Nekromanti Vad tycker ni om Mutant År Noll Maskinarium?

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Frågan finns i rubriken. Alltså, vad tycker ni om Mutant År Noll Maskinarium, och då framförallt om hur robotarna fungerar med sin energiförbrukning, moduler osv. Saken är den att jag börjat läsa i Maskinarium och tycker att reglerna för robotarna verkar... ptja, rätt så endimensionella är kanske rätt ord. Det kan dock vara så att de fungerar bättre i spel än vad jag tycker att de ser ut på papper. Och ja, jag skulle förstås kunna forska i detta på Fria Ligans eget forum, men jag tror att jag får mer varierade och givande svar här.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Ingen här som har en åsikt om Maskinarium alltså. Jag är lätt förvånad.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,268
Jag har massor av åsikter om År Noll i allmänhet, men inga om Maskinarium. Jag bläddrade igenom det när det kom från Kickstarter, men tyckte mest att det verkade kul, om än tråkigt att de bytte illustratör. Men reglementet och storyn och så vidare har jag inte i huvudet. Ungefär samtidigt som det kom skulle vi börja spela Genlab Alfa, så jag satte in mig i det istället. Ledsen att inte kunna disktuera mer än så.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Well, jag fick intrycket att du ville ha åsikter från folk som faktiskt testat det i spel. Vi har inte hunnit komma till Maskinarium än, så jag har bara läst igenom reglerna.

En sak som slår mig är att rollpersonerna inte känns lika mycket som förbrukningsvaror som i Mutant År 0, vilket jag tycker är bra. Det var en av de största sakerna som störde mig mest med MÅ0.

Självmodifieringarna som fortfarande finns kvar verkar i alla fall vara frivilliga, och i grund och botten under spelarnas kontroll. Så långt så bra.

Men det här med olika kroppsdlear och grejer... ärligt talat, när jag läste igenom reglerna så kom jag fram till att det enda jag var intresserad av att spela var en rätt igenom skrotrobot. Då slipper man i alla fall slåss med de andra spelarna om de olika delarna.

Liksom du tycker jag att grejen med energiförbrukning och moduler känns lite... bläh. Det finns nån rätt cool idé där nånstans, men jag ogillar utförandet. Någon mer actionpointliknande lösning hade antagligen funkat bättre i min mening, men återigen är detta bara baserat på en genomläsning och inte faktiskt spel.

Jag är dock fortfarande rätt pepp på att spela det. Just eftersom jag ändå har valet att göra en ren skrotrobot och således ha kontroll, och modulerna är småroliga, men i brist på energipoäng känns det helt okej att helt enkelt inte använda dem.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
313
Jag vet inte riktigt, vi har inte spelat det än. Bilderna i böckerna är jättefula, och kampanjen i den svenska versionen verkar efter genomläsning lite sådär.

Reglerna verkar vara ganska krångliga med tanke på vad man får ut av dem.

Men jag har en känsla av att jag skulle bli positivt överraskad av Maskinarium (på samma sätt som jag blev negativt överraskad av Genlab).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Kampanjen är inte fantastisk, den är bättre i den engelska utgåvan. Energiförsörjningen funkade inte jättebra. Framför allt fick jag lite svårt att relatera till min robot när alla var robotar. Jag är ett stort fan av robotar i blandade grupper i nästan alla spel, men här försvann lite av det speciella. Bristen på egentlig agens är också ett problem. Det är helt enkelt inte särskilt uppenbart vad man vill egentligen. Jag föredrar År Noll (som har överlägset bäst kampanjpremiss) och Elysium (som har bitvis väldigt roliga äventyr) alla dagar i veckan.
 

Inkognito

Swordsman
Joined
10 Aug 2012
Messages
736
Dimfrost;n283316 said:
Kampanjen är inte fantastisk, den är bättre i den engelska utgåvan. Energiförsörjningen funkade inte jättebra. Framför allt fick jag lite svårt att relatera till min robot när alla var robotar. Jag är ett stort fan av robotar i blandade grupper i nästan alla spel, men här försvann lite av det speciella. Bristen på egentlig agens är också ett problem. Det är helt enkelt inte särskilt uppenbart vad man vill egentligen. Jag föredrar År Noll (som har överlägset bäst kampanjpremiss) och Elysium (som har bitvis väldigt roliga äventyr) alla dagar i veckan.
Är det stora skillnader mellan kampanjerna i den svenska och den engelska utgåvan?
Jag har inte hunnit läsa någon av dem, men äger båda... Läste på Fria ligans forum lite klagomål att den svenska kampanjen var för kort och rälsad (vilket jag inte nödvändigtvis ser som en brist - spelarna vill främst köra Mutant År Noll i zonen!)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Rymdhamster;n283282 said:
Well, jag fick intrycket att du ville ha åsikter från folk som faktiskt testat det i spel.
Synpunkter från personer som faktiskt spelat Maskinarium har lite mer tyngd i min bok men alla är välkomna att diskutera.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Inkognito;n283333 said:
Är det stora skillnader mellan kampanjerna i den svenska och den engelska utgåvan?
Mycket bra fråga. Jag hoppas att vi får ett svar också.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Hrm...

