Nekromanti Vad spelar ni för dataspel?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jag har börjat spela Evoland.

Evoland är tammefan helt genialt. Å ena sidan är det en uppenbar parodi på konsollrollspelsgenren (huvudpersonen "Clink", helerskan "Kaeris"... För att inte tala om extremt bekanta svärdet "Claods sword") och parodispel brukar inte vara så jävla heta.

Å andra sidan är det en lysande historisk tillbakablick; man spelar ju nämligen igenom just konsollrollspelens historia. Man börjar med typ gameboygrafik och får bara flytta sig i hela rutor... Sen låser man upp fri rörelse, bättre grafik, etc etc allt eftersom. Idag låste jag upp "pre-rendered backgrounds" och spenderade sedan en halvtimme med att grinda ihop pengar för att köpa "fast DVD player" för att slippa laddningstiderna som dök upp samtidigt.

Å tredje sidan är det faktiskt ett roligt, varierande spel också. Storyn känns bekant och lite sådär fjantig, och jag misstänker att spelet är betydligt kortare än vanliga FF-spel. Men det är riktigt, riktigt skoj och beroendeframkallande.

http://evoland.shirogames.com/

(Det jag spelar är alltså inte versionen på sidan, utan den bättre och mer upphottade versionen som finns på steam och gog.com. Men den på sidan verkar ha mer detaljer från just tidig historia...)
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Re: Diablo 2

Brynolf said:
Civ5 är ett annat lir som alltid funkar om man har tid att slå ihjäl. Jag har alltid varit skeptisk mot varje nytt Civ-spel, men det slutar oavkortat med att jag inser att det är det bästa Civvet hittills.
Det är för att det har hexagoner. Hexagoner är överlägset. :gremsmile:

(Jag gillar att man inte kan stacka enheter, också. Men Civ 4 var egentligen, som jag ser det, nästan så långt de kunde komma med det traditionella Civ-upplägget - ett bra spel. Gillar Civ 5 mest ändå, själv.)
 

Robban

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
946
Location
Växjö
Re: Diablo 2

Civ 5 är så sjukt dåligt optimerat dock.

Själv spelar jag inte mycket, men jag spelar mahjong online och när andan faller på så dödar jag några timmar i Dungeons of Dredmor med PDGR -- permadeath, going rogue. Ger mig själv 5 slumpningar per karaktär.
 

yokowermland

Warrior
Joined
27 Dec 2003
Messages
238
Location
Wermland
Close Combat världens bästa spel återkommer jag till hela tiden. Alla versioner är skitbra. Spela över nätet och känn på pansarfebern. Dataspel världens version av Advanced Squadleader.

Battlefield 3 - Bästa shootern. Spelar på boxen framför tvn.

Hearts of Iron 3 - Strategispelens mastodont. Komplext och über svårt. Andra världskriget och du leder valfritt land.

Europa Univeralis - Försäker styra sverige till stormakt men det går alltid åt helvete. Gör ett nytt försök varje halvår med samma kassa resultat.
 

Tzeraph

Veteran
Joined
8 Jul 2012
Messages
45
Europa Universalis är något som jag alltid återvänder till, samt Crusader Kings II (samma tillverkare). Det är alltid lika roligt att upptäcka att ens nästa arvinge har klubbfot, är spritt språngande galen, besatt och dessutom leprasjuk :gremlaugh:

Civilization-spelen spelas ibland, men de senare spelen har förlorat lite av charmen (eller så har jag spelat dem för mycket helt enkelt) :gremsmile:

Annars blir'e mycker RPG-spel, dessa mest på Xboxen dock. Rekommenderat, om man gillar story och inte så mycket action, är "The walking dead" spelserien. Hur bra som helst och rekommenderas varmt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,968
Location
Ludvika
För mig är det två gamla spel som fortfarande toppar min favoritlista.

Beneath a Steel Sky
Ett point and clickspel som utspelar sig i en mycket dystopisk stad där man måste lista ut varför stadens polis är ute efter en. Mycket humor men med mörka, satiriska undertoner som jag älskar!

Full Throttle
I stort sett samma som ovan fast man är en motorcyckelknutte ute på en dystopisk landsbyggd istället.

Två underbara spel som jag återkommit till flera gånger bara för att jag tycker känslan i dem är så sköna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Rymdhamster said:
Beneath a Steel Sky
Ett point and clickspel som utspelar sig i en mycket dystopisk stad där man måste lista ut varför stadens polis är ute efter en. Mycket humor men med mörka, satiriska undertoner som jag älskar!

