DoD Vad tar Ni för rucklet där i Utkante?

Enligt kampanjen så är det ju ändå en hel del bönder runt utkante. Så helt orimlig och häpnadsväckande hade det nog inte varit faktiskt 😂.
Oj, nu tryckte du på knappen som får mig att hålla en landskapshistorisk föreläsning. Tänk så det kan gå!

Dagens landskap med ensamliggande bondgårdar kring små samhällen är en frukt av 17/1800-talets skiftesreformer och folkökning. Före år 1750 bor bönder söder om Dalälven i byar med kanske åtta gårdar, och några större samhällen än så finns inte i de flesta bygder. Skiftena spränger byarna och kastar ut gårdarna ensamma i nya lägen där de ligger kvar idag. Samtidigt bildas små samhällen där det bor icke-bönder, ofta vid järnvägarna och i samband med industrier.

När alltså Roger Undhagen (redan han skrev väl om detta) tänker sig att bönderna bor någon annanstans än i samhället Utkante, då är det inte en medeltida eller tidigmodern by han föreställer sig. Det är ett samhälle från tidigt 1900-tal.

En annan egenhet med Utkante är att byn ligger isolerat vid en väg just där den går ut i en stor ödemark. Åter från ett svea/götaländskt perspektiv verkar det vara som en ensam by intill Kolmården - Tylöskogen - Tiveden, alternativt i utkanten av Bergslagens gruvfyllda skogar.

Last edited:
Oj, nu tryckte du på knappen som får mig att hålla en landskapshistorisk föreläsning. Tänk så det kan gå!

Dagens landskap med ensamliggande bondgårdar kring små samhällen är en frukt av 17/1800-talets skiftesreformer och folkökning. Före år 1750 bor bönder söder om Dalälven i byar med kanske åtta gårdar, och några större samhällen än så finns inte i de flesta bygder. Skiftena spränger byarna och kastar ut gårdarna ensamma i nya lägen där de ligger kvar idag. Samtidigt bildas små samhällen där det bor icke-bönder, ofta vid järnvägarna och i samband med industrier.

När alltså Roger Undhagen (redan han skrev väl om detta) tänker sig att bönderna bor någon annanstans än i samhället Utkante, då är det inte en medeltida eller tidigmodern by han föreställer sig. Det är ett samhälle från tidigt 1900-tal.
8 gårdar, plus några torparfamiljer eller motsvarande som har ett litet bostadshus men inte äger jordbruksmark, eller?

Och, min misstanke är att Utkante i sin samhällsbyggnad härmar en Western-småstad omgiven av rancher. Alltså slutet 1800-tal. Kanske inte medvetet utan mer sekundärt eftersom väldigt mycket klassiska rollspels-troper, i min mening, inspirerats av Western-genren.

8 gårdar, plus några torparfamiljer eller motsvarande som har ett litet bostadshus men inte äger jordbruksmark, eller?

Många bor i stugor på ofri grund längs vägarna. Ett helt litet backstu-sittar-ghetto kan fortfarande ses utanför byn Åsle på Falbygden.

Men redan under medeltiden fanns det torp på dålig jord ute i själva skogen. De heter -säter och -boda och var ett led i träldomens avskaffande. De var dagsverkesskyldiga på gården nere i bygden där farfars far hade varit träl. Jäkligt bra att slippa ge dem mat om vintrarna!

Och, min misstanke är att Utkante i sin samhällsbyggnad härmar en Western-småstad omgiven av rancher. Alltså slutet 1800-tal. Kanske inte medvetet utan mer sekundärt eftersom väldigt mycket klassiska rollspels-troper, i min mening, inspirerats av Western-genren.
Ja, många menar att mordluffarna i D&D kommer från cowboyfilmer och knappt har hunnit klä om. Laglösheten, indianerna / svartalferna som man kan skjuta utan vidare...

Jag kör på omkring 20 sm/ månad på att hyra rum eller 40 för liten lägenhet/ våning/ liten stuga, skulle kunna tänka mig att någon kan hyra två snickare, som kan bygga en enkel stuga för 70sm på en vecka, men då tillkommer glasrutor, lås, etc. Billigt ruckel kan nog någon sälja för 100 silver, typ gamla vedboden som annars skulle rivas eller förfalla, kanske 200-300 för en byggnad med lås på dörren, fönster och helt tak

Håller helt klart med om western-viben. Har beskrivit det som ett nybyggar/frontier-samhälle.

Håller helt klart med om western-viben. Har beskrivit det som ett nybyggar/frontier-samhälle.
Det är till och med uttalat i Svärdets Sång och andra hexkräl i fantasy-miljö. "Det här området har just tinat fram ur någon magisk glaciär, det är fullt av india-, förlåt, svartalfer, och nu är det er uppgift att utforska och bebygga området."

Hahaha ja jag känner till det där 😂

Men nu är det väl ändå inte nordiska väsen på 1100-talets Sverige vi lirar!?😂

Är inte tanken med Fantasy att den är just VÅR tids uppfattningar om hur saker och ting fungerar, men i en dåtida vagga?

Det är lite det som är det fins med fria ligans sätt att lägga upp detta med dod23 lixom om jag vill så kan ju hela världen vara i en bok på ett bibliotek i Sörmland där inne i den boken där finns landet [insert name].

Så är rollpersonerna egentligen figurer i en bok på en hylla.

Och i den världen så kan ju absolut utkanten vara omringad av en massa rancher.

Eller vad vet jag kåsor 😂

You name it lixom 😊

Back