få in detta i fantasyrollspel? Onej - intrigspelet hittar du till exempel i "Power Behind the Throne" till Warhammer Fantasy Roleplay, och det är minst lika mycket intriger i det som ett normalt Vampire-äventyr. Eller titta på alla möjliga konflikter i Eon. Vi lade avsiktligt in alla dessa konfliktmöjligheter för att just främja intrigspel, och jävel vad de används!

Karaktärsutvecklineg, då? Tja, Pendragon bygger helt och hållet på karaktärsutveckling, och det är bra mycket bättre på det än Vampire. Intrigerna är visserligen tunnare - oftast är det Runda Bordet mot Morgan le Fay, eller en enskild rollperson mot en enskild fiende, men karaktärsutvecklingen är fantastisk!

"...i vilken mån du tycker man kan tala om olika genrer."

Som snabbetikett för förväntat innehåll.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Nu kanske det här låter lite tråkigt som ett svar men jag har läst allt det du skrivit och det enda ord som kommer upp i huvudet på mig är: "och?" det är ju ändå bara din åsikt och din åsikt är (trots att du har jobbat med rollspel länga och säkert kan mycket saker) inte mer värd än min, JAG tycker Vampire är ett väldigt roligt rollspel, JAG tycker om vampyrerna så som de är i Vampire, JAG tycker om världen (och jag tycker inte dom gjort det lätt för sig genom att använda sig av våran egen värld) och JAG tycker det är lättare att skapa skräck äventyr i Vampire än vad det är i t.ex. Eon, men hur som helst så är detta bara MIN åsikt men eftersom du uttryckte din med ett långt inlägg så uttrycker jag min (fast med ett kortare...)

Sen så anser jag att det är lite fel av dig som konkurerande rollspels tillverkare att klanka ner på Vampire, du är väldigt partisk... du (och resten av Neogames(för du jobbar väl för dom? om inte annat så frilansar du för som vilket gör att om det går bra för Neogames går det bra för dig, eftersom de skulle ha råd att anlita dig mer...)) skulle ju tjäna pengar m det gick dåligt för White-wolf, du kanske nu hävdar att eftersom du framhäver andra rollspel som inte tillverkas av neogames så skyddar du dig emot det jag anklagar dig för (vilket jag inte vet vad det är men men) men se det tycker inte jag att du gör... Du nämner bara rollspel som är rätt små i Sverige och komemr så fortsätta vara... Jag tror inte Pendragon kommer bli särskilt stort, visst CoC är ju rätt stort men ändå litet i jämförelse... och det är ännu värre när man tänker på att Neogames komemr släppa ett eget skräck rollspel inom en snar(...) framtid, det gör det bara ännu värre

Jag tycker inte du ska uttrycka dina åsikter i ämnet vampire, även om jag tror att du tycker det är ett sugigt rollspel så är du helt enkelt för partisk och har eget vinstintresse i att folk inte spelar vampire... och det är lite fel...

bla bla bla...

Jag vill bara tillägga att jag tycker om dina Eon saker och tycker du är riktigt bra på att skapa rollspel och rollspels supplement och ja du är bra helt enkelt... (inte bäst det är jag serrö)

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
..och det var <I>din</I> åsikt, värd lika mycket som alla andras. Och självklart får Krille uttrycka vad han tycker, oavsett om han jobbar på McDonalds, i videobutiken i Gråbo eller frilansar för Neogames.

F.ö anser jag att man inte skall börja en mening med ordet "och", något som jag gjort ovan...



Andreas | <A HREF="http://andreas.cx/alphaomega" target="_new">http://andreas.cx/alphaomega</A> <- Ny design!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"JAG tycker Vampire är ett väldigt roligt rollspel, JAG tycker om vampyrerna så som de är i Vampire, JAG tycker om världen (och jag tycker inte dom gjort det lätt för sig genom att använda sig av våran egen värld) och JAG tycker det är lättare att skapa skräck äventyr i Vampire än vad det är i t.ex. Eon, men hur som helst så är detta bara MIN åsikt men eftersom du uttryckte din med ett långt inlägg så uttrycker jag min (fast med ett kortare...)"

