Nekromanti Vad tycker ni om andra typer av spel?

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Själv tycker jag dataspel kan vara ganska kul, även om jag mycket sällan spelar datorspel.

Brädspel och sällskapsspel tycker jag är rätt tråkigt, och jag förvånad över att dessa spel finns kvar i en tid då det är svårt att vara så pass uttråkad (tack varje teknikens utveckling) som jag känner att man behöver vara för den typen av spel.

Magic och andra liknande kortspel har jag aldrig provat men tycker verkar trist, även om korten säkert kan vara roliga för barn att samla på.

Figurspel (typ warhammer) har jag spelat en del, och försökt lära mig gilla, men utan större framgång.

I slutändan tycker rollspel är överlägset alla andra typer av spel, och det ända typen av spel som är värt att ägna sig åt, måhända vid sidan om datorspel.

Vad tycker ni om anda typer spel och hur tycker ni dem står sig gentemot rollspel?
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag har sällan kul med datorspel, även om civilisation och vissa fotbollsmanagerspel kan kicka igång min beroendeprrsonlighet på ett farligt sätt. Älskar att umgås med hjälp av brädspel. Rollspel överlägset alla dagar i veckan. Bästa aktiviteten jag vet.
 

Wasabi

Veteran
Joined
22 Oct 2016
Messages
80
I nöjesordning
1: Kortspel LCG & TCG
2: Brädspel
3: Rollspel
4: Figurspel

Spelar LCG, Warhammer 40k, flertal brädspel och rollspel (DnD & Numenera just nu). Rollspel är riktigt roligt i rätt sinnesstämning och rätt förutsättning men löper risken att inte vara det. LCG och brädspel är alltid roligt och Figurspel 99% av gångerna roligt.

Rollspelet mig saknar ett taktiskt djup som uppnås i de andra för mig.
Datorspel spelar jag så gott som dagligen men det är en helt annan typ av integration tycker jag så därför den inte är med på listan :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,573
Jag gillar:

- Lättsamma tv-spel, typ MarioCart.
- Inte alltför tidskrävande brädspel, typ Smallworld.
- Vissa kortspel, typ Guilloutine.

Jag tycker inte att de ovanstående typerna av spel är fullt så underhållande som ett bra rollspel, men de är ändå klart värda att spela. Det som ger rollspel topplaceringen är för mig den kreativa aspekten. Andra typer av spel, till exempel datorspel och figurspel, intresserar mig inte.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,944
Location
Ludvika
Jag älskar brädspel, datorspel, figurspel, rollspel och vanliga sällskapsspel som kort och tärning.

Det enda jag inte gillar är kortspel i stil med magic.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Jag gillar brädspel, olika varianter av digitala spel (konsol, dator samt mobil), rollspel, brädspel samt soloäventyr.

Mest spelat just nu är Doom, som jag lirar på Nintendo switch.

Ser mycket fram emot kommande DIY spelet Labo till switchen.

Sedan är jag väldigt nyfiken på hur interaktiv fiktion (av modell soloäventyr) kan utvecklas på digitala plattformar, som mobil. Ett företag som heter Inkle har gjort massor av spännande spel i det området.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag tycker om de flesta sorters spel, så länge jag slipper behöva vara "bra".

Elektroniska spel undervisar jag elever i hur man tillverkar (programmeringslärare på spelinriktat teknikprogram på gymnasieskola), men måste tyvärr aktivt schemalägga för att komma mig för att spela själv. Där föredrar jag spel med fokus på story i första hand. Sedan gillar jag också turbaserade spel som X-com och så, och jag skulle vilja ha tiden och orken att spela mer Endless Space och andra 4X-spel. Däremot spelar jag inte PvP, och om jag spelar MMOs så blir det som om de vore singleplayer- eller coopspel. Jag spelar inte med främlingar, utan enbart med folk jag redan känner från andra sammanhang.

Jag gillar fysiska spel som figurspel, brädspel och liknande mycket. Taktil känsla, att åtminstone delar av spelet är "på riktigt" tilltalar mig. Även här gillar jag spel med mustig estetik och story; definitivt ameritrash mer än eurospelare. Det ska vara snyggt och i första hand berätta en berättelse. Jag har fått prioritera ner mitt figurmålande för att få tid till andra hobbies, men har iaf uppmålade och spelbara gupper till Warmachine (alla fyra original-fraktionerna) och även uppmålade Battletech-miniatyrer. Jag skulle vilja få tid att måla igen. Kanske i höst, när jag går ner i arbetstid. Jag har inte heller så stora möjligheter att spela brädspel längre, även där är det tiden som hindrar mig från att engagera mig i grupper som kör spel som Arkham Horror eller Eldritch Horror, eller Twilight Imperium. Men jag får suget tillfredsställt genom att spela lite mindre spel ett par-tre gånger i månaden eller så med en forumit som bor i samma stad.

