Nekromanti Vad spelar ni helst?

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,779
Location
Stockholm
Paco;n204925 said:
Gissar att jag är en av få rollspelsnördar som fått förmånen att föröka mig :/

Närå, alla i min spelgrupp har barn och vi lyckas kombinera :)
 

Tre solar

Hero
Joined
8 Mar 2014
Messages
1,165
Just nu spelar jag helst Symbaroum, The One Ring, Mutant Chronicles, Lamentations of the Flame Princess eller Blood & Bronze.
Vi ska börja spela Call of Cthulhu 7 om nån vecka, så det ser jag också fram emot.

Alla andra spel kör jag mindre gärna.

Det som avgör om jag vill spela ett spel är främst att både systemet och spelvärlden har någon form av tyngd: att jag kan föreställa mig vilka personer som finns i världen, vad de gör och hur de fyller det med mening. Jag har väldigt svårt för spelvärldar som saknar en begriplig kultur - typ klassiska D&D där allt som någon någonsin har tänkt på existerar samtidigt.
 

St Germain

Veteran
Joined
26 Sep 2016
Messages
14
Paco;n204925 said:
Gissar att jag är en av få rollspelsnördar som fått förmånen att föröka mig :/
Du gissar väldigt fel. Frågor om vad man spelar med sina barn och mängden barnanpassade rollspel som släpps just nu är bevis nog.
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
St Germain;n204935 said:
Du gissar väldigt fel. Frågor om vad man spelar med sina barn och mängden barnanpassade rollspel som släpps just nu är bevis nog.

Kul att höra att ni får ligga :)

Jag improviserar lite också med avkomman, men kan knappast jämföra det med de barnförbjudna skeenden vi spelar fram när det kommer till amusement.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag spelar helst något ganska regellätt. Olika OSR-kloner passar mig utmärkt just nu, men det är sällan det blir sånt utanför Grottröj. I övrigt försöker vi välja regelsystem baserat på vilken sorts äventyr eller känsla vi är ute efter för tillfället. Just nu är det Traveller, men det har varit Eon (min hatkärlek till Eon har nämnts mången gång häromkring), Mutant Chronicles, Star Wars d6, Ars Magica, Kult, Vampire Dark Ages, Savage Worlds, mfl.

Jag är extremt skeptisk till att sätta mig och plugga regler eller spelvärldsdetaljer nu för tiden. Så alla spel på hundratas sidor går bort.

Att jag själv har spelat många olika rollspel har mer att göra med att jag spelat länge än att jag spelar ofta. Och mina tre barn hindrar mig inte nämnvärt från att spela (eller arra konvent, eller skriva äventyr och fansin), men att vara förälder är knappast lika för alla.
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Björn Wärmedal;n204948 said:
Jag spelar helst något ganska regellätt. Olika OSR-kloner passar mig utmärkt just nu, men det är sällan det blir sånt utanför Grottröj. I övrigt försöker vi välja regelsystem baserat på vilken sorts äventyr eller känsla vi är ute efter för tillfället. Just nu är det Traveller, men det har varit Eon (min hatkärlek till Eon har nämnts mången gång häromkring), Mutant Chronicles, Star Wars d6, Ars Magica, Kult, Vampire Dark Ages, Savage Worlds, mfl.

Jag är extremt skeptisk till att sätta mig och plugga regler eller spelvärldsdetaljer nu för tiden. Så alla spel på hundratas sidor går bort.

Att jag själv har spelat många olika rollspel har mer att göra med att jag spelat länge än att jag spelar ofta. Och mina tre barn hindrar mig inte nämnvärt från att spela (eller arra konvent, eller skriva äventyr och fansin), men att vara förälder är knappast lika för alla.

Jag gissar att jag har för många andra åtaganden och intressen som också kräver sitt helt enkelt...

Jag gillar noggrant uttänkta regelsystem, gärna så realistiskt och med så mycket stöd i tabeller och grejer som möjligt. Det är kanske därför jag lär mig ett rollspel och håller mig till det. Hellre köra ett enda till 100% än att hålla på att dutta här och där, ganska enkelt för mig som tycker klassisk fantasy är en överlägsen genre. Men som sagt, dags att vända bord. Hatten på.
 

MandaWall

Veteran
Joined
6 Jul 2016
Messages
184
Jag och min pojk vän tycoer om avanserade rollspel. Det ger oss mer om spelet är svårare än lättare, vet inte riktigt hursom jag ska förklara det som.

Rolemaster och Mythic Fantasy är två spel vars regel system fungerar och passar oss.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Eksem;n204938 said:
Det här är den bästa tråden sen Svärd på Ryggen.
Jag är fortfarande i stadiet av att jag är besvärad av den här, särskit som sockpuppetprocentern börjar bli rätt så hög. Hoppas den sänks snart så jag kan släppa hörnflaggan och hänge mig åt att det händer nått på forumet. Men potential till årets tråd finns ju i alla fall.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Paco;n204885 said:
Vilka rollspel har ni avfärdat eller ogillar ni och varför?
En gång i tiden avfärdade jag massor med spel, som Dungeons&Dragons, World of Darkness, Chronopia, Mutant Chronicles med flera. Jag konstruerade riktigt intrikata argument som försökte förklara varför de objektivt sög. Sen insåg jag att jag hade fel.

Den enkla sanningen var att de inte var min tekopp. Punkt.

Och Dungeons&Dragons 5E tycker jag om, så det är till och med min tekopp numera.

