Nekromanti Vad "stackar"

Kaneda

Veteran
Joined
7 May 2002
Messages
1
Nån som kan hjälpa mig?
Har en liten fråga, vilka saker (typ rustningar, magiska föremål, spells), "stackar", och vilka inte, eftersom jag inte lyckats hitta ett tydligt svar i boken. Känns som ibland står det att man kan ha en "Ring of Protection +2" och en rustning, och ibland (känns det som) står det att det inte går, dvs AC:n stackas inte.
Så jag skulle vara tacksam om nån kan ge mig ett bra svar :)

Tack på förhand
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
Re: Vad

Nu har jag inga regelböcker framför mig, men konceptet är enkelt:

Man kan bara ha med en bonustyp en gång på samma "stack".

Ex. Har du en rusting som bekant ger "armor-bonus", så kan du inte lägga till AC från trollformeln "Mage Armor". Utan du använder endast den som är högst.

Det finns dock ett undantag till regeln, och det är "dodge-bonus". Du kan alltså summera ihop flera "dodge-bonusar" till din AC.


Mvh /// Mattias
 

Mattias

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
107
Location
Stockholm
En sak till...

...som många ofta missar.

När man kommer upp på lite högra nivåer så är det inte ovanligt att man börja höja sina grundattribut med mäktig magi såsom "Wish" och diverse böcker.

Eftersom man här får en sk "inherent bonus" så krävs det en högre bonus av samma slag för att kunna höja attributet på samma sätt igen.

Ex: Magikern.... Tim..... Har räddat en svartprickig liten kanin från de hemska vita mördarkaninerna. Kaninen är så glad att han ger Tim en önskan. Tim tvekar inte han har alltid viljat vara snyggare. Tim får en poäng högre i Charisma.

Om nu Tim vill höja sin Charisma igen måste han antingen kasta (minst) två "Wish" på raken eller hitta en "Tome of Leadership and Influence" som ger (minst) en +2 "inherent bonus". Det går alltså inte att plussa ihop fler +1 bonusar. Om han lyckas med detta, säg han hittar en "Tome of Leadership and Influence +2" så höjer han sin Charisma med ett ytterligare steg.


Mvh /// Mattias
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Re: Vad

Grundregeln är att fördelar av samma typ inte staplar utan överlappar (alltså +2 och +3 blir bara +3 inte +5).

Till denna finns flera undantag:
* Duckafördelar (dodge) staplar alltid.
* Omständighetsfördelar (circumstance) staplar om de kommer från olika omständigheter.
* Skyddsfördelar (cover) staplar visserligen inte, men mängden skydd kan ibland läggas ihop till en högre procentsats vilket ger en högre fördel.
* Fysiska sköldar ger en pansarfördel (armor) som faktiskt staplar med pansarfördelen från fysiskt pansar. På flera ställen talas det det dock om att sköldar ger en sköldfördel (shield), vilket då skulle stapla med alla pansarfördelar, inte bara från fysiskt pansar.
* Fördelar av icke angiven typ staplar alltid med alla andra fördelar.

/Mikael - som gillar att stapla
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Armour och Shield-bonusar

Jag är inte säker på om detta stämmer, men så här skulle i alla fall jag säga:
Armour och Shield stackar, men inte eventuell magic-bonus.
Exempel: Antag att man har en Fullplate +2 och en Large shield +4. Då får man lägga ihop fullplatens grundskydd (8) och sköldens grundskydd (2) men man får bara räkna den högsta magiska bonusen (+4 från skölden) för en summa på 24 +dex-bonus (som ju max kan vara +1 då man är klädd i en fullplate).
Detta alltså om magibonusarna är "vanliga" armourbonusar. Skulle exempelvis pansaret ge en +2 Luck-bonus, får denna givetvis vara med.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Re: Armour och Shield-bonusar

Magiska bonusar på sköldar och rustningar är aldrig armor-bonusar - det skulle inte stacka med själva rustningen, och då vore det redundant för allt över Chain Shirt. Sköldar och rustningar förtrollas, liksom vapen, med enhancementbonusar. I vanliga fall stackar de inte, men just i fallet sköld och rustning gör de det - eller möjligen förtrollar man sköldar med deflectionbonusar. Jag tror inte det, men det låter plausibelt och jag har inte böckerna här.

