Nekromanti Vad slås ut av en EMP

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Vad skulle egentligen slås ut av en EMP? Tittar man på wikipedia sår är det väldigt luddigt i stil med "kan skada elektronisk utrustning". Någon som har en mer användbar uppfattning? Hur gamla bilar skulle klara sig utan att påverkas?, skulle alla mobiler slås ut eller bara två av tre? och så vidare.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Ett tips om Wikipedia är att alltid kolla engelska sidan de brukar ha mer info, jag vet inte om det är så nu men I vanliga fall så..

Iaf, jag skulle nog gissa att (det är ju en teoretisk grej med typ empgranater osv) att tex en iPhone skulle vara helt paj permanent. En dator skulle nog också pajja rejält som vid ett allvarligt blixtnedslag.

En bil... En gammal bil skulle nog (ingen bilexpert) stänga av kanske men tror inte de är ömtålig på Samma sätt så tror den skulle gå starta iaf efter en stund. En vanlig glödlampa kan jag tänka mig skulle behöva ny lampa men själva kablarna klarar sig nog.

Men I grova drag, känslig electronic, sånt som man är rädd om vad blixtnedslag, sånt går sönder medan tex lampor (glödlampan kan ju gå men själva lampenheten klarar sig) klarar sig bättre och slås ut tillfälligt.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Har det elkablar?
Det kan bli grillat. Det kan definitivt bli grillat pga att elkabeln fungerar som en stor jävla antenn som kommer att plocka upp EMPn och leda in energin i din apparat och bränna ut allt som kan vara känsligt.

Har det transistorer (dvs i princip all elektronik)?
Det kommer att bli grillat.

Befinner det sig i en effektiv faradaysbur med en isolerad elkälla innanför burens gränser?
Det kommer troligtvis att överleva.


Från känsligt till okänsligt:
Moderna radioapparter och annan wifi utrustning
Äldre radioapparater (för radioapparater är i princip som dina öron för EM strålning...och du blir döv om en explosion smäller av i närheten).
Allt som innehåller transistorer
Övriga elapparater (typ hårtorkar och skit)
...
...
...way down...
Faraday-skyddade föremål utan känsliga transistorer. Som bilar från före 80-talet.

Moderna bilar har mer elektronik och mindre metall i skrovet. Så...mer känsliga.
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
EMP kan typ sägas vara radiovågor på steroider. Ju mer ledande material en apparat innehåller och är kopplad till desto större stöt kommer den att utsättas för.

Och det är framför allt modern elektronik som använder sig av transistorer istället för elektronrör som är känsligt för dessa plötsliga strömspikar.

Tester har dock indikerat att mindre, trådlösa, apparater som telefoner, radio apparater och liknande kan överleva en EMP. Dock så lär master, basstationer och liknande brinna. Även bilar har visat sig eventuellt kunna klara sig.

Men allt beror på styrkan på EMP:n och hur långt ifrån som apparaten befinner sig.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
En emp kan vara många saker - blixtnedslag orsakar emp:er. När du tar i ett ledande föremål efter att ha gått över en heltäckningsmatta, är stöten en (mycket liten) emp. Magnituden och energins form avgör vad som drabbas.

Eftersom em står för elektromagnetisk, kan frekvensen varierar - "allt från likström till ljus" är ett talesätt om dem. (Men det räcker iofs inte - du kan få pulser i andra våglängder också, det är vara det att du då får andra effekter tex av röntgenstrålning...)

Som Cybot skriver, är det ffa tex transistorer som skadas i elektronik (och vissa andra komponenter som också bränns ut, men transistorerna är ju kanske de mest centrala för tex datorer, mobiler etc.)

Äldre bilar har flera fördelar:
- Mer metall i både kaross och stomme, mindre kolfiber etc. Det gör att bilen fungerar mer som en faradaybur, som nämndes. Men eftersom elektroniken i bilen ändå är jordad i karossen, kan batteriet överlastas.
- En bil med modern insprutningsmotor kräver elektronik - äldre bilar har förgasare med mekaniska ventiler. Ännu bättre om de också har helmekaniska gasreglage.
- En dieselmotor har dessutom inga tändstift.
- En hel massa teknik från ABS-bromsar till iaf många automatväxellådor kräver elektronik i någon form. Äldre bilar utan detta är därför säkrare.

Det går till viss del att öka skyddet i en bil, bla genom att se till att alla delar i karossen och stommen har en fungerande elektrisk förbindelse (men det öppnar så klart för rostangrepp i de punkterna, när färg och isolering och sånt skrapas bort...) Det går också att se till att skydda kablage med strumpor (tänk som en tv-antennkabel) och överslagsskydd (jordfelssäkringar).


Mobiler kan klara sig - det beror på hur de förvaras. En antenn i en mobil är ganska liten och kompakt, den är gjord för att fungera i närheten till antenner i nätet och det är därför de flesta har usel täckning när det är gles mellan basstationerna och föremål som stör. I en väska med en massa andra grejer, skulle den kunna klara sig. Men den kan också "stekas", det är svårt att veta.