Full Throttle
I stort sett samma som ovan fast man är en motorcyckelknutte ute på en dystopisk landsbyggd istället.
Sjukt bra spel. Klarat bägge många gånger. Dock kommer jag antagligen behöva en walkthrough för BASS nästa gång jag spelar. Har glömt mycket, och saknar tålamodet numera.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
krank said:
Secret Files 3

Jag har följt den ganska dåligt översatta och oengagerat röstskådespelade Nina genom två och ett halvt spel nu, så nu är jag snart klar. Secret Files är tyska peka-klickaäventyrsspel med plots som kretsar kring konspirationer i nutid (nån som ser ett mönster?)

Generellt är det som de gamla LucasArts-äventyren. Man pekar och klickar och kan inte dö. Bara bli frustrerad. Men de har tagit med sig de bästa funktionerna från äldre spel, t.ex att ha en knapp som synliggör alla hotspots. De har också mekaniker som snabbar upp det oundvikliga "testa allt med allt"-grejset. Man ser nämligen vilka saker som kan kombineras med varandra genom att hålla föremålet ovanför det man vill testa med; man måste inte klicka och lyssna på en lång "det där vet jag inte hur man gör"- grej.

Pusslen varierar mellan assvåra och lätta, ibland får jag använda walkthrough (fuck you, jag är över 30 och spelar för storyn).
Klarade det här nyss =) Fixade två av de tydligen fyra sluten genom att gå tillbaks till en äldre sparning en gång, sen tänkte jag "fuck this shit" och stängde av. Ett spel till in tha bank.

Nästa peka-klicka jag testar: "A New Beginning".

//Krank, som har säkert 10-20 spel i genren som bara ligger och väntar på att spelas...
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Konrad Konvalj said:
Jag spelar FIFA 13. När jag är full kan jag ibland spela FIFA 03 och framåt för att tycka att FIFA 13 är skitbra när jag vaknar upp dagen efter igen. Det blir lixom som ett nytt spel då, snabbare, bättre och fräsigare.

Yes! Jag sticker ut här tror jag..
Mitt mest spelade spel till Wii't heter Pro Evolution Soccer. Känner du dig mindre ensam nu? :gremsmile:
_____

Castle Story såg mysigt ut (Mincraft-tvilling...) men såg inget att ladda hem och testa (pre-alpha som The Riddler sa).
_____

Sen tänkte jag dra en kul (för mig då, ni andra slösar i bästa fall inte bort alltför mycket av era liv när ni läser det) historia från LOTRO. Jag hade ett uppdrag att ta mig in i ett Goblin-läger och döda ledaren. Elite-goblins var det också (vet inte exakt vad elite innebär, men säg att de tar halv skada av allting) och min lore-master är den sämsta klassen att singel-slåss med. Den andre spelaren jag såg till utanför lägret verkade inte alls intresserad av ett fellowship-invite så jag körde på själv, långsamt långsamt.

Sen när jag var framme vid huvudlägret så blev det tätt mellan fienderna, och även om jag med stuns kan klara av 3-4 fiender normalt (iaf om de inte är elites) så gick det åt skogen. Jag försöker hela mig själv men ger upp för det dyker upp fler fiender och lätt matematik ger att jag är rökt. Ingen poäng att försöka fly heller för de är snabba de små jävlarna. Då dyker den andre spelaren upp, han som sprang åt andra hållet när jag gick in i lägret. I sista jäkla stund kommer han också, och jag klarar livhanken med ytterst liten marginal. Enastående dramatik! På två pers är det sen inga problem att spöa bossen (singeluppdrag hette det i questloggen).

Och så levde vi lyckl... äh, nevermind.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,614
Location
Rissne
Jag har just börjat spela I Am Alive. Det är sjukt snyggt, och klättring/utforskningsbiten är helt fucking marvellous. Jag skulle lätt kunna spela ett spel som bara hade klättring och utforskning.

Det som drar ner upplevelsen lite är att man måste slåss ibland (vill ha en "skip combat"- knapp) och att sparsystemet är lite wonky (det tog mig ett tag att räkna ut hur man ser att det faktiskt blivit sparat så man vågar logga ut... Föredrar manuella sparsystem framför automatiska waypoints alla dagar, framför allt när det inte finns något exit-to-save.
 

Unfair

Hero
Joined
3 Jan 2009
Messages
1,107
Location
Göteborg
Nu:
Starcraft 2 (när den för mig buggiga patchern låter mig)
Dota 2
Warcraft 3
Anno 2070

Från gång till gång eller nyligen klara:
Crusader Kings 2
Antichamber
Super Metroid
Minecraft
World of Tanks
Portal 2

Om ni också spelar något av spelen ovan så känn er fria att skicka ett pm så kan vi (ifall det är multiplayer) säkert spela tillsammans. Alltid roligare så.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Spel som jag har spelat den senaste månaden.

