Nekromanti Vad skulle du vilja se i en ny Mystik & Magi?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Jag vet att jag har nämnt i ett flertal trådar att magimodulen skulle behöva en revision, så jag tänkte höra vad det finns för åsikter om den saken.

Först mina egna åsikter:
- Den delen av alkemin som inte syftar till att bygga magiska prylar måste få ett syfte. Jag fattar inte alls vad någon skulle ha för nytta av att ändra vibrationer i en mineral, till exempel.

- Alkemiska preparat skulle behöva ses över. Ska en person kunna göra med ett kilo vitlök och en kanna kallvatten vad en annan behöver två drakhjärtan för?

- Magiska artefakter tycker jag inte ska ha en färdighetschans. För mig känns det som bara ytterligare en sak att hålla reda på.

- Effektlistan skulle behöva utökas REJÄLT. Det finns aspekter som har så få som tre effekter kopplade till sig, medan andra har fler än tio. Varför skulle någon vilja lära sig BARA ikonotropi, tex? För att kunna ta reda på ett sant namn, rita en bild i luften och kopiera en tavla?

- Jag vill se en möjlighet att dela med sig av filament i ritualer. Under en ceremoni kan flera präster få ett filament var av en gud, som sedan en av dem väver ihop. Om magiker kunde alstra och dela med sig av filament under en ritual skulle riktigt häftiga grejer kunna göras med några års förberedelser, ett gäng dedikerade magiker och några timmar på en solig äng.

- Alla skador måste revideras för att vara skalenliga till senaste utgåvan.

- Mer info om olika magiskolor, deras ställning i samhället, sådant som gör dem unika, historia och inre politik osv. Det som står är bra, men jag vill ha mer :gremsmile:

- Sammanställ alla effekter som tillkommit i andra moduler...

- Spådom måste utökas och göras om, eller tas bort. Själv har jag inte förstått hur jag ska få in det på ett vettigt sätt i ett äventyr, men det kanske är för att jag är en kass SL :gremwink:

- Det kanske borde finnas fler än EN mall för primitiva magiker?

hmm... jag tror det räcker för just nu, men ni har säkert en hel del kommentarer och tillägg?
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Den delen av alkemin som inte syftar till att bygga magiska prylar måste få ett syfte. Jag fattar inte alls vad någon skulle ha för nytta av att ändra vibrationer i en mineral, till exempel.
Jag har småskrivit en del artiklar om det du säger för vår förenings räkning, mestadels delarna om Alkemi. En första åtgärd jag gjorde var att införa begreppet Mundan Alkemi. Då majoriteten av den nuvarande alkemin riktar sig till att skapa artefakter, elixir, modifiera egenskaperna hos materia och andra saker med relativt hög nivå så valde jag att skriva lite om den mer normala alkemin.

Alkemiska preparat skulle behöva ses över. Ska en person kunna göra med ett kilo vitlök och en kanna kallvatten vad en annan behöver två drakhjärtan för?
Då alla i princip alla processer kräver stora mängder preparat så valde jag att förklara hur man framställer dessa (efter att ha reviderat preparatlistan). Jag är inte färdig med detta ännu, men jag har kommit ungefär halvvägs. Idén är att du mellan dina planer på domedagsvapen kan ta en månad eller två åt att fylla på i föråden genom lite Mundan Alkemi, eller kanske sätta sina assistenter på det medan du själv studerar i ditt bibliotek.

- Magiska artefakter tycker jag inte ska ha en färdighetschans. För mig känns det som bara ytterligare en sak att hålla reda på.
Här håller jag dock inte med dig. Det behövs någonting som begränsar artefakterna.

Jag vill se en möjlighet att dela med sig av filament i ritualer. Under en ceremoni kan flera präster få ett filament var av en gud, som sedan en av dem väver ihop. Om magiker kunde alstra och dela med sig av filament under en ritual skulle riktigt häftiga grejer kunna göras med några års förberedelser, ett gäng dedikerade magiker och några timmar på en solig äng.
Förmodligen är detta fullt genomförbart redan, men då ingen magiker lyckats med det ännu skulle det bara vara att taunta spelarna genom att skriva med det i böckerna.

Mer info om olika magiskolor, deras ställning i samhället, sådant som gör dem unika, historia och inre politik osv. Det som står är bra, men jag vill ha mer
Håller fullständigt med dig här. Även regler för att söka anslag som forskare och en genomgång över akademiska titlar och deras innebörd skulle vara trevligt.

