Nekromanti Vad studerar du?

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Fick denna ide av en tråd i Eon forumet där en medlem frågade vad en framstående rollspelsförfattare studerar. Så jag tänkte höra med resten av er vad ni studerar. Vad hade ni tänkt att utbilda er till, vad läser ni för program/kurser nu eller vad har ni utbildat er till?

Själv hade jag tänkt att utbilda mig till gymnasielärare inom svenska och psykologi. Sen, om allt vill sig väl så hade jag tänkt att åka till england och undervisa i svenska på universitetsnivå.

- Jocke, är nyfiken.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,982
Location
Linköping
Jag pluggar (väldigt inaktivt) på D-linjen i Linköping. Har exjobbet (som i princip inte rör sig i nuläget, men är påbörjat) och en gammal C++tenta som jag inte ens skrivit ännu kvar mellan mig och en examen.

I nuläget jobbar jag på två projekt (på två olika småföretag): Vikariebanken som består av xml/xsl-kodande mot Roxen-plattformen och säljstödssystemet inom Mothership som är javaprogrammering. Eftersom databaser är lösningen på alla problem så dräller det av mysql i båda fallen. Framtidsplaner har jag inte direkt några... fortsätta med de här båda grejerna.

Nån rollspelsförfattare (eller vanlig författare) lär jag aldrig bli sålänge jag är såhär klichébesatt som jag är. Att hålla i en serie som uppdateras 2 ggr i veckan räcker gott och väl. :gremgrin:
 
G

Guest

Guest
Ingeting för tillfället, jag har läst kemiteknik på chalmers men matten på den linjen är totalt -ssr-p-, det var någon doktorand från matte sektionen som skulle vicka lite där så kollade han i boken och förstod den inte överhuvudtaget, sedan är pedagogiken bland lärarna allmänt väldigt låg och programmeringen som tillhör matten bestod av att kopiera kod.
Ska förhoppningsvis börja plugga på GU till hösten, då blir det filosofi som gäller antagligen modeller för mänskligt tänkande.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jah ar studerat till fritidsledare & elevassisten. Så för min del så bledde det 3 år på folkhögskola. Måste säga att det var nog mina 3 bästa pluggår, för dedt var förbaksat skoj att plugga där.

Så nu så har man sitt drömjobb som elevassisten på veckorna & så är am ntimmanställt som fritidsledare. Vilket är ett perfekt kombo !!
 

Erufailon

Swordsman
Joined
20 Jul 2001
Messages
497
Location
Göteborg
känner mig en aning uppgiven med studier i sverige eftersom man inte hittar någon vettig "concept art/illustration" utbildning i sverige, eller verkar allefall svårt att hitta.
gått på konstskola och högskola/universitet förut, just nu studerar jag en kurs om AI, och självstudier i det jag vill bli.
det kan hända att det blir studier utomlands...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag vet vad jag vill utbilda mig i; men har ingen aning om vad jag ska göra av det trots att jag bränt typ hälften av mina CSN-pengar vid det här laget. Hittils har jag läst Historia, Kinesisk historia, Japansk historia, Arabisk-islamsk medeltidsmedelhavshistoria (sug på det ordet), Idé- och lärdomshistoria, Antikens kultur och samhällsliv, samt lite kinesiska. Till hösten funderar jag på kandidatkursen i Historia eller Lunds universitets författarskola. Omsider vill jag ta upp kinesiskan igen och studera det språket på allvar, och jag hade gärna läst konsthistoria och tyska och sydostasiatisk historia och filmvetenskap och lingvistik och arkeologi och osteologi - lycka till att jag någonsin hinner med en bråkdel av det. Jag lider helt enkelt svårt av Akademiskt överintresse :gremfrown:

Jag borde verkligen bli historiker, historia är min stora begåvning, men jag vet inte...tanken på att snöa in mig själv i en inavlad akademisk intrigmiljö resten av livet känns inte lockande. Alternativen arkeolog och sinolog är inte heller sådär anmärkningsvärt attraktiva, av samma anledning. Å andra sidan, har man flyt hade man nog kunnat få budget av universitetet till typ vilka sjuka projekt som helst, och det lockar desto mera :gremsmirk: Jag hade velat ha ett lite mer socialt jobb; gärna specifikt syssla med något som rör Östasien, min andra stora passion. En kulturell inriktning är väl lite av en självklarhet, förstås -haken är då att typ 95% av arbetsmarknaden för folk med Kina som specialområde är teknik- eller ekonomibaserad :-/

- Ymir, har beslutsångest, helt enkelt
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,521
Location
Helsingborg
Jag har försökt utbilda mig till högskoleingenjör i Media / Kommunikation. Media är bild, ljud och video och kommunikation är mänsklig och datorkommunikation. Fast när jag gjorde datorprogram för barn på en kurs så märkte jag att jag gillade beteendevetenskapen i det, så egentligen skulle jag vilja plugga det.

Här är lite filmer jag medverkat i att skapa. Torpet är jag huvudrollsinnehavare i. Har kortare repliker än Arnold i Terminator 2 (har för mig att längst meningen är på 12 ord där). Inte ens skriken gör jag, utan de är pålagda i efterhand.
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/galaxy_films/

Som försvar kan jag säga att 3d-filmen gjordes på en vecka och vi lärde oss det mesta i 3d Studio Max under den tiden. Hade fått en liten grundutbildning innan. Huvudgrejen med projektet var att lära oss animering, därav är filmen lite dumt uppbyggd. Hade inte tid med att sätta någon energi på det.

