Nekromanti Vad tycker ni om DoDT nu ??

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Yehepp, då har ju DoDT funnits i affären ett tag då.
Efter att ha läst igenom det hela nu, samt testat att köra karatärer till det, samt konvverterat karaktärer ifrån DoD6 till DoDt så är jag minst sagt överaskad av dess enkelthet. Känns som de har "gjort om, gjort rätt" med det hela. Tycker att det var/är välldans smidigt att göra en karatär, systemet överlag känns mycket enklare.
Vad säger ni andra om DoDT ??
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Jag har skaffat ett ex, men har faktiskt inte läst det ännu... det är nånting som gör att jag inte orkar ta tag i det... Underligt nog skaffade jag Eons båda grundböcker samtidigt, och dom har jag orkat läsa... kan inte sätta fingret på vad som är fel.

Återkommer med åsikter senare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Ett par iterationer till så...

Att göra något bättre än DoD6/R torde inte vara så svårt, liksom, men det är fortfarande en tyngd och mastighet i reglerna som jag inte tycker borde vara där. Det faktum att det är sisådär 500 sidor och huvudsakligen regler och uppslagsjox med massor med korsrefererande gör att jag inte är särdeles imponerad, och det är fortfarande en rätt bra bit kvar till enkelheten hos DoD2/3 eller Expertboxen.

Men får de göra det där genom ett par varv till så kanske de kommer dit tillslut.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Bra tänkt i det mesta, tyvärr oftast mindre bra implementerat.

Tungrodd och murrig layout som gör mig trött när jag läser den. Upplever boken som rörig.

Jag irriterar mig varje gång över alla fel i boken som gör att man i princip måste ha errata-listor med sig för att skapa en rollperson/spela spelet.

Och laminatplasten lossade nästa direkt på mina böcker, vilket är trist.
 
G

Guest

Guest
Om vi bortser från vad jag tycker om "Tråkvang" som värld ett tag så borde Riot skaffa sig några tjejer och killar som kan och gillar skriva regler, för det kan inte dom... Systemet är för omständigt, många missar, tungt och inkonsekvent...

Jag respekterar fullständigt Trudvang som värld och er som gillar den, det är inte min kopp av te helt enkelt...

Om jag får fantisera mig bort ett tag så skulle jag verkligen gilla om Riot gjorde Drakar och Demoner utan spelvärld...Precis som tidiga Drakarversioner... Eller helst skulle Riot ge bort Drakar licensen till mig så skulle jag kopiera Drakar och Demoner, DoD Expert och DoD Gigant till en fet hårdbunden regelbok och sen ge ut med Anders Blixt utklädd till en hob på framsidan... Storsäljare!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag har bara gjort en karaktär hittills; men jag gillade den processen rätt mycket. De har övertygat mig om att Karaktärsdrag inte bara är ett omständigt sätt att använda Grundegenskaper; utan det är ett roligt och överskådligt sätt att särprägla en karaktär på. Alltså; det är grundegenskaper; men det ger den sortens resultat som jag hela tiden önskat få, och nu slipper jag hoppas på att tärningarna rullar rätt eller en långsam process med fibblande Bakgrundspoäng. Snabbt och enkelt så får man just den sortens karaktärer som jag tycker att BRP ska handla om. Detta förvånade mig; för det kändes väldigt modernt och medvetet.

Att slå fram grundvärdet för ens färdigheter... var väl sådär. Inte hemskt, men resultaten blev lite märkliga för min del. Jag hade nog velat ha mer kontroll, och särskilt skumt blev det för de närstående färdigheterna där jag tycker att värdena borde hänga ihop med varandra, men där jag slog väldigt olika resultat. Dock; det kändes uppnosigt av Riotminds att låta tärningarna få bestämma så mycket, och redan från början har ju visionen varit att "det är roligt att slå tärningar!" så jag kunde ändå tolerera detta. Att man bara kan köpa upp tre olika färdigheter från början gillade jag dock skarpt. Det gick väldigt snabbt för min del, trots att jag också bläddrade och läste mig fram mellan de olika specialinriktningar som fanns att tillgå. Jag gillar feats och tycker att det är spelmässigt roligt att få ge sin karaktär förmågor som drastiskt kan ändra deras prestanda och beteende i problemlösningssituationer; i DoD gick det också snabbt att skapa sig sin rollperson eftersom man i praktiken hade ett så begränsat urval av inriktningar att välja bland. Det hela blev hanterligt, vilket man knappast kan säga om processen i DnD. En god kompromiss, alltså.

