Nekromanti Vad ska man göra?

tupelo

Veteran
Joined
30 Nov 2012
Messages
62
Jag har alltid svårast att komma äventyrs uppslag i okonventionella settings. I mer klichéartade världar går set utmärkt. Har andra samma problem o i så fall hur gör ni i så fall för att få uppslag i en värld som inte liknar vår eller de fantasivärldar som vanligtvis beskrivs i böcker o film.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Heh, för mig är det typ tvärt om. Är settingen lite mer okonvetionell kan jag ta ett mer klicheartat äventyr men tweake till det lite mot spelvärdlen sålunda få till något som är lite mer unikt och annorlunda (och förhoppningsvis roligt att spela). Plus att sånna världar oftare erbjuder små egenheter man kan ta tillvara på basera äventyret kring.

Men så det skulle kanske kunna vara en tanke: ta ett vanligt äventyr till en klicheartad värld, sen tittar du på hur fenomenen i den okonventionella världen borde påverka faktorerna i äventyret ochs e vad som kommer ut av det,
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,466
Är det väldigt okonventionella världar kan jag ibland ha problemet att jag kommer på en eller ett par idéer och när jag har använt dem är jag färdig med den settingen. Jag tror ärligt talat att det är ett problem jag får leva med för de där få idéerna brukar vara några av mina allra bästa. Men är man väldigt förtjust i världen är det synd.

Är det någon speciell setting du tänker på?
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag går i Rymdhamster fotspår och säger: Låt dig inspireras av det som finns i spelvärlden. Mitt nästa tips är: Stjäl från något oväntat. Stjäl ur Star Trek om du ska spelleda skräck i Borås 1972. Stjäl ur en Clintan-western om du ska spelleda orks in space. Stjäl ur Bröderna Lejonhjärta om du ska spelleda efter katastrofen i sjunkna undervattensstäder. Stjäl och förvräng!
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Man kan alltid komma på ett par fräcka händelser som har utspelats (för 1000 år sedan eller igår), men där inte alla trådar är ihopsamlade än. Kom på ett par personer som är med och vill påverka åt olika håll. Låt rollpersonerna hitta en av de lösa trådarna och börja nysta.

Superkorkat exempel:
Två krigare är sura på varandra.
De ska slåss om en vecka.
Den ena ska reparera sitt svärd.
Den andre hyr rollpersonerna för att göra inbrott hos svärdssmeden.

Det är rätt enkelt att komma på ett par listor med roller och händelser till alla settings. Sen slumpar man ett antal av dem på ett papper och försöker komma på hur de är relaterade.

Personer: Krigare och Krigare
Händelser: Avgörande duell, Något är trasigt
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Tidigare trådar på ämnet:
https://www.rollspel.nu/threads/64950 [url]https://www.rollspel.nu/threads/39124Göra äventyr.html
https://www.rollspel.nu/threads/663...hreads/50060skriva äventyr grupp/individ.html

Det finns säkert fler. Googla "göra äventyr site:rollspel.nu".
 
Top