Nekromanti Vad skall man göra om ens DM suger ?

Capt Satan

Veteran
Joined
18 Apr 2011
Messages
11
Location
Getinge
Vad skall man göra om ens DM suger på att driva fram scenariot och man spenderar ca 60% av spelmötena på att resa el rollspela sinsemellan på ett Inn typ ? Detta har pågott i nästan ett år. Kampanjen upplevs som att den suger alt är DM inte förberedd utan formar vägen fram efterhand med ledtrådar och encounters.
Vår ordinarie/tidigare DM deltar som spelare nu för att han nyss har fått tillökning i familjen och kan inte avdela mer tid för förberedelser inför spelmöten. Spelsuget har kommit av sig totalt och jag har faktiskt tackat nej ett flertal ggr då jag anser att jag har kunnat spendera dessa timmar på ngt intressantare. Tråkigt då det är ett gott gäng spelare som umgås och detta är en återkommande tilldragelse varannan vecka. Har pratat med några av spelarna som upplever samma sak men har valt att uthärda tills kampanjen är slut och vår ordinarie DM kan spelleda igen.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Nu vet jag inte hur gruppdynamiken ser ut i er grupp, men har ni tagit upp detta med den nuvarande spelledare?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag kan bara säga att om mina spelare inte tyckte om det sätt jag spelledde på skulle jag vilja veta det.
Det är lättare att bli bättre på något om man får reda på att man faktiskt är dålig.

Ett tips är att föra fram det som positiv/konstruktiv kritik:
"Jag skulle tycka det var roligare om vi inte använde så mycket speltid till resande/värdshus"

Har du talat med de andra spelarna om detta? Upplever de också att det är tråkigt?

Sedan kan det väl även bero på spelarnas spelstil.
Skulle jag hamna i er spelgrupp skulle jag antagligen sagt:
"En resa, coolt! Hur lång tid tar resan? Händer det något på resan? Nähä. Är vi framme nu?"
eller:
"Jag lämnar värdshuset och..."
 

Capt Satan

Veteran
Joined
18 Apr 2011
Messages
11
Location
Getinge
NJa eller vet inte vad de andra har gjort. Jag är den som har kommit in sist i ett etablerat gäng. Har fått access via min granne som visade sig vara rollspelare. (Han hyser dock samma känsla)Jag vill därför thread gently... :gremsmile:
 

Ebenezer

Veteran
Joined
18 Mar 2006
Messages
83
Location
Mölndal
Jag skulle framföra åsikter och ge tips till spelledaren på ett hyggligt sätt. Man vill ju faktiskt bara förbättra och hjälpa till.

Om han inte kan ta kritik däremot så är det ju såklart spelarrevolution som gäller.

(Man kan ju också själv erbjuda sig att spelleda ett tag och föregå med gott exempel, om man kan det.)
 

Capt Satan

Veteran
Joined
18 Apr 2011
Messages
11
Location
Getinge
Självklart skall det vara konstruktiv kritik ! Men se mitt inlägg till Vicotnik avseende min "hierarkiska" status...

Tänkte dock göra en "gallupp" innan inom gruppen via grannen. Skulle nog vara bäst om någon av de etablerade spelarna tog upp detta med DM enskilt alternativt i plenum.
 

Capt Satan

Veteran
Joined
18 Apr 2011
Messages
11
Location
Getinge
Avseende att spelleda själv är det ju tiden som sagt är knapp för oss som har familj. Jag skulle själv inte vilja komma oförbered till ett spelmöte. Man måste ju vara ett föredömme och leva som man lär eller hur ?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Capt Satan said:
Jag skulle själv inte vilja komma oförbered till ett spelmöte. Man måste ju vara ett föredömme och leva som man lär eller hur ?
Nja, detdär beror ju på. Vissa spel och spelledare behöver eller vill inte ha förberedelser.

