Vad spelas härnäst?

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Min SKT-kampanj till 5e kommer nog att gå in en bit på 2022. Sedan kommer jag ta en kort SL-paus, troligen följt av Caverns of Thracia med BECMI. Håller på att jobba på ett fett 5e-hexkräl som jag tänker kan komma efter det, men då talar vi nog 2023. Och vid det laget ska jag väl ha fått hem Avatar, nya DoD och TOR2, och det finns väl en viss chans att jag faktisk vill spelleda någon av dem. Häxkrälet får kanske vänta till 2024, när de nya DnD-reglerna kommer.

Allt detta är som SL. Har inget spelade i sikte, men kan nog få hoppa in i en 5e-kampanj om jag vill och en av mina spelare har kört Edge of Empire och går kanske att lura att köra lite till. Men jag har roligare som SL än som spelare och just nu känner jag mest för att spelleda, spelleda, spelleda. Livet är kort, och nu är bästa tillfället att göra det som är viktigt.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Har spelat mest Mutant år Noll och Svärdets Sång och det blir nog en fortsättning med de spelen. Vi funderar även på The One Ring 2:ed, Warhammer fantasy rpg och Mutant Undergångens Arvtagare men får se hur mycket vi hinner.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Kampanjen i Warhammer Fantasy lär fortsätta under lång tid framöver. Kampanjen i Världsrymdens vagabonder ska däremot avslutas hyfsat snart. Sedan blir det Svärd & svartkonst, närmare bestämt Naram Akaris ruiner. Jag har även lösa planer på enstaka spelpass med Expendable Assets och Askhem.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Sådana här trådar är verkligen skön plåga för mig, jag blir så jäkla sugen på att spela tusen grejer men inser att jag varken har tid eller ork. Till exempel skulle jag gärna spela Eon 4 eller Neotech men det ser jag inte hända.

Egentligen är alla tre grupper jag spelar med i någon form av annalkande övergångsperiod. Vår amazing Burning Wheel kampanj har efter 28 pass kommit till en avslutning, imorgon. Efter det hoppas jag, på något sätt, vi kan testa en grej jag pillar med. Men vi har också pratat om att köra en massa olika korta spel: Sorcerer, Troll Babe osv.

I min fysiska grupp (som nu är ofysisk) går vår tre-åriga CoC-kampanj mot sitt slut. Vad som händer sen är nästan helt odiskuterat. En gammal tanke är att var och en av oss fem ska SLa ett valfritt 1-2 sessions scenario. Det vore fett, särskilt som en i gruppen är helt ny och förhoppningsvis kommer SL sin helt egna och märkligt fantastiska idé. En annan pratade om Ten Candles och en tredje om intro-äventyret till svenska CoC.

I min tredje grupp har vi tagit ett lååååångt uppehåll eftersom livet trycker på, men nu ska vi starta upp igen. Troligtvis fortsätter vi på samma kampanj, AW i rymden.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,613
Location
Uppsala
Det vore fett, särskilt som en i gruppen är helt ny och förhoppningsvis kommer SL sin helt egna och märkligt fantastiska idé.
Det här verkar bli en grej i min fysiska grupp också - att någon som aldrig varit SL testar det! Håller tummarna själv. :)
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
En gammal tanke är att var och en av oss fem ska SLa ett valfritt 1-2 sessions scenario.
Ett steg utanför trådens ämne men jag kan sakna att ha flera spelledare i min fysiska grupp. Jag har inget emot att spelleda - tvärtom - men jag tror att det vore bra både för mig och de övriga i gruppen med viss variation. Nu spelar i och för sig flera av oss i andra konstellationer också, men ändå. Att byta spelledare i den aktuella gruppen, om så bara för ett kortare period, skulle kunna vara nyttigt för alla. Tyvärr är det dock ingen annan som vill/vågar/hinner/ids.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Vi ska snart avsluta Elysium M:Å0 i en grupp. En lite trevande kampanj spelas med Kopparhavets hjältar. Förhoppningsvis blir det allvar av en KULT-kampanj (med de gamla reglerna!!), men jag vågar inte hoppas på något. Korpens klagan med Svärdet sång har spelats, men verkar ligga på is just nu.

T2000 ser ut att vara efterlängtat av några spelare, men vettetusan om jag tycker att det känns kul att spela. Kan prova iaf.

Det jag skulle vilja spela är något OSR:igt (AD&D 1st ed.), någon nutids-mysteriekampanj (Arkiv X möter Tinker Tailor Soldier Spy) eller skräck av något slag. Tyckte att det där "Small Shops of Horror"-äventyret som jag skrev om i makarforumet hade viss potential.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,300
Location
Kullavik
Bra fråga som tangerar min tidigare post. För egen del är det väldigt otydligt eftersom jag knappt spelat överhuvudtaget med min spelgrupp sedan pandemin drog igång och jag är fortfarande skeptisk till att det är läge att börja träffas som vanligt.