Då missade du poängen med inlägget. Poängen är inte att klanka ner på Vampire (det får du som bonus /images/icons/wink.gif). Poängen är att svara på frågorna. Vad utmärker skräck? Vad är fördelarna med skräck? Vad utmärker fantasy? Hur får man in karaktärs- och intrigspel i fantasy? Vad betyder genrebeteckningarna egentligen?

Du får tycka att Vampire är kul om du vill. Jag tänker inte hindra dig, så länge som du inte hindrar mig från att tycka illa om Vampire.

"Sen så anser jag att det är lite fel av dig som konkurerande rollspels tillverkare att klanka ner på Vampire, du är väldigt partisk..."

Japp. Jag är partisk. Jag tror inte att det finns någon som inte är partisk. Skillnaden mot eventuella andra "opartiska" rollspelskonstruktörer är att jag inte håller tyst.

Inte heller tror jag att det ens finns konkurrens mellan två så totalt skilda spel som Eon och Vampire. De som spelar Vampire skulle med all sannolikhet inte spela Eon bara om Vampire inte fanns - Eon är helt fel spel för deras smak. Det finns iofs de som spelar både Eon och Vampire, men de skulle inte heller sluta spela Eon om Vampire inte fanns.

"Du nämner bara rollspel som är rätt små i Sverige och komemr så fortsätta vara..."

Det hindrar inte dem att vara "bättre" (hur sjutton man nu mäter det). Vampire är ett brett spel. Det tilltalar gåffarna, vampyrnördarna, intrigmakarna, ångestspelarna, hobbyondingarna, påvvergäjmarna, prettoshakespearianerna, och en hel del vanliga rollspelare också. Pendragon tilltalar bara två sorters människor: medeltidsnördar och keltofiler. Så det är klart att Vampire är större än Pendragon - det tilltalar helt enkelt fler sorters spelare.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Ja men...

... det känns som om bonusen får lite för mycket plats, det står lite väl mycket om hur dåligt vampire är på de punkter du vill poängtera...
Sen så kan man ta mig som exempel på en opratisk person, jag har inget vinst intresse (ska det vara ett ord...? det ser fel ut på båda sätten...) i vare sig Neogames eller Whitewolf... så min åsikt kan absolut inte bero på pengar (vilket din säkert inte gör men det finns möjligheten, liten men ändå...) och jag tycker båda är väldigt bra. Men du som speltillverkare borde vara lite mer... diskret med dina åsikter, det är inte så "snyggt" att klanka ner på andras produkter.
Men jag tycker att du ska ha dina åsikter, bara inte ventilera dom på detta sätt... det ser som sagt inte "snyggt" ut...
Jaja... det är ju kanske egentligen skit samma
och vill nu bara göra som silversurfarn fast tvärtom och ge dig credit för Dvärgar till Eon. Mycket mycket bra modul tycker jag.

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Visst får han, men han kanske inte borde... det är iallafall min åsikt

Jag är nog gud iallafall, när man tänker efter...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jantelagen

"det står lite väl mycket om hur dåligt vampire är på de punkter du vill poängtera..."

Snarare att det finns IMHO bättre alternativ och framförallt exempel än Vampire på de punkter som tråden tar upp. Vampire är till exempel rätt underlägset Pendragon vad gäller karaktärsutveckling, men å andra sidan, det är Drakar&Demoner också. Faktum är att DoD och Vampire ligger på ungefär likvärdig nivå, även om Vampire är bättre än DoD på karaktärsskapande när man skapar rollpersonen.

"Sen så kan man ta mig som exempel på en opratisk person, jag har inget vinst intresse (ska det vara ett ord...? det ser fel ut på båda sätten...) i vare sig Neogames eller Whitewolf..."