Sammanställ alla effekter som tillkommit i andra moduler...
Om jag känner NeoGames rätt kommer de förmodligen ta hälften av de som faktiskt finns i Mystik & Magi och förflytta dem till andra moduler. (Så som de gjorde med en hel del saker när Eon III kom ut, eller när Monster & Varelser blev en svit.)

Spådom måste utökas och göras om, eller tas bort. Själv har jag inte förstått hur jag ska få in det på ett vettigt sätt i ett äventyr, men det kanske är för att jag är en kass SL
Jag kan inte påstå att jag själv fått användning av det än, men jag tycker att reglerna kring spådom fungerar.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
poniz said:
- Den delen av alkemin som inte syftar till att bygga magiska prylar måste få ett syfte. Jag fattar inte alls vad någon skulle ha för nytta av att ändra vibrationer i en mineral, till exempel.
Det vore utmärkt med ett syfte, om sådant går att hitta, fast detta kanske inte så mycket är frågan om att skriva regler som att förklara användningsområde.

poniz said:
- Alkemiska preparat skulle behöva ses över. Ska en person kunna göra med ett kilo vitlök och en kanna kallvatten vad en annan behöver två drakhjärtan för?
Absolut. Listan med preparat är det sämsta jag gjorde då jag skrev M&M. Jag har sagt det förr på forumet: vissa grejor känns verkligen fånigt. Jafg tror man skall utgå från (kostnad) / (svårighet att få tag på) och först därefter ta fram lämpligt preparat. Däremot tror jag det står i texten att man skall anteckna vad som behövs för ett visst ändamål och låta detta gälla i fortsättningen. På så sätt elimineras i alla fall problemet med vitlök+kallvatten vs 2xdrakhjärta.

poniz said:
- Magiska artefakter tycker jag inte ska ha en färdighetschans. För mig känns det som bara ytterligare en sak att hålla reda på.
Jag tror det blir svårt att lösa det på ett annat sätt... tyvärr, men om någon har något [fungerande] förslag så är det av intresse.

poniz said:
- Effektlistan skulle behöva utökas REJÄLT. Det finns aspekter som har så få som tre effekter kopplade till sig, medan andra har fler än tio. Varför skulle någon vilja lära sig BARA ikonotropi, tex? För att kunna ta reda på ett sant namn, rita en bild i luften och kopiera en tavla?
Naturligtvis skulle vissa aspekter behöva fler effekter, men jag tycker inte att man för den skull skall skapa effekter som inte fyller någon [större] funktion. Men, som du nämner, går det säkert att hitta på mer för exempelvis ikonotropi.

poniz said:
- Jag vill se en möjlighet att dela med sig av filament i ritualer. Under en ceremoni kan flera präster få ett filament var av en gud, som sedan en av dem väver ihop. Om magiker kunde alstra och dela med sig av filament under en ritual skulle riktigt häftiga grejer kunna göras med några års förberedelser, ett gäng dedikerade magiker och några timmar på en solig äng.
Kanske skulle vara något. Men det finns en anledning till att jag nerfade ritualreglerna redan för 15 år sedan. En tanke skulle kunna vara att lägga tre ribbor för magi i Mundana: låg magi, normal, hög magi. Då skulle man kunna skriva frivilliga/avancerade regler för riktigt mäktig magi -- men detta skulle nog rubba den spelkänsla jag velat åstadkomma i Mundana map magi.

poniz said:
- Alla skador måste revideras för att vara skalenliga till senaste utgåvan.
Jag är faktiskt inte säker på om det är nödvändigt, men jag kanske har fel eller missat något väsentligt.

poniz said:
- Mer info om olika magiskolor, deras ställning i samhället, sådant som gör dem unika, historia och inre politik osv. Det som står är bra, men jag vill ha mer :gremsmile:
Oh ja, det skulle vara extremt coolt. Det jag skrivit till jargien bygger mycket på denna typ av information och det ger en mycket bra grund till intrigspel och en skön förankring för rollpersonerna i världen.

poniz said:
- Sammanställ alla effekter som tillkommit i andra moduler...
Japp.

poniz said:
- Spådom måste utökas och göras om, eller tas bort. Själv har jag inte förstått hur jag ska få in det på ett vettigt sätt i ett äventyr, men det kanske är för att jag är en kass SL :gremwink:
Ja, det vore verkligen coolt om det gick att göra detta mer användbart.

poniz said:
- Det kanske borde finnas fler än EN mall för primitiva magiker?
Tja kanske, fast frågan är hur vanligt det är att man spelar primitiva magiker?

poniz said:
hmm... jag tror det räcker för just nu, men ni har säkert en hel del kommentarer och tillägg?
1)
Jag vill ha betydligt mer magiteori, främst om olika aspekter och hur magi verkligen fungererar. Jag har redan skrivit utökade texter om kronotropi, ataxatropi och nomotropi. Mer får fixas senare.

