Det här är grundmekaniken till ett spel jag skriver.
Slå 2T10 + ditt värde.
Värdet ligger mellan 4-16 och svårighetsgraden är oftast 19, sällan lägre, ibland högre.
Ibland slår två personer mot varandra, högst vinner. Det får heta motslag.
Så långt ganska enkelt.
Här kommer de olika graderna av lyckande och misslyckande.
Misslyckat: Summan av slaget är mindre än svårighetsgraden.
Lyckat: Summan är minst lika med svårighetsgraden.
Väl lyckat: När man övervinner svårighetsgraden alternativt motslaget med 10 eller mer är slaget väl lyckat. Det innebär nästan alltid att resultatet blir mer fördelaktigt än vid ett normalt lyckande.
Perfekt och fummel: När båda tärningarna visar samma siffra, dvs 1+1, 2+2 osv, har man antingen slagit perfekt eller fumlat. Om man uppnådde svårighetsgraden, dvs slaget var lyckat, blir det perfekt. Om slaget misslyckades blir det fummel. Man kan inte fumla på ett motslag, se ”perfekt försvar” nedan.
Perfekt försvar: Resultatet perfekt försvar används bara vid motslag. När båda tärningarna vid ett motslag visar samma siffra och summan är lägre än motståndarens är det inte fummel, det är istället perfekt försvar. Motslaget betraktas då som oavgjort oavsett hur bra vinnaren lyckades.
Anledningen till att jag valt 2D10 är dels att jag gillar mekanismen med dubbletter för perfekt/fummel, men det är också för att värdet (mellan 4 och 16) som adderas till tärningarna är en 13-gradig skala och på 2T10 hamnar 88% av utfallen från 5 till 17 vilket är ett 13-gradigt intervall. Jag får några extremvärden ”utanför skalan” som infaller relativt sällan men utan att man behöver krångla med omslag, tex obegränsade tärningar.
”Perfekt försvar” är till för att kombattanter med lägre skicklighet inte ska bli monotont överkörda. Därmed försvinner fummel vid motslag och det är där ”väl lyckat” kommer in. Man kan inte fumla men om man slår riktigt lågt (men inte dubblett på tärningarna) har motståndaren goda chanser att slå väl lyckat.
Dessutom kan personer med riktigt högt färdighetsvärde slå väl lyckat även på vanliga färdighetsslag. Tre olika nivåer av framgång.
Det jag undrar är: Har jag krånglat till det för mycket? Finns det ett enklare sätt att uppnå samma sak?
Gordeg
Slå 2T10 + ditt värde.
Värdet ligger mellan 4-16 och svårighetsgraden är oftast 19, sällan lägre, ibland högre.
Ibland slår två personer mot varandra, högst vinner. Det får heta motslag.
Så långt ganska enkelt.
Här kommer de olika graderna av lyckande och misslyckande.
Misslyckat: Summan av slaget är mindre än svårighetsgraden.
Lyckat: Summan är minst lika med svårighetsgraden.
Väl lyckat: När man övervinner svårighetsgraden alternativt motslaget med 10 eller mer är slaget väl lyckat. Det innebär nästan alltid att resultatet blir mer fördelaktigt än vid ett normalt lyckande.
Perfekt och fummel: När båda tärningarna visar samma siffra, dvs 1+1, 2+2 osv, har man antingen slagit perfekt eller fumlat. Om man uppnådde svårighetsgraden, dvs slaget var lyckat, blir det perfekt. Om slaget misslyckades blir det fummel. Man kan inte fumla på ett motslag, se ”perfekt försvar” nedan.
Perfekt försvar: Resultatet perfekt försvar används bara vid motslag. När båda tärningarna vid ett motslag visar samma siffra och summan är lägre än motståndarens är det inte fummel, det är istället perfekt försvar. Motslaget betraktas då som oavgjort oavsett hur bra vinnaren lyckades.
Anledningen till att jag valt 2D10 är dels att jag gillar mekanismen med dubbletter för perfekt/fummel, men det är också för att värdet (mellan 4 och 16) som adderas till tärningarna är en 13-gradig skala och på 2T10 hamnar 88% av utfallen från 5 till 17 vilket är ett 13-gradigt intervall. Jag får några extremvärden ”utanför skalan” som infaller relativt sällan men utan att man behöver krångla med omslag, tex obegränsade tärningar.
”Perfekt försvar” är till för att kombattanter med lägre skicklighet inte ska bli monotont överkörda. Därmed försvinner fummel vid motslag och det är där ”väl lyckat” kommer in. Man kan inte fumla men om man slår riktigt lågt (men inte dubblett på tärningarna) har motståndaren goda chanser att slå väl lyckat.
Dessutom kan personer med riktigt högt färdighetsvärde slå väl lyckat även på vanliga färdighetsslag. Tre olika nivåer av framgång.
Det jag undrar är: Har jag krånglat till det för mycket? Finns det ett enklare sätt att uppnå samma sak?
Gordeg