Jag har mååååånga åsikter.
Kort sagt så blev jag gravt besviken, koncepten hade potential (tja, vissa..), men:
-Crappigt regelsystem, och vad värre rätt många extremt (nej, borde skriva "EXTREMT") korkade regelbuggar (och inga små eller få såna)...
-Storyn kunde haft potential, men den görs så gravt uppenbar att den bara blir störande.
-Slutet av storyn är en besvikelse, ska inte spoila mer än så..
-Och vissa delar av grundmekaniken för just den kampanjen är.. Ett bra sätt att förstöra stämning/dynamik.

Men det sagt, det är i fallout-ish känsla, & det gillar jag ju, så.. Ford fairlane's ord passar bäst: "like masturbating with a cheese grater: slightly amusing, but mostly painful."

/ps:
Får du för dig att spelleda detta så kan peka ut ett gäng regeländringar, storyevolveringar & uppenbara problem. (Men det förvånar dig knappast)

Tillägg: Innan man får för sig att göra en kampanj på robotik/AI, borde man skaffa sig lite utbildning/koll om/på just robotik/AI... Eller ett regelsystem som ens klarar av att måla upp en robots svagheter/styrkor/arbetssätt/<insert alot more parts here>.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
Wyldstorm;n283467 said:
Jag har mååååånga åsikter.

Får du för dig att spelleda detta så kan peka ut ett gäng regeländringar, storyevolveringar & uppenbara problem. (Men det förvånar dig knappast)

Tillägg: Innan man får för sig att göra en kampanj på robotik/AI, borde man skaffa sig lite utbildning/koll om/på just robotik/AI... Eller ett regelsystem som ens klarar av att måla upp en robots svagheter/styrkor/arbetssätt/<insert alot more parts here>.
Nej, jag är inte det minsta förvånad. För närvarande har jag dock inga konkreta planer på att spelleda Maskinarium, men det skulle kunna hända i framtiden för boxen står i min spelhylla. Det som gäller nu är istället kapitlet om robotar i mitt eget Solfläckar, och jag har sneglat på Maskinarium för att se om det finns något jag vill knycka eller undvika, mer då hos själva robotarna än i kampanjen.
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Wyldstorm;n283467 said:
Hrm...

Jag har mååååånga åsikter.
Kort sagt så blev jag gravt besviken, koncepten hade potential (tja, vissa..), men:
-Crappigt regelsystem, och vad värre rätt många extremt (nej, borde skriva "EXTREMT") korkade regelbuggar (och inga små eller få såna)...
-Storyn kunde haft potential, men den görs så gravt uppenbar att den bara blir störande.
-Slutet av storyn är en besvikelse, ska inte spoila mer än så..
-Och vissa delar av grundmekaniken för just den kampanjen är.. Ett bra sätt att förstöra stämning/dynamik.

Men det sagt, det är i fallout-ish känsla, & det gillar jag ju, så.. Ford fairlane's ord passar bäst: "like masturbating with a cheese grater: slightly amusing, but mostly painful."

/ps:
Får du för dig att spelleda detta så kan peka ut ett gäng regeländringar, storyevolveringar & uppenbara problem. (Men det förvånar dig knappast)

Tillägg: Innan man får för sig att göra en kampanj på robotik/AI, borde man skaffa sig lite utbildning/koll om/på just robotik/AI... Eller ett regelsystem som ens klarar av att måla upp en robots svagheter/styrkor/arbetssätt/<insert alot more parts here>.
Fritt att tycka vad man vill förstås, men jag blir ju lite nyfiken på om du kan formulera lite mer specifikt vad du tycker inte fungerar? Regelsystemet för robotar har funnits ute på engelska sedan förra sommaren (Alphan av Mechatron kom i juli), och feedbacken har överlag varit positiv internationellt. Utöver några rättade småfel är svenska och engelska reglerna identiska.

