Nekromanti Vad tycker du vore coolt?

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vem/Vad skulle du helst vilja vara i ett rollspel om du hade chansen att verkligen kliva in i ett på riktigt?

Värdshusvärd
Jag tror jag skulle vilja vara en krigsveteran som sadlat om till värdshusvärd. Ha ett mysigt litet värdshus på inte allt för stor ort. Man känner folket i byn väl, men samtidigt bor man på ett sådant ställe där äventyrare ofta reser förbi.

Man ger dem mat, stallplats, husrum och skummande god mjöd som man själv bryggt. Man pratar med sina gäster och för skvaller och skrönor vidare med varandra. Det är oftast alltid en bra/god stämning. På kvällen samlas alla något sådär halvdruckna kring eldstaden och lyssnar på historieberättaren, barden eller vad det nu är.

Man har sitt på det torra, har ett socialt liv som ändå är spännande tack vare alla intressanta människor som reser igenom och tar i på ens ställe...


Flummig magiker
Eller en flummig magiker. Sitta och halvsova i sadeln om dagarna. De enda gånger man använder magi är då man måste, eller till helt onödiga saker för att man är smålat och lättroad. Man reser runt som en lösdrivande vagabond, folk anar oråd eller stor vördnad och fascination då man kommer till byn.

Man är vis och smart, men ändå halvsnurrig och något bak och framvänd - som en typisk film-professor. Man kan ligga hela dagarna för att filosofera över de mest onödiga ting. Sent om kvällarna arbetar man med underliga studier och formler i svagt ljussken medan ögonen kliar och man halvtrött kliar sig i det toviga håret.

Nästa dag är det dags att dra vidare igen. Trött kryper man upp i sadeln för att halvsovandes rida vidare, men nog på sin vakt för att lära alla oduglingar som försöker med något en riktig läxa som svider ont. Hela livet är en underlig "upponer-vänd" rutin som egentligen bara fortskrider pga. vimsigheten och tillvaron utan krav. Man lever för stunden, ögonblicket, samtidigt som man på något vis minns allt det gamla och anar det nya.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Om jag fick den channsen, så kulle jag vilja välja mellan dessa 2 karaktärer:

Värdshusvärd
Med motiveringen att jag älskar att laga mat & ännu skojigare är det att laga mat till andra & samtidigt ta betalt för det åxå. Sedan så får man ju träffa en ohemulskt massa folk. Tror att jag skulel döpa mitt värdshus till Katten & Gurkan..

Äventyrare
Man får se mycket av världen, vilket är skoj. T'änk åxå så mycket frihet man får, vad mycket man får se vad mycket man får uppleva.. Sådant gillar jag !

/ Johan K, som börjar bli lite seg.. =/
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Muterad karatekanin i Mutant
Vi snackar vildsint, energisk vit vädurskanin med sloköron med dubbelhjärna och ett "svärd" i vardera handen och som går likt en virvelvind genom eventuella kombattanter.. Hoppsparkar och kaninbenmuskler är ett måste.. Fast egentligen är det mesta mest show och ett försök i att avskräcka eventuella motståndare..

Kaninjäkeln har en annan sida som i vissa stunder tar överhand.. En lugn och harmonisk.. Mediterande och filosoferande.. En sida som han bara visar för de närstående som han verkligen litar på.. Första intrycket brukar sprida sig likt en epidemi i lokalen där han befinner sig men det är bara ett utlopp för hans egentligen nedtryckta känslor som han har inom sig..

Dessutom skulle jag inte ha något emot att knulla som en kanin..


Fördrucken stadsalvsmentalistillusionist
Han driver omkring i Chronopia och bara finns till.. För att bota tristessen och ibland se vad hans kropp tål (likt den mentalist han är) så drogar han sig med bedövande ämnen.. Ibland sitter han på någon terass med sina ytligt bekanta junkiepolare och önskar att han hade någon mening i livet.. Han arbetar aldrig, träffar nya hastiga bekanta var dag och använder sina svaga magi för att stjäla mat från andra.. Ibland för att få spänning i sitt liv så utforskar han obekanta och skumma delar utav Chronopia.. Folk ser skönhet i alven men egentligen är han bara ett vrak.. Ett skal av något som kunde ha varit något..


/Han som egentligen skulle vilja vara ständigt uppkopplad netrunner som lever i virtuell lycka
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Tror att jag skulle döpa mitt värdshus till Katten & Gurkan..
Katten & Gurkan, snacka om kult... :gremsmile: Är inte det från Kandra, om jag inte minns fel?

Mitt skulle nog få heta "Heta Kitteln", "Vandrarnas Stuga" eller något i den stilen, som ger lite inbjudande stämning.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Halvlängdsman i Fylket, god mat, verkar aldrig direkt arbeta, långt bort från all värdens faror, verkar vara ett underbart liv :gremlaugh:

Fast tror inte så många spelar sånna karaktärer... kanske skulle köra en hobbitsåpa...

Återkommer när jag kommit på en mer äventyrlig persona också.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jaa du..

