Vad ska man köpa för allt sitt guld?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,127
Som äventyrare är jag nog inte ensam om att sno rätt mycket guldpengar som mest läggs på hög. Visst, man kanske köper sig ett +3 svärd och lite potions, men det är ganska oinspirerat. Har ni några bättre sparmål?

Här är min önskelista i ingen särskild ordning:
  • Borg med minst ett högt torn, eller
  • Bara ett högt jävla torn
  • Flygande matta
  • En vagn att bo i
  • Ett rätt stort fartyg
  • 250 uppsättningar vapen och rustningar
  • 250 unga lycksökare
  • En butler
  • Ett bibliotek
 
Mina sparmål brukar alltid komma utifrån RPns eventuella drömmar. Min sista RP som faktiskt hade ett större övergripande mål var min WFRP-legoknekt som var ideologiskt övertygad och därför med ville ha ett frikompani som kunde sätta kraft bakom denna. Hans önskelista:
  • En växande skara vapenföra män (och uppdragsgivare)
  • Ska det vara en egen, lite småtråkig åunkt? Kundregister. En Inkomst.
  • Ett fortfifierad högkvarter
  • En adlig titel
  • En plats i rikets (eller iaf länets) styrande råd
  • Ett town house (fullständigt hushåll inkl lönngångar m.m.)
  • Ett ståndsmässigt äktenskap (ja, eller en bra bit över det egna ståndet)
Jag hann bara kryssa i typ hälften av dessa boxar men hade en mer eller mindre påbörjad plan för samtliga.
 
Visst, man kanske köper sig ett +3 svärd och lite potions…

Det låter ju lite tråkigt som du uttrycker det, men lite potions är ju the shit. Potenta helande saker, livsgivande örter och de dyraste gifterna är ju det man vill ha. Det som håller tempot uppe i äventyrandet. Att hitta en bra langare brukar vara ett äventyr i sig. Det brukar snabbt reducera guldhögen.

:t6b-2: :t6b:
//EvilSpook
 
Den där armén och utrustning till dem brukar folk anställa i OSR spel jag kör. Den fruktade ”anställ 50 trollkarlar och ge dem alla en magic missile trollstav” har använts för att återskapa taktiker från Napoleon krigen vid tillfällen.
 
Hutlösa gillesavgifter och dekadent leverne slukar stora summor. Sedan ska tjänstefolket ha lön, och kungen ska ha skatt på skatterna. En ståtlig hjälm senare och det är dags att äventyra igen.
 
Finns regelmekanismer för hur man spenderar loot efter äventyret i… håll i er… Barbarians of Lemuria!
 
  • Köpa loss min familj.
  • Stötta en rörelse, antingen -affärs, religiös eller politisk.
  • Starta en egen rörelse.
  • Införskaffa en annorlunda varelse, exempelvis en gnoll eller en mindre drake.
  • Skaffa mig ett entourage.
  • Muta mig till en högre tjänst.
  • Giftermål.
  • Hyra in en bard eller krönikör för att göra mitt namn odödligt.
  • Skaffa mig en vingård.
 
Det bästa är väl att koppla det till rollpersonen, vad är dens mål i livet. Vad strävar hen mot. Något kopplat till bakgrundshistorien. Baserat på karaktärsdrag så kanske allt slösar bort eller skänks till välgörenhet.

Kanske bara pensionerar de som i några år tills pengarna är slut. Och sen börjar man om.

Religiösa rollpersoner kanske donerar allt till något kloster.

Magiker kanske köper torn och massor av böcker för att studera.

Krigare kanske köper slott och borgar och massa rustningar, vapen och tjänare.

Anställa läromästare för att öka färdigheter.
 
Att starta handelshus med skepp och besättningen lär ju kosta pengar, och kan vara ett sätt att köpa hem magiska föremål och exotiska komponenter till alkemi eller liknande.

Eller sätta ihop expeditioner till främmande länder för att äventyra där.
 
Skänka stora mängder guld till de fattiga så att man blir hyllad i och omtyckt i den trakten.
 
Det här är ju en mekanik. Kräver rätt sorts av lite samskapande spel:

Efter äventyret spenderar du allt ditt guld. Slå 1T6 och lägg till ett för varje guldtalent du hade vid äventyrets slut:

1 - Spel och dobbel - du jagas av lånehajar under nästa äventyr (slumpmöte)
2 - Öl, vin och sång. Baksmälla: KP - 1T6 vid nästa äventyrs start.
3 - Du betalar dina skulder. Duktig äventyrare.
4 - Du löser din familj ur slaveri. (igen...)
5 - Du gifter/skiljer dig.
6 - Du köper ett hus
7 - Du köper ett fartyg
8 - Du adlas, och köper ringbrynja och sporrar
9 -Du anställer en livvakt (SLP, följeslagare)

etc
 
Finns regelmekanismer för hur man spenderar loot efter äventyret i… håll i er… Barbarians of Lemuria!

Det finns regler för sådant i fler spel. Blood & Bronze använder till exempel gillesavgifter. Into the Odd tror jag har något om affärsverksamheter. Fästen i Svärdets sång lär också vara ett ekonomiskt slukhål.
 
Anställa äventyrare som man skickar på uppdrag.

Först samla skatterna på hög.

Finna en djup grotta som säkert gömställe för rikedomarna. Gräva ut den och anställa lokala förmågor (ev. orcher eller odöda) för att hantera säkerheten. Ytterligare säkra upp med magiska och mekaniska fällor.

Luta dig tillbaka och inse vad du blivit
 
Skänka stora mängder guld till de fattiga så att man blir hyllad i och omtyckt i den trakten.

Bra tips! Det brukar mina rollpersoner göra. Strö guld och silver omkring sig i fattiga delar av städerna. Höjer en ryktbarhet och gör att man dyrkas av fotfolket. Fantastisk känsla!
 
Skänka stora mängder guld till de fattiga så att man blir hyllad i och omtyckt i den trakten.
...och samtidigt välter upp och ner på den lokala ekonomin! Du blir vän med de fattiga men får dödsfiender i handelsmännen och aristokraterna!
 
Jag har några förslag.

wikipedia said:
When Best played football, salaries were a fraction of what top players earn today, but, with his pop star image and celebrity status, Best still earned a fortune. He lost almost all of it. When asked what happened to the money he had earned, Best quipped: "I spent a lot of money on booze, birds (women) and fast cars. The rest I just squandered."

Ställ upp i presidentvalet.

Beställ en staty (har man klass beställer man en som föreställer en själv.

1701943402488.png
 
Back
Top