World of Tanks
Planetside 2
Hears of Iron 3
The Secret World

Dessa har nämnts tidigare, så jag tänker inte brodera ut.

Sang-Froid: Tales of Werewolves

Ett något kort, men väldigt smart gjort taktik/strategispel. Baserat på kanadensisk mytologi så handlar det spelmekaniskt om att skapa den perfekta planen.

Tropico 4

Ta Sim City. Lägg till en Karibisk bananrepublik och en totalt sjuk humor. Plus ett bra narrativ, något som de flesta stadsbyggarspel inte ens bryr sig om.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Paradox spel
Europa Universalis 3
Victoria II
Arsenal of Democracy
(just nu är jag bitter på Crusader Kings 2 då linux kom gratis till steam och ingen annan kan ens köpa det, så om jag vill spela det måste jag köpa om det plus alla dlcer, Hearts of Iron 3 var ett steg i fel riktning enligt mig)

Övriga spel
Kerbal Space Program
Minecraft

Spel jag gärna skulle spela men saknar något esensiellt för att spela
Civilization 4 (medspelare)
Eve online (pengar)
Saints Row 3 (medspelare)
X3 Terran Conflict/Albion Prelude (lust)
Sid Meiers Alpha Centauri (medseplare)
Company of Heroes (medspelare)

/Zorbeltuss
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
unfair: kul att nån annan spelar Anno-serien. (Däremot ger ett kik på screenshots ingen wow-känsla för mig. Tycker min "medeltidsversion" (1404) känns mycket mera stämningsfull.)

Cybot: Tropico var en serie jag spanade in innan jag fastnade för Anno. Grävde mig inte särskilt djupt i recensioner eller så... är det sim city med (sjuk) humor ovanpå?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Basenanji said:
Starcraft 2

RTS är min gud. Det bästa av allt gud har skapat! Giraffer och bananer! Zerg! Protoss! Terran!

RTS! RTS! RTS!

Sedan så har jag börjat kolla på sk casts. Märkligt subkulturellt fenomen men jävligt kul. Mina favoritcastare är Husky och Day9.

:gremlaugh:
Varför har den här tråden gått mig förbi helt?

StarCraft är det enda spelet jag spelar tillräckligt ofta för att kunna nämnas i sådana här sammanhang.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Feuflux said:
Cybot: Tropico var en serie jag spanade in innan jag fastnade för Anno. Grävde mig inte särskilt djupt i recensioner eller så... är det sim city med (sjuk) humor ovanpå?
Någonstans mellan Tycoon, Simcity och Anno. Det är en ganska liten skala (en riktigt stor stad har 1000 medborgare) så du bygger individuella byggnader istället för att zona områden.
Den grundläggande idén är att man bygger upp en ekonomi och försöker hålla invånarna lyckliga så att det inte blir revolution, palatskupp eller liknande. För detta så måste man hålla militären lycklig (det absolut viktigaste. Militären kan skydda dig om de övriga faktionerna är olyckliga och om du har en tillräckligt stor och vältränad militär. Tja. Om inte supermakterna blir olyckliga. Då kan det hända att du blir invaderad av USA/USSR) och även de olika faktionerna på ön (Communists, Capitalists, Nationalists, Loyalists, Environmentalists, Religious, Military och Intellectuals). Faktionerna är olika starka (communists, militarists och religious är vanligtvis de största faktionerna).
Du har i grunden två val. Att härska med en järnnäve (och att bannlysa fria val, att använda militären för att slå ner uppror och rebeller osv) eller genom att göra alla så lyckliga att de dyrkar El Presidente (du alltså). Vanligtvis så krävs lite av det ena eller det andra.

Ovanpå detta så har man en god dos humor. Bland annat så får man regelbundna kommentarer på saker som händer genom TNT Radio (Tropico News Today) där Penultimo (din stövelslickande lakej) och Sunny Flowers (ledaren för Environmentalists) är programledare. Även andra talar i radion vid olika tillfällen, och voice actingen är av hög kvalitet.

Jag rekommenderar definitivt Tropico 4.
 

Dum Panda

Warrior
Joined
16 Jun 2008
Messages
232
Just nu spelar jag Terraria, en sorts 2D Minecraft (har jag hört, har aldrig spelat Minecraft). Det är rätt kul när man är några stycken!

Sen spelar jag Baldur's Gate EE med två andra vänner. vi har utforskat rejält och är nu alla level 7 när vi nyss kommit in i Baldur's Gate!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Skaffade just Heart of the Swarm. Rätt klyshig story än så länge, men kul kampanj spelmässigt. Får se hur det artar sig. Lär väl dröja innan man vant sig vid nyheterna i multiplayer dock. Blir smärtsamt ett tag.
 
Top