Nekromanti Vad tycker ni om raserna i Eon 4?

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,109
Själv var jag mycket förtjust i beskrivningen av Zahnerna (både bilderna och beskrivningen). Fedakerna tror jag kan bli ett trevligt inslag i en Jargien kampanj.

Däremot förstår jag inte varför alverna ska göras en mer fantastiska genom att kunna regenerera skada och se förtrollade ut. Sen gillar jag inte att tirakerna ser så mänskliga ut.
 

WhiteWolf

Veteran
Joined
6 Jan 2014
Messages
82
Ok. Kul att göra karaktärer med dom när mer än bara statsen ändras. Dock väldigt få för att vara i en "grundbok".
 

Chad

Veteran
Joined
18 Feb 2014
Messages
30
Gillar dom skarpt. Tillför massor när de ändrar mer än bara lite på attributen. Som nämnts innan är det lite skumt att en del av egenskaperna inte är kopplade till rasen i sig, utan deras uppväxt i en viss miljö. Träskens faror har nämnts innan, o kamorianernas vildmarksliv en annan. Ingen större grej eller nått man som SL inte kan byta plats på, bara lite skumt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,015
Location
Ludvika
Evokee;n29477 said:
Vad tycker ni om raserna i Eon 4?
Att de borde ha kallats för folkslag istället för raser.
WhiteWolf said:
Det är ju dock olika raser? Kallar du olika hundraser för hundfolkslag?
Ond bråd död said:
Eller olika arter t o m?
Och vad är misslorna egentligen? De kommer ju från en annan värld och har ingenting gemensamt med övriga. Förutom att de är mystiskt lika förstås. Men folkslag kanske funkar som mest övergripande och neutrala ordet.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Rymdhamster;n29514 said:
Att de borde ha kallats för folkslag istället för raser.

De ska heta folkslag. "Ras" ska inte stå någonstans. Var ser du det? :)
Rymdhamster said:
Bara i rubriken till den här tråden :) Bra ställningstagande att ni kallar det för folkslag i boken. Nu blev jag genast mer ''pro eon'' (har aldrig spelat det).
Kraetyz said:
@Rymdis: Jorå, Kapitel 3 är Folkslag och det är genomgående som fan! Jag älskar det.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Evokee;n29477 said:
Däremot förstår jag inte varför alverna ska göras en mer fantastiska genom att kunna regenerera skada och se förtrollade ut. Sen gillar jag inte att tirakerna ser så mänskliga ut.
Alvernas förmåga att hela blödningar och läka ärr har alltid funnits i Eon, och är inte nytt i 4:an. Det har med deras biotropiska fält att göra.
Rhodryn said:
o_O

Jag tror min grupp har helt och hållet missat det... trots att vi has spelat Eon i över 18 år... och äger Alvboken... *bläddrar i Alvboken boken* och mycket riktigt... där står det... XD Dock kan jag inte hitta det i orginal grundboken... har inte andra utgåvan själv så kan inte kolla i den.
Ond bråd död said:
Samma här
Big Marco said:
Korrekt, det beskrevs första gången i "Alver" från 1997.
Kraetyz said:
Vadfa- SLUTA ÄNDRA I MINA BÖCKER EFTER ATT JAG KÖPT DEM MARCO
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,680
Location
Eslöv
Jag gillar folkslagen väldigt mycket. Dock är deras beskrivningar lite väl korta, någon som aldrig spelat EON förut får nöja sig med en femton meningar om alver och dvärgar.

Däremot så gillar jag väldigt mycket att man har gjort folkslagen mycket mer unika än bara bonusar i olika grundegenskaper, dock så blir jag genast fundersam på hur man kommer implementera fler folkslag. Pyar är tillexempel en av de alver som har väldigt lite bonusar och grejer för sig. Hur gör man tillexempel med Leream (den bästa alv-typen någonsin), det måste ju bli en jävla massa olika bonusar för de folkslagen när de böckerna väl kommer ut.
Pendragon said:
Ja, man tycker det borde finnas nog med info om alver och dvärgar för att de ska få sina egna böcker t o m. ;)

/Joel
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Mundo;n29528 said:
Jag gillar folkslagen väldigt mycket. Dock är deras beskrivningar lite väl korta, någon som aldrig spelat EON förut får nöja sig med en femton meningar om alver och dvärgar.

Däremot så gillar jag väldigt mycket att man har gjort folkslagen mycket mer unika än bara bonusar i olika grundegenskaper, dock så blir jag genast fundersam på hur man kommer implementera fler folkslag. Pyar är tillexempel en av de alver som har väldigt lite bonusar och grejer för sig. Hur gör man tillexempel med Leream (den bästa alv-typen någonsin), det måste ju bli en jävla massa olika bonusar för de folkslagen när de böckerna väl kommer ut.
Så himmla kort är ju inte beskrivningarna om folkslagen. Jag menar... om jag ska jämföra med första utgåvans grundbok så är skillnaden att i Eon IV så har alla raser 1 hel sida, med några som får två... medan i Eon 1 så har samma raser (som finns i Eon IV) någon stanns mellan 6-13 halvsides rader av information (Misslorna fick 13... dom som fick mest i den boken var Tauper med 15 halvsides rader). Så du får bortåt en 10-15+ gånger mer information i Eon IV'as grundbok jämfört med Eon 1's grundbok.

