Nekromanti Vad ska zonen heta?

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Håller på med en kampanj till Mutant som ska innehålla ett gäng med äventyr och äventyrskrokar, allt ska utspela sig i och runt en stor zon med centrum runt dagens Örebro-Karlskoga.
En del av spelet kommer att förläggas till den gigantiska underjordsstaden som jag skrivit om i tidigare inlägg.
Kommer inte på något bra namn på zonen. Vill att namnet ska anknyta till hur det ser ut/luktar osv i zonen.
Just nu är arbetsnamnet Svavelzonen, men är inte helt nöjd. Gillar namnet men samtidigt känns det som en direkt stöld av Svavelvinter.
Har ni några andra förslag?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Svartvatten (efter Svartån)
Buschenzonen (vagt efter Bofors)
Mögenzonen (efter Möckeln)
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Ett indirekt tips är att kolla lite på Kvarntorpshögen, eftersom den är en väldigt zonig plats. Den användes ett tag för att utvinna olja ur skiffer (än idag brinner det i högen), och högen innehåller även Uran.

Übereil
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Nicolas fon Rijn said:
Just nu är arbetsnamnet Svavelzonen, men är inte helt nöjd. Gillar namnet men samtidigt känns det som en direkt stöld av Svavelvinter.
Genier stjäl.
Döp det till svavelzonen och sno ännu mer saker från Svavelvinter!
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
chrull said:
Nicolas fon Rijn said:
Just nu är arbetsnamnet Svavelzonen, men är inte helt nöjd. Gillar namnet men samtidigt känns det som en direkt stöld av Svavelvinter.
Genier stjäl.
Döp det till svavelzonen och sno ännu mer saker från Svavelvinter!
Vad var det Einstein sa, hemligheten till genialitet är att kunna dölja sina källor?

Übereil
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Kvarntorpshögen kommer garanterat att finnas med på ett eller annat sätt. Enklavens kärnkraftverk drevs med uran från högen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Neröcken(Neröknen, Näröknen)

Svedjan, Möckelöcken, Tizonen, Döden, Stora och Lilla Döden
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Mögenzonen och Svedjan ska jag suga lite på.

Kopplingar till Bofors finns i många andra sammanhang så det skulle inte vara helt orimligt att ha med i namnet heller.

Bra andra tips också men dessa två får jag lite tankar om lukt och utseende.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Ja den är inte dum, kanske ska ha lokala namn för olika delar med mer geografisk koppling och då är ju Möckelöcken perfekt runt Karlskoga, området runt södra Hjälmaren har jag redan namngett till Kvismen.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Något som används alltför sällan i rollspel är olika namn på samma sak/plats. Folk som bor på olika sidor av zonen kan ju ha olika namn på den.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
De som bor i karlskogatrakten kanske kallar hela zonen Möckelöcken, medan det för andra bara hänvisar till just deras hörn.

Sedan kan ju ett namn som Svedjan ha flera former: Svidaren, Svedjet, Brännsvedet etc
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Genesis said:
Något som används alltför sällan i rollspel är olika namn på samma sak/plats. Folk som bor på olika sidor av zonen kan ju ha olika namn på den.
+1

Anledningen till namnet Svavelzonen var att jag tänkte mig att det skulle finnas gejsrar som sprutar svavelhaltig vätska och att växter skulle ha en gulaktig färg.
Mest för att namnet Svavelzonen ligger bra i munnen, men även för att jag är långt ifrån någon kemist eller naturvetare och har dålig koll på andra ämnens färger och vad som exempelvis luktar.
Med tanke på närheten till Kvarntorpshögen som nämndes tidigare så kanske man kan spinna på Skiffer eller Uran eller nåt, men Uranzonen låter inte lika coolt som Svavelzonen.

Köper resonemangen om olika namn och kommer garanterat att använda dessa, men vill ha ett "officiellt" namn som används i ex Hindenburg.
 

Übereil

Swashbuckler
Joined
10 Jun 2010
Messages
1,872
Location
Örebro
Man utvann olja ur skiffret - så oljezonen eller något liknande kanske. Dessutom verkar skiffret brinna på sina ställen - det kanske det går att få ut ett namn på (vulkanzonen?).

Übereil
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Jo det kanske kan vara nåt,
Efter att ha läst tidigare förslag har jag börjat fundera på om jag inte tidigare låst mig vid att just zonen måste finnas med i namnet.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Tråkigt förslag kanske men varför inte bara "den förbjudna zonen" eller bara "zonen"? Eller kommer du ha flera förbjudna zoner? Kommer det finnas kopplingar tillbaka till Pyrisamfundet?

Jag tänkte mest att om det bara finns en zon så behöver den ju inget namn för att särskiljas från andra zoner.
 

BiobunkerVII

Kaoskardinal
Joined
19 Sep 2013
Messages
1,530
Det finns flera olika zoner, spelarna har redan i tidigare äventyr frekventerat Musközonen och den icke namngivna i Mos Mosel
 
Top