Därmed inte sagt att det inte går att förtrolla saker med armor-bonusar; det är just vad Bracers of Armor ger. Och sådana stackar inte med rustningar. Hur det är med sköldar minns jag inte riktigt, men jag tror de gör det.

/Feliath
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Armour och Shield-bonusar

Fel. Grejen är att rustningars förbättringsbonus (enhancement-) inte direkt förbättrar AC. I stället förbättrar den rustningens bonus, som sedan i sin tur förbättrar AC. Detta har fördelen att man kan få bonus av både magisk rustning och magisk sköld, men nackdelen att de inte hjälper mer mot beröringsattacker än vanliga rustningar och sköldar.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Armour och Shield-bonusar

"nackdelen att de inte hjälper mer mot beröringsattacker än vanliga rustningar och sköldar."

Attans, det där har jag missat totalt. *kolla regler*

Har visst också missat att all magisk rustning får -1 armor penalty eftersom de alltid är masterwork. (DMG, sidan 179)
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Armour och Shield-bonusar

Efter att ha läst igenom detta har jag blivit lite förbryllad, så därför så kanske någon kan hjälpa mig med ett konkret exempel, nämligen det med Olof Örnöga
Han har en chainmail +2, en dex bonus på +2, en ring of protection+1, en neclare of protection+3 och large wooden sheild +3 på sig, vad får han för AC?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Re: Armour och Shield-bonusar

Okej, låt se:

Chainmail +2, normalt pansarfördel av +5, magisk förbättringsfördel (enhancement) +2 ger totalt en pansarfördel (armor) av +7.

Händighetsfördel +2.

Ring of Protection +1, ger avvärjningsfördel (deflection) av +1.

Neclare (necklace?) of Protection +3 finns inte i min DMG, så jag vet inte vad den ger för slags fördel. Om vi antar att den ger samma typ som Ring of Protection, ger det en avvärjningsfördel (deflection) av +3.

Large Wooden Shield +3, normalt pansarfördel av +2, magisk förbättringsfördel (enhancement) +3 ger totalt en pansarfördel (armor) av +5.

De enda två som inte staplar (med mitt antagande - rätta mig om hans halsband ger något annat än avvärjningsfördel) är hans två avvärjningsfördelar. De överlappar till till en total avvärjningsfördel av +3.

Totalt har han då PK: 10 +7 (rustning) +2 (Händighet) +3 (halsband) +5 (sköld) = 27

Inte så illa. /images/icons/smile.gif

/Mikael
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Armour och Shield-bonusar

Mitt försök, eftersom Oldtimer använder en massa konstiga termer jag inte förstår. :)

+2 chainmail: +5 naturlig, +2 enchanted = +7 AC
Dex bonus: +2 AC
Ring of Protection +1: +1 deflection bonus
Necklace of Protection +3: finns inte med i DMG, men om det är en Ring of Protection i amulettform, så ger den +3 deflection bonus, som inte stackar med ringen.
Large wooden shield +3: +3 naturlig, +2 enchantment = +5

Så då får vi följande:

Utgångsläge: 10.
+2 för Dex
+7 för chainmail
+5 för sköld
+3 för amulett (stackar inte med ringen)

= AC 27.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Re: Armour och Shield-bonusar

Mitt försök, eftersom Oldtimer använder en massa konstiga termer jag inte förstår. :gremsmile:

Bläh... /images/icons/tonguea.gif/images/icons/smile.gif

/Mikael - gillar svenska
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Re: Armour och Shield-bonusar

Jag vet inte varför, men av någon anledning förstår jag ditt inlägg bättre:)

Och så tack för att ni svara, åså kan jag be om ursäkt för att jag inte svarat själv förrän nu, har lixxom inte haft möjligthet att komma åt någon som helst dator, med eller utan uppkoppling sedan i onsdags :gremsmile:
 
Top