Nekromanti Vad skulle ni kalla grundegenskapen?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,283
Location
Örebro
På sistone har jag haft en del funderingar om en grundegenskap till ett rollspel. Jag har funderat varför jag vill ha den och vad den ska innehålla. Men att ge den ett vettigt namn däremot, där har jag gått helt bet. Så nu slänger jag ut en fråga här för att få ett nytt fräscht perspektiv.

Det finns sammanlagt tre grundegenskaper som är uppbyggda kring konceptet med mind, body, spirit. Min är det mänskliga sinnet och används vid situationer där man ställs inför resonerande konflikter och body för fysiska handlingar. Det är den sista - spirit - som jag kört fast på.

Jag funderade ett tag på att köra på sinne, kropp och själ - men av konceptmässiga skäl är inte själ en bra term på egenskapen. Jag letar efter något annat. Ett klassiskt namn på grundegenskapen skulle vara karisma. Utstrålning och personlighet är också sådana som använts. Inget känns dock, vad jag tycker, klockrent.

Grundegenskapen ska fokusera på användningen vid sociala interaktioner och kamper. Vanliga exempel är övertyga, ljuga och liknande, men det sträcker sig även bortom det.

Den används också vid social prestige och statussituationer. Med andra ord, en person med mycket makt och inflytande kan också ha ett högt värde i grundegenskapen. Kort sagt kan grundegenskapen sägas innehålla både utstrålning och karisma men även status och prestige.

Är det någon som har förslag på ett bra namn för grundegenskapen? Eller är min blockering något som smittar av sig på er också?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Kan du inte bara kalla de för blod (sinne), svett (kropp) och tårar (socialt skådespel)?

Du nämner själv i texten "inflytande".
http://www.synonymer.se säger: påverkan, inverkan, influens, betydelse, makt, inflytelse

Du nämner även i texten "status".
http://www.synonymer.se säger: socialt anseende, anseende, rang, prestige

/Han som gillar den sidan när han kört fast
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,064
Location
Ereb Altor
Endyamon said:
Den används också vid social prestige och statussituationer. Med andra ord, en person med mycket makt och inflytande kan också ha ett högt värde i grundegenskapen.
Makt, över människor, situationen m.m.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,283
Location
Örebro
Dammit! Det där önskar jag ju att jag hade kommit på på egen hand. :gremtongue:

Det är klockrent och har en symbolisk betydelse, vilket alltid är ett plus i min bok. Tar och snor det rakt av. Som alltid, stort tack Rickard!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,283
Location
Örebro
Måns said:
Makt, över människor, situationen m.m.
Nu stal jag ju Rickards svar rakt av, men Makt hade nog också kunna fungera. Men får tacka ändå för svaret. :gremsmile:
 

Bergdahl

Veteran
Joined
8 Dec 2006
Messages
30
Location
Örebro
Kanske lite sent med tanke på Hans förslag, men tänkte ändå lämna ett förslag. Skulle inte aura kunna funka, med tanke på att grundegenskapen innehåller "[..] både utstrålning och karisma men även status och prestige".
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,283
Location
Örebro
Aura är inte dåligt alls, utan jag gillar det också. Hade inte jag anammat Rickards förslag hade jag troligen använt mig av det. :gremsmile:
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Nu har du redan fått bra förslag, men jag skulle kört på Närvaro. Du vet, en sån där person som bara kommer in och dominerar rummet, och ingen förstår egentligen varför. Om det var det du var ute efter.
 
Top