Jag funderar på om det kan vara så att er nuvarande spelledare inte själv hinner med att förberedda så mycket som hen vill. Alla är olika, kanske kan nuvarande inte hålla samma tempo i sin planering som den ordinarie. Då kan det kanske vara aktuellt att mixa in lite one-shots eller kortare kampanjer med andra spelledare för att ge andrum.

En annan möjlighet som slog mig är att nuvarande spelledare inte är helt bekväm i valet av spel. Om ni kör samma spel som alltid kanske det är så att nuvarande spelledaren gillar att spela det spelet jättemycket, men egentligen passar bättre att spelleda något annat (som hanterar improvisation bättre, t.ex.).
 

Capt Satan

Veteran
Joined
18 Apr 2011
Messages
11
Location
Getinge
Som tur är, är det inte min favoritkaraktär som tar smällen utan en nyetablerad för denna kampanjen. Karaktären tycker jag faktiskt är för vek i förhållande till gruppens sammansättning (för många spellcasters i förhållande till fighters motsv)för att tycka att det är värt att fortsätta att satsa på.Min karaktär som är en wizard får oftast ta smällen då gruppen inte lyckas hålla undan motståndarna.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Tja, ta initiativet. Vänta inte på att något planerat ska hända, utan börja göra saker och skapa er egen handling. Speciellt i fantasy så brukar det vara väldigt lätt att göra något som skapar en händelsekedja och som så småningom blir en egen handling.

Exempel: Man ser den lokala skummingbossen och hans trofé-flickvän på värdshuset. Hmm, man bestämmer sig för att det verkar synd om henne och att man är förälskad i henne. Så, man försöker rädda henne. Detta leder antagligen till att man måste slå ut hela hans organisation i ett undre-världen-krig, som kan vara en lång storyline och leda till att man själv blir bossen. Då dyker det upp nya uppstackare som vill bli boss istället för bossen. Osv. Tänk 'Scarface' i fantasy. Det kan bli en hel kampanj.

Man kan liksom inte bara lita på att spelledaren ska hålla handen och visa vägen hela tiden.

Edit: Rollspel är en deltagaraktivitet, inte en åskådaraktivitet. Man har ett delat ansvar att det ska bli bra.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Capt Satan said:
Tankvärt men hjälper föga i nuvarande kampanj om man inte adresserar detta...
Om ingen eller nästan ingen är helt nöjd med kampanjen finns det väl ingen anledning att fortsätta? Det kan vara så, om jag fattat situationen rätt.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Själv skulle jag nog uppskatta en spelledare med spelargrupp som ägnade tid till "det onödiga". Så det kan handla om att spelledarens still inte är kompatibel med gruppen. Men de flesta är inte en "one trick pony" så det är inte omöjligt att spelledaren i fråga kan spelleda på ett sätt som ni skulle uppskatta.

Att föra fram vad man inte uppskattar kan vara en del i att visa på att en förändring kan behövas. Men det säger sällan något om i vilken riktning förändringen. Kan vara värt att bolla upp lite förslag på sådant som kan bli små sido-questar. På så sätt "hotar" man inte spelledarens ego eller investering. Men ur ren Pavlovian perspektiv, de flesta gillar att se folk engagerade, så när ni träffar rätt och får till rätt stämning i sido-questarna, så kommer spelledaren troligtvis att vilja se mer av det engagemanget och det kommer att krypa in i huvudspelandet.
 

Capt Satan

Veteran
Joined
18 Apr 2011
Messages
11
Location
Getinge
Jag håller med till del. Är inte så stor fan av själva djupbottnandet av karaktärernas bakgrund och interaktionen inom partyt vs NPC/plottkaraktärer. Ett skapande av sidostories förutsäger att det finns miljö att få till interaktion med. Svårt om man framrycker i rural miljö utan spår av civilisaton/bebyggelse på 10tals mils avstånd eller på ett litet fartyg mitt på havet om inte ngn ledtråd leder en dit eller finns planterad i den regionen/miljön.
 