Paco;n204885 said:
Vilket rollspel spelar ni helst och varför?
Jag skulle nog helst spela något av Star Wars-rollspelen, utom d20-versionen. Den är inte min tekopp (se ovan). Men Star Wars-världen är öppen, episk och full av hjältedåd. d6-versionen och FFGs versioner har sina egenheter (inflation i d6, vikt på regelböcker i FFG), men spelmässigt flyter de.

Sen skulle jag vilja spela mer Doctor Who: Adventures in Time and Space. Det var kul och fartfyllt och fullkomligt galet!

Och slutligen vill jag spela Hjältarnas tid. Nu har jag skrivit fantasyspelet jag vill spela, så nu vill jag fanimej spela det också!
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,287
Björn Wärmedal;n204948 said:
Jag är extremt skeptisk till att sätta mig och plugga regler eller spelvärldsdetaljer nu för tiden. Så alla spel på hundratas sidor går bort.
+1 på det.



Jocke said:
Jag är fortfarande i stadiet av att jag är besvärad av den här, särskit som sockpuppetprocentern börjar bli rätt så hög. Hoppas den sänks snart så jag kan släppa hörnflaggan och hänge mig åt att det händer nått på forumet.
?
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Och slutligen vill jag spela Hjältarnas tid. Nu har jag skrivit fantasyspelet jag vill spela, så nu vill jag fanimej spela det också!
Det måste väl vara det värsta med att vara spelskapare, svårt få spela med sina egna regler
 

frulling

Veteran
Joined
4 Sep 2006
Messages
123
Location
Falun
Jag spelar nog hällst typ pathfinder dnd3.5 sitta och klura på karaktärskoncept och regler. Dock så spelleder jag främst och då älskar jag eon4, gör mitt jobb roligt och lätt. Det är det bästa systemet jag teäffat på, världen är också helt ok(faller lättare för mer rule of cool i världar) (Även om det snabbt blir egna ändringar)Det är även mycket roligt att spela.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Paco;n204913 said:
Abou... ni verkar ha mycket fritid, eller jobbar ni med att spela?
Tror att många är som mig. Läser en del spel, läser om en del spel, men spelar ganska sällan. Får jag välja helt själv så skulle jag vilja spela en fet kampanj, i typ Warhammer-världen, med Burning Wheel som system. Men i min spelgrupp så har vi både förökat oss och har en massa andra kul (eller inte) grejer att göra så det blir spel typ 5 ggr/år...
 

Paco

Veteran
Joined
12 Oct 2016
Messages
114
Jocke;n204952 said:
Jag är fortfarande i stadiet av att jag är besvärad av den här, särskit som sockpuppetprocentern börjar bli rätt så hög. Hoppas den sänks snart så jag kan släppa hörnflaggan och hänge mig åt att det händer nått på forumet. Men potential till årets tråd finns ju i alla fall.

Ey, vad menar du?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,469
Location
Stockholm
Jocke;n204952 said:
särskit som sockpuppetprocentern börjar bli rätt så hög
Hej!

Detta är ett moderarande inlägg.

Om du misstänker att en användare är en strumpedocka, är den korrekta responsen att meddela moderatorerna genom att göra en anmälan.

Vi har idag ett förfarande som innebär att vi godkänner nya medlemmar innan de aktiveras, vilket minskar denna risk betydligt.

Så inget mer snack om detta i tråden.

MVH

/Magnus
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Även om Advanced Dungeons & Dragons 2nd ed är vad jag helst spelar så spelar jag gärna vilket som av alla rollspel jag spelat vilket är ganska många (börjar närma mig 50 stycken). Förutom (A) Dungeons & Dragons 4th ed och avknoppningar som senaste Gamma World.
För mig är reglerna ganska oviktigt, det är äventyren som gör det. Har det blivit en bunt fantasyspel ett tag vill jag gärna spela någon annan genre ett tag.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,607
Location
Rissne
Paco;n204885 said:
Vilket rollspel spelar ni helst och varför?
Precis som Robert spelar jag nog helst spel jag skrivit själv. Just nu spelleder jag Kutulu, och använder den lysande CoC-kampanjen Tatters of the King. Jag är också sugen på att dra igång en Rotsystemkampanj någon gång.

Paco;n204885 said:
Vilka rollspel har ni avfärdat eller ogillar ni och varför?
Oj, många. Jag gillar inte fantasy, så redan där försvinner väl de flesta. Resten försvinner för att jag avskyr komplicerade regelsystem, och jag tycker att nästan alla regelsystem är för komplicerade - inte bara Eon, utan även Vampire, FATE och i princip alla smaker av BRP jag testat. Till exempel. Jag avskyr regler, jag avskyr tärningar, jag avskyr matte. Det finns nästan inga spel som ger mig det jag vill ha; en välbeskriven och inspirerande spelvärld som beskrivits på ett sätt som underlättar äventyrsmakande, i kombination med ett ultralätt regelsystem som aldrig hamnar i vägen för det mysterielösande och problemlösande jag helst ser som centrala för mitt rollspelande.

Det kanske finns en anledning till att jag bygger egna spel? =)

Samtidigt: många av de spel jag "avfärdar" är såklart egentligen bra spel. Bara inte min kopp té. I många fall gillar jag spelvärldarna även om det krävs att jag skapar en hel del själv för att de ska bli användbara - och då menar jag inte som i "fylla hålen i kartan" utan mer "uppfinna verktygen som hjälper mig att skapa äventyr".
 
Top