Nekromanti Vad ska mina slantar spenderas på?

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Jag ska snart köpa in en del rollspels böcker och vill ha lite tips om vilka böcker jag bör införskaffa till resp. rollspel samt om det finns andra allternativ. Har funderingar på att köpa in:
A/state
All flesh must be eaten
Unknown armies
Legend of the Five Rings
Warhammer fantasy rollplay (nya utgåvan)
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,916
Location
Nordnordost
Vad har du redan? Vad tycker du är skoj? Vad saknar du i de spel du redan har?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Ojoj. Svårt val där, det är ju fina spel allihop. Nåväl:

A/state – framtidsdickens med ellåspistoler och jetmotorer i en salig blandning. Utan att ha spelat det (har bara läst det) så är det dödlig lumppseudosteampunk, ungefär. På pappret är det ett ballt spel. Dock aldrig spelat det.

Unknown armies – Tuffaste spelet i stan. Snabbt och enkelt regelverk, apball magi och mycket setting i huvudboken. Som skräckspel är det underbart och som hårdkokt deckarspel är det lika ballt där. Bättre galenskapsmekanik än i WoD och CoC och... ja, apballt! :gremsmile:

Legend of the Five Rings – L5R (tredje utgåvan) är mumma. Tuffa regler, tuff setting. Fajtas för ära, heder och kejsaren! Bli belönad för enorma stordåd med en blank gråsten istället för pengar! Undvik att smittas av Shadowlands Taint! Bli tokdissad av skorpionklanens ambassadörer! Det finns inga ninjor! L5R är tuffast i stan.

Warhammer fantasy rollplay (nya utgåvan) – En klassiker i ny skepnad. Hård och cynisk värld som man kan ha mycket kul i.

Så vad rekommenderar jag då? Tja, det beror på vad du vill ha får något. Vill du ha ha hård nutidsskräck/action/noir så väljer du Unknown Armies. Vill du ha något annorlunda än det vanliga fantasylunket tar du Tekumel: Empire of the Petal Throne... nähä? Okej, Legend of the Five Rings då. Vill du ha kråskragar, hakebössor och kaoskultister tar du WFRP.
Det blir ultimat en smaksak.
Jag skulle valt L5R.


Storuggla, ahoggyá ahoy
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Då skulel jag nog helt kalrt köpa all flesh !
Varför ? Jo, därför att det iblant kan vara sådär brutalt roligt att ha zombie-ångest, skjuta hej villt på valfri zombie & eventuellt överleva på köpet..
Måste säga att när jag kört All flesh så har jag haft förbaskat skoj, mest hela tiden !
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Jag har typ alla svenska rollspel (DoD 1-6, Mutant 1-4 + Chronicles, Chock, Sagan om ringen, Star Wars, Western, Wastelands, Eon, Neotech, Khelataar, Tellus, Svenil, Västmark) + en hel del utlänskt (D&D, WoD I-II, Rollmaster, Harn, Pendragon, Star Wars, GURPS, CoC)

Kommer inte på fler på rak arm... men det är de flesta iaf.

Vill ha ett spel som inte är så krävande och med lite humor baserad skräck (typ splatter a la AFMBE enligt min uppfattning iaf) men också något som skiljer sig från de jag redan har eller vanligtvis spelar/spelleder... Eon, DoD, Mutant UA, WoD, CoC.
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Ojoj. Svårt val där, det är ju fina spel allihop.
Vad bra jag hoppades att det var ett par guldkorn jag hade missat, än sålänge :gremgrin:

Vilka böcker bör man införskaffa i ett första skede?
Hade tänkt mig att köpa in 3-4 st. + Grundreglerna
Vilka andra behövs så man kan sätta igång ordentligt?

Vad skiljer Tekumel: Empire of the Petal Throne från de vanliga fantasy spelen???
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Vad skiljer Tekumel: Empire of the Petal Throne från de vanliga fantasy spelen???"

