Nekromanti vad sysslar ni med egentligen?

secce_UBBT

Veteran
Joined
18 May 2002
Messages
42
Location
Falun
vore kul å veta vad ni andra pysslar på för hemmagjorda grejjer! Vilken typ av spel, namn och lite kort beskrivning kanske??

Själv skriver jag ett "nutida-skräck-sci-fi" spel som bygger mycket på realism. Kadtjik heter det långt ifrån färdigskrivna verket och utspelar sig i Ryssland, öststaterna och de andra kaukasiska delarna. Lite svårt å förklara temat med några få ord, men ord som jag tänker på är iaf. arkiv-x, det kalla kriget och tjetjenien.

Så, vad sysslar ni andra med?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Här sysslas med mycket

Bland annat följande:

Skymningshem: För tusen år sedan kastades människan ut från gudarnas hemvist på grund av sitt högmod, och tvingades leva på Fo'ur i exil. Nu, tusen år efter fallet, har gudarnas gamla magi börjat komma fram igen. Magins återkomst förebådar en kataklysm av sällan skådat slag, då alla som kan försöker säkra sin plats i Fo'urs framtid...

Utforska en verkligt främmande värld under en grön himmel, där iynisins stridskonster förbluffar och thrakindes andebesvärjare förbryllar, där gigantiska havsdrakar lurar under vattenytan, där pirater hotar fraktskepp fullastade med järn, kryddor och tyger, där järn är dyrt, döden är billig och livet fullt av överaskningar.

Skymningshem: Andra imperiet: Det har gått 1700 år sedan våra förfäder landade på Fo'ur. Det har gått 1700 år sedan de förlorade allt: sitt imperium, sin frihet, sin styrka, sitt ursprung. Det tog dem 1200 år att återfinna friheten och styrkan, och ytterligare 500 år att bygga upp ett nytt imperium. Men ursprunget har ännu inte återfunnits. Det enda som återstår av vårt ursprung är ett namn.

Terra.

Fo'ur har varit en god fostermor, men förr eller senare så ställs alla adopterade barn inför samma frågor.

"Vem är jag? Vad är mitt ursprung?"

De frågorna kom till oss. Det var gåtan om vårt ursprung som lockade oss upp från Fo'ur, ut förbi Gudarnas hemvist och bortom den kalla solen mot stjärnorna. Sökandet efter vårt förflutna sporrar oss att bygga vår framtid där ute bland stjärnorna.

Vi borde inte ha blivit förvånade över vad vi fann. På nästan varje beboelig värld som vi fann så fanns rester av ett svunnet imperium. På fjärran världar fanns tysta och stolta gravmonument till minne av en svunnen civilisation. Vilka var de? Vilka var dessa monumentbyggare från Terra?

På någon av alla dessa övergivna och tysta världar, under någon fjärran stjärna, så finns vårt ursprung. I mysterierna kring Terra har vi föredöme att mäta och med och en varning från det förflutna. Och kanske kan vi också finna ett svar på gåtan som lockade ut oss i rymden.

"Vem är jag? Vad är mitt ursprung?"

Skymningshem: Andra imperiet är en fristående fortsättning på Skymningshem. Det är ett space opera-rollspel med fart, fläkt och mystik, och mängder av outforskad rymd.

Valkyria: 1940 besegrades de allierade styrkorna i Europa. Som genom ett under kom den brittiska expeditionskåren undan, men förlorade större delen av sin tunga materiel vid evakueringen. Hela europeiska kontinenten ligger nu under det Tredje rikets styre. Det är bara en tidsfråga innan Hitler inleder operation Seelöwe, invasionen av England.

Hitler behöver två saker för att invasionen ska lyckas: kontroll över himlen och kontroll över kanalen. Båda dessa faktorer kräver att Hitler erövrar Västmark, som hittills har hållit sig neutralt i kriget. Efter ett års nervös väntan har kriget äntligen kommit till Västmark.

