Nekromanti Vad ska man köpa...

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Har så jävla svårt att bestämma mig för vad man ska köpa för rollspel. Jag har flera kriterier på hur det ska vara:

*bra omfattande beskrivningar av världen.
*det ska vara realistiskt men det ska kunna ske ganska överdrivna saker.. (dvs. lite som Western)
*effektivt men inte för segt regelsystem (helst ska man kunna klara sig utan regelsystemet..dvs att man ska kunna köra med tex Fuzion eller GURPS om man vill).
*Inte Sci-fi (kanske apokalyptik-genre i stil med Mad Max). Gärna Historiskt eller Fantasy.
*Världen ska vara konsekvent. Inget överdrivet mumbojumbo.
*Komplett med regelboken (och eventuellt kanske ngn modul).

Finns det ngt som uppfyller mina krav. Jag har pengar att bränna och inget att bränna det på... Alla tips uppskattas utom dom som nämner Vampire /images/icons/laugh.gif.

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
SW !

Varför tar du inte och köper SW. Det innehåller ju det mesta av vad du har skrivit.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Davio_UBBT

Veteran
Joined
27 Jul 2000
Messages
57
Location
Götene
Håller med om förra svaret, Star Wars är bra. Det är inte direkt Sci-fi.
EON är annars ett ganska bra spel, även om man får lov att köpa ngr moduler (Mundana rekommenderas). Även om många säger att det är segt så är det vad spelledaren gör den till. Om man ska verkligen använda alla regel och slå för precis för varenda SLP så blir det segt.



"Cuio nin Edhel, na calen anor linnathon na lebas" -Alviska
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: SW !

Jag hade ju SKR en gång i tiden och det var ju helt ok. Jag anser iofs att det är Sci-Fi men det går ju att diskuteras. När det kommer till den nya versionen så verkar den ha fått ganska dåliga recensioner.

Men tack för tipset. /images/icons/laugh.gif

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Hehe.. Vet inte varför men jag har aldrig gillat Eon.

Världen var helt ok till en början men sen började den bli FÖR detaljerad. Den bästa kampanjplatsen som jag spelat i var Trakorien (till EDD) och den var ju ganska detaljerad fast ännu mer fylld med mystik. En helt perfekt balans mellan information och mystik. Men det är ju sånt som bara spelar roll när spelarna kan få tag på all information om världen.

Det som jag egentligen inte gillar med Eon är att det ska vara så oerhört många regler och detaljerat (INTE samma grejj /images/icons/laugh.gif).

Men tack för tipset..

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Western

Jag har ju rean western. Och det känns som det inte är värt att investera i boxen då. Funderar dock åp att beställa endast skivan.. Om det nu gick.

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
mindre bra förslag

Min första tanke är Heavy Gear, men eftersom du inte ville ha nåt scifi-spel så faller väl dessvärre det bort. I övrigt stämmer HG fin-fint in på samtliga kriterier du ställt upp. Å andra sidan så är ju HG inte såååå värst mycket scifi, fast det är klart, det är ju _definitivt_ varken historiskt eller fantasy ;-)

Sen finns ju Star*Drive till Alternity-systemet. Fast även här infaller samma problem som med HG - det är scifi juh!

*klura, läsa* AHA!!!! Postapokalyptiskt!!! Då måste du ju bara springa som en skållad vätte till närmaste spelbutik och köpa den senaste upplagan av Gamma World!!! Det är Alternity-systemet som används, men spelet är komplett med geniala regler och värld i grundboken. Ska man bara ha ett postapokalyptiskt spel så måste det bli Gamma World.

Det allra bästa vore ju iofs om du köpte samtliga spel jag just nämnt - gör du det så har du kommit ett steg närmare sann gnosis (och en tom plånbok :gremsmile: och total galenskap ;-))

/Tobbelobbe
 

Wille

Veteran
Joined
7 Dec 2000
Messages
147
Location
STHLM
Ars Magica kanske? Det håller för en granskning iaf. Jag tycker själv att det inte är allt för segt men du får kika på det.