Jag har heller inget vinstintresse i White Wolf, och jag anser som sagt var att White Wolf och Neogames inte konkurrerar med varandra. De som enbart spelar Vampire skulle inte spela Eon istället om Vampire inte fanns, och de som spelar både Eon och Vampire slutar inte att spela Eon bara för att Vampire inte finns. Så jag ser inte någon konkurrenssituation.

Dessutom har jag inget egentligt vinstintresse (jo, det ska skrivas ihop) i Neogames heller. Man tjänar uruselt med pengar på att frilansa som rollspelskonstruktör och det är defintivt ingen "vinst". Jag tjänade kanske ca 800 spänn per månad på att skriva Dvärgar och kanske lika mycket på Alver, vilket ska jämföras med att mina levnadsomkostnader brukar ligga på ca det tiodubbla i månaden. Den huvudsakliga drivkraften för att jag ska skriva för Neogames är att det är kul.

"Men du som speltillverkare borde vara lite mer... diskret med dina åsikter, det är inte så "snyggt" att klanka ner på andras produkter."

Det är möjligt att svensk jantelag tycker så, men det struntar jag i så fall högaktningsfullt i. Allting jag skriver och ger ut på webbplatsen är mer eller mindre en motreaktion mot allt det som jag tycker är dåligt på marknaden, så om jag ska hålla käft här så borde jag också låta bli att publicera mina PDFer på Smedjan, eftersom de också uttrycker mina åsikter om andras spel.

Mitt tips är att om du inte tycker om mitt gnällande på Vampire, låt bli att läsa mina inlägg.

"och vill nu bara göra som silversurfarn fast tvärtom och ge dig credit för Dvärgar till Eon. Mycket mycket bra modul tycker jag."

Smöra lagom. /images/icons/wink.gif

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Jantelagen

<I>"Men du som speltillverkare borde vara lite mer... diskret med dina åsikter, det är inte så "snyggt" att klanka ner på andras produkter."
Det är möjligt att svensk jantelag tycker så, men det struntar jag i så fall högaktningsfullt i.</I>

Instämmer helt. Största skillnaden <I>borde</I> väl vara att man kan riskera att ses som subjektiv och talande i egen sak, och därför inte få sina åsikter riktigt tagna på allvar - men det är ju en sits som man har satt sig i själv isf.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jantelagen

"Största skillnaden borde väl vara att man kan riskera att ses som subjektiv och talande i egen sak, och därför inte få sina åsikter riktigt tagna på allvar - men det är ju en sits som man har satt sig i själv isf."

Tja, subjektiv är jag redan, vare sig jag vill det eller inte. Och i mitt fall är det mina åsikter som resulterar i min produktion, snarare än min produktion som är grund för mina åsikter, men om någon nu inte skulle vilja uppfatta det som så så är det inte mitt problem.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Sådana hårda ord...

Jag tror knappast att White Wolf gråter över de rollspelare som inte köper Vampire (, Changeling, Mage, Wraith, Mummy, Hunter eller kommande Exalted). De kan utan problem få kassan att gå runt iallafall. Det är inte så svårt när man släpper två supplement/månad.

Krille kan utan tvekan massor om rollspel (även om jag ibland undrar om han inte är lite insnöad/images/icons/wink.gif), men det är väl bara bra? Även om det är svårt att övertyga honom om att han har fel, så lär man sig en hel del medans debattten fortskrider. Om inte annat så drar han ju alltid upp något obskyrt spel som exempel, vem vet, kanske passar det spelet just dig? I min grupp har vi t.ex. börjat fundera på Star Wars efter debatten på nästa sida.

Hoppsan, jag gick visst in i oreringsläge. Det jag ville komma till är att vi kan knappast hindra Krille, eller någon annan, från att framföra sina åsikter, oavsett vilket spel det gäller.