Valkyria drar historien i Västmark framåt med 750 år. Bland annat införs nya koncept för rollspelande i militär miljö, som gör det möjligt att spela i en militär hierarki och med varierande och intressanta rollpersoner på ett nytt sätt.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
jag håller även på att fundera om något liknande, i den mening att det är sci-fi, lite skräck kan man ju klämma in i mitt oxå, men det är mest sci-fi. liknelserna är inte för starka...

grundkoncept:
jorden har sprängts i en massa delar (någon som sett bilden på hur netunus måne kommer ryckas sönder i framtiden, eller är det bara jag som är astronomiintresserad), men jordens kärna finns kvar, men den är inte som man tror en kärna ska vara utan det liknar en sol i miniatyr. Solen själv har tynat i radikal fart, och även blivit mycket mycket mindre, nästan storleken av en planet.
Den enda ljuskällan är då den lilla protosolen som är jordens kärna(var jordens kärna). eftersom de olika delarna (arbetsnamn kontinenterna) flyger runt lite hur som helst i sina banor så stämmer inte dygnet på de olika kontinenterna.
Men var e mänskligheten!
jo, några lyckades fly med rymdfarkoster och senare landat på en kontinent för att överleva en längre tid, konstigt nog finns atmosfär på de större delarna, nybildad, de olika kontinenterna verkar ha skapat sig egna enklare biosfärer med alger och bakterier mm.
mänskligheten är räddad! man börjar bygga upp samhällen, även skapa en ny flora och fauna med hjälp av kloning.
själva rollspelet tar sin plats ungefär 200-300 år efter att jorden kollapsade.

oj.. det där blidde väll för långt för att vara en liten presentation kanske :gremwink:

det finns mera, men hade inte tänkt avslöja det förän det är ordentligt invävt i väven så att säga.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Dnalors projekt

Okej, here we go again

CCC
Kataklysmen har passerat. Femtiotalet är här. Caddylac Citys invånare är beredda att ta sig an framtiden med brylkräm i håret, kromade bilar och rock'n'roll dundrande ur jukeboxen. Spela en faun, en pooka eller ett fabeldjur, eller något annat, i en femtiotalsnatt som aldrig tar slut.
Länk till CCC

Yggdrasil
Vikingar. Ånga. Brudar med metallplåtar på tuttarna. Interplanetära krigståg. Gammal fornnordisk mystik. Vad mer kan man önska?
Info om Yggdrasil

Tokiga Landet
Rollspelet som förflyttar dig till ett sagoland där allt kan hända. Mycket liberalt rollpersonsgenereringssystem.
Info om Tokiga Landet

Nya tider, nya seder
I början av 2010-talet upptäcker människan magin. Därefter blir inget som det varit. Ett spel som fullt ut försöker utröna vilka konsekvenser ankomsten av magi till vår värld skulle ha på politisk och teknologisk utveckling.
Info om Nya tider, nya seder

Mjuka tassar, vassa tänder
Spela djur. Inga jäkla fabeldjur utan riktiga djur. Blodtörstiga, sluga, kortlivade djur. Eller kanske mer mytologiskt, metaforiskt betonade djur. Eller kanske fabeldjur, trots allt.
Info om Mjuka tassar, vassa tänder

Eyla
Ett projekt jag deltar i med syftet att skapa en dark fantasyvärld med några nyskapande idéer.
Länk till Eyla

Det perfekta rollspelssystemet
Ett generiskt system som ska förverkliga min filosofi när det gäller regeldesign. Stay tuned.
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
Re: Dnalors projekt

du e en ordentlig mångsysslare du! :gremwink:

nya tider, nya seder verkar intressant...
*johan kollar upp länken nu*
 

Brixton

Veteran
Joined
23 Sep 2002
Messages
84
Location
Linköping
Mest pysslar jag med min Aliens-kampanj och allt som hör till den, dvs regelsystem, världs- och utrustningsbeskrivningar mm. Allt är hemmagjort och baserat på dels Colonial Marine Technical Manual, dels på olika science fiction-filmer och då främst aliens-filmerna förstås. Tanken är väl att det ska bli något som liknar ett "riktigt" rollspel någon gång, men mest för eget bruk och för att jag tycker det är kul att hålla på med det. Mer info om det hela och en del av det som är färdigt finns på websidan i min signatur.

