Nekromanti Vad skulle hända OM

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Säg året är nyss fylda 2000 i en källare någon stans i ........... ( SL välj valfritt land ) arbetar en hårt arbetande galen uppfinnare med sin största uppfinning någonsin

Den personliga "böjdarymd transportören" teleport utrustning stor som en ryggsäck och klarar av att förlytta en människa eller ett fordon obegränat avstånd..
Navigationen blir svårare ju längre avstånd man färdas..
Strömförsörjningen klarar ett bilbateri osv...
föremålen man behöver för att bygga en Transportör kan man få genom att slakta en dator plus en svets och gjututrustning för att tillverka de andra prylarna...
( Krävs fingefärärdighet och en skruvmejsel för att sätta ihop )


Denna galning uppfinner transportören och bevisar dess effekt och ger ut ritningen på nätet och i händerna på några anarkister som aktivt sprider ritningen till varje land grupp och organisation..

SÅ frågan är HUR skulle värden se ut 2001 i år..
sex månader efter uppfinningen är sprid...

Och hur skulle värden se ut år 2010 ?
tio år efter den är sprid....
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Hur i helVITTE ska vi svara på det????? /images/icons/crazy.gif
Ööhh.. Inga transporter och kraftig stagnering av kommunikationsteknik.. Omöjligt att skydda värdeföremål.. Alla bor förmodligen i träd med avancerad datorutrustning.. (Hey, låter mysigt!) sovrummet i Tibet, vardagsrummet i Paris.. Svårt att distrubera lägenheter o så. (Alla vill ha mount everest) men å andra sidan finns det mer utrymme. (Nu KAN du bo på mount everest) internationell jämlikhet, likadan arbetslöshet överallt, nationalgränserna försvinner..



/Tja.. Öh /images/icons/tongue.gif?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Vänta! Jag kom på mer!

..Och sen skulle det ju vara ett j-a tjöt med folk som teleporterar sig till samma ställe och telefraggas(?), mycket admnistrativ skit och så.. Och föremål för att "jamma" folks moduler så att man inte kan skutta ifrån slagsmål eller in i bankvalv. Lagar om hur man får hoppa. Krig skulle slå rakt mot lokalbefolkningen, tja krig skulle nog vara omöjligt..
(FN-ordföranden: Tjaha! Bulgarien har anfallit Portugal! Skicka in lite killar som mosar Bulgarien och hoppar ut igen!)
Fan, nu blev det rörigt.. Ingen sorts säkerhet som vi känner till den idag..


/Arvidos, orkar inte mer.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Omöjligt att skydda värdeföremål..

En sak man kan vara rätt säker på är att _enorma_ resurser skulle pumpas in i att utveckla teknologi för att blockera oönskade transporter...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
jupp

Se mitt andra inlägg. (Du kom före,onding..)



/Jag är en jägare.
Och jägare vilar aldrig.

Omvänd.. Omvänd nu kättare!
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Vänta! Jag kom på mer!

Hur får du för dig att krig skulle bli omöjligt ?

Genom att sätta in små elit förband av krigare som hoppar mellan ställen och ställen skulle tvärt om krig bli mycket mycket "effektivare"
även ett litet land som har en liten arme skulle kunna med den metoden lamslå ett stort land som exempel vis USA..

Säg att SVEA rike vill anfalla USA.
Vi tar en grupp på 20 man där 16 st har var sin hoppare de är utrustade med en stridsvagn som har en inbyggd hoppare..
De annfaller sporadisk städer genom USA skjuter senatorier och presidenter spränger vattendammar atomkraftverk och annat värdefullt..
Sen hoppar de och gömer sig i afrika och andra länder....
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Rymfärder skulle bli billiga

Uj va billigt rymdfärder skulle bli okeej hoppa iväg marsonden till mars....

Man kan bygga rymdstationer på marken och sen transportera den genom makapären..
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Boktips

Ett annat boktips är 'Tigermannen' av Alfred Bester. Där har människorna lärt sig teleportera själva, utan teknologiska hjälpmedel, men den bygger in en del intelligenta konsekvenser av det hela. Hur håller man t.ex folk inspärrade i fängelser när de kan teleportera sig därifrån? Man håller hela stället ständigt kolsvart (vakterna har IR-glasögon) så att fångarna inte kan orientera sig.

--
Åke
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Boktips

Orsaken att det var mörk var för att i Tigermannen så var det lika viktigt att veta VAR man var som VARS man skulle.. och ungefär hur de två faktorerna förhöllsig sinsemot varan..

Dessutom fanns det i Tigermannen en jättecool tjej som var EN vägs Telepat... ALLA kunde läsa hennes tankar men hon kunde inte läsa någons..
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Usch

Man håller hela stället ständigt kolsvart

Hemskt! Tala om att folk skulle bli tokiga efter ett tag...
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: och Galna vart dom..

Jo och hela tiden kunde fångarna höra små explosioner det var ljudet av fångar som råkade teleportera in i en bergvägg och dör...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det är exakt det jag menar!

Om någon gör något sådant så är det ju bara att göra samma sak själv, eller om FN skickar in lite folk.. Det lönar sig inte, helt enkelt! Så antingen så tar krig slut (A lá Nobels världsuppfattning /images/icons/smile.gif) eller så är vi i konstant krig..


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: funkar inte riktigt..

Och vem ska FN dunka på OM Fienderna hela tiden annfaller och gömer sig annfaller och gömer sig ?
Det blir jävla lätt att terorisera och förstöra genom sådan utrustning..

Den annfallande styrkan kan gömma sig exakt vart som helst och anfalla exakt var som helst..
Så det blir svårt för FN att kunna sätta in fredsbevarande styrkor när de inte har möjlighet att hitta fienderna.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: och Galna vart dom..

Ehh? Exploderar man då?

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Tror att en sådan uppfinning skulle utplåna männskligheten snabbare än ett kärnvapenkrig förutsatt att utvecklingen blir den du nämnde.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Nja man exploderar inte MEN

Tänk dig själv effekten när en massa på cirka 80 kg männska plötsligt dyker upp inuti en bergvägg...
Något måste hända troligen orsakar ökningen av massa en spricka i berget...
 

LeJonklev

Swordsman
Joined
30 May 2000
Messages
520
Re: Nja man exploderar inte MEN

Jo jag kan tänka mig det. Måste nog laga de där fägelsena en del kan jag tänka mig.

LL

I found it hard, it was hard to find, oh well, whatever, nevermind.
 

Adrian

Veteran
Joined
27 Jun 2000
Messages
89
Location
Finland
Re: funkar inte riktigt..

tja dom får fylla landet så att allt är under konstant uppsikt av en soldat =)

Adrian
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Now you listen to me!

Nu ska ni få höra era små missförståare där!

Vad jag menar är att om något land anfaller ett annat så, kan det anfallna landet hämnas hur lätt som helst. Okej?


/Jag är en jägare.
En jägare av kättare och nattens bestar.
Och jägare vilar aldrig!
 
Top