Kortspel... Jag gillar Android: Netrunner ganska mycket, men har spelat det så lite att jag typ glömt bort reglerna. Även här handikappas jag lite av att vara mer förtjust i tematik än i mekanik, och är helt enkelt rätt dålig.


Jag kan omöjligt väga någon av dem mot rollspel. De är för mig helt olika aktiviteter, och ganska utbytbara. Datorspel är lättast att genomföra när man är själv, rollspel kräver mest jobb och förberedelser och tid (antingen pga att jag är SL eller pga att jag måste resa). Brädspel och figurspel och kortspel är perfekt om man har folk tillgängliga på kort avstånd och inte har ork, tid eller möjlighet till omfattande förberedelser.

(Och jo, för att spela rollspel så som jag föredrar att spela rollspel så behövs mycket förberedelser).
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,312
Location
Kullavik
Det är givetvis sjukt svårt att generalisera då ett dåligt rollspel troligtvis är sämre än ett bra kortspel, men bortsett det så spelar jag helst rollspel pga den oändliga valfriheten i alla lägen. Där brädspel, kortspel och datorspel har tydliga ramar för vad som går att göra inom bräde, kort eller programkod är rollspel endast begränsat av fantasin hos deltagarna.

Sen spelar jag gärna datorspel, sålänge det gäller XCOM, Civilization eller olika typer av point-n-click 3rd person perspektiv. Önskar att jag kunnat spela FPS:er, men har känsligt balanssinne och blir snabbt åksjuk. Civilization är som nämnts ovan även något som jag har ett farligt beroende till. Jag installerar det en gång per år. Spelar nonstop i 1,5 dag och avinstallerar det fort igen :)

Brädspel kan vara kul men har av någon anledning svårt för spel där man bygger spelplanen med kort. Talisman är trevligt (och tidsödande/-förödande om man skall spela med alla expansioner). Twilligt Struggle är också trevligt men helst Junta för att sätta sina vänskapsband på prov. :) Kan även tänka mig ett parti "Sjörövarön" eller "Resan genom livet" från ALGA ...

Kortspel är inget för mig även om jag gärna velat prova "Svärje".
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Jag är egentligen ganska ointresserad av andra slags spel än rollspel. Spelar i princip aldrig dator- eller tv-spel. De gånger jag spelar brädspel eller kortspel är det för att umgås med vänner som gillar sånt.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,121
Intressant att se att det är så pass lite överlapp mellan brädspel - digitala spel - rollspel. I mitt huvud har det liksom varit olika aspekter av samma grundintresse. Så inte fallet för alla verkar det som!
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,582
Location
Göteborg
Rollspel är nummer 1, tätt följt av tv-spel (PS4 i mitt fall). Battlefield, The Witcher, Farcry, Assassin’s Creed, Mass Effect och Fallout är några av favoriterna.

Brädspel kan jag knappt med alls, och verkligen inte figurspel. Enda undantaget skulle väl vara frågesportspel som t.ex. Trivial Pursuit.

Vissa snabba kortspel såsom Coup eller Spyfall har jag provat och gillat men jag skulle nog aldrig själv föreslå det som huvudaktivitet.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Jag är väldigt intresserad av spel överlag. Magic gillar jag om jag kan ägna flera timmar i veckan åt det, min uppfattning är att det spelet blir roligare ju mer man spelar och tänker på Magic (jag gillar särskilt draft och seald där man får nya kort och försöker göra det bästa av dem, efter som jag inte har en jättestor samlare i mig).

Vad gäller datorspel gillar jag att spela de flesta genrer, men har lite svårt för spel som funkar bra som esport. Jag tror de är för sportiga för mig.
Jag kollar på mycket videos om indie-spel och köper ganska mycket indie spel - dels är de billiga och man får nästan alltid spela det som är intressant mekaniskt på en gång, medan spel från större studios kan ha massor av story och tutorials i timmar innan de kommer till kärnan. Jag gillar att spela sånna spel med med men hinner med att spela färre AAA spel tills de bekänner färg, dessutom ger dig mig inget att kolla på en video med nån spm spelar FarCry 5, medan en video om ett litet märkligt spel där man köper och säljer konst ombord på tåg kan ge mig hur mycket som helst att bara kolla på.