Öht tycker jag att det var en väldigt lyckad BRP-version. Inte särskilt slickad och strömlinjeformad, kanske, men det gick ändå fort att skapa sig sin karaktär, och jag hade väldigt roligt när jag gjorde det. Jag kände direkt att det här var ett system som jag hade tyckt väldigt mycket om att använda som yngre, och det var just denna ungdomliga leklusta som väcktes hos mig.

Jag har alltså mest goda saker att säga om systemet så här långt. Fan, jag tyckte nog till och med att det var skittufft.

(Jag skapade en superduperklassisk formulär 1A-snygg tjej som helt och hållet är inriktad på förklädnad och bluffande, f.ö. Skall man återgå till rötterna så skall man! (och när det är roligt att skapa sig en sådan stereotyp rollperson - då har genereringsreglerna verkligen fått ett bra betyg))

Så, jag diggah det. Jag diggah det muxo.
 

phantom

Veteran
Joined
7 Feb 2006
Messages
8
Location
No Mans Land
Jag tycker att det är en klar försämring gämfört med DoD6 expert. tillexempel karaktärsdrag och vapen. alla skadar typ samma och Öp är typ Ob (i eon)
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Jag har inte lagt vantarna på DoDT ännu. Och med de bistra inlägg nedan så funderar jag på om spelet verkligen är värt sin lunta pengar. Riotminds största nackdel just nu tycker jag ligger i att de har malt Drakar och Demoner genom regelkvarnen tre gånger och ännu inte lyckats. Om jag nu ska tro er andra som gjort inlägg i denna tråd.

Jag tycker dock att Riotminds gjorde helt rätt som övergav den gamla spelvärlden till förmån för en egen spelvärld som är betydligt mer "sagoinfluerad". De flesta fantasyvärldarna idag känns väldigt standard och medeltidsaktiga.

Jag hoppas Riotminds ger ut mer kampanjmaterial i framtiden. Äventyr kan vi spelare hitta på själva. Det gäller bara att ha ett bra underlag att utgå ifrån.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Köpte boxen när den kom, läste böckerna, testade göra en rollperson. Sedan: ingenting. Den står och samlar damm i min garderob just nu.

Vilket måste betyda att jag inte blev direkt förälskad i spelet.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Fast så gör jag med många spel... Som Mutant:UA till exempel... Köpte böckerna, läste, gjorde ettpar RP på test, ställde i bokhyllan...
Nu, över 1 år senare ska jag faktist spela det... Men jag har gillat världen och så sedan jag skaffade böckerna (behöver jag säga att jag gillar fallout också?)...

Samma gäller typ, andra spel... Neotech och så... :gremtongue: Köpt, läst, ställt undan... Till framtiden... :gremwink:

DoDT har jag dock inte skaffat... Hört för mycket negativt, och var negativt inställd till det redan innan... :p
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Jag har inte lagt vantarna på DoDT ännu. Och med de bistra inlägg nedan så funderar jag på om spelet verkligen är värt sin lunta pengar.
Jag tycker dock att Riotminds gjorde helt rätt som övergav den gamla spelvärlden till förmån för en egen spelvärld som är betydligt mer "sagoinfluerad".
Jag tycker du ska köpa det i alla fall, för även om du skulle tycka att DoDTs regler sög ankfot så innehåller den nya boxen mycket ny (och bra) info om Trudvang. Så även om du är nöjd med de gamla reglerna (nja okej, så nöjd du kan bli) så kan du gott skaffa den för kampanjinfons skull.

