Nekromanti Vad spelar folk egentligen: en sammanställning

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
I oktober la jag upp en enkät här där jag bad folk att "Posta vilka de tre senaste rollspelen som du spelat* var. Du måste ha spelat dem under 2014 och 2015". Responsen var överväldigande.

Här kommer sammanställningen.

Först lite om metod. Frågan är ju helt galet formulerad, och det visste jag väl; det var mest för att jag själv skulle komma med som jag skrev så. En del av de som svarat har bara kommit upp i ett par spel på nästan två år; andra verkar spela minst tre spel i veckan. Stora problem här med representativiteten. Om jag gör om det här ska jag fråga vilka spel man spelade mellan två givna datum, så att undersökningen omfattar en kortare tidsperiod och speglar att vissa bara spelar ett eller två spel på säg att halvår och andra tiotals. I allmänhet har svar där ingen tydlig utgåva har angetts strukits, framförallt när det gäller spel med lång historia: "Drakar och Demoner" eller "Dungeons and Dragons" säger mer eller mindre ingenting. I vissa fall har jag varit snäll och tagit med sådana svar ändå. Ganska många här kan inte räkna till tre, men det har jag också struntat i. I fyra fall postade samma användare två gånger och då har jag räknat ihop deras svar, men inte tagit med dubbla svar.

Här finns så klart stora representationsproblem och undersökningen säger nog inte så mycket om vad hela rollspelssverige spelar. Några solklara felkällor: många svenska konstruktörer hänger här, deras spel är förmodligen överrepresenterade. Fria ligan har ett eget forum, deras spel är förmodligen underrepresenterade. Samma sak troligen med många engelskspråkiga spel. Ungefär 100 personer har svarat och gorillotaur räknade för ett tag sedan ut att det finns 4000-6000 rollspelare i Sverige. Jag kan inte statistik, men det finns kanske någon här som kan säga vad detta gör för undersökningens representativitet. (Den är ju allt annat än slumpmässig i sitt urval).

En reflektion bara. Det som blir tydligt här är 1) balkanisering och 2) historiens döda tyngd. Vad menas? Det spelas otroligt många rollspel - och även om de allra största är relativt nya så finns det också många som fortfarande spelar spel från 80- och 90-talet, och några faktiskt från 70-talet. Alla nya rollspel konkurrerar alltså med ett växande antal gamla rollspel. På 80-talet ska det ha funnits 100000 rollspelare i Sverige, och nästan alla spelade Drakar och Demoner eller Mutant (eller?). Nu finns det om vi ska tro Edlund en tjugondel så många rollspelare, och de har hundratals spel att välja på. Det är alltså inget under att det inte längre går att bedriva vinstdrivande företag inom rollspelsbranschen i Sverige idag: det finns inte bara få spelare, de spelar också väldigt många spel.

Okej, en till. Edition wars. Jag säger inte allt som går att säga, men några saker. Både Äventyrsspels och Riotminds DoD spelas, men inte Chronopia. På samma sätt spelas mer eller mindre alla versioner av DnD, men inte 4. De framstår som editionerna som ingen älskar. Wfrp 3 är större än Wfrp 2. Äldre versioner av Eon är (nästan) utdöda; äldre versioner av Western helt utdöda.

Så. Nu får ni diskutera detta!
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Rollspel med 1 spelning
Barbarians of Lemuria: Hyborian Age
Blood & Treasure: Planescape
Blossoms ("ett beta spel en vän håller på att hacka fram ifrån Burning Wheel" [Arazand])
Centuria
Chock
Cortex+Action
Cthulhu Dark
Cthulhu Preludium
Dark Continent
Daemon
Deadlands 1
The Dresden Files
Dunder&Drakar
Dungeon World
Original Dungeons and Dragons
Dungeons and Dragons BECMI
Advanced Dungeons & Dragons 1
Advanced Dungeons & Dragons 2 [Godzillikes: "hemmabygge av"]
Dungeons & Dragons 3