Vad gäller kampanjen så gillar vi den svenska i grunden, men kände i efterhand att den förtjänade att bearbetas en vända till, och bli mer öppen och platsbaserad. Alla som köpt den svenska boxen kan få den engelska PDF:en utan kostnad, bara att mejla till support@frialigan.se

Och har ni mer frågor och funderingar om Maskinarium/Mechatron är ni förstås välkomna till Ligans forum!
 

daflum

Veteran
Joined
21 Jul 2011
Messages
159
Location
Hjärtum
Skall själv snart förmodligen spela denna efter att ha spelat år noll och genlab alfa de senaste två åren och får väl säga att framför allt så gillar jag att det är ett av få spel som får robotar intressanta att spela. I de andra spel jag lirat upplever jag det som att man antingen har valet att spela som en iskall logisk mördarmaskin eller att man är såpass sofistikerad som maskin att man egentligen spelar en människa med lite robotdrag så där har maskinarium lyckas. Älskar instinktskorten helt klart. Systemet tycker jag likaså fungerar bra precis som år noll som det bygger på men så är det mediumlight i komplexitet vilket jag också gillar.

Med det sagt upplever jag väl att det främsta problemet är att kampanjen är alldeles för lik genlabs och att det känns lite same same fast med robotar, även om jag då ändå gillar kampanjen baserat på två ordentliga genomläsningar av den svenska boxens text.
 

Wyldstorm

Swordsman
Joined
22 Apr 2003
Messages
786
Location
Skellefteå.
Att detta nu kommer att innefatta spoilers, hoppas jag att alla förstår..
Å andra sidan är lika bra, då en förvarning om vad som är defekt kan hjälpa.

TomasFriaLigan;n283488 said:
Fritt att tycka vad man vill förstås, men jag blir ju lite nyfiken på om du kan formulera lite mer specifikt vad du tycker inte fungerar?
Självklart...
Det är som jag sa "mååååånga" defekter, men jag kan ta upp några ur varje kategori, som varnande exempel.
(samt nämna ett det var ett bra tag sen jag spelade detta, men de jag minns på rak arm är mer än för mycket.)
Angående regelsystemet:
1. Jag har ofta talat om vikten i att ett spels system ska vara utformat att stödja världen, och vice versa. -Och just maskinarium är ett varnande exempel.
Att betona robotarnas repetitiva natur & sen välja ett överdrivet slumpmässigt regelsystem är oförlåtligt. (systemet är basicly 1-10 (oftast 4-6 -ish) D6, där 6'or är successes)
För att ta litet delexempel & förklaring, exemplet är prickskytte till ett mål på "svårt" avstånd:
-Om några skitungar testade detta, så passar fria lallarnas liga lysande. -Vi får & förväntar oss lite halvkomiskt slumpartat resultat. D.v.s. systemet passar lysande till äventyret i ur varselklotet som involverar kids.
-Om en tränad soldat testade detta, så förväntar vi oss rätt stabilt & bra resultat men vi får fortfarande rätt slumpmässigt resultat. Systemet passar illa att måla upp nån slags kompetens.
-Men... Om vi testade hyfsat avancerad eller nutida robot byggd för detta så förväntar vi oss väldigt bra och väldigt stabilt resultat. Men vi får fortfarande hög slumpmässighet & i medel "bara" bra resultat.
=> Slutsats, systemet passar extremt illa till måla upp en bild av hur robotar fungerar.

Tes: Färdighet är inte slump. Det är förmågan att sannolikt kunna repetera ett bra resultat eller veta hur man letar sig fram till sagda lösning.
Människor & andra djur lär sig (eller föds med) dessa kunskaper genom basicly trial and error & extelligens (eller evolution).. (Se det som att en AI har ett steg (korrektion) emellan kunskap & handling, och precisionen i den korrektionen är snabbare & precisare än en människas.)
AI fungerar INTE på samma sätt i grunden, utan antingen löser ett problem genom att leta efter lösning i mängden av alternativ (traditionell AI/search) eller genom att kontinuerligt anpassa sig genom att minska felmarginalen & försöka utläsa mönster (Deep leardning/NN).
Ta en kurs i robotik/programmering så lär man sig detta. Se lite youtubevideos så ser man detta. Prata med nån som kan ämnet så kommer denne att berätta detta.
Imho, det finns ingen ursäkt att använda systemet till maskinarium.
(sen att program är odelbara enheter, ytterst kaotiska, inte målas upp på ett kallt logiskt sätt och mycket annat... Mja, det finns många problem.)