/Anders
 

Jarre

Swordsman
Joined
1 Mar 2002
Messages
619
Location
Linköping
Samma gäller typ, andra spel... Neotech och så... Köpt, läst, ställt undan... Till framtiden...
Du kan ju plocka fram det varje gång de släpper en modul till spelet, var femte år eller så... :gremtongue:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
"Riotminds största nackdel just nu tycker jag ligger i att de har malt Drakar och Demoner genom regelkvarnen tre gånger och ännu inte lyckats."
Jag är rätt kritisk till allt Riotminds gör, men jag tyckte DDT var vettig när jag läste igenom den. Visst, det är ingen toppnotering men det fungerar. En del saker får man kapa bort, om man orkar.

/Han som inte tycker Riotminds borde göra regler, utan endast släppa kampanjböcker

<font size="1">Sökord, länk: "register" med Dante som skribent på DoD-forumet.</font size>
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Jag har skaffat ett ex, men har faktiskt inte läst det ännu... det är nånting som gör att jag inte orkar ta tag i det... Underligt nog skaffade jag Eons båda grundböcker samtidigt, och dom har jag orkat läsa... kan inte sätta fingret på vad som är fel.
Skumt. Det är precis samma sak för mig. Har försökt börja läsa igenom spelet flera gånger, men helt enkelt inte orkat. :gremconfused:

//Ezping Orm
 

Mr.Walker

Warrior
Joined
13 Nov 2005
Messages
203
Jag tycker DOdt är en stämnigsfull produkt som jag
med stort intresse läste igenom samma dag som jag
fick den. I helhet tycker jag den är bra och prisvärd.

Det som är bra med den är att spelvärlden och
reglerna är sammanvävda hela produkten igenom.
Sen tycker jag att vissa regler är bättre och andra sämre än
i tidigare versioner så som expert och reviderade.
Någon självklarhet tycker jag inte reglerna är,
jag har fortfarande inte bestämt mig för vilka jag gillar bäst.
Men jag har vant mig med trudvang och vår spelgrupp spelar det nu.

Det nya krångliga ordet för Grundegenskaper och sättet dom fungerar tycker jag inte har sådan stor betydelse. Jag tycker det bara krånglat till saker och ting. Man har ju fortfarande grundegenskaper, 10 i snitt förutom dom tre man får påverka,
som inte finns nedskrivna på formulären. Kunna man inte då
bara haft med grundegenskaperna på formuläret?
Sättet dom löst det på, att dölja grundegenskaper och bytt namn på dom, har bara krånglat till saker och ting.

Jag gillar hela systemet med färdigheter mer I dod T.
Har aldrig gillat som i expert och reviderade att färdigheter
kostar olika mycket. Har vart onödigt krångligt.
Däremot tycker jag att färdigheterna i Dodt nästan är för breda och för få och att det är alldeles för många fördjupningar då hälften av dom är värdelösa och motsägelsefulla. Hade helldre sett lite fler färdigheter
och färre fördjupningar fast mer igenomtänkta.

Att det inte direkt är några fasta yrken gillar jag.

Att alla vapen gör ungefär lika mycket skada gillar jag
för det känns realistiskt. ÖP gilla jag i teorin men i praktiken så är de inte särskilt nödvändiga. Lite orealistiskt oxå att
vapen bara kan explodera av skada då och då. Men jag tycker fortfarande att man tål alldeles för mycket och att det är för svårt att dö.

Jag har läst igenom magierna och det tycker jag är den största besvikelsen. Jag tycker personligen att det är på tok för få magier och trots det så känns det som att många magier bara är uppgraderingar på en som redan finns.

Måste faktist erkänna att jag inte orkat läsa igenom religionen så där kan jag inte yttra mig.

Tycker att dom fått med mycket intressant info i "SL boken"
om vilka typ av äventyr man kan spela i Trudvang, info om dom olika länders kultur, lagar osv. Så den gillar jag verkligen!