Dungeons & Dragons 3,5
Earthdawn [edition anges ej, Hakanlo]
The End of the World: Wrath of the Gods
Eon II
FAE
Exemplars & Eidolons
Fasad ("ej publicerat blackbox-lir, skrivet av Elina Andersson" [RasmusL])
Fate Core
Fate Accelerated
Fjärran Världars Sånger ("Eget hemmabygge, arbetsnamn, tidigare Ett Steg Framå") [Max Raven])
Frappera ("hemsnickrat FATE" [Drey])
Gemini
Generation
Götterdämmerung
HârnMaster 3
Into the Odd ("med Star Wars-hack")
Juggernaut
Kult: Illusionen fångar
Legend of the Five Rings 4
Leviathan:1
Lorder och lodisar
Mage: the Ascension
Mage: the Ascension (20th anniversary edition)
Mage the Awakening
Montsegeur 1244
More than Human
Mouse Guard
Mutant 2
Mutant Chronicles 2
Neotech 2
Det Okända ("hemsnickrat system/hack under konstruktion" [Dazumal])
Operation: Fallen Reich
Oriak
Pirater!
Previous Occupants
Promethean
Psycodrame
Questcore
Revolver
Rogue Trader
RuneQuest 6
Serpent's Tooth
Shadowrun 4
Solar system
Song of Ice and Fire RPG
Star Wars D6
Summerland
Svenil
Tenebris
Torchbearer
Traveller [ingen edition anges]
Umu rymd ("en kamrats fantasyspelvärld som numera har fler tidsåldrar än antiken att spela i" [Krank])
Unknown Armies
Utpost
Vampire the Requiem 2
Wastelands
Werewolf: The Apocalypse 20th ("Fast med ett till stora delar omskrivet system" [God45])
Whitehack
Wicked Archipelago ("en mashup av Archipelago II och setup från In A Wicked Age, använde det egenskrivna oraklet City by the Sea" [Debracy])
Den yttersta domen
"ett hemmabygge som jag och en kompis har spelat av och till i 20 år" [LordTengel]
"en kompis hemmagjorda system i Trudvang världen" [Anchorman]

Rollspel med 2 spelningar
Aenglum
Ars Magica [inga editioner anges]
Blood & Bronze
Bortom: Lögnens slöja
Changeling the Lost
Coriolis
Dark Heresy
Ensamma vargen
Järn
Labyrinth Lord
The Murder of Mr Crow
Mutant Chronicles 3
Mutants & Masterminds 3
Nerver av stål
Night's Black Agents
Svart av kval vit av lust
Vampire the Requiem
World of Darkness
Zombie Cinema
Äventyr

Rollspel med 3 spelningar
13th Age
Numenera
The One Ring
Pendragon 5/5.1
Shadowrun 5
Svenska kulter


Rollspel med 4 spelningar
Burning Wheel (en uppger: Gold Edition; en säger "Annan setting och mycket amputerad version av Burning Wheel" [Arazand])
Fiasco
Kult Divinity Lost
Kutulu
Mutant UA
Trail of Cthuhlu
Warhammer Fantasy Roleplay 3


Rollspel med 5 spelningar
Apocalypse World
Dungeon Crawl Classics
Noir
Svavelvinter

Rollspel med 5 1/2 spelningar
Svärd och Svartkonst ("Svärd och Svartkonst/Symbaroum-hybrid" [Fridigern])


Rollspel med 6 spelningar
Drakar och Demoner Riotminds (Drakar och Demoner 6 Expert: 1; Drakar och Demoner Trudvang: 4; Drakar och Demoner Trudvang Jubileumsversionen: 1)
Warhammer Fantasy Roleplaying 2