Exempel på snabb fix:
a. 4+ är success.
b. programvärdet slås inte, utan bara adderas till resultat. (Oooooch attributvärdens slumpfaktor bortförklaras med i det närmaste konstanta/komiska småfel i hårdvaran).
c. Hell, det patetiska systemet attribut+skill+D6 är MYCKET mer passande för maskinarium.
Tips:
Det vore passande att visa en AI's errorkorrigerande natur genom att kontinuerligt öka chansen att lyckas då programmet optimeras för situationen.. Tänk typ klassiska scifi-robotens "targeting", eller nåt.

2. En stor del av kampanjen är just energi, helt rätt & passande koncept att väva in. Men....
Reglerna som hanterar detta är extremt dåligt igenomtänkta, och öppnar väldigt många regelhål & går på rätt många sätt i helt annan riktning än världsbeskrivningen.
T.ex. relgerna för E-Pack (ammo för energivapen)..
Dom laddas ur slumpmässigt vid användande.. (argh, jaja dom kanske är opålitliga..)
De laddas upp & ur och ger en D6 Energipoäng... Ämenvafan.. Det innebär ju att:
Ett lysande sätt att magiskt skapa energi är att bara ladda ett batteri från en robot med 1E.
En mer pålitlig lösning vore ju att använda ett robotbatteri, men det är konstigt dyrt, givet den höga teknologinivån. (vilket man KAN, men det innebär en ÄNNU mer korkad följd...)
Det innebär att 1 skott tar 1 Ep.. Vilket innebär att de soldatrobotar man får assistans av har en total kapacitet av.. max 10 skott. (och i energikrisens spår nånstns runt 6-ish skott...)
Det kan verka futtigt att klaga på såna saker, men just energi är en del av huvudproblemet och därför väldigt viktigt. D.v.s. att använda skitsystemet & dess slumpmässigheter är bara förkastligt.

Exempel på snabb fix:
Epack håller några E, laddas ur & in ICKE slumpmässigt. (skulle vara passande att maxnivån riskerar att sänkas vid minifummel.)
Ett skott tar mindre än 1 E.

3. Modulerna & funktionerna... Oh god.. Balansen/funktionen/interna konsekvenserna av dessa är så dålig att de måste uppkommit i drogat tillstånd. Och då menar jag HÅRDA droger. I överdos. På fultjack.
Granatkastare som autogör hög skada & träffar automatiskt precist.. Gör 2 program värdelösa, är tokbra skada på utan att ta nån nämnvärd E, innebär att technivån vad gäller målsökningssystem är tokjävelhög men underligt nog inte vida använd..
Energistråle, och nästintill alla moduler som använder >1 E... Multipla tärningar innebär att den antingen inte funkar, nästan alltid är vaaaaaansinnigt dyr, kommer att förstöras, och i många fall fungerar som självmord.
Misstolka mig inte nu och tro att det handlar om optande, sånt passar skumt bra för robotar.
Misstolka mig inte heller att tro att det handlar om spelbalans, det finns värre problem.

4. Att ge total kontroll/tyranni till spelare, över spelare.. Argh.. Rätt många nyblivna spelare kommer att sura ihop & inte fortsätta spela rollspel efter att varit på mottagande sidan av sånt ett tag. Det krävs lite mogenhet att inte missbruka kontroll.

TomasFriaLigan;n283488 said:
Regelsystemet för robotar har funnits ute på engelska sedan förra sommaren (Alphan av Mechatron kom i juli), och feedbacken har överlag varit positiv internationellt.
Jag är imponerad & depprimerad av det om det stämmer.

TomasFriaLigan;n283488 said:
Utöver några rättade småfel är svenska och engelska reglerna identiska.
o_O

TomasFriaLigan;n283488 said:
Vad gäller kampanjen så gillar vi den svenska i grunden, men kände i efterhand att den förtjänade att bearbetas en vända till, och bli mer öppen och platsbaserad.
Erm, mitt tips är att ni istället tar bort lite (Mja, mer än lite imho, men förstår omfångsproblemet) av rälsen, gör rälsen mycket svårare att se och framför allt skaffa ett bättre system.
Samt, det är tragiskt att expsystemet och kampanjens struktur tillsammans totalsaboterar möjligheterna till fortsättning för karaktärerna..
För all min kritik (och tro mig, jag har så mycket sånt att det under spelkvällarna blev lite av en grej att hitta kvällens bugg i fria lallarnas produkt), så ser produkten snygg ut och koncepten har mycket större potential med lite jobb.
Men tills vidare kommer rätt många att inse kväll 2 att kampanjen är ärkerälsad och då försvinner mycket av värdet/djupet av rollspelandet, då ens handlingar inte har nån relevant effekt.
En kris man kan rädda, är en kris man kan bry sig om. (Ska ge lite cerdit för roboten jag väljer att kalla "Lego", det var en bra twist (om än dålig uppföljning), resten var tyvärr lite väl lätt genomskådat)
Att sen inse att ens karaktärer är ospelara efter kampanjen är också tragiskt.