Är inte det från Kandra, om jag inte minns fel?
Oj, det är mer än va jag kommer ihåg faktiskt... :gremblush:
Min SL i EON använde det ganska friskt som återkommande värdshusnamn när vi lirade EON som mest.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag skulle vilja vara en mystisk gnommagiker med en zeppelinare som kunde resa mellan de olika existensplanen och bosatt i Sigil. Där skulle jag vara en en rik fastighetsägare och bo i ett stort gammalt korsvirkeshus fullt av vinklar och vrår. Jag skulle ha en Ogrebutler och en välgjord röd rökrock och hyra ut rum till nyanlända för en billig peng.

Mest sannolikt är kanske att jag hade gått med i en munkorden som hade ett avlägset kloster någonstans bara för att slippa alla monster, all magi och alla konstigheter som är så vanliga i de flesta fantasyvärldar. :gremwink:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
ISS-medlem

Jag vill vara demobiliserad medlem i Imperial Scout Service och fara runt i Spinward Marches med mitt rymdskepp Sardonyx (ett S-class scoutskepp) och ett gäng kompisar. Se många världar, fixa lite halvskumma jobb, bekämpa zhodani och vargr. Jag ska först besöka Darrians världar.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: ISS-medlem

"Jag vill vara demobiliserad medlem i Imperial Scout Service"

Och du skulle alltså överlevt tillräckligt länge för att bli demobiliserad? Inte Belter när du ändå håller på? :gremwink:

"Jag ska först besöka Darrians världar."

Det var du som skrev dem, eller hur?


Storuggla, 566887
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,900
Location
Port Kad, The Rim
Re: ISS-medlem

Och du skulle alltså överlevt tillräckligt länge för att bli demobiliserad? Inte Belter när du ändå håller på?
Scouts gör roligare saker och får bättre utbildning. :gremwink:

Det var du som skrev dem, eller hur?
Jag skrev grunden i en JTAS-artikel och förklarade darrians distinkta världsbild.

Sedan byggde Marc Miller vidare. Det där darrianska "supervapnet" var inte mitt påhitt, men rätt smart upplagt.
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Beror på värld (sponant kom MERPpersonen), kan variera mellan;

Muterad utter tillika upptäcktsresande i pyrisamfundet
Lek, äventyra, äta färsk fisk, vad mer kan man vilja ha i livet. Har också förmånen att vara enormt snabb och där med ha lätt att Undvika fara.

NallePuhistisk munk i parallelvärldsuniversum
Nog den värld (de världar) jag helst skulle välja, någon form av nexus av massa varierande miljöer och efter vägt huvudverken av att vara Amberit, kunde jag falla tillbaka på en gammal orden av munkar som jag en gång diktade ihop som gick runt och predikade lugnet som det goda i världen.

Son of ether i world of darkness
Självklart skulle jag vilja vara galenventenskapsmagiker, med all den ambistion och insiativförmåga som hör till sterotypen. Och den skaparglädjen!

Köpman i erbal altor
Enkelt baserat på att jag vill ha låg risk att dö och kunna leva gott (passar rätt bra med den jag är i verkligheten också).

Lovecraftiansk monster
Skulle inte vilja vara människa i CoC eller Kult :gremlaugh:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Eshu i Changeling
Eshu's är snygga, coola och intressanta, och har den häftigaste förmågan av alla varelser någonsin (de råkar alltid ut för äventyr och eskapader. Vilken resväg de än väljer så är det alltid på den som det mest intressanta och spännande sker). Jag skulle vara en väldigt lättsinnlig Eshu, en som skulle ragga hårt på satyrer, sidhes och pookor.

Onding i ngt superhjälterollspel
En sådan där som bara vill förslava hela mänskligheten och som skrattar rått åt sina egna planer. Jag skulle typ ha en mask framför ansiktet och vara helt galen, å så skulle jag bygga en massa dödslasrar och robotar. Å så skulle jag bara bli bittrare och bittrare för varje gång jag blev besegrad. Till slut skulle jag bli ond på riktigt och börja döda folk.

Gangsterboss i Star Wars
Typ Yabba. Såna där blå brudar med tentakler på huvudet - jag skulle ha såna bitchar krälandes över mig och bara tunga dem allihop och ba' "Wohgah wahbah-gooh-bah!" Alla som djävlades skulle jag bara "Ställ dig på det där krysset jag ritat på marken, så skall jag hämta dina pengar... De kommer så fort jag dragit i den här spaken..." Å så skulle jag anställa IG-88 som bodyguard och torped. Å så skulle jag en dag typ ha ett helt band med bara blå plyschelefanter och skjuta dem allihop efter gigget, och sen beordra alla brudar att smörja in min kropp med deras blod och köttfärs. Jag skulle äga så mycket.