Rollspel med 7 spelningar
Western IV


Rollspel med 10 spelningar
Lamentations of the Flame Princess


Rollspel med 11 spelningar
Call of Cthulhu ("Invictus"; ingen, 7, "5th, tror jag", 6th/7[SUP]th[/SUP], ingen, ingen, ingen, ingen, 7, ingen)
Drakar och Demoner 1982-91 (1982, "DoD 2.0 (ordentligt husreglat) [Dazumal]", 87, "mix av Expert och 91" [Evil Peter], 91 5 stycken, vara två skriver "extremt husreglat"; "husreglat")
Star Wars Roleplaying Game (Fantasy Flight Games) (Edge of Empire: 7; Force & Destiny: 2; “Edge/Rebels/Force”; "Star Wars beginners box Rebels")


Rollspel med 12 spelningar
Fantasy!
Pathfinder


Rollspel med 13 1/2 spelningar
Symbaroum ("Svärd och Svartkonst/Symbaroum-hybrid" [Fridigern])


Rollspel med 16 spelningar
Eon IV


Rollspel med 20 spelningar
Dungeons & Dragons 5


Rollspel med 27 spelningar
Mutant År Noll [inkl 3 Mutant: Genlab Alfa]
 

Gnovald

Warrior
Joined
3 Jan 2016
Messages
248
Location
Jönköping
Det är kul att se att det är så många svenska spel i toppen :)

Själv har jag aldrig lockats av att spela på andra språk!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Jag noterar att Kutulu, som inte ens är i närheten att bli utgivet, är det av mina spel som spelas mest. I och för sig lär det bero på att jag har två spelgrupper igång... =)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,929
Location
Nordnordost
Gnovald;n162763 said:
Själv har jag aldrig lockats av att spela på andra språk!
De flesta i Sverige som spelar utrikiska spel spelar ändå på svenska. Med massor av simultanöversättningar av materialet.

(Sedan har jag personligen spelat med invandrare på engelska, men jag tror att jag är i minoritet där, i alla fall så länge vi pratar bordsrollspel. Kidsen idag spelar ju på internet, och då blir det gärna engelska när man börjar samla deltagare från världens alla hörn.)
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
krank;n162791 said:
Jag noterar att Kutulu, som inte ens är i närheten att bli utgivet, är det av mina spel som spelas mest. I och för sig lär det bero på att jag har två spelgrupper igång... =)
Jag noterar att Kutulu, ännu ej utgivet, är lika stort som Trail of C, utgivet av stort utländskt företag! Strunta i att den här undersökningen är helt tokig, och skriv det på blurben sen när det drar ihop sig. Du får gärna lägga till att undersökningen är gjord av en forskare för att ge det hela extra tyngd (men säg inget om att forskarens egentliga expertis är arga bönder i svenskt 1800-tal).
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,296
Location
Örebro
krank;n162791 said:
Jag noterar att Kutulu, som inte ens är i närheten att bli utgivet, är det av mina spel som spelas mest. I och för sig lär det bero på att jag har två spelgrupper igång... =)
Samt att alla är aktiva på Rollspel.nu? ;)
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,639
Location
Huddinge
Skarpskytten;n162861 said:
men säg inget om att forskarens egentliga expertis är arga bönder i svenskt 1800-tal.
Arga bönder 1800tal? det är väll inte så sstor skillnad mot moderna rollspelare?


Vi får kanske göre en grej av det här att varje september kollar vi vilka spel som spelades i oktober.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det enda som igentligen förvånar mig är att Dungeons and Dragons verkar vara så pass stort i Sverige som det verkar.

För genom större delen av mitt rollspelsliv, 20 år nu, så har jag alltid känt/trott/"vetat"/"haft föreställningen" att "Svenskar spelar ju inte DnD... vi har inget behov av det ju... vi har ju ett långt mycket bättre spel i Sverige ju, DoD!" Jag stötte ju på någon gång då och då personer som spelade DnD, men generelt så kände jag aldrig någon som faktiskt gillade DnD förutom de där undantagen (kanske en 2 eller 3 stycken... den största av dem var en Fransman som bodde i Sverige under en handful år eller så runt millenieskiftet).