TomasFriaLigan;n283488 said:
Och har ni mer frågor och funderingar om Maskinarium/Mechatron är ni förstås välkomna till Ligans forum!
För egen del, tack men nej.
Det känns på fullt allvar som att jag har spenderat för mycket tid att bara kommentera/varna om problemen, tid som om nån av er researchat AI, sannolikhet, eller nåt annat berört område skulle fixat problemet.

På det stora hela så älskar jag många av koncepten som tas upp, och det stör mig mer än lite att potentialen blir lite halvslösad.
 

Dunderklumpen

Veteran
Joined
1 Jan 2017
Messages
178
I min enkla mening är inte Fria Ligans version av Mutants robotar till för att simulera hur verkliga robotar fungerar. Detta på samma sätt som Genlab alfa inte är en "muterat-djur-simulator".

Systemet är speligt, inte simulationiatiskt, och korskompatibelt med övriga produkter i serien och man kan därför inte ändra reglern mellan modulerna för mycket.

Systemet är därtill inte helt olikt D6-systemet som ju funnits länge, funkar bra och dessutom har erbjudit möjligheten för robot-karaktärer länge (Stjärnornas krig T6).

Vår grupp har haft det roligt med systemet men har tyvärr inte hunnit längre än två möten på Maskinarium. Men mer ska det bli! :)

Må väl i sommarvärmen
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,011
Location
Ereb Altor
En av de första avbildade robotarna till Mutant föreställde en frusen äventyrare som värmde sig över en eld. Det är liksom utgångspunkten. Robot 0.

Just sayin.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,898
Location
The Culture
MODERERING

Wyldstorm: Den där kritiken hade säkert gått att framföra utan att kalla någon för lallare och utan raljerande om droganvändning. Du blir avstängd i 48 timmar med hänvisning till regeln "Don't be a dick!" Rikta kritiken mot produkten, inte personerna bakom.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Måns;n283557 said:
En av de första avbildade robotarna till Mutant föreställde en frusen äventyrare som värmde sig över en eld. Det är liksom utgångspunkten. Robot 0.
Makes sense, though. Hydraulikoljor och smörjmedel kan reagera ganska dåligt på kyla (om de inte är anpassade för att tåla det). Även batterier tappar kapacitet när de är kalla.

En robot som värmer sig vid elden känns väldigt logiskt :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Vi välkomnar kritik och feedback, men om den framförs på det sätt som gjordes här kommer vi inte att bemöta den. Att föra dialog med personer som uttrycker sig så är inte meningsfullt.

Vi kommer därför inte att bemöta alla påståenden som görs här, men vi vill gärna poängtera en sak, återigen: Ett spelsystem är inte "mer slumpmässigt" för att det använder tärningspöl i stället för exempelvis T100. Chansen att lyckas med ett slag med sex tärningar i M0 är 67%. Det är exakt lika "slumpmässigt" som att slå T100 mot 67.

Sen kan det upplevas svårare att bedöma chansen att lyckas i ett system med tärningspölar, men det är en annan sak.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,566
TomasFriaLigan;n283568 said:
Ett spelsystem är inte "mer slumpmässigt" för att det använder tärningspöl i stället för exempelvis T100. Chansen att lyckas med ett slag med sex tärningar i M0 är 67%. Det är exakt lika "slumpmässigt" som att slå T100 mot 67.
Har någon här i tråden sagt att tärningspölar är mer slumpmässiga än till exempel T100? I så fall har jag missat det, vilket förstås är fullt möjligt. I övrigt har du naturligtvis helt rätt i det du skriver Tomas. Chansen att lyckas med ett slag med sex tärningar i M0 är 67 %, vilket är exakt lika slumpmässigt som att slå T100 mot 67. Vad jag tror spelar in här är dock att sex tärningar kan kännas som mycket och upplevas som att rollfiguren är kompetent, men hen kommer ändå att misslyckas med vart tredje slag i snitt. Detta blir motsägelsefullt, åtminstone tills dess att spelaren vant sig vid systemet. Sedan kan jag mycket väl tänka mig att den upplevda slumpmässigheten förvärras i en kontext med maskiner, för maskiner är inte slumpmässiga, men jag har inte spelat Maskinarium så det är ren spekulation.

Slutligen tycker jag att ni i Ligan ska ha cred för att alla som köpt den svenska boxen kan få den engelska PDF:en utan kostnad. Det är snyggt!
 
Top