Nekromanti Vad ska vara med på ett rollformulär? (SF edition)

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Jag kommer troligen återvända till att skriva på mina rollspel inom en snar framtid - varav ett är ett science fiction-rollspel ungefär i stuket "Star Trek plus cyberpunk". Vilket föranleder att jag funderar på vad man borde ha med på ett rollformulär.

Givetvis är det här beroende på vad spelet huvudsakligen handlar om - ett heist-spel har andra krav än ett dungeoncrawl, och tidsperioder påverkar självklart.

Så - vad ska vara med på ett rollformulär i ett SF-rollspel?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Vad är fokuset i spelet? Är det på relationer? Strid? Mysterier? Är det en kombo av flera?
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
I mitt spel - problemlösning. Vilket är ungefär lika potentiellt brett som "dungeoncrawling". Men typexempel:
- RP anländer till en koloni som slutat rapportera in. Uppdrag: Lista ut varför och återupprätta kontakten. Alternativ 1 skulle kunna vara att kolonisterna har tekniska problem (reparation, möjligen med strid/konflikt med lokal fauna/befolkning), alternativ 2 att de blivit bortförda/försvunnit (mysterie).
- RPs skepp har lidit tekniskt fel och reaktorn har gått överstyr. Reparera och navigera miljöfaror på vägen dit.

Sedan har jag med drivkrafter/agendor/mål för RP som belönar att dessa eftersträvas/uppnås, som är tänkta att vara motsatta gruppens mål till viss del och delvis etableras i början av sessionen(ex att man representant för företaget som grundat kolonin och är "lojal mot företaget" och därför bör tysta ner rapporter om intelligent liv [då kolonin skulle vara tvungen att avvecklas]).

Tänker mig i mitt fall att t ex Handel är mer eller mindre totalt irrelevant. Settingmässigt är creds/pengar/resursvärde också inte så meningsfullt.

Däremot kan det finnas poäng med att ha varianter av "face", solo, hacker etc, så länge som dessa roller inte blir för snäva och RP kan klara sig i andra situationer än deras "främsta".

För min del funderar jag på att komma runt en del trassel genom att kasta ut värden som är "en i partyt har bra i det" och ha dessa som de mer öppna mods:en/förmågorna - som t ex sociala färdigheter. Krank-principen säger att man bara ska ha regler för sånt som är tråkigt. Tycker det är rätt klokt. :gremwink:

Kranks Rotsystem har ju, som jämförelse, ganska få "grundegenskaper" och verkar rätt bra. Om jag minns rätt verkar Rotsystem ha en fokus på klassisk cyberpunk och därmed stark fokus mot Heists.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Har för övrigt en känsla att det är rätt vanligt med "för många" grejer på ett SF-rollformulär, men det kanske bara är jag.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,310
Ett fält för namn och möjligtvis ålder.
Fält för längd, vikt, utseende anser jag oftast vara onödiga på rollformulär då dessa nästan alltid är för små samt så föredrar jag att skriva sånt på sidan om.

Då fokuset ligger på problemlösande så skulle jag helt strunta i en utrustningslista, om du inte även vill att resurshantering ska vara viktigt.

En färdighetslista är väl givet på formuläret.

Sen beroende på hur viktigt du tänker göra strid så skulle jag ge plats för att kunna skriva ner vapen.

Du bör även ha med en plats att skriva ner din karaktärsmål på formuläret och eventuellt gruppensmål.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,782
Jag vill helst att formulär bara innehåller det som faktiskt behövs i spel. Inget karaktärsskapande, regelreferenser, ditt och datt, utan bara vad man behöver veta när man spelar. Ju mer regeltungt spel, desto viktigare att reducera bort irrelevant information imo.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,563
Location
Rissne
Max Raven said:
Kranks Rotsystem har ju, som jämförelse, ganska få "grundegenskaper" och verkar rätt bra. Om jag minns rätt verkar Rotsystem ha en fokus på klassisk cyberpunk och därmed stark fokus mot Heists.
Rotsystem har tre delar, egentligen: Utforskning (använder knappt regelsystemet), Brottsplatsundersökning (använder expertområden, som är typ undersökande färdigheter a' Gumshoe) och Heist (använder mest egenskaperna, typ styrka och sånt).