Ju mer den är "på", ju mer data den utväxlar, desto större risk att elektroniken i den bränns. (Och om det sker, kan den mycket väl bli så varm att den börjar "brinna" - och antänder saker omkring sig...)

Men även om den skulle klara sig, är det extremt osannolikt att det finns några basstationer kvar i nätet efteråt...


Utan mer specifik information är det svårt att svara mer specifikt. Men det finns tiotusen prepper-forum på nätet där det finns massor av trådar inte minst om vilka bilar som är bäst för att klara sig i en katastrofsituation där emp kan förekomma... :)
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag vet faktiskt inte varför jag fick för mig att du snackade om mer teoretiska saker som emp-granater? Hela min post är iaf grundad kring en empgranat som exploderar I närheten av saker.

Doh
 

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,230
Location
Tranås
Tack för hjälpen alla och jo det var effekten av EMP-granater / bomber jag var ute efter.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Min Google-Fu är svag idag så någon annan får hjälpa till att länka.

Under kalla krigets dagar fick USA tag på ett kraschat ryskt stridsflygplan.
Det är givetvis varje militärmakts önskedröm att få tag på motståndarnas teknologi.
Amerikanarna förundrades över hur efterbliven ryssarnas teknologi var: när amerikanarna för länge sedan börjat använda modern elektronik med transistorer använde ryssarna fortfarande förkrigsteknik med radiorör - tills någon smart amerikan började tänka efter:
"Vänta nu, ryssarna ligger inte alls efter oss, de ligger före. De har byggt ett flygplan som inte kraschar av EMP:n från en atombomb."

P.S.
Hittade en sida som indirekt tar upp detta:
https://www.quora.com/Do-any-modern-aircrafts-use-vacuum-tubes
 

JJoghans

Regelknackare
Joined
13 Sep 2012
Messages
826
Location
Wakoku
Trådspolar borde väl också kortslutas rätt rejält? D.v.s. allt mellan elmotorer och generatorer till mikrofoner. Eller åtminstone allvarligt överbelasta de kretsar de sitter i.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Dazumal;n206886 said:
Trådspolar borde väl också kortslutas rätt rejält? D.v.s. allt mellan elmotorer och generatorer till mikrofoner. Eller åtminstone allvarligt överbelasta de kretsar de sitter i.
Njä.
Som jag förstått så är enkla elmotorer något av det som kan överleva en EMP.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Zadrith;n206862 said:
Vad skulle egentligen slås ut av en EMP? Tittar man på wikipedia sår är det väldigt luddigt i stil med "kan skada elektronisk utrustning". Någon som har en mer användbar uppfattning? Hur gamla bilar skulle klara sig utan att påverkas?, skulle alla mobiler slås ut eller bara två av tre? och så vidare.
EMP har ungefär samma effekt som ett blixtnedslag - fast mycket mycket värre.

Extra känsliga är halvledare som transistorer/dioder som i praktiken brinner upp. Och idag finns transistorer i princip all elektronik.

Störst risk är om EMP:är i närheten av elledningar och/eller antenner.
Jag gissar att en EMP vid ett ställverk skulle kunna ställa till med stora problem eftersom strömspiken på elnätet skulle nå samtliga hushåll som ställverket levererar el till.
Ett vanligt överspännings-/åskskydd hjälper inte för strömspiken från en EMP kan vara mycket mycket kraftigare än den från ett blixtnedslag.
Så i princip all elektronik som har transistorer och som är uppkopplad på elnätet kommer att dö.

Samma sak med all elektronik som har antenner (mobiltelefoner och radioapparater) kommer också brinna upp.

Det som överlever är "enkel" elektonik som inte har kretskort/transistorer, samt kanske små fristående elektroniska prylar som inte har något i dem som kan fungera som antenn. Så en liten urkopplad musikspelare i din bakficka kan överleva (har ingen aning om chansen, 50/50?) eftersom det inte finns något i den som kan fungera som antenn som "tar emot" EMP:n.

Bästa skyddet mot en EMP torde vara en Faraday-bur.

De tre vanliga hoten mot elektronik brukar vara: solstorm, atombomb, blixtnedslag. Kort sagt saker som kan generera enorma mängder energi. Jag skulle säga att EMP-granater ligger ett par decennier in i framtiden. Ja, vi kan skapa EMP-vapen idag, men de är knappast "portabla" som en granat, utan mikrovåg-strålvapen placerade på en lastbil.
Nästa problem är granater som kastas av en människa inte kommer speciellt långt. Tänk på att EMP-strålning går igenom väggar och din egen elektronik har lika stor chans att bli utslagen som din fiendes. Så de första EMP-granaterna lär bli avfyrade med granatgevär.
 

mirandir

Veteran
Joined
15 Jan 2016
Messages
70
Dazumal;n206886 said:
Trådspolar borde väl också kortslutas rätt rejält? D.v.s. allt mellan elmotorer och generatorer till mikrofoner. Eller åtminstone allvarligt överbelasta de kretsar de sitter i.
Beror på hur stor till ytan som spolen är. Det är bara det "yttersta" lagret som kommer absorbera energi då den bildar något av en Faradaybur åt resten av spolen.
 
Top