Så, nu är jag klar. En sak till bara, parentes inom parentes straffas med döden. Nu ska jag späka Krille lite, alla får sin släng av sleven.../images/icons/smile.gif

-HNIC-
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
Parenteser [ännu lite mer OT]

Nej, det stämmer. Signatur jbergman fällde samma kommentar när jag skällde ut honom för att ett papper (med information om staden Mercana och min RP:s kontakter där) jag fick till DoD var nedlusat med parenteser. /images/icons/smile.gif

-HNIC-
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
# (parentes)

En sak till bara, parentes inom parentes straffas med döden.

Jag tycker det både är användbart och roligt. Folk behöver mer rekusion i sina liv.

(allt straffas i.o.f.s. med döden (om man bara har litet tålamod). Det krävs däremot en rätt konstig människa för att sitta och bläddra i dödsannonser och utbrista saker som "Där får du för att du särskriver ord!" eller "Inga fler dubbel-supinum från dig skulle jag tro!")
 

Elder Girov

Swordsman
Joined
29 Apr 2001
Messages
547
Location
Zinkensdamm, sthlm
VAD!?

Påstår du att jag är störd?/images/icons/wink.gif

Jag tror att det är min mamma som har förstört mig, hon är lärare i svenska och engelska.

-HNIC-
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: VAD!?

Nej, nej... skulle jag aldrig våga, vem vet vad du skulle kunna hitta på /images/icons/wink.gif
 

Yllle

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
210
Location
Någonstans i västerbotten
Re: Jantelagen

Det är möjligt att svensk jantelag tycker så...

Jantelagen uppfanns faktiskt av en dansk, så därför är den dansk.

/Björn, som faktiskt är seriös
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Parenteser [ännu lite mer OT]

Parenteser är roliga (för att inte säga praktiska (i synnerhet i intrasslade (snåriga) sammanhang som detta (som iofs får fler än dig att gå i taket (och göra andra opassande saker (som att svära högt))))).

/Jakob
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Mycket läsvärt inlägg, även om jag tycker attackerna mot Vampire gott kunda ha spolats, de hade egentligen inte med saken att göra. Att vi har olika uppfattning om skräck är helt klart, för mig är det som jag nämnt tidigare på forumet så att skräckspel handlar om skräck ur rollpersonernas synvinkel (på samma sätt som att fantasy handlar om att rollpersonerna lever i en fantsyvärld). Om man sedan lyckas få spelarna att leva sig in i skräckspelet kan de känna den skräck som rollpersonerna upplever.

Att kalla SW för (delvis) fantasy tycker jag är lite udda, så det jag vill höra lite mer om din åsikt i ämnet. Är det den storslagna miljön med massor av planeter, folkslag, monster, äventyrligheter m.m. som gör det till fantasy menar du? Eller är det inslaget av övernaturligt (Kraften, som kan ses som en motsvarighet til magi i traditionella fantasyspel) som gör att du sätter det i fantasygenren? Eller kombinationen? Hade man direkt kunnat ta bort eventuell fantasystämpel om de övernaturliga inslagen försvunnit? Helt enkelt – är ”fantastisk miljö” detsamma som storslagen miljö eller övernaturlig miljö? Om det skulle startats ett fantasyforum här på rollspel.nu, vilka spel tycker du då skulle ha hänvisats dit? Själv hade jag tyckt att det var medeltida sagovärldar som skulle hört hemma där. Vad säger ni andra forumdeltagare?

Vet du förresten varför det inte finns någon fantasyforum? Det borde kunna vara ett större intresse för det än för flera av de forum som finns nu tror jag.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Fantasyn i Star Wars [OT]

"Att kalla SW för (delvis) fantasy tycker jag är lite udda, så det jag vill höra lite mer om din åsikt i ämnet."