Så för mig blev det typ egenskaper, expertområden, hälsomätare, pengar (eftersom sånt är tänkt att vara lite viktigt, men jag kombinerar pengar med ammo). Och så typ listor med cybernetik och sådant, för det hör till.

Skulle jag göra motsvarande i rymden skulle jag ha samma upplägg, plus eventuellt rymdskepsspecifika saker om ny rymdskeppandet ska ha någon regelsystemdel.

Finns det plats över kan man pressa in såna regler eller tabeller som behövs för spel, men jag föredrar system som saknar tabeller och regler man löper minsta risk att glömma...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Max Raven said:
Så - vad ska vara med på ett rollformulär i ett SF-rollspel?
Samma som i alla andra genrer: de spelvärden som används under spel för att beskriva rollpersonen och avgöra konflikter och handlingar.

Jag vet, det är lite d'uh över det svaret, men likförbannat, det som måste vara med är spelvärden. Allt annat är fluff och därmed frivilligt. En del betecknar persondata och bakgrund som fluff (jag bland annat; jag känner inte att den behöver refereras till under spel), andra tycker att det är en viktig beskrivning av rollpersonen.

Vilka ovanstående spelvärden är beror på hur dina regler ser ut, så i princip så är frågan "vilka regelmoment ska vara med i mitt rollspel?" och det vet du bättre själv.

Man kan förstås presentera detta på lite olika sätt. Man kan göra som i Apocalypse World, och bara presentera de spelvärden som är aktuella för spelboken och instruktioner för att göra en rollperson. Man kan ha skademätare som gem i kanten, som i Feng Shui eller Marvel Heroic Roleplaying. Man kan ha pilar som visar flödet av saker, och placera saker som hör ihop nära varandra: i Blå Himmel är attribut och färdigheter nära varandra eftersom de används ihop. Man kan ha instruktioner för regelflöden: återigen i Blå Himmel står det vad som händer när man slår slag, hur man får stryk (i anslutning till skadesektionen och omtöckning som gem i kanten), etc.

Men det är väl ungefär det. Ska man lägga till något så är det väl en formgivning som matchar spelet och genren.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Vicotnik said:
Ett fält för namn och möjligtvis ålder.
Fält för längd, vikt, utseende anser jag oftast vara onödiga på rollformulär då dessa nästan alltid är för små samt så föredrar jag att skriva sånt på sidan om.
Tänker mig att en större och mer generisk "beskrivning"-box skulle funka bättre än vikt, längd, ögonfärg, hårfärg etc. Om man har plats då - vet att en del föredrar att ha sånt vid sidan om.

Vicotnik said:
Då fokuset ligger på problemlösande så skulle jag helt strunta i en utrustningslista, om du inte även vill att resurshantering ska vara viktigt.

En färdighetslista är väl givet på formuläret.

Sen beroende på hur viktigt du tänker göra strid så skulle jag ge plats för att kunna skriva ner vapen.
Tror jag kommer ha "kit" för utrusning - standardsamling som man plockar med sig - i mitt fall. Vapen kommer nog ingå med dem. Mods/Förmågor sköter eventuellt moddande av eller tillägg till vad man har med sig.

Färdigheter är tänkt att ha en lista, för min del. Grundegenskaper finns inte för min del.

Vicotnik said:
Du bör även ha med en plats att skriva ner din karaktärsmål på formuläret och eventuellt gruppens mål.
Mm.

krank said:
Rotsystem har tre delar, egentligen: Utforskning (använder knappt regelsystemet), Brottsplatsundersökning (använder expertområden, som är typ undersökande färdigheter a' Gumshoe) och Heist (använder mest egenskaperna, typ styrka och sånt).

Så för mig blev det typ egenskaper, expertområden, hälsomätare, pengar (eftersom sånt är tänkt att vara lite viktigt, men jag kombinerar pengar med ammo). Och så typ listor med cybernetik och sådant, för det hör till.