Det var inte förrän jag hittade hit till denna sidan, lurkandes under en period av ett eller två år innan jag blev medlem, som jag började få en indikation om att där kanske faktiskt var fler personer som spelade DnD i Sverige än vad jag trott. Och specielt trådstartarens tidigare tråd (den med frågan om vad vi spelade) fick mig att inse att DnD var LÅNGT mycket större i Sverige än vad jag någonsin trott. Vet inte när det började hända, om det alltid varit en stor grej redan sedan 80-talet (jag antog alltid liksom att när DoD kom ut och så, så övergav de flesta Svenska rollspelare DnD... XD ), eller om det är ett senare 2000+ fenomen, eller vad. Det kan ju helt enkelt bara vara så att just den gruppen av personer som jag har haft runt mig, när det gäller rollspel, var aldrig intresserade, eller tyckte precis som jag inte om, DnD.

Men... nu vet jag i alla fall. XD


Men något som jag ändå möjligen har någerlunda rätt om... om man karvar bort lite av vad jag sagt... är att det verkar som om en majoritet av, eller åtminstone en väldigt stor del av, den Svenska rollspelsbefolkningen spelar just Svenska rollspel mer än rollspel från andra länder. Vilket ju är rätt så... nice... lovande... och allt annat man kan kalla det. På något sätt så känns det som att även om vi är ett så pass litet land som vi är, med en rätt så liten grupp av människor som spelar rollspel... så verkar vi ändå göra rätt bra rollspel. Visserigen så når aldrig de flesta ut till utanför Sverige, men det är ju snarare pga att speltillverkarna inte har viljat/vågat/kunnat göra det av en eller annan anledning... Om de Svenska rollspelen inte hade varit bra, så hade ju inte ens vi Svenskar spelat dem trots allt... där av att jag berättigar att jag klappar "oss själva" (jag har ju inte gjort något rollspel själv... så jag badar i andras ljus här... XD ) på axlen och påstår att Svenskar gör bra rollspel. XD
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Personligen blev jag och mina gelikar rätt bortskrämda av att Kalle Anka var med. Det har jag fortfarande lite svårt för. Jag gissar att jag inte är den enda. Sen är det kanske en åldersgrej också
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,783
Location
Stockholm
.113;n162927 said:
Personligen blev jag och mina gelikar rätt bortskrämda av att Kalle Anka var med. Det har jag fortfarande lite svårt för. Jag gissar att jag inte är den enda. Sen är det kanske en åldersgrej också
Efter att ha spenderat en kampanj jagandes efter den brutalt sadistiska Kapten Ankskägg och hans besättning är jag nu frälst. Och rädd. Fuck, ankor är läskiga djävlar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Klart som sjutton att svenskar spelar D&D... i stort sett hela 80-90-00-talet var väl exempelvis 66% av allt rollspelande i de grupper jag hade koll på D&D (eller Pathfinder på slutet). Man behöver bara ha följt SFboks topplista de senaste 10 åren för att förstå att D&D/Pathfinder är det som sålt absolut bäst i stort sett hela tiden. Stadig försäljning.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Rasmus: ja nu för tiden kan jag väl se det med en viss distans och på det sättet blir ankorna helt ok ändå och kommer man baraförbi det där första då går det nog absolut bra . Men Första intrycket för de flesta är nog jarjar binks ungefär.

Och, ja, det blir ju lite sådär.