2)
En större mängd färdigkonstruerade artefakter måste finnas, pss det finns färdigkonstruerade besvärjelser.

3)
Bättre illustrationer!!!

/ CJ
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
<div class="ubbcode-block"><div class="ubbcode-header">Quote:</div><div class="ubbcode-body">Ska en person kunna göra med ett kilo vitlök och en kanna kallvatten vad en annan behöver två drakhjärtan för?</div></div>

Men det är ju charmigt! Magi är inte rättvis.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Carl Johan Ström said:
1)
Jag vill ha betydligt mer magiteori, främst om olika aspekter och hur magi verkligen fungererar. Jag har redan skrivit utökade texter om kronotropi, ataxatropi och nomotropi. Mer får fixas senare.
Det här tror jag att forumet kan hjälpa dig med i stor grad! :gremsmile: Vi har haft... Underligt ljupa konversationer om magiteori häromkring.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Kraetyz said:
Det här tror jag att forumet kan hjälpa dig med i stor grad! :gremsmile: Vi har haft... Underligt ljupa konversationer om magiteori häromkring.
Där har vi kanske en idé... Skulle det vara intressant för neogames att producera moduler som skrivits av fans från forumet?

Det är ju inte jättesvårt att sätta upp ett googledoc. Sen behöver man bara någon som tar på sig att samordna insatsen. När man väl har något klart kan man ju se ifall det verkar värt att trycka.

Någon som skulle vara intresserad av att skriva ett stycke om något speciellt? Skulle det vara genomförbart?
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Jag har skapat en gemensam mailadress:

EonWorkshop@gmail.com

pass: rollspel.nu

Någon som är erfaren med google.docs kan sätta igång med det. Jag gör mitt bästa för att rota fram diverse magiteoretiska diskussioner och klistra in dem i kontots dokument.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Låter bra. Jag har startat igång min gamla Mac där alla Eon-texter finns lagrade. Skall se vad för nytt material som finns till en ny M&M.

/CJ
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,921
Location
Nordnordost
Asså... Jag tycker inte att det är en helt lysande ide att lägga konto+lösen på ett öppet forum.

Det går ju utmärkt att dela filer genom googledoc ändå om man nu skulle vilja göra det.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,556
Location
Umeå
Telephalsion, bra initiativ! Det var bra att du startade ett konto :gremsmile:

Jag har ändrat lösenordet på kontot nu (man kan aldrig vara för säker), gjort lite mappstruktur och skrivit ett kort dokument om vad jag tror kan vara ett bra sätt att använda kontot.

CJS och Telephalsion, ni har fått det nya lösenordet på pm. Ta en titt på guidelines-dokumentet. Om det verkar vettigt kan man ju dela ut det publikt så att alla kan läsa det.

För alla som är intresserade av att delta i utvecklingen på något sätt: skicka ett mail till eonworkshop@gmail.com

Ämnesraden måste börja med [EON]
Exempel:
[EON] Intresserad av access till kontot

Om det här visar sig vara en någorlunda fungerande utvecklingsmodell kanske man kan anamma det till fler produkter också. Det får tiden dock utvisa. Det viktigaste av allt är att folk fortsätter skriva sina idéer här och på egna dokument :gremsmile:
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
La upp listan på alla effekter som jag hittat på nätet, den finns här på forumet också, men nufinns en .doc version för M&M2 på googledocs. När mitt öga läkt (har rispat hornhinnan och har lite dålig syn nu) så skummar jag forumet efter alla magiteoretiska diskussioner och sammaställer dem til sammans med rafalis föreläsningar.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Idéer och tankar inför Mystik & Magi 2.0/Magiboxen

M&M är en utmärkt bok i fråga om regelmässigt system för magin men vad den saknar är enligt mig både en viss konkretisering av de luddigare bitarna inom magin samt en ordentlig mystifierande stämningsgivande känsla (det som finns i boken nu är främst regler och inte så mycket ”levandegörande/stämningsskapande material” av magin).
Mina förslag till modifieringar av ursprungs- och extra materialet baseras därför på visionen att tillföra just stämning och förtydligande av magins lite mer svårbegripliga bitar. Dessa ingredienser är något som enligt mig går väl hand i hand då någonting som är tydligt visualiserbart också lätt bidrar till att öka illusionen att något känns levande = ökar stämningen.

