Vad spelas härnäst?

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,609
Location
Uppsala
Tycker det är kul att se vilka spel som spelats under 2021. Mest för att det inte spelats så mycket rollspel i min egna grupp sedan sommaren.

Tänker också att spelandet kan följa vissa trender - som att T2000 släpptes nyligen?

För egen del vankas det Blades in the Dark, så fort vi spelat klart en kampanj i brädspelet The King’s Dilemma.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Det mesta är pågående så inte så mycket nytt som kommer påbörjas närmsta tiden. Men möjligen The One Ring efter Burning Wheel, fast en spelare i den gruppen har glunkat länge om att SLa Pendragon så kanske blir det?
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,082
Location
Göteborg
Min ena spelgrupp har just avslutat en 57 sessioner lång kampanj i 13th Age. Där kommer vi nu att gå över till Hjältarnas Tid, med en del förberedelser de kommande veckorna, ett uppehåll i december, och skarp spelstart i januari.

Min andra grupp skall imorgon ha sitt 25e spelmöte med Svärdets Sång. Jag tror den kampanjen kommer att avrundas innan årsskiftet, men det beror litet på vad spelarna tar sig för. Vad vi skall spela efter det är ännu inte bestämt. Jag kommer att pitcha 2 förslag: Järn och Mutant År Noll. Återstår att se ifall spelarna nappar på något av dem. Om inte, är det tillbaks till ritbordet.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,448
Location
Stockholm
För min del blir det nog Svärdets Sång och Anno Domino 1666.

Under 2021 har det varit Svärdets Sång, Ars Magica och WFRP.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,899
Förhoppningsvis kommer jag att introducera rollspel för min fru och hennes syrra i veckorna. Jag tänker spelleda Barkhäxan då det är ett system med väldigt lätta regler och att de båda uppskattar genren skräck.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,142
Jag tror inte vi hinner bli klara med Svenska kulter i år, så den kampanjen kommer nog att pågå en bit in på 2022.

Förhoppningsvis kan vi återuppta Hjältarna tid, som vi spelar med dottern och hennes vänner.

Kanske blir det en ny Symbaroum-kampanj, eftersom de andra somnat in. Det har varit ett stort intresse för det via Nördhäng Norrtälje.

Övriga rollspel som sannolikt blir spelade i stor eller liten utsträckning är: Paranoia, Call of Cthulhu Sverige och Troubleshooters. Sagospelet Skräck blir redan i år.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Återkomst för Kopparhavets hjältar. Hoppas att det blir lite Twilight 2000 sen. Eventuellt får jag möjlighet att speltesta DoD22. Det hade varit kul.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
För att vara en person som inte är jätte fäst i själva "gå in i rollen" av rollpersonen eller fantasy för den delen utan föredrar utforskandet av berättelsen och nutiden, så försöker jag ändå att övertyga min spelgrupp att spela Eon IV samt att jag försöker få dem att spela Starfinder. Som spelledare är det något som tilltalar mig i just Eon IV. Vilket kan tyckas gå stick i stäv med vad jag uppskattar i spel. Men jag har en längtan tillbaka till svenska spel som jag spelade förr och den spelstil som jag en gång tog mig in i hobbyn med, där koncentrationen låg på det mer alldagliga med några fantastiska inslag i en värld satt i dåtid.

Sen pågående håller jag på med och kommer hålla på med Tyranny of dragons ett tag framöver.

Försöker även få grupperna att spela Electric Bastionland.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,407
Location
Maastricht
Finns det inte redan en tråd om detta?

Men, jag har spelat massor av The One Ring. Främst The Darkening of Mirkwood samt min egna kampanj Skuggan i Öst.
Vi har nu tagit lite av en säsongspaus och ska istället spela Oaths of the Riddermark.
I övrigt har vi spelat Yellow King samt en drös med saker jag glömt bort då jag inte varit särskilt intresserad då The One Ring har mitt hela intresse.
Nu på Måndag ska vi ha snack om vad vi ska fortsätta spela med måndagsgänget, min ordinarie grupp, så vi får se vad det blir. De vill att jag ska spelleda ALIEN, men då ska jag spelleda både The One Ring OCH Alien, det blir nog lite för mycket känner jag.
Tar jag inte SL-manteln så blir det dock ännu mer Lovecraftianska spel, och jagvill helst undviak det då jag har fått lite av en överdos på det området. Det är alltid samma visa och det har aldrig riktigt varit mitt förstaa, andra eller tredje val när vi ska spela något.
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag följer nog sällan trender, för jag får feeling för en ny grej ett par gånger i veckan. Nästa spel på gång är dock Mechwarior: Destiny som drar igång nästa helg.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,032
Jag och @Lemur varvar som spelledare för Konfluxsviten och Krönikan om Törnetronen i vår torsdagsspelgrupp online. Just nu spelleder jag Oraklets fyra ögon (med Svärdets sång-regler) och jag antar att @Lemur tar vid med Häxhammaren (med 5E-regler) efter det. Kanske hinner vi även påbörja Kristalltjuren efter det.

Sedan hoppas jag få spela lite annat också. En delvis annan spelgrupp ses och spelar ibland över en helg. Kanske att jag kan få igenom att spela Starter Set-äventyren i Fylke till The One Ring då. Förhoppningsvis kan jag även få testspela lite egenskrivet material till Svärdets sång och Askhem.
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,548
Location
Rissne
Det som ligger närmast rollspelsmässigt är att bli spelledd i rymdversionen av Ödesväktarna i göteborg i december. Jag och de båda knäppgökarna som jag skrev Ödesväktarna med ska träffas och spela vad vi tror blir vårt nästa spel ihop.

Anyways, på hemmaplan har jag just nu verkligen ingenting planerat. Jag var lite sugen på Mothership, men kommer nog att vilja vänta tills de riktiga reglerna kommer och det är ju inte förrän slutet av 2022. Så jag vet inte. Någonting Kutulu kanske? Hitta en ny spelgrupp att köra första delen av Tatters med? =)
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,295
Som @guldfink nämnt blir det förhoppningsvis Häxhammaren till Symbaroum med 5e regler någon gång under 2022. Kanske någon kort grej för Mörk Borg. Och såklart hoppas jag kunna speltesta äventyr till Askhem när de börjar bli klara!
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,894
Location
Nordnordost
@Sysp är klar med Kuf - Kaliforniens Mörka Torn.

Gruppen gjorde en poll på vad som skall spelas härnäst.

De tre vinnarna blev Ökenros, There and Back Again och Morden i Mariebäck.

Vi var mitt uppe i bokcirkeln för Angela Cospers militär-sci fi Rosenskvadronen (Wing Commander-universat) när jag blev distraherad av en tråd i OSR-gruppen på Facebook om att spela OSR i stenåldersmiljö, så nu blir det Stenålderskuf i fyra spelmöten för att se om det är något som vi vill satsa på.
 
Top