Skulle jag göra motsvarande i rymden skulle jag ha samma upplägg, plus eventuellt rymdskepsspecifika saker om ny rymdskeppandet ska ha någon regelsystemdel.
Ja, vi har aningen likartade designmål här, så det är inte så konstigt. Jag tror att för min del är det nog läge att se över just färdighetslistan, som just nu nog är aningen överväxt (4 kategorier á 5 färdigheter vardera, vad jag minns - det är just nu min Cydonialista rakt av, med mindre fluffrelaterade ändringar av namn).

Några exempel på formulär till några SF-rollspel:

Traveller


Alternity (Dark Matter)



Cyberpunk 2020



Agon ex Machina (aldrig hört talas om förr, men charmigt formulär):


Trinity


Personligen vill jag inte ha långa tomma tabellrader och tycker man bör sikta mot att ha ett standardformulär på en sida. Jag vill gärna ha ett formulär "rent", utan rader om möjligt (de är ändå för små allt som oftast).

Jag tror rollformulär klassiskt sett har handlat om att försöka trycka in så mycket detaljinformation som möjligt - speciellt i SF-rollspel, som med sin cybernetik och "cool gun" klassiskt sett borde ha ännu större potentiell "julgranseffekt" än fantasy-rollspel. Jag tycker personligen det är dåligt - bort med plottret. :gremsmile:

Rätta mig gärna om jag har fel. :gremsmile:
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
En möjlighet, som jag kör på i Zonen, är att ha två sidor (de flesta kan kopiera på bägge sidor).

På första sidan finns det som behövs för att spela (regelsammanfattningar svarar på sådant som mina spelare frågar om och om, så det är enklare att ha det på formuläret):

På baksidan, om man vill använda ett utökat formulär, finns mer info, regelsammanfattning, fler rutor etc:


Det här var en custom-lösning till min egen spelgrupp där det finns spelare som inte bryr sig nämnvärt om regler, utrustning m.m. och spelare som gillar det a lot!
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,718
Location
Göteborg
Eftersom mitt favvospel just nu är Remember Tomorrow så diggar jag rollformuläret där. Kryssrutor är bra.
 

Attachments

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,335
Location
Malmö
Ett inlägg på bloggen jag länkade till påstod att CCGs/Brädspel såsom Arkham Horror var bättre på att visa upp stats i spel - speciellt de viktiga. Ligger det något i det?





Jag är inte riktigt övertygad - brädspel och CCG har nog färre saker man kan räkna med kommer i spel än de flesta rollspel jag sett - oftast nästan bara "strid". Dessutom delas regler "upp" över flera kort. Dock har rollspel ofta många "utifall att"-stats och regler som man kunde kasta från standardformuläret. Om man inte sätter formulärets huvudsyfte som referens så är kanske dessa onödiga. Vilket åtminstone delvis beror på hur hög komplexitet spelet har.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Max Raven said:
Så - vad ska vara med på ett rollformulär i ett SF-rollspel?
Så lite som möjligt, kan du spela utan färdigheter i spelet ska du inte ha med färdigheter på formuläret, även om du även kan spela med dem, kan du spela utan utrustning så ska du inte ha med det, även grundegenskaper, fördelar och nackdelar faller in i detta.
När du lagt upp allt som behöver vara på formuläret, så delar du upp resterande i ospecifierade delar, där spelaren kan välja att skriva in mer av sin karaktär, fluff, porträtt eller liknande.
I Eon föredrar jag formulär utan grundegenskaper, i GURPS utan färdigheter och utrustning, och i neotech utan grundegenskaper och fördelar/nackdelar.

Om man endå vill ha dessa kan man ha ett separat minneskort med det på.

/Zorbeltuss
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Många bra råd i tråden som vanligt. Jag vill bara lägga till en sak, som visserligen kan vara en personlig grej för mig... Men jag saknar nästan alltid en liten ruta för vad de andra rollpersonerna heter, vem som spelar dem och kanske nåt mer.
Jag måste alltid kladda ner sån info någonstans längst upp eller längst ner. Det tar mig ofta åtskilliga spelmöten innan de andras namn sitter naturligt, särskilt om man inte spelar så ofta eller när folk har knasiga alien- eller fantasynamn med för många vokaler.
 
Top