Så till det nya innehåll som jag tycker Magiboxen/M&M 2.0 bör presentera:


Nya effekter: Personligen har jag ett flertal sådana på lager och flera hemsidor till Eon tillför ytterligare inspirerande material. Framför allt bör de aspekter som i dagens läge är ganska oanvändbara (typ kronotropi) arbetas på att bli bättre representerade effektmässigt. Alla nya aspekter som presenteras i andra böcker (typ Drakar och andemodulen) bör också ingå i effektsamlingen. Slutligen ges en chans att modifiera de obalanserade effekterna i M&M och förtydliga dem som är luddiga/svårbegripliga vad de innebär i praktiken i sin beskrivning (typ Tidsflykt). Exempelvis är det ofta osäkert exakt vad som händer om man ökar areaeffekten eller modifierar visa effekter med metaeffekter (avstånds- och varaktighets ändrande effekter). Likaså är det ibland osäkert om det är magikern som förtrollar sig själv eller offret som förtrollas (exempelvis vid effekten Förföra) vilket har betydelse vid eventuellt nyttjande av sympatisk magi och/eller areaeffekter.
Nya besvärjelser: I och med att nya effekter presenteras så bör även nya besvärjelser där dessa ingår presenteras. Besvärjelserna i grundboken kan ofta vara lite knasiga då en magiker som exempelvis vill nyttja pyrotropiskaeffekter tyvärr kommer att inse att dessa ofta utgår från någon annan aspekt (typ termo- eller ataxatropi). För den som vill spela exempelvis en äkta pyromantiker med ett värde i alstra pyrotropi finns därför ytterst få användbara besvärjelser. Därför borde man i min mening konstruera flertalet nya besvärjelser som är bättre anpassade till sina specifika aspekter (se även ”Formelsamlingar/magiböcker/magiska codex” nedan).
Nya ritualer: Baserade främst på de nya effekterna men även i avseende att de nuvarande ritualerna ofta inkluderar flertalet aspekter varvid de blir mycket svåranvändbara. Ett antal nya ritualer baserade på enbart en eller ett par logiskt sammanhängande aspekter vore därför också önskvärt.
Magiska föremål: Jag tycker att boken borde beskriva flertalet mindre kraftfulla men framför allt användbara magiska föremål men även ett par lite kraftfullare. Några av dessa föremål, och då främst de kraftfullare, bör presenteras mer i stil med L&H med äventyrsuppslag. Tanken är helt enkelt att ge spelledaren lite generella beskrivningar på vad för någon sort magiska föremål man kan tillverka i Eon samt att presentera några som känns ”levande” på så vis att de har en historia bakom sig (vilket också gör dem lättare att direkt applicera i sin spelvärld).
Formelsamlingar/magiböcker/magiska codex: Troligtvis finns det flertalet böcker med magikers nedtecknade samlingar av ritualer och besvärjelser i Mundana. Tanken med detta avsnitt är att dels ge spelledaren bakgrundsmaterial på böcker man kan återfinna om magi i Mundana och dels att ge spelare en färdig samling av besvärjelser som alla baseras på en eller ett par aspekter och som därför är väl lämpade för deras rollpersoner. Åtminstone en formelsamling (alltså förteckning över inkluderade besvärjelser och dylikt) bör finnas för var magisk aspekt. Dessa kan med fördel kopplas till beskrivna historiska magiker eller kända nu levande magiker.
Tabeller och bakgrundsmaterial för rollpersonsgenererande: I stil med vapenmästaren bör en del särskilda regelsystem skapas för skapandet av en magiker som rollperson exempelvis som en ”egenhetstabell” med olika alternativ av personlighetsmässiga egenheter som följd av rollpersonens kontakt med den gudomliga källan/magin.
Konsekvens av negativ Qadosh: Denna text bör vara snarlik den i Eon III (eventuellt mer omfångsrik) för alla de som inte har tillgång till Eon III:s regelbok. Dessutom bör åtminstone ett par av de olika magisamfundens synsätt på vad negativ Qadosh egentligen är presenteras. En hel lista över samtliga aspekters verklighetsabnorma förändringar bör också presenteras.
Straff vid magiska brott: De olika ländernas lagar och magiordnarnas egna regelverk vad gäller bruket av magi bör presenteras samt de eventuella straffen vid brott mot dessa. Straff vid grova brott skulle exempelvis kunna vara ’Silentium’ (en ritual som ger en permanent Olära effekt på de magiska färdigheterna) och vid extrema fall vara ’Yttersta domen’ (en magisk dränering av personens Qadosh vilket innebär borttoning).
Synen på magin i världen: Beskriva på det sätt som magin upplevs i världens olika kulturer och länder (Alver, Dvärgar och Tiraker ger ju en hänvisning kring deras syn).
Magiska dueller: Kanske används sådana i träningssyften (a la Harry Potter) eller kanske är det en traditionell tillämpning inom vissa ordnar för att lösa tvister? I vilket fall så borde i alla fall någon sida med regler för dessa kunna gå att klämmas in. Inte minst i händelse av att magiker möts i magiska strider.