Med brädspel så är jag mer Euro-trash än Ameri-trash och äger nästan bara spel som passar det. Jag köper ganska få spel och spelar dem sällan, men jag gillar det alltid när det blir av. För en tio-nånting år sen spelade jag brädspel säkert flera gånger i veckan och det var kul. Det skulle nog vara kul idag med.

Men givetvis står rollspel högst.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,540
Jag spelar lite brädspel ibland. Och lite datorspel (men mest rollspel där också...)
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Allätare, förutom att jag håller mig borta ifrån CCGs och figurspel nuförtiden. Det kostar för mycket.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Jag gillar brädspel och taktik datorspel (Total War, StarCraft) inget av dem är i närheten av mitt intresse för rollspel dock. Spelade en hel WOW innan men tröttnade när spelet blev för lätt, gillade dock Arena, PvP ganska länge.
 

cogitare

Swashbuckler
Joined
9 Mar 2005
Messages
2,151
Location
Lund
Jag gillar spel överlag.
Spelar och uppskattar datorspel (både på konsol, pc och tablet/telefon).
Spelar och uppskattar brädspel (gärna mer taktiska dito men så länge det är bra och roligt kör jag vad som helst).
Har spelat lite kortspel (VTES/Jyhad) och tycker det är riktigt kul men de jag testat har haft ganska hög investerings-tröskel. Dvs. man måste hålla koll på vilka kort som är bra/dåliga, det tar tid att bygga och trimmar lekar osv. Allt sånt är jättekul när man är inne i det och bara behöver lära sig deltat i vad som kommer nytt men det blir ett stort insteg.
Är ointresserad av figurspel även att jag testat WH40K någon gång. Eftersom jag har noll intresse av måla och modda figurer.

Rollspel blir det tyvärr alldeles för sällan (3-4 ggr per år) för min del nu för tiden.

Cog.
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Rollspel helt överlägset.

Tv-spel, typ Elders Scroll och Witcher är nice. Aldrig online Pysselstrategi som gamla härliga Warlords är trevligt. Men det är på en helt annan nivå en rollspel, och framför allt nåt man kan gå upp i som fan i korta perioder när man i allmänhet trivs med relativ ensamhet.

Håller i stort med trådskaparen om brädspel.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,541
Location
Slätta
Nu skall vi se... Sedan något år tillbaka så älskar jag brädspel. De har till stor del tagit över rollen från rollspel för mig. Inte för att de är roligare utan för att de passar det stadie i livet jag är i nu. Inga förberedelser, bara lägg ut och spela, välj spel efter tid.

Jag gillar konceptet i vissa CCGn. Magic spelade jag väldigt mycket tidigare och det är även det spel som jag spelar med sonen nu.

TV-spel och datorspel spelar jag aldrig på grund av tidsbrist. Jag spelar mycket mobilspel, främst Supercells olika titlar, men enda datorspelandet är i princip Sonic racing på PS3:an någon gång i halvåret samt fåniga dansspel på fyllan (också någon gång i halvåret...).

Jag är minityrsamlare. Inte den typen som har en strategi och tanke i sitt samlande utan den typen som köper på sig diverse olika produkter för att det var snygga minis och troligen även för det fanns på en reahylla och sedan ligger de hemma i en låda och samlar damm. Har över tusen D&D minis, över 50 skepp till x-wing, massor av Imperial assault, hundratals Axis and allies, flera ströpaket till olika spel etc. De enda som används är X-wings och då och då Imperial assault. Jag behöver säkert hjälp...

Sedan har vi rollspelandet... Jag spelar några gånger om året, varje gång en begivenhet. Jag läser mycket rollspel, både faktiska spel och om spel. Men spela... Alltför sällan.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,236
Rollspel är roligast och prioriteras.

Brädspel är stundtals lika roliga.

Övrigt obefintligt eller i mindre grad (skulle nog gilla figurspel, gillar att måla ibland men saknar tålamodet att bygga arméer).
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Rollspel är absolut överst på min lista också, med tv- och datorspel som en stark tvåa, men för mig personligen är de sistnämnda mer för spel i mindre grupper eller ensam.
Sen kommer figurspel i allmänhet. Blood Bowl, Warhammer, Star Trek Attack Wing.
Samlarkortspel är helt ok.
Brädspel...nja, inte en fan.
Sällskapsspel. Nej.

Med den rangordningen måste jag säga att det är ganska flytande, det finns brädspel som jag hellre spelar än vissa kortspel och inom varje speltyp spel som jag uppskattar mer än andra. När det kommer till brädspel och sällskapsspel då gör jag hellre nåt annat, med några undantag.
 
Top