Visst, i Eon IV får man info om 10 folkslag, medan i Eon 1 så fick man info om 26 folkslag (32 om man räknar var Tirak ätt för sig). Och nu fick jag ju min Eon 1 grunbok i en box, där Mundana boken oxå fanns. Och i Mundana boken så har dom flesta raserna multipla sidor av information. Och sedan är jag inte riktigt säker på om Eon 1 grundboken någonsin såldes i "lösform" utan det material man fick i grundboxen.

Men ändå... jag tycker man får väldigt mycket information om varje tillgängligt folkslag i Eon IV's grundbok, jämfört med Eon 1's grundbok.
Mundo said:
Och EON 1 släpptes för nästan tio år sedan.
Att säga att det är bättre än EON 1 är lite som ett icke-argument kan jag tycka...
Poseur said:
Ehhr, Eon 3 släpptes för tio år sedan menar du.Eon I släpptes för snart tjugo år sedan.
Big Marco said:
Nu känner jag mig gammal! ;-)
Rhodryn said:
*skrockar lite* :D

Året vi fick tag på Eon 1 (samma år som det släpptes) fyllde jag 17 år, nu är jag precis mer än dubbelt så gammal (35). XD
Mundo said:
Ja ja, you get what I mean!
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
12,015
Location
Ludvika
WhiteWolf;n29514 said:
Det är ju dock olika raser? Kallar du olika hundraser för hundfolkslag?
Kan de få barn ''över gränserna'' som inte är sterila? Då kan det kanske röra sig om olika raser av samma art. Annars är det ju inte det utan snarare olika arter. Och ibland kan det ju röra sig om helt kulturella siillnader och sånt. Och är svarta och vita pudlar två olika hundraser eller samma ras som kan ha olika färg på pälsen precis som vi kan ha olika färg på hår och ögon, även inom samma familj? Folkslag kan istället fånga in allt det där och man slipper få stryk på tunnelbanan när man pratar om ''raslistor och tabeller'' :)
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Jag saknar Kraggbarbarer och Eyrentigrinnor, dock lär de ju komma med en av de extramål som satts upp(uppdaterade folkslag). grundegenskaperna är relativt lättöverförda men deras nya special förmågor är svårare. Dessa gillas starkt då det ger lite mer info om folkgrupperna.
Sedan kanske jag personligen valt att lägga till Adasier senare till förmån för någon annan, men alla har ju lite personliga preferenser.
Ond bråd död said:
Kraggbarbarer och eyrentigrinnor var ju det töntigaste i hela Mundana. Jagade bytesdjur med tvåhandssvärd och dela upp folket efter kön. Deras relation till Misslor gjorde inte saken bättre.

Och Adasierna är ju coolast.
pingas said:
Det står väl inget om att kragg jagar med tvåhandssvärd?

Många kragg och eyren bor tillsammans då dom är raunatroende.
Ond bråd död said:
Har för mig det. I nån gammal bok. Men jag vet inte i vilken det står om Kragg i.
Poseur said:
Har också för mig det där med tvåhandssvärden i nån gammal bok. Turligt nog är Kraggfolken lite mer nyanserade i och med Barbar-boken. Där har de iaf fått lite personlighet och blivit ett folk som funkar i spel och inte längre är ett bokstavligt skämt.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag hoppas att alla framtida folkslag får liknande sidor. Det vore sjukt mysigt att få se även de mer brutala tiraksläktena, gûrder, thruker och övriga dvärgar uppvisade på samma sätt. Bilderna är bra, beskrivande texten bra, uttalandena från in-game karaktärer ger bra info och stämning!

Jag gillar också att de flesta representerade folkslagen är väldigt jämnbra, med undantag för alverna som vid första anblick är mer bäst på allt.
Cieylor said:
Elves will be elves...

Det är lite otäckt att se pyar sitta där med sina +6 i grundattribut, sex positiva egenskaper, ingenting som är negativt eller ens under medel, plus flytande tal och skrivkunnighet i två språk. Hur bra är då inte de riktiga alverna?

En pyar kommer dessutom antagligen inte att ha lika mycket rasistiskt hat mot sig som de andra icke-jargierna, så det balanseras inte upp av detta.
Telephalsion said:
Men de får ju faktiskt ett slag mindre på huvudtabellen.

Och kör man med nya alverbokens regler så känner ju folk när en alv tittar på en. Alltså är det svårt att vara smygig som alv då en spejande alvtjuv röjer sig själv genom alvblicken.

Plus inåtvändheten som bör göra sig påmind.
Ond bråd död said:
Tycker inte pyar var bättre egentligen. Inga superbra förmågor egentligen. Hör förstås till den bättre halvan iaf.
Cieylor said:
Blodstillandet är riktigt bra.