Utökad information om de magiska ordnarna: En separat bok (senare att ingå i magiboxen) om dessa har diskuterats och en sådan vore naturligtvis mycket önskvärd med tanke på M&M ibland lite väl tunna information. En och annan ny order skulle också kunna petas in (typ Sanaris magitradition, Menon-Auns magiker och Stjärnorden från Drakar) speciellt i och med att det nu finns en massa nya länder beskrivna sen Fjärran riken tillkom. Jag hade gärna sett att de flesta av punkterna under vilka ordnarna beskrivs hade ökat i omfång. Nya beskrivningspunkter att lägga till skulle kunna vara Medlemmar (att beskriva ledare och andra viktiga/namnstarka personligheter = ge spelledarpersonsuppslag till spelledaren) och Akademier/Tillhåll (beskrivning av några av deras viktigaste tillhåll). Symbolerna för de olika ordnarna borde också naturligtvis illustreras.
Vad är magi?: Kan vara ett mycket spännande avsnitt ur ett filosofiskt/metafysikt perspektiv. Fragment från de olika magisamfunden presenteras och nya frågeställningar vävs in. Exempelvis konsekvensen av att använda magi, om jag framkallar regn var någonstans regnar det inte då? Skillnaden och relationen mellan PSY (själslig styrka), Qadosh (själens upplysning/hälsonivå) och de magiska aspekterna (själens förmåga att påverka skapelsen). Bör svara på frågan vad innebär bemästrandet av magi? (eller snarare formulera nya följdfrågor) Till vilket pris sker det osv.
Magiförnimmelse: Den nuvarande beskrivningen lämnar alldeles för många frågetecken. Vilka ”sinnen” kan man förnimma magin med? (förslagsvis alla då magiförnimmelsen kan ses som ett sjätte och kompletterande sinne) Kan man känna magi passivt eller måste man koncentrera sig (dvs. aktivt använda magiförnimmelse färdigheten)? Kan man känna av magi om den förekommer i enorma mängder även om man saknar färdigheten magiförnimmelse (exempelvis då svårigheten enligt reglerna egentligen är mindre än Ob1T6)? Hur känns det att förnimma magin? Hur upplevs magin med de olika sinnena? Osv…
Magi kontra andevärlden (och eventuellt de andra planen): De betydande delarna om detta behandlas naturligtvis i sina respektive böcker men härifrån kan det beskrivas ur ett mer magiteoretisk perspektiv. En del olika teorier från de olika magiska samfunden kan presenteras exempelvis primitiva magikers syn på magi som ett sätt att få andarna att lyda en och på så vis skapa de magiska effekterna (a la keltisk tro). Skulle ju exempelvis förklara negativ Qadosh = andarnas straff för att man försökt att ”stjäla” deras kraft osv.
Magins olika former av genomförande: Ett mycket välbehövt stycke på så vis att det syftar att konkretisera något som många tycks ha svårt att begripa nämligen hur magin genomförs i fråga om invokation och gestikulerande och vad som skiljer de olika ordnarna åt vad gäller detta exempelvis att alverna sjunger sina besvärjelser m.m. (ev. finns ett kort stycke om detta vid respektive orders beskrivning istället). Stycket bör svara på frågan varför det anses nödvändigt med invokation och gestikulerande och följaktligen varför det blir svårare om man utför dold magi. Stycket är tänkt att hjälpa spelledaren vid den rent visuella beskrivning om hur magi utövas i Mundana samt även mer personifiera de olika magisamfundens magitradition från varandra.
Regelbalanserande: Som det är nu så kan du alstra tusentals filament bara för att naturligtvis automatiskt misslyckas MEN på så vis skapa extremt otrevliga okontrollerade dissipationer (exempelvis i form av ett demonsikt/kosmiskt väsen av 1000:e rangen…). Förslag på regeltillägg blir därför: Du kan max alstra ditt färdighetsvärde i aspekten antal filament (Alstra nomotropi 8 = max 8 filament). Detta bör gälla även då någon försöker slita fram filament. Detta är bara ett exempel på en regel som behöver ses över och eventuellt modifieras/balanseras. Dessutom finns det errata till gamla M&M som behöver åtgärdas.
Överförbar/länkad magi: I boken vill jag minnas att det någonstans antyds att elever vid inlärningen av magi först får lära sig dissiperandet av magin och att deras lärare då alstrar magin åt dem. Tycker att det inte vore helt ologiskt att man kan överföra magi/alstrade filament till någon som väljer att motta dessa. Detta väcker den spännande frågan om det går att genomföra länkad magi (kanske enligt flätprincipen) för flera magiker ska kunna väva samman sin magi i en och samma mäktiga effekt. Det verkar ju vara så i åtminstone ceremonier och ritualer varför det också inte vore helt orimligt även vid besvärjande. Alternativt kan det formuleras som obesvarade frågor (kanske i exempelvis sanarialvernas senaste forskning).
Magiska platser: mer platser beskrivna, utveckla vad som särskiljer en särskild aspekts magiska platser, beskrivning på vilket sätt magin blir mäktigare på högmagiska platser (typ ökad räckvidd, ökad areaeffekt).