Så mycket annat har jag inte tid med vad det gäller spelskapande. Tyvärr tar ju spelskapandet så mycket tid att man aldrig hinner spela spel om man bara ska hålla på och göra sina egna hela tiden :gremfrown: så jag koncentrerar hellre min kreativitet på att producera äventyr och spelleda. Har förutom Aliens-kampanjen en del planer för Pendragon och Neotech den dag jag får tid till det också.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Starchallenge

Ett klart och stort scifi spel i rymden. Korrläsning är det som saknas. I övrigt Speltestat och klart. Hinder som flytt och skola har stoppat upp planerna på utgivningen men inna året är slut hoppas jag på att få det publicerat - med all sannolikhet på webben för att trycka det har jag fått förklarat för mig är en dum affär. Visst vore det kul att ge neogames en konkurent men ärligt talat - för mycket jobb för för lite pengar - så har jag iaf förståt det. Starchallenge beräknas alltså utkomma under året - på ett eller annat sätt. Hell det är ju klart! :O)
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Sisu
Mastodont-projektet, har arbetats på i ett år + några månader, och den tiden har bara varit konceptutveckling och efterforsking. Spelet utspelar sej i underjorden, bland en mer mytisk tolkning av dvärgarna(inte starka, men små och giriga som satan), samt några vättar, troll och gnomer. Världen består just nu av tre 100-sidiga A3- skissblock med bara konceptbilder och anteckningar. Dubbelsidigt!

Öriket
Ett gladactionspel i medelhavsinspirerad hyperhighfantasy. Behöver jag säga mer?
Har börjat knåpa på reglerna, och kommit på lite roliga grejjer som jag tror jag kommer vilja använda på andra ställen.

Kabal
Ett nutidsspel med inriktning på spel och brottslighet. En beta av spelreglerna finns tillgänglig.

Sakramentet
Ett ökenfantasyrollspel som är kraftigt inspirerat av gamla egypten och som har nytolkingar på gamla fantsykoncept ... hittills bara konceptstadie.

Glödhymn
Ett annat mastodontprojekt som kom till 50 sidor spelvärld innan det att jag kom fram till att jag ville det skulle vara bättre än det blev. Det är ett postapokalyptiskt spel där världen har genomgått en apokalyps som varat så länge att ingen kan minnas hur världen var innan apokalypsen. Världen har då utvecklats till något som skulle kunna motsvara en ny bronsålder. Mystiska spirituella Cyborgs och sånt finns såklart :gremtongue:

För övrigt är jag åxå med på Elya, som Dnalor... det är väl typ bara vi två kvar, eller?

/Mask har även vissa småkoncept, som inte förtjänar att nämnas
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
The syssels of Riz:

"Själv skriver jag ett "nutida-skräck-sci-fi" spel som bygger mycket på realism. Kadtjik heter det långt ifrån färdigskrivna verket och utspelar sig i Ryssland, öststaterna och de andra kaukasiska delarna."

Det låter ballt och fräscht. Öststaterna är verkligen på väg att bli det nya Japan, alltså det geografiska område som känns läckrast för rollspelsprojekt. Ninjor var typ det häftigaste som fanns under 80- och 90-talet, men nu så känns det som att okrochka, sputniks och lolitor är läckrare.

Eller så är det Rising-reklamaren som pratar nu; om jag får se någon menlös kawaii-figur till så spyr jag, medans skoningslösa ryska avant-garde-affisher är hur sexiga som helst.

---

"Så, vad sysslar ni andra med?"