Capt Satan

Veteran
Joined
18 Apr 2011
Messages
11
Location
Getinge
Jag antar att vi har visa preferenser/behov/spelstilar som varierar inom gruppen. Så kampanjen lunkar på utan innan ett bättre alternativ åskådliggörs eller till sommaren.
 

Ögat

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,127
Location
Stad OCH land
Jag lider med dig, och faktum är att det är nästan inget man kan göra.

Några saker som du kan försöka:
se till att ni pratar en stund efter mötet om vad som gick bra och vad som kan förbättras. Då blir det inte press på "vad DU är dålig som spelledare" man man får ändå en bild av vad folk tycker är roligt.

tänk ut en grej som spelledaren faktiskt gör BRA. Föreslå att ni ska göra mer av det.

prata med gruppen mellan spelmötena och hitta på ett eget äventyr som du skulle vilja spela. Typ "jag skulle tycka det var asfett att hitta goblinsarnas håla. Man kan tänka sig att de har ett asstort svarttroll kedjat där som är för stort för att ta sig ut och..."

Men sanningen är att om ens DM är dålig beror det på en av två saker:
- han/hon vill inte vara bättre, till exempel för att han/hon är ett egoistiskt rövhål utan sociala färdigheter som har en värdelös uppfattning om vad som är bra och dåligt
- han/hon kan inte vara bättre, till exempel för att han/hon saknar sociala färdigheter och har en skadad uppfattning om vad som är bra och dåligt

Om din spelledare är den första typen kommer han/hon blir arg om du är för kritisk i din kritik; den andra typen blir ledsen och uppgiven om du är för kritisk i din kritik.

Så egentligen kokar det ned till "vill ni vara kompisar" och eftersom svaret ofta är "ja" så finns det nästan inget man kan göra.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Capt Satan said:
Jag håller med till del. Är inte så stor fan av själva djupbottnandet av karaktärernas bakgrund och interaktionen inom partyt vs NPC/plottkaraktärer. Ett skapande av sidostories förutsäger att det finns miljö att få till interaktion med. Svårt om man framrycker i rural miljö utan spår av civilisaton/bebyggelse på 10tals mils avstånd eller på ett litet fartyg mitt på havet om inte ngn ledtråd leder en dit eller finns planterad i den regionen/miljön.
Tja, finns det inga människor i närheten så är det ju lite svårt, men är man i en stad så tycker i alla fall jag att det är OK att ta kommandot och säga "Jag går fram till den kassa barden som sjunger falskt och ber honom knipa käft!", även om ingen nämnt att en sådan bard finns. Heck, det är ett värdshus, det är rimligt att en sådan bard skulle kunna finnas, så go for it.

Som spelledare älskar jag när mina spelare gör sådant, det ger mig så mycket mer idébränsle att jobba med, och gör historien mer spännande för mig också, eftersom jag inte i förväg vet allt.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
håll "Eftersnack" efter varje spelmöte. Typ prata igenom vad ni tyckte gick bra och vad ni tyckte gick dåligt, prata om hur ni känner er i spelgruppen, etc. Det ger alla deltagare en chans att utveckla sina karaktärer, bygga relationer och bakgrunder, påverka kampanjen så den blir intressantare, och ge positiv och konstruktiv kritik till folk som man tycker kunde göra bättre ifrån sig.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,602
Jag hade pratat med GM:en privat utan att de andra spelarna är närvarande. Då blir det inte en så stor grej och han upplever inte att det är alla mot honom. Ta sedan upp att du hade tyckt att det var roligare om ni flyttade fokuset och såvidare. Visar det sig att han inte vill spelleda eller känner att han inte klarar av det erbjud dig att spelleda men inte annars.

Om detta inte funkar ta upp att du vill spela en "mini-kampanj" av ett annat spel. Inte samma för då ser det ut som om du konkurerar med den nuvarande spelledaren. Så kör ni D&D säg att du vill spelleda Cthulhu ett tag.

Om inget av det här fungerar ta upp en öppen diskution i gruppen.

Lycka till.
 
Top