Förslagsvis kan boxen ta form i tre separata böcker som kanska kan släpps både var för sig och gemensamt i en box.

Den första boken skulle kunna heta någonting i stil med ”Magi i Mundana” och skulle kunna innehålla en detaljerad beskrivning av hur magin utövas i Mundana motsvarande kapitlen om besvärjelser, ritualer, improvisation, alkemi, teckenmagi, magiteori, magiska varelser, ordlista från M&M samt de ovan nämnda styckena om konsekvens av negativ qadosh, synen på magi i världen, vad är magi, magiförnimmelse, magi kontra de olika planen, regelbalanserande, överförbar/länkad magi m.m.
Tanken med boken är alltså helt enkelt att förklara hur magin funkar i Mundana, dess olika regelmässiga former, dess olika teorier och lagar m.m.

Den andra boken skulle kunna heta någonting i stil med ”Magikern” och skulle kunna behandla mer om magins utövare motsvarande bland annat de ovan nämnda punkterna om tabeller och bakgrundsmaterial för rollpersonsgenererande, straff vid magiska brott, magiska dueller, utökad information om de magiska ordnarna, magins olika former av genomförande m.m. samt stycken om liknande material från M&M och grundboken.
Tanken med boken är alltså att fokusera sig på de som utövar magin och på vilket sätt de gör detta samt att fungera som en spelarbok när det gäller skapandet av en magiker.

Den slutliga boken skulle kunna heta något i stil med ”Magikerns handbok” och beskriva en mängd av Mundanas besvärjelser och ritualer m.m. Innehållet skulle vara motsvarande de ovan nämnda: nya effekter, nya besvärjelser, nya ritualer, magiska föremål, formelsamlingar samt redan beskrivna motsvarande material från grundboken och M&M.

Som en bonus i magiboxen kan man även lägga till ett nytt rollformulär eller ett extra rollspelsblad avsett för magiker samt en checklista för användandet av magi/skapandet av nya besvärjelser och dylikt.

Well så ser min önske Mystik& Magi 2.0 ut iallafall! :gremgrin:
 

Virvelmoln

Veteran
Joined
16 Jan 2010
Messages
73
Location
Borlänge
mycket bra inlägg : ) håller med på de flesta punkterna.

skulle dock föreslå två lite större böcker istället för tre. att man lägger in formelsamlingen i första boken och sedan utökar andra boken med ett äventyr som utspelar sig på en akademi.

äventyret ska vara inriktat på forskande av magi och utveckla mycket tankar kring den magiteoretiska biten där uppdraget är att lösa ett eller flera mysterier som leder till någon slags lösning kring tex förbannelsen över alverna? så om man får spela igenom den teoretiska biten så får man en tydliga bild av det hela sen när man upplevt det in game..

alternativt att tredje boken handlar om äventyret. gärna med stämningshöjande kartor över akademin, intressanta SLP förståss och lite intrigspel som extra krydda på det hela.

ja, ni kan nog säkert fundera ut något roligt
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Om man börjar skapa material får man väl sen se om det ska tryckas i en volym eller i en svit, det beror väl på hur mycekt material man har. Om man har två böcker på 90 sidor och en på 12 är det onödigt att ha tre, etc.