Vi drog igång Chariot of the Gods till Alien RPG i vintras, men vi blev aldrig klara då och sen har tiden gått. Jag räknar inte med att det blir klart i år heller, utan tidigast 2022. Vi har även ett pausat Emissarien som försvann till Coriolis som inte är otänkbart att det blir en fortsättning på så fort vi ses fysiskt igen. Jag har också spellett Konfluxsviten sedan 2008 men där stannade allt av efter Kristalltjuren så jag moddat kampanjen en del utifrån romanerna och eget huvud så det krävs en hel del tid för att förbereda den sammanställning och knyta ihop trådarna i sista delen vilket jag inte orkat ta tag i även om jag vet att spelgruppen har detta högt (högst?) på önskelistan.

I övrigt har vi en avstannad "Mörkret mellan stjärnorna" i Upsalasviten, Tsarens Röst till Oktoberlandet, Vildjurets Märke till Symbaroum samt Huvudjägarna till MUA-sviten, men dessa är så längesedan så det är oklart om det ens går att spela vidare.

Till skillnad från mig själv så vet jag att övriga i spelgruppen kört fysiskt spel med lite Svärdets Sång. Vi har också en Masks of Nyarlathotep-kampanj som fastnat på tåget till Nairobi.

Med detta sagt så vore det fullständigt vansinne att dra igång ännu fler saker, MEN om det ändå skulle bli så, så skulle jag styra mot korta indiespel för att inte fastna i ännu fler halvspelade saker.

EDIT: Det kanske är dags att slänga ut en fråga till spelgruppen och höra vad de har för tankar kring detta :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
En gammal tanke är att var och en av oss fem ska SLa ett valfritt 1-2 sessions scenario.
Håller med om att det låter som en kul grej att få till någon gång. Jag har försökt för rätt många år sedan men det föll på bristande engagemang. (Det kräver ju någonstans mer input att leda ett bra en/tvåkvälls än något längre.)
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Det här blir jag nyfiken på. Är Destiny senaste MW-versionen?
Japp. Det är baserat på 2d6 som förr, men tänkt att vara väldigt narrativt baserat, med spelledare som ett alternativ om man vill vara traditionell. Det känns som ett lättviktigt ramverk, med alternativ för att göra det mer traditionellt och crunchy. Det känns som MW, men med lite inspiration från Fate och dess fokus på narrativ kontrol. Man har exempelvis Plot Points. Det känns som man kan göra det mer eller mindre fluffigt dock. De har också gjort en sorts slimmad variant av mechfighting som verkar intressant. Jag kommer dock integrera med Alpha Strike stället (det finns bra regler för att köra ihop med alla tänkbara lösningar).

Settingen är 3025, men det finns info om klanerna och man kan spela den eran också.

Det känns fräscht, modernt och intressant, med fokus på att integrera alla spelare på ett sätt som inte fanns förr då alla som inte var mechpiloter kom att spela andrafiol.

Som vanligt när det gäller Catalyst så ska man köpa den absolut senaste utgåvan, för de är lite för bra på att strössla skrivfel och liknande i första tryckningen.
 

Sysp

NNO
Joined
11 Apr 2017
Messages
313
Ett steg utanför trådens ämne men jag kan sakna att ha flera spelledare i min fysiska grupp. Jag har inget emot att spelleda - tvärtom - men jag tror att det vore bra både för mig och de övriga i gruppen med viss variation. Nu spelar i och för sig flera av oss i andra konstellationer också, men ändå. Att byta spelledare i den aktuella gruppen, om så bara för ett kortare period, skulle kunna vara nyttigt för alla. Tyvärr är det dock ingen annan som vill/vågar/hinner/ids.
Jo, håller med. Nu byter jag och Wilhelm av efter Kaliforniens mörka torn (Kuf) så nu får jag äntligen spela lite Kuf efter att ha spellett 50+ spelmöten. Vår spelstil och vår spelledarstil är inte jättemycket prepp men det är ändå en lite annan anspänning än att "bara" spela, kul med omväxling.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,558
Jo, håller med. Nu byter jag och Wilhelm av efter Kaliforniens mörka torn (Kuf) så nu får jag äntligen spela lite Kuf efter att ha spellett 50+ spelmöten. Vår spelstil och vår spelledarstil är inte jättemycket prepp men det är ändå en lite annan anspänning än att "bara" spela, kul med omväxling.
Min grupp kräver inte heller jättemycket prepp - dom driver handlingen lika mycket i sidled som framåt - vilket är skönt. På grund av olika omständigheter i verkligheten spelar vi dessutom inte mer än 20-25 spelmöten per år. Eftersom vi startade upp 2013 har det dock hunnit bli ett hyggligt antal spelmöten, alla med mig på domarposten.
 
Top