Här var en hemsida vi gjorde i skolan:
http://www.student.itn.liu.se/~danan810/deepcreek

Och här var något jag gjorde när jag lärde mig Macromedia:
http://www.student.itn.liu.se/~rikel934/slurk/spela/

/Han som önskar att han kunde visa upp fler projekt
 
Joined
25 Jun 2000
Messages
1,243
Location
Stockholm,Svearike, Tellus, Vintergatan
Hade målet att skaffa mig något djurrelaterat jobb och har gått djurvådarlinjen på gymnasiet. Fast efter gymnasiet så började jag fundera på ifall jag inte kunde tänka mig något annat yrke. Så jag provade att plugga Engelska och sedan Historia. Fast nu verkar jag vara tillbaka på djuryrkes spåret :gremsmirk:

Funderar att eventuellt plugga till djursjukvådare eller kanske till och med Veterinär.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Jag är nog lite som Ymir i det här fallet, förutom att jag inte har börjat än. Till hösten ska jag läsa Lärarprogrammet med inriktningen "Historia för lärare i gymnasieskolan och grundskolans senare del" om allt går enligt planerna. Just nu "studerar" jag Historia A och Engelska B, för de ämneskompetenserna behöver jag och jag fick dem inte på gymnasiet. Ska göra särskild prövning och det enda jobbiga är att jag måste läsa en jättedålig bok.

Främst för att historia och engelska är något jag kan redan, och för att gymnasielärare är ett yrke jag kan tänka mig. Jag vet inte vad jag ska göra av mitt liv men det är alltid bra att ha yrkesutbildning i bagaget ifall bajset träffar fläkten. Och så måste jag faktiskt ha något att göra.

Till skillnad från Ymir ser jag dock inga som helst problem med att helt snöa in efter en lång tids doktorerande och bli en professor med bångstyrigt skägg och liksom bli en inventarie på något av Sveriges universitet.
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Just nu studerar jag engelska, filosofi och konstvetenskap. Mitt enda uttalade mål när jag började var att inte bli engelskalärare, och i det avseendet verkar jag ha klarat mig rätt bra.

Till hösten kanske jag börjar på konstskola om de får godkänt i inträdesprovet, annars ska jag försöka bli klar med min magistersexamen. Inte för att jag direkt vet vad jag ska göra med den, men både mina högstadie- och gymnasiebetyg har kommit bort i någon flytt och det kan ju vara bra att ha något mera aktuellt bevis på att jag uträttat något i livet än en skriftlig rapport från lågstadiet (och där står det att jag hade högsta betyg i "flit och uppmärksamhet", så jag fick säkert någon annan unges papper i misstag).

Mitt mål är förstås att bli en samhällsnyttig medborgare. Eller kanske författare, jag har inte riktigt bestämt mig än.
 

Rävnos

Warrior
Joined
7 Sep 2005
Messages
340
Jag har pluggat en termin teoretisk filosofi och läser just nu en termin pedagogik.

Nästa termin ska jag börja plugga till lärare, har tänkt mig öppen ingång för att sedan ha religion och historia som mina ämnen, ska alltså bli gymnasielärare.

Om jag har poäng kvar när jag är klar med det så vill jag gärna läsa lite mer filosofi.

Sedan blir det att jobba i något år så skolan sedan kan pröjsa vidarutbildning till speciellärare för barn med läs och skrivsvårigheter.

Lite spanska hade absolut inte varit fel heller, samt den där kursen i sexualitet jag har tittat på.

\marcus som också lider av CSNs snåla gränser.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,454
Location
Köping
Jag segar mig framåt mot en examen som apotekare. Mycket kurser i kemi och biologi, lite genetik och fysiologi.
Sen har jag likt Fogge intet emot att bli kvar i de insnöade akademikorridorerna. Eller jobba på ett läkemedelsföretag. Eller jobba på apoteket. Heck, jag vet inte vad jag ska göra med mitt liv, capisce? :gremgrin:

/Hellzon - drogförsäljare
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Re: vilken konstskola/skolor har du sökt?

Åbo Konstakademi i Åbo, mest för att det råkar vara där (här?) jag bor. Jag har tekniskt sett inte sökt än, eftersom ansökningstiden börjar först om ett par veckor.

Äh, nu när jag tittar efter verkar det som om det enda som dyker upp när man väljer svenska som språk är deras adress, typ. Nåja, en fullt normal konstskola, behändigt belägen mellan fängelset och arbetsförmedlingen.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ska länken gå till din serie? [ANT]

Här önskar man lite konstakademi och utsätts för serier! Skandal! Sandal!


Storuggla, ugly robot
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
*ändrar länken och visslar oskyldigt* [nt]

Har det någonsin i hela världens historia hänt att någon som visslat oskyldigt faktiskt varit oskyldig?
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Jobbtips!

Du har inte funderat på att bli en svensk verklig variant av Tia Carrere i Relic Hunters då? Inte för att du skulle bli i närheten av lika sexig... men men

lokomotivet tuffar fram ett jobbtips!

Vet inte vilket fack du skulle tillhöra dock... tror du får prata med Storuggla om det... han har nog mera koll på det iochmed att det antagligen blir ett yrke med mycket resande och kämpande mot onda nemesisar... Ungefär som det Storuggla jobbar med nu mao! :gremsmile:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Jobbtips!

"Vet inte vilket fack du skulle tillhöra dock... tror du får prata med Storuggla om det... han har nog mera koll på det iochmed att det antagligen blir ett yrke med mycket resande och kämpande mot onda nemesisar... Ungefär som det Storuggla jobbar med nu mao!"

Haha, jag vet inte om mitt yrke involverar så mycket onda nemesisar, men jag hör till Klubb 119. Mycket resande och fajtandes medan man visar urringning? Låter som Transport. :gremsmile:
Låt oss fråga vår residente trucker, Organ! :gremlaugh:


Storuggla, strandad val i öknene
 
Top