Men jag kan absolut tänka mig att det går göra bra ;)

Jag är för övrigt inget stort fan av hober heller, eller Ratlings från warhammer 40k. ;)
 

Skarpskytten

Mellan två äventyr
Joined
18 May 2007
Messages
6,012
Location
Smålands golvbrunn
Lukas;n162896 said:
Arga bönder 1800tal? det är väll inte så sstor skillnad mot moderna rollspelare?
Du menar att rollspelare (överlag) också är bakåtsträvande, bittra, vita cis-män? Nä, det har du kanske rätt i :p

Nu vet jag inte om du blandade ihop månaderna eller var ironisk, men eventuellt gör jag om det här någon gång till sensommaren hösten. Om jag inte har för mycket annat att göra.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,336
Location
Malmö
Arfert;n162948 said:
Klart som sjutton att svenskar spelar D&D... i stort sett hela 80-90-00-talet var väl exempelvis 66% av allt rollspelande i de grupper jag hade koll på D&D (eller Pathfinder på slutet). Man behöver bara ha följt SFboks topplista de senaste 10 åren för att förstå att D&D/Pathfinder är det som sålt absolut bäst i stort sett hela tiden. Stadig försäljning.
Misstänker starkt att deras topplista för rollspelsregler ger ett bra hum om vad som spelas/köps av stora kommersiella rollspel - och då är det D&D 5E, Fantasy!, M:Å0, Symbaroum, Dragon Age, Force and Destiny, Järn och Eon som ligger bra till.

Det har ju redan nämnts, men wrnu är inte helt representativ vad gäller rollspelande i Sverige - bara där så drar vi upp statistiken för mer "obskyra" spel som t ex AW och får in en mängd prototyper/hack - även om jag tror att just "fulhack" och hemmabyggen är ganska vanliga inom hobbyn oavsett. :)
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
D&D-spelare hittar man nästan överallt. Har träffat jättemånga som aldrig ens har hört talas om mutant, DoD eller Eon men som spelar D&D regelbundet.
 

charl

Veteran
Joined
10 Jul 2015
Messages
104
wilper;n162809 said:
De flesta i Sverige som spelar utrikiska spel spelar ändå på svenska. Med massor av simultanöversättningar av materialet.

(Sedan har jag personligen spelat med invandrare på engelska, men jag tror att jag är i minoritet där, i alla fall så länge vi pratar bordsrollspel. Kidsen idag spelar ju på internet, och då blir det gärna engelska när man börjar samla deltagare från världens alla hörn.)
Jag har i princip helt motsatta erfarenhet.

Jag har två helt olika spelgrupper med olika männsikor i. Båda dessa grupper består till 100% av människor som talar svenska som modersmål i praktiken, och båda dessa grupper bad mig att övergå helt till att spelleda för dem på engelska istället för svenska. För min del spelar det ingen roll vilket av språken vi använder men för dem är det mycket viktigt att det är just engelska. Det har sina praktiska fördelar för mig i och med att spelen vi spelar ändå är engelskspråkiga och jag slipper översätta setting-termer och dylikt, och dessutom ger det en väldigt klar avgränsning på vad som är in-character och out-of-character i spel (är det på svenska är det inte viktigt, ungefär :p), men främst av allt tror jag att grupperna bad mig göra det helt enkelt eftersom de är vana vid att spel, oavsett medium, är på engelska från gamingvärlden och helt enkelt inte kan ta spel på svenska lika seriöst på grund av det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,257
Lite deprimerad av tråden om forumets eventuellla död tänkte jag puffa denna. Visst hintade Skarpskytten om en ny undersökning nu i höst? För egen del är de spel jag spelat under 2016:
Star Wars D6
Western II (regelmässigt, annan setting)
Symbaroum
Western IV
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,601
Jag hakar på här, för att motverka eventuella depressioner. Hittills i år har jag spelat och spellett:

Gamla Mutant/Mutant 2
Svärd & Svartkonst
Fantasy! OSG
Tales of the Space Princess
The Riddle of Steel
Tunnels & Trolls

samt mitt egenkonstruerade

Solfläckar
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,564
Location
Umeå
Under året har det för mig blivit:

Svärd och Svartkonst
Lamentations of the Flame Princess
Labyrinth Lord
Mutant Chronicles (gamla)
Star Wars D6
Savage Worlds

Och på torsdag blir det gamla Coriolis, tror jag!
 
Top