Galen sektledare i Kult
Liksom, jag skulle bo på ett kollektiv med en massa dumma fjortisar och hålla seanser och en massa hedonistiska ritualer och erbjuda dem delar av mina mystiska krafter i utbyte mot att de underkastade sig mig sexuellt och ställde upp då de mest förnedrande depraverade... öh, hej mamma. Läser du på det här forumet? Ja, he he... jag skojar lite i den här tråden. Vad jag egentligen vill vara är förstås en godhetens försvarare i rättvisans och frihetens tjänst i Tunnels ans Trolls... eh... ja....
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Gangsterboss i Star Wars
Typ Yabba. Såna där blå brudar med tentakler på huvudet - jag skulle ha såna bitchar krälandes över mig och bara tunga dem allihop och ba' "Wohgah wahbah-gooh-bah!" Alla som djävlades skulle jag bara "Ställ dig på det där krysset jag ritat på marken, så skall jag hämta dina pengar... De kommer så fort jag dragit i den här spaken..." Å så skulle jag anställa IG-88 som bodyguard och torped. Å så skulle jag en dag typ ha ett helt band med bara blå plyschelefanter och skjuta dem allihop efter gigget, och sen beordra alla brudar att smörja in min kropp med deras blod och köttfärs. Jag skulle äga så mycket.
...jag vill spela Star Wars med dig, man... :gremsmirk:

- Ymir, dyrkar
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Slacker i himlen (Exalted)
I Exalteds "gudavärld" finns en massa lägre gudaväsende som är arbetslösa - "pantheonet" funkar ungefär som det gamla kinesiska, det är en himmelsk byråkrati där man är undre vice gud för Förhindrandet av Bladmögel i Provinsen Ping Pong eller så, men det finns en massa losers som inte ens kvalar in till det, utan de får en sorts socialbidrag (nektar och ambrosia, typ).

Jag skulle vara en sådan där ande som bara hängde, ungefär, som djinnen i Disney's Aladdin korsat med The Big Lebowski. Och så skulle jag vara lite småkriminell och dyka upp när av gudarna icke godkända magiker ville summonera nånting.

Bokhandelsägare (Whedonverse)
Jag skulle vilja äga ett sympatiskt antikvariat i den värld där Buffy och Angel , i det hörn av stan som frekventeras av övernaturliga väsenden. Jag skulle ha lagt ned ganska många spänn på en sådan där fridsformel som Lorne hade på sin bar Caritas, så man slapp folk som åt upp en eftersom man inte hade Pnakotiska Manuskripten i lättläst version. Man skulle kunna ha det ganska soft, möta intressanta människ... varelser och kanske någon gång kunna hjälpa till att rädda världen genom att ha rätt bok inne. Dessutom skulle man vara snygg, för alla verkar ju vara snygga i TV-serierna!

Erik
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Skökans alla behag

Jag skulle vilja ha en skum lebbig krog som hette "Skökans alla behag" Hast det skulle nog vara mer en opiumhåla fast utan röken och drogerna, men med alla kuddar och divaner
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jägare, ockultist, krigare, ädling, tortyrmästare

Den ensamma jägaren
Att bo ihop med några nära vänner, leva som nomader och när man ville söka sig till utkanten av samhället och delta i det i bland och annars leva ett oberoende liv i Bergen, runt sjöarna, skogarna och stigarna och fiska och jaga vore inte fel. Ett fritt stilla liv ägnat åt tankar men som ändå har en massa coolhets poäng och ändå måste i väg och rädda värden i bland och vara den tysta straka kontrollerade typen.

Den obehagliga ockultisten
Vara medlem i någon obehaglig ockult ordern med sina vänner, forska i det mänskliga sinnet inte borde veta, verkligen studera och utforska magin och det mänskliga sinnet, bära coola kåpor och bland att kroppsmåla sig coolt och ha hedniska ogudaktiga ritualer kanske. Och i och med att man är en del av en hemlig order överlever man alltid även om planen går i stöpet och kan fortsätta bida sin tid, smida onda planer och bara ockultistiskt.

Den perfekta krigaren
Att träna ordentligt för sin läromästare, att ägna sitt liv och kropp åt konsten och verkligen uppnå i perfektionen. Att träna vapen och handgemäng resten av sitt liv och ha höga ädla hederskodex på heltid och inte bara som hobby och dessutom kunna göra det utan den sorts pris det livet har på kroppen. Och undervisa elever i detsamma Den där rollen springer förbi för att höja färdighetsvärden eller har som mentor i sina bakgrunder, eller kanske uppdragsgivare.

Den intrigerade dekadenta ädlingen
Som har fingrarna i varje paj, är spindeln i alla när, vet allt om alla och lite till och lever ett bekvämt liv helt inriktad på intrigerade och social umgänge. Att fåra vara det odrägliga kräket i spelgruppen som måhända inte är god men är smart nog att iste att hjältarna alltid vinner och ställer sig på deras sida.

Den livsnjutande Tortyrmästaren
Den obehagliga tortyrmästaren nere i fängelsehålan, som får skära och får folk att plågas och skrika och skrika. Och testa alla de där roliga sakerna som vad som egentligen händer om man gör ett par snitt genom ett par fylliga bröst med tunna knivar, eller hur folk egentligen regerar på kinesisk fingertortyr. Dessutom är man själv inte egentligen ond och ansvarig för det hela utan gör helt enkelt sitt ädla jobb i plikt och möjligtvis har en fin svart läderkorsett på sig i stället för yrkeskåpan när man vill känna sig lite fin när man har blod upp till armbågarna.
 
Top