Vad skulle ni ta med er?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Hej!

Jag håller på att skriva ett scenario baserat på tropen att spelarkaraktärerna är fångade i en virtuell dataspelsvärld. Tanken är att antagonisten ska kunna hämta olika föremål från olika datorspel och föra in i den virtuella värld som spelarkaraktärerna är fångade i.

Frågan är bara vilka bra, helst rätt unika föremål finns det? Vill inte göra det allt för lätt för spelarna.

Vad skulle ni hämta för föremål från ett datorspel om ni var en megalomanisk antagonist? Ge mig lite idéer.

En BFG9000 från doom? Portalvapnet från Portal? En mecha från mechwarrior? En ZIG från Zero Wing? Kid icarus harpa?
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Har du sett Ready Player One? Tror det kan vara inspirerande.

Annars är nog hela item listan i Smash Bros en bra ide att ha i bakfickan.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Har du sett Ready Player One? Tror det kan vara inspirerande.

Annars är nog hela item listan i Smash Bros en bra ide att ha i bakfickan.
Jepp, har sett men ville bredda med lite mer häftiga prylar.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Hmm... jag skulle vilja få tag på Roger Wilcos uniform med acme-rymdfickor som rymmer allt oavsett storlek. Det är ju inte ovanligt att man släpar runt på allt möjligt i spel, men jag vill minnas att i Space Quest 4 var det en scen där man körde ner en stege i fickorna där det specifikt påpekades att det funkade så här.

Jag skulle definitivt vilja ha ett (eller flera) extraliv från Super Mario.

En energisköld någonstans ifrån. Kanske från Crusader: No Remorse.

Något "healing item" från valfritt spel.

Jetpack från Elex.

Sen något coolt vapen någonstans ifrån. Kanske en Fat Man nuke launcher från Fallout. Pistolen från Fade to Black med explosiva kulor (obegränsad ammo). En ljussabel från Force Unleashed.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Persuadertron från Syndicate
Masamune från Chrono Trigger
Distaff från Loom
"Monkey wrench" från Monkey Island 2
Orichalcum-pärlor från Indiana Jones and the Fate of Atlantis

EDIT: Farbror Joakims käpp från Duck Tales
 
Last edited:

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Är man inne på vapen har jag också svårt att inte tänka på Electrodriver från Painkiller. Den skjuter shurikens. Och, i sitt secondary fire-läge, blixtar. Eller kanske spelets chaingun / rocket launcher. Ja, det är ett och samma vapen som både är typ en bazooka och en minigun.

De som skapade Painkiller designade helt klart vapen enligt Yngwie-principen.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Det måste finnas andra saker som är bra förut vapen, men de är sällan lika minnesvärda i spel.

Jag känner att den här antagonister blir allt mer lik "Serious Sam" med tusetals vapen :)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Det måste finnas andra saker som är bra förut vapen, men de är sällan lika minnesvärda i spel.
Det är just det =)

Jag försöker komma på vilka "multitools" det finns, i stil med Dr Whos soniska skruvmejsel där ett verktyg kan göra typ vad som helst.

Magiska låsdyrkar är ju bra, sånna där man bara viftar med mot dörren så öppnas låset.

Fordon som får plats i en ficka när man inte använder dem.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
En pip-boy 2000 eller någon annan form av informationskälla också kan vara bra.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
portal gun...från portal...(men kan ge problem)....GLaDOS kanske kan synas också.....for science
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
De flesta jag tänkte på först är redan nämnt men några andra klassiker är väl piskan i Castlevania, hammaren i Donkey Kong / Ice Climber, bomber från bomberman eller nycklar från Zelda.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
Om det är möjligt för antagonisten så skulle jag nog, om jag har hen, ta en kropp från något spel, som man sedan "pimpar upp" med alla extra items. Så man springer omkring som Chun-Li (eller vad hen nu väljer), m bösesvärd på ryggen, en pipeboy på ena armen, en portal gun o BioShock plasmid injektor på andra, bältet fult med pokébollar, en ljussabel, DMC Dantes långrock (bara för det är koolt), o liknande. O så kör man omkring i en Hot Wheels sport/terrängbil.

Om hen nu är megalomanisk så känns det som hen inte tror hen kan förlora, eller i alla fall alltid kan komma tillbaka, så borde hen nog mer välja utrustning för det e koolt/kul (ur hens synvinkel) än att det e praktiskt.

Sedan kan man ju ha kul genom att antagonister förväntar sig att saker som e från lisens spel ska fungera som de gör i filmerna o sedan när hen använder dem upptäcker att de är "balanserade" för gameplay, så hen har en ljussable o attackerar med den men istället för att skära igenom allt som en het kniv genom smör så gör hen bara en viss skada utan att några kroppsdelar rycker för att det e från Star Wars the Old Republic där en ljussablar inte e så farlig.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Bio-Rifle från gamla Unreal! Skjut grönt klet på allt och se det .. bio-fieras? Syra typ?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Armageddon-trollformeln från Ultima
Lådan från Metal Gear Solid
Spread-Gun från Probotector
Sågbladen från Mega Man 2
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
Hmm, det första som slog mig är en länk-bok från MYST, en hel värld att fånga andra i, fylld med pussel och vad man än kan tänka sig. En sådan bok kan dessutom lämpa sig som äntingen en sidequest som fångar i en skriven värld eller användas som ett slutgitigt fängelse att lura in antagonisten i (som i MYST, RIVEN och i EXILE)
 
Top