I fallande ambitionsordning:

Cadillac Crazy Cillerz
En sorts vansinnig blandning av sagolik fantasy, kärv postapokalism och romantiserat femtiotal. Jag har som uppgift att rita bilder och hjälpa Dnalor och de andra i gruppen med lite klur. Ett rollspel som sakta hankar sig fram, men mysigt kommer det att bli!

Eskapix
Mitt livsverk. Ett rollspel som kommenterar inte bara mig själv utan också vår rollspelshobby och all form av fantiserande. Det handlar om allt det fantastiska -och plågsamma- som drabbar drömmare, de hopplösa och odugliga människor som lever lite i sina egna världar. Är de sorglösa eller förljugna? Man kan se det som ett filosofiskt verk som sammanknyter Nietzche och Peter Pan om man vill, men det är samtidigt ett okonstlat rollspel som aldrig lämnar sin uppgift att vara ett spelmässigt optimalt skräckrollspel. Filmskräck och literaturskräck har redan sina arkitekter som påhittat vilka regler som passar bäst för deras respektive medium, men rollspel har sina egna förutsättningar och skiljer sig på flera punkter från andra berättarkonster.

Eskapix är tänkt att bli monumentet över denna nya arkitektur. Det nya sättet att tänka på kommer att yttra sig i lekfulla, spelmekaniska formexperiment (såsom dolda formulär, unika mognadsregler, demokratisering av spelledarrollen och särskilda verktyg för levande och ombytliga kampanjer), en kompromisslös helgjutenhet i spelets koncept och mytologi (inget monster är läbbigt bara för läbbighetens skull, utan allt har en symbolisk underton), samt helt nya verktyg för emotionella berättelser som enbart fungerar i rollspel. Eskapix vill inte vara en film eller en bok. Det är inte ett objektivt koncept som kan betraktas utifrån, såsom man kan med en distanserad, akademisk tankekonstruktion (det jag kallar för dockskåpsvärldar), utan man måste dyka in i det, ikläda sig det och leva det. -Rollspela det!

Apex Null
Började som ett dogmarollspel men ser allt mer ut att växa ur den formen och bli något större. Ett hatiskt, kverulerande, apatiskt och smärtsamt rollspel. Mer tänkt att vara ett provocerande diskussionsunderlag än ett egentligt "rollspel" på sina håll. Man spelar hopplösa förlorare; tjockisar, fjantar, fulingar, nollor, puckon, kufar och wierdos som dagligen hånas och föraktas av sådana som du och jag. Tillsammans kan de dock ge styrka åt varandra och tvätta bort allt förklemande självförakt och empati.

De måste söka sig till självdestruktiva handlingar och kickar för att inte begå självmord, men det gör dem också desillusionerade och avtrubbade och sålunda måste de hela tiden söka sig till allt mer extrema upplevelser. Det blir en ond spiral som via skenbegravningar, droganvändning, skadegörelse, slagsmål och självplågning förr eller senare kommer att sluta med grova brott som misshandel och mord. Målet är det stadie som kallas "Apex Null", intighetens ytterlighet.

Flux
Ett roligt barnrollspel med charmig sagokänsla. Man är älvor, drakryttare, apfolk, troll, kattfolk och häxor, m.m. som upplever storslagna äventyr i en gåtfull sagovärld med klassiska element i kittlande tappning. Spelet är än så länge mest uppmärksammat för sina extremt annorlunda stridsregler och mina illustrationer.

Vigilantez
Maskerade superhjältar på Cuba under kalla kriget, som slåss jämsides med eliten ur det en gång så stolta ryska rymdprogrammet mot de fula förtryckarna från USA. Ett oblygt propagandarollspel som inte ens tar sig själv på allvar, utan som bara vill underhålla med stenhård maxad action bland veteranbilar och gatuflickor i Havanna och där ett varmblodigt soundtrack alltid finns i bakgrunden, utpumpandes era sambafavoriter.