Framförallt är det temat i Star Wars som gör det till fantasy. All hitech är bara fernissa, egentligen, men tittar man på vad ståryn handlar om så blir man tämligen förvånad:

* En prinsessa fången i ett stort slott.
* En svart riddare.
* En bondpojk med förmågor som han ännu inte insett.
* En vis gammal trollkarl.
* Fäktdueller.
* Magi.
* Ont mot gott.

Liksom, hallå eller? Var det inte science fiction nyss? Om du tittar i SF- och Fantasy-forumet så hittar du dessutm en tråd där jag jämför Disneys "Skönheten och Odjuret" med "Return of the Jedi":

Luke/Belle överlämnar sig frivilligt till Vader/Odjuret och stängs in i Slottet/Dödsstjärnan, Kejsaren/Gaston ballar ur och börjar sabba allt, men Vader/Odjuret får en liten solstrimma i hjärtat och kastar ner Kejsaren/Gaston i en avgrund och på så sätt Kommer Vader Över Till Den Ljusa Sidan/Förbannelsen Bryts, och så levde de lyckliga i alla sina dagar.

Jag anser att Star Wars är fantasy, fast i rymden. Ta bort SF-mokajängerna, så har du renodlad fantasy kvar.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Attacker och attacker

"Mycket läsvärt inlägg, även om jag tycker attackerna mot Vampire gott kunda ha spolats, de hade egentligen inte med saken att göra."

Tja, nu var det inte så mycket attacker. Jag konstaterar i början av texten att Vampire IMHO inte är skräck, eftersom spelet inte skrämmer spelaren, vilket jag anser är ett krav för att ett spel ska få haka på "skräck"-prefixet. I slutet konstaterar jag att äventyret "Power Behind the Throne" innehåller lika mycket intriger som det vanliga Vampire-äventyret, om inte mer, samt att Pendragon är bättre på karaktärsutvecklingen än Vampire.

Inget av dessa är några attacker, utan kalla konstaterande av fakta. Så som jag uppfattar varje genre med prefixet "skräck" så anser jag inte Vampire vara skräck. Power Behind the Throne innehåller snormycket intriger, och Pendragon har bra mycket mer stöd för karaktärsutveckling än Vampire. Vampire har i princip stöd för gott rollspelande och ploppantalökning, medan Pendragon dessutom har stöd för personlighetens utveckling - faktum är att hela spelet bygger på personlighetens utveckling. Det enda motsvarande stödet i Vampire är skalan för Humanity. Så återigen är det konstaterande av fakta. Kolla upp dessa produkter själv om du inte tror mig.

Samtliga tre användes som exempel för att visa att andra genrer än skräck också lämpar sig alldeles ypperligt för intrigspel och karaktärsutveckling, och att intrigspel och karaktärsutveckling sannerligen inte är TM och © White Wolf eller ens skräckgenren generellt.

"Att vi har olika uppfattning om skräck är helt klart, för mig är det som jag nämnt tidigare på forumet så att skräckspel handlar om skräck ur rollpersonernas synvinkel (på samma sätt som att fantasy handlar om att rollpersonerna lever i en fantsyvärld)."

Eftersom genredefinitionerna av skräck och fantasy är lite olika så tycker jag inte att det håller. Skräckgenren rent allmänt är en genre som har som mål att skicka rysningar längs med ryggraden på publiken, oavsett miljö. Det spelar ingen roll om man skrämmer livet ur publiken med en ståry som utspelar sig i ett regnigt Chicago, i spelvärlden Ereb Altor, eller ombord på rymdskeppet Nostromo. Det är skräck ändå om publiken blir rädd.

Fantasy rent allmänt är en genre som innehåller en viss typ av miljö, oavsett om publiken gömmer sig bakom soffan eller inte. Det spelar ingen roll om publiken blir livrädd eller njuter av actionscener eller frossar i intriger. Det är fantasy om miljön är fantasy.

Således anser i alla fall jag att definitionen av den senare genren inte kan användas helt parallellt med den förra genren.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top