Vad står på spel?

Zeedox

Swashbuckler
Hamnade i en intressant diskussion på Tiktok angående vikten av stakes, att något står på spel, för intressant spel. På grund av det kompakta formatet var det lite otydligt på vilken nivå vi pratade: kampanjer / scennivå, actual play / hemmaspel, dramatik / komik. Diskussionen blir ju rätt annorlunda beroende vilka aspekter vi tänker på.

Men det känns som detta berör snacket om konsekvenser som också är en stor del av rollspelsteoreriserandet.

Min tes är att man kan ha ganska spännande spel/historier/scener även utan några stora konsekvenser eller saker som står på spel! Dels rent allmänt i en berättelse, men även på rollspelsnivå. Såg nyligen en western-film (De kallar mig Trinity) där huvudpersonen bara var bäst hela tiden och aldrig mötte något motstånd alls, och den var ändå rätt skoj! Skulle inte ha något emot att spela den som rollperson, lite som ett masturbativt drömmande. 😄

Det är dock en klassisk förväntanskonflikt mellan spelare i en grupp jag sett flera gånger. Spelledaren (oftast) slänger fram något som den hoppas att rollpersonerna ska bry sig om, medan spelarna mest rycker på axlarna och fortsätter obrydda. ”Världen/din kusin går under!” ”Bäst att beställa fler drinkar!” Men det brukar ändå gå att fortsätta rollspela tillsammans, även om det blir friktion när man hoppas på att andra ska anamma ens egen synvilkel.

Några exempel från mina egna spelupplevelser:
- för att testa stridsreglerna i Mythic Bastionland hade vi en träningsstrid. Alla skador ansågs helt temporära. Blev ändå underhållande! Liknande i andra spel där fysiska skador är ovidkommande, det har oftast inte varit till nackdel.
- spel med ett sannolikt slut: när jag spelat Lovecraftesque eller andra skräckspel förutsätter jag att det kommer sluta rätt gräsligt, men ändå fortsätter jag muntert mot det givna ödesdigra slutet.

Jag har ingen riktig fråga att fortsätta tråden med, men har tråkigt i ett väntrum så hoppas någon har andra tankar och reflektioner. 😄 Hur viktigt är det egentligen att något står på spel? I liten eller stor skala?

(PS: Finns det något bra svenskt ord för det engelska ”stakes”?)

Vill man varit väldigt nitiskt kan man förstås påstå att det i stort sett alltid finns någon form av grundinsats/konsekvens, i form karaktärernas välmående. Sånt som stolthet, ego, viljan att undvika pinsamhet eller tillfällig smärta, etc, men tycker inte det är så givande att klumpa ihop dem med andra typer av insatser. Och även de ignoreras ibland av rollspelare.

Vill man varit väldigt nitiskt kan man förstås påstå att det i stort sett alltid finns någon form av grundinsats/konsekvens,
Det är också vanligt tankesätt hos västerlänningar eftersom våra historier kretsar kring konflikter. Lär man sig spela utan att behöva förlita sig på konflikter sänks kravet för insatser. Att istället trigga upptäckarlust, uttrycksfullhet, förstörelselusta, sensationer, etc.

Spelledaren (oftast) slänger fram något som den hoppas att rollpersonerna ska bry sig om, medan spelarna mest rycker på axlarna och fortsätter obrydda. ”Världen/din kusin går under!” ”Bäst att beställa fler drinkar!” Men det brukar ändå gå att fortsätta rollspela tillsammans, även om det blir friktion när man hoppas på att andra ska anamma ens egen synvilkel.
Personligen tycker jag att spelet är som roligast när viktiga saker står på spel och när rollpersonerna och spelarna är engagerade.

Men jag anser att engagemanget måste uppstå i spel. Just att SL slänger fram nåt är typexempel på sånt som jag inte tycker bygger det engagemanget (tillsammans med t.ex bakgrundshistorier, stämningstexter eller in-game-släktrelationer).

Däremot finns teman, tekniker och scener som kan användas för att medvetet dra in spelarna och rollpersoner i handlingen. Men det tar ofta ganska lång tid, och jag tror att man behöver ge spelarna utrymme att stöka runt lite i spelvärlden först så att de känner att engagemanget kommer från dem själva och deras rollpersoner.

Det här är förmodligen den viktigaste anledningen till att jag föredrar längre kampanjer. Det är svårt, men inte omöjligt, att få till det på bara nån enstaka eller ett fåtal speltillfällen.

Men när rollpersonerna varit med om massor av äventyr, utvecklats över tid och knutit både starka relationer och fått fiender för livet så är det nästan omöjligt att som spelare inte bli känslomässigt investerad i det som händer, och då blir det naturligt vad som står på spel.

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Jag tycker att det är viktigt att något står på spel, och utan detta så blir jag ganska oengagerad. Däremot behöver ju inte något viktigt stå på spel för rollpersonerna. Men för mig som spelare behöver jag känna att det är spännande och att berättelsens framgång står på spel. Sedan kan berättelsen själv handla om folk som dricker varm choklad och tröstar varandra i en insöad stuga i Finland. Det var en toppenomgång!

Jag tycker att det är viktigt att något står på spel, och utan detta så blir jag ganska oengagerad. Däremot behöver ju inte något viktigt stå på spel för rollpersonerna. Men för mig som spelare behöver jag känna att det är spännande och att berättelsens framgång står på spel. Sedan kan berättelsen själv handla om folk som dricker varm choklad och tröstar varandra i en insöad stuga i Finland. Det var en toppenomgång!
Fanns det någon insats i den omgången, vad du minns?

Hur viktigt är det egentligen att något står på spel? I liten eller stor skala?

För mig, väldigt viktigt. Men inte alls viktigt att det är så himla direkt och att karaktärerna är så speciellt inblandade i det, rollspel fungerar ju oftast så att det finns saker att göra och att det lätt alltid är säkert att man när just det man försöker sig på, och då uppstår osäkerheter och det är nog var jag tänker på kring att något bör stå på spel. Vi vet inte hur saker kommer bli men vi agerar med karaktärer som vill något, om än att de kanske primärt vill bli lämnade ifred.

Fanns det någon insats i den omgången, vad du minns?
För oss som spelare, absolut! Insatsen var ju ”Ska vi lyckas hitta på en intressant berättelse om de här personerna?”. Men det är ju i princip alltid insatsen när jag spelar. I vissa fall känns det inte som att det står på spel, dock, om spelet är alltför inordnat och det känns som att det är för enkelt att skapa en bra historia. Då känns det meningslöst.

Vad som stod på spel i själva historian är väl en tolkningsfråga. Folk berättade om sina trauman, så man kan väl argumentera för att insatsen var huruvida de andra skulle acceptera dem? Men det kändes knappast så, för alla var förstående och stöttande.

Däremot fanns det gott om nyfikenhet, som är det jag brukar framhålla som det fundamentalt viktiga i en berättelse. Vi var alla nyfikna på vilka de här personerna var, vad deras relationer till varandra och deras bakgrunder var. Vad för trauman de skulle avslöja om sig själva.

Back