Iallfall, laddat upp Rafalis föreläsningar till projektet nu. Tack tack gamla foxtail.nu. Hittade en kul text av regmolar om Focii. Den är också inklistrad.
 

duncan_UBBT

Swordsman
Joined
9 Aug 2009
Messages
716
Location
Skövde
Mycket bra inlägg. Dock så har jag ett par mindre invändningar/kommentarer.
• Nya effekter: Personligen har jag ett flertal sådana på lager och flera hemsidor till Eon tillför ytterligare inspirerande material. Framför allt bör de aspekter som i dagens läge är ganska oanvändbara (typ kronotropi) arbetas på att bli bättre representerade effektmässigt. Alla nya aspekter som presenteras i andra böcker (typ Drakar och andemodulen) bör också ingå i effektsamlingen. Slutligen ges en chans att modifiera de obalanserade effekterna i M&M och förtydliga dem som är luddiga/svårbegripliga vad de innebär i praktiken i sin beskrivning (typ Tidsflykt). Exempelvis är det ofta osäkert exakt vad som händer om man ökar areaeffekten eller modifierar visa effekter med metaeffekter (avstånds- och varaktighets ändrande effekter). Likaså är det ibland osäkert om det är magikern som förtrollar sig själv eller offret som förtrollas (exempelvis vid effekten Förföra) vilket har betydelse vid eventuellt nyttjande av sympatisk magi och/eller areaeffekter.
Angående areaeffekt. Jag föreslår att det står på alla effekter vad en eventuell areaeffekt innebär. På vår föreningswiki har vi följande system för effekter:

(Ignorera det grammatiska felet i slutet av texten om areamodifikation)

• Nya besvärjelser: I och med att nya effekter presenteras så bör även nya besvärjelser där dessa ingår presenteras. Besvärjelserna i grundboken kan ofta vara lite knasiga då en magiker som exempelvis vill nyttja pyrotropiskaeffekter tyvärr kommer att inse att dessa ofta utgår från någon annan aspekt (typ termo- eller ataxatropi). För den som vill spela exempelvis en äkta pyromantiker med ett värde i alstra pyrotropi finns därför ytterst få användbara besvärjelser. Därför borde man i min mening konstruera flertalet nya besvärjelser som är bättre anpassade till sina specifika aspekter (se även ”Formelsamlingar/magiböcker/magiska codex” nedan).
Själv ser jag inte riktigt nyttan i att fylla en redan abnormalt tjock modul med saker man med lätthet i och med Eons magisystem kan skapa själv. Men och andra sidan kan det fungera om man faktiskt delar upp modulen.

• Magiska föremål: Jag tycker att boken borde beskriva flertalet mindre kraftfulla men framför allt användbara magiska föremål men även ett par lite kraftfullare. Några av dessa föremål, och då främst de kraftfullare, bör presenteras mer i stil med L&H med äventyrsuppslag. Tanken är helt enkelt att ge spelledaren lite generella beskrivningar på vad för någon sort magiska föremål man kan tillverka i Eon samt att presentera några som känns ”levande” på så vis att de har en historia bakom sig (vilket också gör dem lättare att direkt applicera i sin spelvärld).
Håller med fullständigt.

• Konsekvens av negativ Qadosh: Denna text bör vara snarlik den i Eon III (eventuellt mer omfångsrik) för alla de som inte har tillgång till Eon III:s regelbok. Dessutom bör åtminstone ett par av de olika magisamfundens synsätt på vad negativ Qadosh egentligen är presenteras. En hel lista över samtliga aspekters verklighetsabnorma förändringar bör också presenteras.
Jag håller med dig, men jag har ändå en sak som jag skulle vilja få upp en diskussion kring. Varför ändrades Qadoshförlustsystemet i och med lanseringen av Eon III? I Den föregående utgåvan tonade man långsamt bort genom att ens grundattribut drenerades. I den nya så innebär ett enda misslyckat PSY-slag att du försvinner. Visst, det får magiker att frukta okontrollerade dissipationer mer (speciellt med Ataxatropi) men det är väldigt jobbigt om det väl inträffar. Hellre ser jag att det gamla systemet återinställs då det fortfarande är extremt jobbigt att behöva slå ca 5-6 åldersslag när man förlorar ett poäng Qadosh.

• Magins olika former av genomförande: Ett mycket välbehövt stycke på så vis att det syftar att konkretisera något som många tycks ha svårt att begripa nämligen hur magin genomförs i fråga om invokation och gestikulerande och vad som skiljer de olika ordnarna åt vad gäller detta exempelvis att alverna sjunger sina besvärjelser m.m. (ev. finns ett kort stycke om detta vid respektive orders beskrivning istället). Stycket bör svara på frågan varför det anses nödvändigt med invokation och gestikulerande och följaktligen varför det blir svårare om man utför dold magi. Stycket är tänkt att hjälpa spelledaren vid den rent visuella beskrivning om hur magi utövas i Mundana samt även mer personifiera de olika magisamfundens magitradition från varandra.
Regmolar skrev en mycket bra artikel om Focii som nu ligger ute på Google Docs.

