Vad ska vi köpa för skrivare?

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Hej! Vi behöver köpa en skrivare till hemmet. Syftet är att skriva ut fakturor och liknande. Det är alltså inte viktigt med:
  • färg
  • bildkvalité
  • att man kan skriva ut en fjantiljon papper åt gången
Däremot är det ju trevligt om:
  • den inte kostar lika mycket som en mindre bil
  • den inte strular så mycket (helst inte alls, men fan vet)
Det är heller inte skitdumt om den kan skanna, men det är nog inget krav.

Vad borde vi köpa?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
För ett par år sen köpte jag den dåvarande versionen av denna till min gamla firma. : https://www.webhallen.com/se/product/346138-HP-OfficeJet-Pro-6230-ePrinter
Den har alltid gjort vad den ska och när jag var och hälsade på på det gamla kontoret här om veckan (sex år senare) så stod den kvar och skrev ut papper lika bra som alltid.
Verkar schysst. Hur är det med bläckstråleskrivare... vi kommer nog skriva ut "sällan" snarare än "ofta", stor risk att den torkar ihop (eller var det mer en grej på den gamla onda tiden?)?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,020
Location
Ereb Altor
Verkar schysst. Hur är det med bläckstråleskrivare... vi kommer nog skriva ut "sällan" snarare än "ofta", stor risk att den torkar ihop (eller var det mer en grej på den gamla onda tiden?)?
Jag har samma. Skriver ut sporadiskt och har inte upplevt några problem.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,305
Location
Kullavik
Den här skrivaren (Canon TS8351) köpte jag när min gamla Canon Pixma till sist gav upp. Har haft den i något år nu och den har fungerat utan problem.

 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Såg för någon dag sedan att HP installerar mjukvara som förhindrar att en använder bläckpatroner från andra fabrikat än deras egna. Nu hade du väl redan köpt en, men kan vara värt att tänka på i framtiden :)
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Såg för någon dag sedan att HP installerar mjukvara som förhindrar att en använder bläckpatroner från andra fabrikat än deras egna. Nu hade du väl redan köpt en, men kan vara värt att tänka på i framtiden :)
HP försökte ivf för ett tag sedan att tvinga användare att ladda upp allt de scannar till HPs molntjänst, extremt tveksamt ur många perspektiv men kanske ffa infosäk/privacy.
När min påtvingade inloggade HP-app sen slutade känna igen min skrivare gav jag upp och köpte en Epson istället.
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Med risk för att nekromantisera tråden så går vi också i skrivartankar. Vi skriver väl ut några sidor någon gång om året, det behöver inte gå jättefort. Scanna vill vi definitivt kunna göra också. Dubbelsidiga utskrifter vore görnajs om den klarar.

Jag ser två huvudspår i den här tråden:
  • Bläckskrivare torkar igen, laserskrivare gör det inte (då det inte finns någon vätska i), är det korrekt uppfattat? Kan en laserskrivare stå i flera månader utan att behöva rengöras inför den årliga utskriften? Vi har aldrig haft laserskrivare, bara en serie mer eller mindre bra bläckisar.
  • HP är onda och vill tvinga användare att logga in på ett HP-konto. Jag har hyfsade erfarenheter av vår senaste Epson, där appen lät mig skriva ut dokument från mobil utan tjafs, även på svärföräldrarnas Epson. Är det något annat märke man ska se upp med?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,578
Location
Rissne
Det här är min setup, som jag är asnöjd med:
  • En HP LaserJet P1006. Den är en klassisk "dum" gammal skrivare utan ens en nätverkskoppling. Tjonga in skrivar-USB-kabel i datorn och off you go. Jag har nördkrånglat till det genom att koppla in en Raspberry Pi Zero W som agerar skrivarserver så att jag kan skriva ut över nätverket. Men själva skrivaren är dum, lite clunky, väldigt pålitlig. Inga specialfunktioner. Jag köpte den efter tips om just den modellen från en kompis som jobbat i HPs support mot företag, och har aldrig ångrat det. Nu måste jag iofs köpa ny toner tror jag, men det är kanske dags – det kan nog vara en 5-10 år sen sist…
  • En Canon CanoScan LIDE 210. Återigen en klassisk "dum" manick. Den står i en hylla och kan kopplas in snabbt och lätt. Den har ingen separat strömkabel utan får allt den behöver via USB 2.0… Den ska kunna scanna i 4800 dpi men jag får inte Windows 11-mjukvaran att köra högre än 600. Men 600 är definitivt good enough för mina syften ändå. Jag köpte den 2011 och den fungerar fortfarande utmärkt. Använde den senast härom dagen för att scanna in kontrakt och andra fiktiga papper kring flytten. Snorlätt, bara in med kabeln, starta programmet, scanna, packa ihop igen. Perfekt för mina syften.
Jag använder skrivare och scanner kanske… varannan månad, som mest. När jag behöver dem, så funkar de. Jag har inte behövt rengöra skrivaren alls under de här åren. Nån gång har jag fått ta ut toner-grejen och typ… vicka den åt olika håll för att få den att funka ordentligt. Jag vet inte hur det funkar, men jag tänker mig att det liksom får ihopstalnat tonerpulver att lossna eller så. Men det och att nån gång per decennium byta tonerpatron är typ den enda service jag gjort.
 
Top