/Riz
hade egentligen inte tid att skriva detta inlägg. Förresten ska jag nog döpa om Pookafiktum så att det innehåller ett X eller ett Z, som alla mina andra projekt... :^)
 

Jade

Warrior
Joined
20 Nov 2001
Messages
254
Location
Rockmetropolen Hultsfred
tji.. presentera sig... va kul. :gremtongue:

Håller för närvarande på med en "massiv" revidering av mitt lilla rollspel MYTH . Ett ganska klassiskt fantasyrollspel utan särskilt många överraskningar. regelsystemet baseras på en kortlek och ett gäng "egenskaper". Världen är som sagt ganska klassisk fantasy. Världen är Centuriin, en övärld bebodd av människor, dvärgar, alver och gnomer.. men också felver, fellin, sardenner, dardenner, bryndin och borcer. Här finns stark magi, lika kraftig gudomlighetoch stora, maffiga drakar. (kunde inte utelämna drakarna ju :gremcool: )

hela alltet ska skrivas om.. mycket att göra med andra ord.... puh...

wuj! länk nedan....
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,229
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Re: vad sysslar jag med egentligen?

..ja säg det..

Kommer väl främst att illustrera ett eller ett par rollspel framöver.

Skriver lite extra material till mitt digma bidrag..

borde kanske lägga mer tid på mitt jobb :gremwink:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Pookafiktum Z? Som Dragonball Z.. :-) [NT]

Fast Dragonball är ju rolig när Son-Goku är en liten pojke, i Dragonball Z läser man nog mest för att man är fast.. :gremsmile:
Nog har det viss Berättelsepotential, men det är nog mer krystat än det är värt.. :gremwink:


Disclaimer: Jag har inte läst Dragonball Z. Lyssna inte på mig.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Pookafixum, hade jag tänkt mig :^L

"Fast Dragonball är ju rolig när Son-Goku är en liten pojke, i Dragonball Z läser man nog mest för att man är fast.. "

Du har alldeles rätt. De första fyra böckerna var skitbra och blev verkligen rejält spännande och genuint roliga till slut. Dragonball Z är däremot rejält svårt att säga något positivt om, utan att framstå som en omdömeslös tupilak. Jag känner mig förolämpad när samma dramaturgiska modell återanvänds om och om igen: Ondingar håller på och dumamr sig, Godingar kommer och tänker "vi slåss med dem under tiden som Son Goku är på väg hit" och åker på torsk. Sedan kommer Son Goku och spöar ondingarna.

Det var typ hundra år sedan som det utkämpades en strid i boken som man inte visste på förhand exakt hur den skulle sluta. I början kunde kombatanterna vara bra på olika saker också, men nu för tiden handlar det bara om styrka; en enda variabel som antingen är hög eller låg.

Dessutom spolas alla intressanta och roliga situationer förbi och man får bara se variationer på "en hjälte tränar under svåra omständigheter" och "shit, hela världen håller på att gå under!" Jag vill se godingarna slåss mot varandra under sportliga former.

Dessutom har alla roliga djur försvunnit från världen. Det är inte bra. Djuren var roliga. Och det var länge sedan man såg ett obegripligt nakenskämt. Det är ju sådant man vill ha!

/Rising, märkte just att han varit OT i hela inlägget.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,419
DBZ [ot]

Det var typ hundra år sedan som det utkämpades en strid i boken som man inte visste på förhand exakt hur den skulle sluta.

Sen att en strid i TV-serien är 100 avsnitt lång gör ju inte det hela bättre... :gremcrazy:
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
You call that an OT? THIS is an OT!

Du har alldeles rätt.
Har jag? Jag menar.. errhum, klart jag har det.

Och det var länge sedan man såg ett obegripligt nakenskämt. Det är ju sådant man vill ha!
Näsblodsfontänen på den osynlige mannen. Haha. :gremgrin:

/Rising, märkte just att han varit OT i hela inlägget.
Jaha? Men jag har varit OT hela natten. (Om natten = efter midnatt) Det är väl OT-regleringarna på #rpgonline eller en glad lättnad i form av insikt och elium i blanding..
Nåja, jag har inte OTat på länge. Jag får inte glömma bort mina rötter.


