Vad tror ni om det här spelet?

McAber

Varulv
Joined
26 May 2000
Messages
419
Location
Linköping, Sverige
Just nu går Wicked Ones på Kickstarter Wicked Ones

Det har tydligen funnits en gratisvariant tillgänglig under en längre tid så jag undrar vad ni tycker om spelet. Jag gillar premissen, men är lite orolig för att det verkar vara lite väl pilligt.

/Mats
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Det är baserat på Blades in the Dark?
Så det kommer att ha en abstrakt mekanism som ganska väl simulerar en viss typ av aktivitet, men det kommer inte att ge dig någon egentlig anledning att syssla med den aktiviteten. ;)
Hur menar du att man inte har någon egentlig anledning? Jag har inte satt mig in i Blades in the Dark än.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,092
Location
Göteborg
Hur menar du att man inte har någon egentlig anledning? Jag har inte satt mig in i Blades in the Dark än.
Det talar om hur man gör heists, och hur man konkurrerar ut andra kriminella gäng. Men varför man vill göra det är upp till spelarna. Om man vill att karaktärerna skall ha någon ytterligare motivering utöver att bli the crime lords of Duskvol, får man lägga till det själv.

På liknande sätt, när jag läser om Wicked Ones får jag intrycket att det talar om hur man spelar monster och besegrar äventyrare (vilket är coolt, don't get me wrong), men jag får inget begrepp om ifall det finns något högre mål.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,468
Location
Stockholm
Jag tycker att premissen att man är monster som ska bygga en dungeon genom spel verkar superkul!

Ska fundera på om jag ska backa det faktiskt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,092
Location
Göteborg
I rättvisans namn är det väldigt få spel som talar om vad det högre målet är. Men de utspelar sig i genrer där det är underförstått och/eller vi redan har många exempel att låna från.

D&D talar till exempel aldrig om vad poängen är med att besegra monster och levla upp. Men vi har 50 års utgivning av äventyr och kampanjer att falla tillbaks på som inspiration.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Det talar om hur man gör heists, och hur man konkurrerar ut andra kriminella gäng. Men varför man vill göra det är upp till spelarna. Om man vill att karaktärerna skall ha någon ytterligare motivering utöver att bli the crime lords of Duskvol, får man lägga till det själv.

På liknande sätt, när jag läser om Wicked Ones får jag intrycket att det talar om hur man spelar monster och besegrar äventyrare (vilket är coolt, don't get me wrong), men jag får inget begrepp om ifall det finns något högre mål.
Aha, så t ex om man inte gör heists så händer ingenting? Det finns ingen ”svält”-mekanik eller liknande? Jag tycker ändå det låter rätt ball och ska ta tag i att läsa det.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Alltså blades är ju ett spel där man skall vilja bli bossar i den undre världen. Spelet beskriver sitt syfte extremt väl. Att spelarna behöver hitta på anledningen är väl inte konstigare än att man behöver ha en anledning för att vilja äventyra i klassisk fantasy?

Det finns saker jag inte gillar med blades in the Dark, men kritiken att spelarna själv behöver komma på din motivationen till att bli Doskvois ledande gäng känns lite underlig. Jag hänger inte med hur du menar kanske
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,092
Location
Göteborg
Alltså blades är ju ett spel där man skall vilja bli bossar i den undre världen. Spelet beskriver sitt syfte extremt väl. Att spelarna behöver hitta på anledningen är väl inte konstigare än att man behöver ha en anledning för att vilja äventyra i klassisk fantasy?

Det finns saker jag inte gillar med blades in the Dark, men kritiken att spelarna själv behöver komma på din motivationen till att bli Doskvois ledande gäng känns lite underlig. Jag hänger inte med hur du menar kanske
Jag menar att det är som att spela D&D genom att bara gå i dungeons, slakta monster och levla upp utan att tänka på varför man gör det - eftersom det bara är det som det finns regler för.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,422
Location
Malmö
Jag håller inte med. Att det inte finns regler för vad som motiverar utan att man måste fundera ut det själv, så är det i nästan alla spel. Vilka spel har regler för det?

Det är absolut ett snävt spel, men det är tydligare rån många andra spel kring vad man skall göra.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,760
Location
Göteborg
Jag håller inte med. Att det inte finns regler för vad som motiverar utan att man måste fundera ut det själv, så är det i nästan alla spel. Vilka spel har regler för det?
Det är väl i och för sig ganska vanligt att spel har regler för att ge rollpersonerna motivationer och drivkrafter, men jag håller absolut med om att det inte är något obligatoriskt, lite beroende på spelets ansats. I vissa spel kan jag tänka mig att det kan vara ett problem om det saknas. Huruvida det är ett problem i BitD vet jag inte, men konceptet känns ju ganska tydligt ändå, precis som konceptet "äventyrare".
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,332
Jag menar att det är som att spela D&D genom att bara gå i dungeons, slakta monster och levla upp utan att tänka på varför man gör det - eftersom det bara är det som det finns regler för.
Nu blir det OT, jag tänker sånt växer fram rätt naturligt medan man spelar? Man börjar som en fattig äventyrare som vill leta skatter och genom allt som händer blir det till en sorts meningsfull historia, utan att det behövs regler för det egentligen.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
598
Location
Göborg
För att ge lite bakgrundshistoria: Wicked Ones gick som KS för ett par år sedan och spelet är precis som ni säger baserat på Blades in the Dark. Första kampanjen gick rätt bra men det vi som stödde det fick inte någon bok i paketet utan en rabattkod till DriveThru. Något år efter att "alt" var klart (fanns ett par moduler till som de färdigställde i efterhand för att dessa inte skulle sinka huvudboken) bestämde Ben Nielson att göra hela spelet gratis. Jag minns inte hela resonemanget bakom men han frågade va Kickstarter vad folk tyckte (det finns en rätt aktiv Discord-server).

Redan ifrån början pratade han om att eventuellt köra en ny KS-kampanj, lite senare, för att få trycka upp spelt i en mer lyxig bokutgåva och det är det vi ser nu.

Jag tycker konceptet med att man spelar grottkomplexinvånarna och försöker bygga upp ett litet imperium som behöver försvaras emot påstridiga äventyrare är kul. Jag undrar om jag någonsin kommer att spela det men det för tankarna till Mutant: År Noll och att bygga upp Arken.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,486
Location
Helsingborg
att det inte finns regler för vad som motiverar utan att man måste fundera ut det själv, så är det i nästan alla spel. Vilka spel har regler för det?
Bestäm rollpersonens livsmål
Rollspel handlar om att spela rollen av en annan person. Tyvärr försvinner detta element ofta. Istället går spelet ut på att slå ihjäl monster och samla skattar. Detta blir rätt enahanda i längden. Varje vanlig människa som lever i vår värld har vissa mål i livet som hon anser vara mycket viktiga. Dessa livsmål måste inte vara så krassa som pengar, utan kan vara mer idealistiska. /.../ Att använda dessa regler kan kräva nya och ovana ansträngningar för spelledare och spelare.​
Drakar och demoner: Expert, sida 12, 1985
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,092
Location
Göteborg
Ett gratis spel kan jag så klart inte låta bli att ladda ned...

Hittade denna definition av vad man gör. Nu är det formulerat som ett exempel, inte en regel, men i kontexten av resten av spelet framstår det som en rimlig tolkning av vad konstruktörerna tänker sig.

You pick a sandbox map of a local region and work together to set up a
bunch of factions within it. Then you play to find out what happens to
all of it. There's no storyline or anything. It's mostly just introducing the
chaos of a dungeon into the middle of some region to see what happens.
 
Top