Jag hade missat det där med extra händelsetabellslag. Jag trodde att bara några få fick sådana, men det verkar som att designen är att alla människofolk får ett sjunde slag, och alla andra gör det inte.

De som står ut kanske är misslor egentligen, fast åt andra hållet. Lägst grundattribut (om nu två poäng gör så stor skillnad), och inte speciellt bra egenskaper heller.
pingas said:
Att folk känner när en alv tittar på dem har varit med sedan första alvboken om jag minns rätt. Stor nackdel imo
Ond bråd död said:
Blodstillande är kanske den bästa förmågan av alla. Zhanernas valfria lättlärd känns också bra, tror de kan bli bra trollkarlar.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
@Telephalsion

Det är ju inte bara Alverna som får ett totalt +6 i sina grundattributerna. Både Marnakh-Tirakerna och Zolod Dvärgarna har ett totalt +6 på sina grundattributer oxå.

Kamorianerna ligger ju i grund på -4... men får igen det när man tar fram vilken totemande dom har... och har då allt från +-0 (dock dom flesta på +-0 har ju då plus på andra grejer än bara grundattributerna, som +1T6 reaktion, +2 grundskada/rustning, etc) upp till till +4 i grundattributerna.

Jargierna (Vanarer) i sig ligger ju rätt bra till oxå. Dom har i grund +2 (som alla andra av normal människofolken)... men när man lägger till deras provinser så kommer dom flesta av dom upp i +4 i grund.

Så om man ser på det, ur äldre Eon versioners synpunk (kan dock ej prata för Eon 3), så är Vanarerna i det här fallet dom stora vinnarna... för innan vad dom ju bara rent "grundmänniskan" med +-0, medan andra folkslag oftast hade totalt ett +X i grundattributerna.
Big Marco said:
Vi valde medvetet att inte ha "den vite standardmannen/kvinnan" som baseline eller default referenspunkt för alla andra folkslag. Istället ville vi att alla har sina egna egenheter, styrkor och svagheter.
Rhodryn said:
När jag läste bitarna om folkslagens grundattributer så fick jag en känsla av att baslinjen ni gick ifrån var en folkslagslöst 2T6 på allt. Och utefter det tänka "Så... om grunden är 2T6... hur skulle folkslag X se ut då?"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
En sak jag hoppas lite på är att man, när det blir dags att zooma in på andra delar av Mundana än Jargien, reviderar de berörda folkslagen och ger dem lite mer variation, á la jargier i grundboken. T ex skulle man kunna tänka sig att man i en hypotetisk bok om Västlanden gör om Zhaner så de får lite sämre stats i grund och förlorar en del av sina förmågor, men i stället får slå/välja ett område de kommer från som ger motsvarande bonusar.

En annan sak jag hoppas på är att folkslagen kommer att vara lite mer balanserade den här gången. I gamla Eon var Ghor-dvärgar och Thism-alver löjligt hårda, och jag hoppas inte det kommer att upprepa sig den här gången.
Ymir said:
Zhanerna i Eon IVs grundbok representerar jahannerna, dvs den ursprungligen östzhaniska minoriteten i Jargien. Zhaner i Tarkas och Västlanden lär ha annorlunda utseende, förmågor och stats. Mûhadinerna och momolanerna kommer antagligen funka som jargierna, dvs få olika småbonusar beroende på vilken stam de tillhör.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Gah... vad jag skrev försvann! D:

Jaja... börja om. :p

Jag kan inte minnas att jag någonsin sett detta konceptet för. Kan ju dock inte påstå att jag har spelat allt för många olika penna och pappers rollspel (kanske ca upp till 2 handfullar), så det betyder ju inte att det inte finns i något annat rollspel på marknaden.

Men som sagt, jag kan inte minnas att jag sett ett rollspel köra sina folkslag på detta sätt. Där grundegenskaper och liknande, färdigheter, egenheter, etc, mm, är baserat på landet eller området dom växte upp i. Där en vanar är en vanar, en tirak är en tirak, en Pyar är en Pyar, världen över... men är ändå olika pga/tack vare landet/området dom växte upp i. Och det är ju totalt uppenbart, och helt logiskt, att det borde vara så, och är så.

Så oavsätt om någon annan gjort ett system som detta tidigare, så vill jag ändå ge er, Eon IV skaparna, all kred för att ha skapat ett sådant system.

Jag må ha diverse grejer med Eon IV som jag är osäker eller skeptisk till, men detta är inte en av dom. Detta är en av de grejerna med Eon IV som jag gillar riktigt skarpt, och jag ser fram emot att ni kommer ge ut fler moduler som gör samma sak för andra länder/områden! :)

Visst, det kommer ju betyda att man måste ha massor av böcker i slutändan, och karaktärsskapandet kan bli rätt... krångligt och ännu mer tidskrävande när man kanske inte riktigt vet vad man vill spela (inte för att det har stoppat mig innan, jag är oftast den som tar längst tid på mig att göra karaktärer ändå bland mina kompisar :p). Men för mig känns det rätt att göra så här med folkslagen och områdena dom kommer ifrån. :grin:
 
Top