Förresten är AfroCelt löjligt heta. Iallafall High Tide, Dark Moon.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,512
Location
Helsingborg
DoD-saker: Allt från magimoduler till alvmoduler.. Jag pysslar med det när jag känner för det..

Precis utan några gränser: Ett spel där man spelar barn och använder tändstickor som slumpmetod.. Tillfälligtvis på is.. Kanske ett bidrag i nästa års dogma-tävling?

Maffia: Ett kortspel som går ut på att vinna ett maffiakrig.. Leds av en kompis och har därmed en chans att bli klart..

Fanatasy Light: Påbyggnad av nybörjarrollspelet..

Puppets: Spela grisar i en stad.

Spelledartipsmodul: Som det låter..

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som även har lite annat på G
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,891
Location
Barcelona
Re: Dnalors projekt

du e en ordentlig mångsysslare du!

Snarare har jag potential att vara en ordentlig mångsysslare. Jag sysslar inte med de där spelen tillnärmelsevis lika mycket som jag skulle vilja.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,914
Location
The Culture
Millennium & Omertà

Jag sysslar med två olika saker (vad gäller rollspel i alla fall):

Millennium version 2:
Millennium är ett fantasy-rollspel i nutid, inspirerat av Sandman, Highlander, Interview with the Vampire, Harry Potter och liknande källor. Rollpersonerna är urgamla odödliga gudar, demoner, älvor eller magiker i en värld där magi och övernaturligheter existerar, okänt för de vanliga dödliga.
Millennium version 1 finns här !
Version 2 kommer att få mer slimmade regler, en massa onödiga kvarlevor från Basic Role-Playing kommer att skalas bort, magisystemet kommer att förbättras och layouten kommer att bli snyggare (tycker jag i alla fall).

Omertà
Omertà är ett maffiarollspel där man ska spela gangster i nutid eller under förbudstiden. Reglerna är i princip färdiga. Det jag har kvar att skriva är en del information om gangsterorganisationer, rättsväsende, fängelser och annat spännande.

/tobias
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Omnimodus
Ett universellt rollspelssystem som nu bara saknar regler för sömnbrist, näringsbrist och vätskebrist innan det är färdigt.
Mycket av materialet till detta spel finns redan utlagt på adressen http://hem.legend.se/omnimodus/ denna sajt har dock inte uppdaterats på ett par månader och mycket har hänt sedan dess. Bland annat så har det speltestats ett par gånger. Korrekturen av kapitel ett är klar och kapitel två till fem (av totalt sex stycken) är på gång.

Kayra
Kayra är en fantsyvärld till Omnimodus och antagligen den av mina spelvärldar som kommer att publiceras först. Kayra har dock bytt skepnad ganska många gånger (ungefär varje gång någon spelgrupp kör igång med nya rollpersoner) men jag tror att jag slutligen bestämt mig för vilken skepnad som kommer att bli bestående.

Dessutom håller jag på med ett par spelvärldar till men de finns än så länge i stort sett enbart i mitt huvud.
 

peta

Warrior
Joined
25 Feb 2003
Messages
347
Location
Göteborg
Dimension: Det är mitt lilla livsverk. I grund och botten ett världsoberoende gäng fantasy regler som fungerar så som jag tycker regler ska fungera. Håller faktiskt långsamt på att närma sig något som man kan kalla v1.0. Dock är det fullt spelbart i dagsläget. En riktigt trevlig liten sammling regler.

Förutom det har jag en bunt moduler som ligger och skräpar i olika stadier. Framför allt olika historiska moduler, en som jag kallar Svecia som beskriver sverige under tre epoker, vikingatid, 1300-tal och 1600-tal. Samt en korsfarar modul. Slutligen har jag en modul som går under arbetsnamnet Dimension 3000 A.D . Alver och dvärgar i rymden, med det är inget puttegullit med det, iden går att sammanfatta med frasen "Det var jordens största triumf och dess värsta brott".
 
Top