Vad spelade du för 10 år sedan?

Ingenting.
Hade just flyttat tvärs över landet för kärlekens skull och hade massor av andra hobbies som tog upp all tid. Satt dock och preppade på en Konflux-kampanj som skulle dragit igång redan hösten -15 och jag hade goda förhoppningar att det skulle finnas tid när våren närmade sig.

Berättarröst: Han preppar fortfarande på den kampanjen...

Tydligen körde jag Tatters of the King med bl.a @Big Marco och @chrull.

Vilket också betyder att det var tio år sedan jag hade en rejält regelbunden spelgrupp (utom den jag har just nu då). Och att det är tio år sedan jag körde Tatters senast.

Detta är jag ganska säker på:
Call of Cthulhu – oneshots, samt början på Orientexpressen (som vi tröttnade på).
Mutant år Noll – testade bara någon enstaka gång. Flöt aldrig riktigt för oss då, men nu sugen att prova igen.
Oktoberlandet – underbar läsning, men vi fick det inte att flyta som spel.
Svenska Kulter – hade riktigt kul med detta! Mest oneshots, men när Sju porträtt av Elvira Wallin kom körde vi även den kampanjen.
Fantasy! – gav en nytändning åt fantasy för oss. Följdes av regelbundet spelande i egenskapad fantasyvärld med regler från Whitehack. Viss inspiration från Symbaroum letade sig också in här.

Jag är mindre säker på om vi då fortfarande spelade en egensnickrad svensk variant av X-files, starkt inspirerat även av Over the Edge.

Min undersökningar pekar på att jag spelade Svärd & Svartkonst (Naram Akaris ruiner), Aenglum, och en Monsterhearts-kampanj.

Jag spelledde Hjältarnas Tid på prova på-dagar och ett pass på SävCon.

Ett par omgångar Bläck och Zombie Cinema. Testade Swords Without Masters.

Spelledde något hemmaknåpat till Labyrinth Lord på Grottröj, och spelade Tunnels & Trolls, Monsters! Monsters!, och mer Svärd & Svartkonst.

GothCon bjöd på lite olika, men framförallt ett pass Hillfolk som jag minns som riktigt bra!

Jag bodde i Bergen fram till oktober, och hade ingen att spela med där. Efter flytten till Sverige blev jag inbjuden till en pågående Pendragonkampanj och hann spela tre spelmöten innan året var slut.

För tio år sen befann jag mig fortfarande djupt nere i det friformshål där jag länge bodde utan någon som helst koll på vad som hände i övriga rollspelsvärlden. 2016 spelade vi en steampunk-ish-historia i ett alternativt 1910-tal, med eterdrivna luftskepp, en heist vid en Habsburgsk bal, ett sprudlande Prag, ett slutet Storbritannien, en golem och en falsk prins. Riktigt kul, men kampanjen avbröts när två av spelarna flyttade till andra orter.

För tio år sen skulle vi få vårt andra barn och jag hade inte spelat rollspel sen början av gymnasiet.

Men tanken ”rollspel är ju rätt kul, man kan kanske hålla på med det även som vuxen” hade börjat gro lite (mest tack vare AP-podden Campaign), och något år eller två senare började jag faktiskt hålla på med det som vuxen.

Last edited:
I min spelgrupps dokument med bristfälliga rekonstruktioner av vad vi spelade innan jag började föra ordentlig bok över det är det enda noterade för 2016 att jag spelledde Mutant: Maskinarium, med en liten osäkerhet även för det, och det lär dessutom max tagit halva året. Oklart vad i övrigt. Men eventuellt spelade vi inte jättemycket, eftersom folk var lite upptagna med annat (barn och disputerande, till exempel).

Enligt vad jag kan hitta så speltestade jag för första gången Epistlar & Elände på Gothcon och antagligen Hillfolk också? Sen var det Ktulu-speltest med Tatters. Och tydligen Kartelljammer. Och antagligen något mer OSR-igt här och där.

Av det jag kan hitta när jag gräver tillbaka så var det en hel del kampanjer. Jag spelledde megadungeonkampanjen Emerald Spire, skriven till Pathfinder men vi körde med 5e. Jag var spelare i The Enemy Within till WHFRP och spelledde Rise of the Runelords till Pathfinder. Sen var det någre mer eller mindre one-shottiga sessions eller kortare kampanjer på 2-5 möten: Symbaroum, Kutulu och nåt OSR-spel.

Jag hittar tecken på att jag spelat:
Technical Support Simulator 2016
The Daughters of Verona

Det är inte helt otänkbart att jag var mellan spelgrupper då.

OKULT var släppt vid det här laget så jag misstänker att jag spelade det online och hade fantastiskt skoj.

Det kommer att dröja ytterligare några år innan jag och @Sysp formar diverse grupper för att spela Vampire och senare Kuf som blir vårt go-to i flera år.

Vi spelade Kristalltjuren där rollpersonerna bl.a. besökte Palatset Kraglinda nedom bergen och befriade Uroboren, passerade genom Woddam-porten och mötte gamla bekanta en sista gång på värdshuset Felirota vid syraoceanen.

För 10 år sedan var jag i en fas som jag befann mig i några år där jag var på väg tillbaka till rollspelandet efter några års uppehåll, men där inget stadigt någonsin kom igång.

Det jag minns att jag spelade mest under den perioden var Eon, Noir, Mutant År Noll, FATE, Mutant 2089, Götterdämmerung och säkert något mer jag inte kommer på nu, kanske Eclipse Phase eller nått liknande. Under 2016 var det förmodligen max 4 spelpass totalt.

Ingenting. Hade en paus från rollspel. Inte rollspelens fel den här gången utan livet som förändrade liv prioriteringar som kastades runt.

Sen kom jag igång några år senare igen.

Spelade ingeting alls. Hade inte hittat rollspel ännu trots att jag närmade mig 30! (hade spelat kanske ett tjog sessioner i tonåren i Eon, Neotech och Noir men aldrig fastnat riktigt, mer obekväm spelare än spelledare). Spelade säkerliger en hel del CRPG så som Witcher 3.

Jag och en arbetskamrat hade pratat nostalgiskt om rollspel i flera år. Någongång runt 2016 så gick hans brädspelsgrupp över till att spela D&D och jag hängde på. Både Nostalgi och eftersom något skavde med D&D så började kika på mutant år noll. Jag började spelleda det när vi tog paus med D&D. Spelade med den gruppen tills covid kom.

Back