Sen är det lite småsaker jag stört mig på. Layouten på boxen tycker jag rakt ut sagt är ful. Aldrig gillat "en samling sagor" tycker det inte är relaterat till produkten. Förstår tanken men jag tycker riotminds faller lite på språket där.

Sen gillar jag inte heller vad böckerna heter.
"Trudvangs hjältar" och "Trudvangs stigar". För det första har jag svårt att relatera någon av dom till dom olika böckerna,
förutom då möjligtvis trudvangs hjältar. För det andra tycker jag att Draken ska finnas på SL boken och inte tvärtom.
Jag tycker oxå att det ska stå under namnen vilken som
är spelar - och SLboken.

Aja ska fundera på en sammanfattning och skriva lite mer grejer jag kommer på sen. hej så länge=)
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
I Saw the Sign

Ungefär samma här (och sorry Peter, men layouten var bättre förr).
Men den förde en bra sak med sig. Yrkesskadad som jag är studerar jag ju alltid alla bilder innan jag ens sneglar på nåt annat i ett spel - och den här gången föll poletten till sist ner, jag lyckades till slut sätta fingret på en sak som har surrat vagt och otydligt och irriterande i mitt bakhuvud under åratal av Riot-DoD och dess omslagsbilder.....

Varför är alla drakar och andra stora monster i Trudvang glosögda?? Jag menar, kolla på dem -- de skelar, de tittar i kors, de rullar med ögonen som nånting stort och ludet från Mupparna... Helt seriöst, alltså.

--
Åke
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Jag är fortfarande extremt kluven.

Utseendemässigt så tycker jag att det är rätt illa. Layouten är verkligen tveksam. Dantes inlägg tidigare på forumet pekar på några katastrofala typografiska missar. T ex så gör avsaknaden av kolumntitlar och register att boken är svårnavigerbar.

Jag fattar verkligen inte varför RM valde att göra böckerna i fyrfärg på blankt papper när de gamla som var tvåfärg och matt papper var mycket snyggare. Blyertsteckningarna se för taskiga ut på det blanka pappret.
Sen förbättrar inte direkt layouten det hela. Det hade säkert varit ok med färg och blankt papper om layouten hade varit bättre och framförallt tydligare. Jag har dessutom för mig att jag läste på riotminds forum att de inte hade råd med Dantes layout för att de då hade varit tvungna att trycka tvåfärg. :gremfrown: Jag skulle hellre haft det precis så.

När det sen gäller reglerna så kan jag inte säga speciellt mycket då jag verkligen inte orkat ta mig igenom dem ordentligt. Det lilla jag läst tycker jag verkar helt ok. Även om man kommer att bli tvungen att slå upp varenda färdighet de första 10 gångerna man ska använda dem (varför det skulle behövts ett register och kolumntitlar)

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att läsa igenom spelet ordentligt och tror att reglerna säkert är helt ok även om de kan vara lite knöliga.

Hade jag fått DoDT precis som jag ville hade det nog varit så här:
- Hårdpärn runt 300 sidor
- Tvåfärgstryck
- Layout av Dante
- Enklare regler. Gärna samma regler som M:UA som jag tycker är en alldeles utmärkt BRP-klon (något moddad kanske med färdighetsvärden melan 1-20 istället för 1-100)

Sen måste jag fråga om det är någon som vet varför de ändrat utseendet på Trudvang (numera är det vatten mellan Mittland och Soj)?
Tycker att det är väldigt konstigt att göra eftersom man redan släppt två världsmoduler som fortfarande räknas som officiella där trudvang inte ser ut så.

Willie
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
En rolig detalj är att det finns en flod som gick rakt över den plats där det nya havet går. Nu går den alltså från kust till kust på den nya ön/subkontinenten. :gremsmile: I och för sig, det finns redan en flod i Osthem som rinner upp i en bergskedja och som på slättlandet delar upp sig i två grenar, där den ena leder ut till havet medan den andra rinner uppåt till en annan bergskedja och försvinner där (?)... :gremgrin: (Motiveringen: "Det är fantasy". Som om det skulle tillföra något till världen. :gremsuck:)


/Dimfrost
 
Top