Den första boken skulle kunna heta någonting i stil med ”Magi i Mundana” och skulle kunna innehålla en detaljerad beskrivning av hur magin utövas i Mundana motsvarande kapitlen om besvärjelser, ritualer, improvisation, alkemi, teckenmagi, magiteori, magiska varelser, ordlista från M&M samt de ovan nämnda styckena om konsekvens av negativ qadosh, synen på magi i världen, vad är magi, magiförnimmelse, magi kontra de olika planen, regelbalanserande, överförbar/länkad magi m.m.
Tanken med boken är alltså helt enkelt att förklara hur magin funkar i Mundana, dess olika regelmässiga former, dess olika teorier och lagar m.m.

Den andra boken skulle kunna heta någonting i stil med ”Magikern” och skulle kunna behandla mer om magins utövare motsvarande bland annat de ovan nämnda punkterna om tabeller och bakgrundsmaterial för rollpersonsgenererande, straff vid magiska brott, magiska dueller, utökad information om de magiska ordnarna, magins olika former av genomförande m.m. samt stycken om liknande material från M&M och grundboken.
Tanken med boken är alltså att fokusera sig på de som utövar magin och på vilket sätt de gör detta samt att fungera som en spelarbok när det gäller skapandet av en magiker.

Den slutliga boken skulle kunna heta något i stil med ”Magikerns handbok” och beskriva en mängd av Mundanas besvärjelser och ritualer m.m. Innehållet skulle vara motsvarande de ovan nämnda: nya effekter, nya besvärjelser, nya ritualer, magiska föremål, formelsamlingar samt redan beskrivna motsvarande material från grundboken och M&M.
Det är en mycket bra idé att dela upp modulen, men själv hade jag nog sett att man delade upp den efter vilka typer av magi som förklarades. Den första skulle kunna behandla 'vanliga' magiker som kastar eldklot och formaliserar besvärjelser. Den andra skulle kunna behandla den mer vetenskapliga magin. jag tänker mig en utökad modul om alkemi, forskning, magiteori, institutioner och så vidare. Även regler kring ansökan om forskningsanslag, beskrivningar hur ett laboratorium ser ut och fungerar och andra detaljer för en mer vetenskapligt inriktad karaktär. Även yrket 'Lärd' skulle kunna tas upp. Den tredje modulen skulle kunna behandla den mer ockulta magin. Nekromanti, spådom, svartkonst, primitiva magivägar och vandöda. Den skulle kunna ta mycket av det som nu står i Vandöda & Nekromanti och förena det med andra ockulta magiformer.

Detta är enbart mina tankar.
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Sebastian Andersson said:
Den slutliga boken skulle kunna heta något i stil med ”Magikerns handbok” och beskriva en mängd av Mundanas besvärjelser och ritualer m.m. Innehållet skulle vara motsvarande de ovan nämnda: nya effekter, nya besvärjelser, nya ritualer, magiska föremål, formelsamlingar samt redan beskrivna motsvarande material från grundboken och M&M.
"Formelsamling" är väl annars ett namn, kan ju nästan vara i lättare tryck, typ vikt som "regnsynd". Så många besvärjelser / ritualer lär det inte vara. Sen trycker man den med en lite annan utsida, som en läderinbunden bok.

Typ så här:
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Det är snyggt med läder och guld :)

Kanske man skall dela upp M&M2 i flera delar, där "Formelsamling" (eller "Codex" som de också heter om man läser i M&M1) skulle kunna vara en del.
 

Fienden

Hero
Joined
11 Oct 2008
Messages
1,655
Location
Någonstans i ödemarken
Sagda codex skulle nog med fördel kunna innehålla effekt-listan också. Det ser snyggare ut, mindre "filler"-material i den andra boken. :gremsmile:

Förövrigt skulle den här boken kunna innehålla en errata (läs: totalomvandling) till nekromantin från V&N? Skulle passa bra in om vi planerar att ha utökad magiteori, för... Behöver jag förklara?
 

Ugglefar

Veteran
Joined
11 Aug 2010
Messages
27
poniz said:
- Alla skador måste revideras för att vara skalenliga till senaste utgåvan.
Håller med, det är bara att jämföra effekten Trauma med en magnitud på 3 med ett hugganfall från en krigare beväpnad med ett slagsvärd. Svårigheten att lyckas är lika hög men skadan som blir skiljer sig rejält. Jag hade förväntat mig att dödsmagi skulle vara lite mer dödlig.
 
Top