Tekumels hemsida är en bra start, men lite snabbt så är det en spelvärld utan västerländska influenser (det är mer mesoamerikanske/indiskt än england, typ), inget sinne för Ond/God, inga alver/dvärgar/orcher/troll/etc utan skitläskiga monster som luktar kanel och har blå lampor, det finns inget järn och det är snuskigt varmt. Äh, jag kan inte riktigt förklara det så bra, men det finns en najs preview här! För att citera J.M. Saul:
Whatever system you prefer to use, Tekumel is both stunning and very different from other fantasy settings on the market. No pseudo-Celtic mythology or thinly-disguised American frontiers here -- Tekumel is free of western cultural influences (if I had to compare the culture of Tsolyanu to anything, it would be the Aztecs or ancient Egyptians). This makes it a real challenge to get into your character's head. Social structure is absolute, but morality is relative; Machiavelli would be out of his depth in Tsolyani politics. If you're looking for something different, you owe it to yourself to visit Tekumel.
Jag suger på att beskriva. :gremsmile:

"Vilka böcker bör man införskaffa i ett första skede?"

Eh, beror ju på vilket spel du nu skulle ha, men om det var UA så köper du grundboken, det räcker gott och väl. L5R gäller samma sak för faktiskt, A/State likaså (ser du ett mönster här?). WFRP däremot, ojojoj... Grundboken, Sigmars Heirs och Bestiariet och sedan Realms of Sorcery. IMHO. Skaffar man Tekumel så ska man skaffa sig grundboken för att få reglerna och en bra genomgång av världen. Sedan kan man beställa de mer antropologiska texterna The Book of Ebon Bindings, Mithanyál och Swords & Glory Vol. 1, Tékumel Source Book: The World of the Petal Throne så får man info om de ohemula onda andarna, gudarna, deras kohorter och deras prästerskap och slutligen världen, folken, sederna, maten, nöjerna, kläderna och nästan allt.
Ifall du nu skulle råka köpa Mithanyál så säg till mig så kan jag sno den av dig, jag vill ha ett ex. :gremwink:
Grundboken är allt du egentligen behöver, men vem kan motstå torra akademiska texter om klädedräkterna i det fjärran norr?


Storuggla, rambling man
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,911
Location
The Culture
Vill ha ett spel som inte är så krävande och med lite humor baserad skräck
Är det humorbaserad skräck i ett spel som inte är så krävande (i alla fall inte vad gäller reglernas komplexitet) ska du köpa Buffy, the Vampire Slayer RPG eller Angel RPG. De använder sig av ett relativt enkelt och mycket genomtänkt regelsystem. Nu kanske man inte vill kalla Angel eller Buffy för varken skräck eller humor, men de har helt klart drag av båda genrerna. Om du gillar någon av tv-serierna det allra minsta bör du absolut köpa något av spelen. Om du inte gillar någon av tv-serierna kan de fortfarande vara värda en titt.

/tobias
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Vill ha ett spel som inte är så krävande och med lite humor baserad skräck"

Unknown Armies. Fyllemagiker, Hamburgerkedjekonspirationer och galna uteliggare? Rock on! :gremlaugh:
Kolla in ze peview!


Storuggla, det är liksom skräck fast kul
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Vilka böcker bör man införskaffa i ett första skede?
Hade tänkt mig att köpa in 3-4 st. + Grundreglerna
Vilka andra behövs så man kan sätta igång ordentligt?
Av de spel du räknade upp är det Warhammer FRP jag har bäst koll på, och om du köper det klarar du dig nog ganska länge med grundboken.
Om du sedan vill köpa 3-4 böcker till är det nog bäst att välja mellan att köpa äventyr/kampanjmoduler eller regelexpansioner - antalet böcker räcker nog inte till båda.
Realms of Sorcery är en riktigt cool magimodul.

Det är smart att försöka begränsa sig till ett visst antal böcker man jag vet hur det brukar sluta för mig... efter ett tag sitter man där med både regelexpansioner, kampanjböcker plus några böcker till som man nästan aldrig använder...

Gordeg
 

Silke

Warrior
Joined
23 Jan 2001
Messages
248
Location
Vällingby, Stockholm alltså...
Tackar för infon!

Ska definitivt ta en närmare titt på Tekumel, det verkar annorlunda och vågar bryta mot standard-fantasy mönstret.
OM jag råkar köpa Mithanyál så får du ta dig en titt :gremsmile:

WFRP har jag hört en del (Enemy Within kampanjen t.ex.) om men aldrig spelat och man kan väl igentligen inte spela rollspel hela livet utan att prova detta spel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Oj..
Den frågan går jag tyvärr bet på i & med att jag inte har så stor koll på just modulerna till All flesh..
Har du channsen att kolla runt lite i böckerna i närmsta rollseplsbutik så skulle jag passa på att göra det.
 
Top