"Vad skiljer Tekumel: Empire of the Petal Throne från de vanliga fantasy spelen???"
Tekumels hemsida är en bra start, men lite snabbt så är det en spelvärld utan västerländska influenser (det är mer mesoamerikanske/indiskt än england, typ), inget sinne för Ond/God, inga alver/dvärgar/orcher/troll/etc utan skitläskiga monster som luktar kanel och har blå lampor, det finns inget järn och det är snuskigt varmt. Äh, jag kan inte riktigt förklara det så bra,
men det finns en najs preview här! För att citera J.M. Saul:
Whatever system you prefer to use, Tekumel is both stunning and very different from other fantasy settings on the market. No pseudo-Celtic mythology or thinly-disguised American frontiers here -- Tekumel is free of western cultural influences (if I had to compare the culture of Tsolyanu to anything, it would be the Aztecs or ancient Egyptians). This makes it a real challenge to get into your character's head. Social structure is absolute, but morality is relative; Machiavelli would be out of his depth in Tsolyani politics. If you're looking for something different, you owe it to yourself to visit Tekumel.
Jag suger på att beskriva.
"Vilka böcker bör man införskaffa i ett första skede?"
Eh, beror ju på vilket spel du nu skulle ha, men om det var UA så köper du grundboken, det räcker gott och väl. L5R gäller samma sak för faktiskt, A/State likaså (ser du ett mönster här?). WFRP däremot, ojojoj... Grundboken, Sigmars Heirs och Bestiariet och sedan Realms of Sorcery. IMHO. Skaffar man Tekumel så ska man skaffa sig
grundboken för att få reglerna och en bra genomgång av världen. Sedan kan man beställa de mer antropologiska texterna The Book of Ebon Bindings, Mithanyál och Swords & Glory Vol. 1, Tékumel Source Book: The World of the Petal Throne så får man info om de ohemula onda andarna, gudarna, deras kohorter och deras prästerskap och slutligen världen, folken, sederna, maten, nöjerna, kläderna och nästan allt.
Ifall du nu skulle råka köpa Mithanyál så säg till mig så kan jag sno den av dig, jag vill ha ett ex.
Grundboken är allt du egentligen behöver, men vem kan motstå torra akademiska texter om klädedräkterna i det fjärran norr?
Storuggla, rambling man