Wille
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Western

det stämmer inte riktigt..
äventyren är uppfräschade och så på skivan... något var nog utökat också har jag för mig...
men 120 spänn för skivan är inte så mycket...

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Western

<I>äventyren är uppfräschade och så på skivan... något var nog utökat också har jag för mig...</I>

Sutton Creek (som inte finns på rollspel.com). CD:n inkluderar annat helt nytt material också; de färdiga rollpersonerna, t.ex.

--
Åke
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: SW !

Visst är det sci-fi. Jo, jag har åxå fattat som de senare versionerna har fått ganska dåliga recensioner.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Uppfyller

"*bra omfattande beskrivningar av världen."

Western, halva regelboken är beskrivning av världen, saknar man något behöver man bara uppsöka närmaste bibliotek och låna någon bok...


" *det ska vara realistiskt men det ska kunna ske ganska överdrivna saker.. (dvs. lite som Western)"

Western, som du ju själv nämner... /images/icons/smile.gif

"*effektivt men inte för segt regelsystem (helst ska man kunna klara sig utan regelsystemet..dvs att man ska kunna köra med tex"

Western (från 1989) var segt, Western i nya och omgjorda versionen (1998) är inte segt och är ett bra regelsystem.

"*Inte Sci-fi (kanske apokalyptik-genre i stil med Mad Max). Gärna Historiskt eller Fantasy."

Western är inte Sci-fi, det är historiskt

"*Världen ska vara konsekvent. Inget överdrivet mumbojumbo."

Världen är konsekvent, och har ju verkligheten som grund. Verkligheten överträffar också oftast fantasin...

"*Komplett med regelboken (och eventuellt kanske ngn modul)."

Regelboken är komplett, men du får mycket för pengarna om du köper boxen (10 äventyr på CD), du får regelboken, modulen laglöst land, penna och tärning samt 4 extra rollformulär, plus lite info om figurspelet och en liten tennfigur för under 400 kronor, klart prisvärt...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Gamma World..

Det låte ju lite intressant. Vart kan man hitta lite mer information om detta mytiska spel? /images/icons/laugh.gif

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Köpa?

Haha.. Jag hade kunnat lägga lite pengar på att du hade gjort reklam för det. Ska faktiskt kolla in det närmare. Först pdf och sen köp (om jag gillar det förstås)

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Funderar faktiskt ganska starkt på Ars Magica. Jag köper mest rollspelet för att läsa. Så segheten i reglerna kvittar väl lite smått egentligen. Kraven jag har poå reglerna är ju endast om min grupp bestämmer sig för att vilja lira ngn dag. Just in case...

tack för tipset

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: Uppfyller

Hehe jo... Men så har jag ju redan detta spel. Och jag måste erkänna att det är verkligen bra!

Veritas Odium Parit - Sanningen Föder Hat
 

Krellh

Warrior
Joined
16 May 2000
Messages
363
Location
Tollered, Västra Götaland
Re: Gamma World..

Ta en titt på www.wizards.com/alternity och klicka dig fram till Gamma World.

Det är ju Gamma World som ligger till grund för ett av spelsveriges underbaraste spel - det urgamla Mutant!! Den här upplagan av Gamma World är dock mörkare, och det är ganska ont om muterade djur.

Faktum är att jag kan verkligen rekommendera alla kampanjvärldarna till Alternity. Oavsett om man vill använda sig av det spelsystemet eller inte så är det mycket, mycket bra. Speciellt Star*Drive är mycket trevlig, och innehåller ett extremt minimum av regler, så det är hur enkelt som helst att använda till vilket spelsystem man vill.

/Tobbelobbe - Alternitypundare
"Alternity är bra för dig, Alternity är din vän!!!"
 
Top