Nekromanti Vad ska man göra med en spelare...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
...som envisas med att vilja spela ond?

Jag har väldigt svårt att spelleda onda rollpersoner (oftast NE eller CE), och vet inte riktigt hur man ska hantera dem, om de är i en grupp med övervägande NG-snubbar. Nån som har några tips?

MVH

Magnus (och nej, det är inte Dante som spelar ond. Han spelar druid eller rogue)

(obs! ingen omröstning, det var väl duktigt av mig?)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Hmm. Mina spelare har alltid köpt mitt argument att "Evil"-alignmentsen är oförmögna att arbeta i grupp på ett fredligt sätt (de har missat LE med andra ord) och att LE, NE och CE i stort sett bara är ett simpelt rättfärdigande för att rygghugga sina vänner och det är inte kul och vill ni inte spela så kan vi titta på "Kampen om Gallien" istället.

Hasn't failed me yet :gremwink:


Storuggla, hotar med räkvåld
 

Ghorgareth

Warrior
Joined
9 Jan 2002
Messages
223
Location
Småland
Fråga spelaren

Fråga varför den envisas met att vara ond, om det fyller något syfte. Oavsett svar så kan du tala om för spelaren att onda karaktärer inte passar in i ert sätt att spela och sålunda får spelaren spela på ett annat sätt eller helt enkelt inte spela alls. Hårt, men jag har inget bättre svar. Det är jobbigt att hela tiden tala om för en "ond" spelare vad han får och inte får göra, det stjäl speltid och ruinerar stämningen för de andra. Sålunda, förstör spelaren för de andra, så bör han eller hon inte vara med, eller åtminstone försöka spela på ett annat sätt.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Jo, det är den lösningen...

...jag valt. Och att förbjuda onda rollpersoner. Fast då spelar spelaren ifråga CN istället, vilket är nästan värre.

Jaja, tack för tipset.

MVH

Magnus
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Jo, det är den lösningen...

Fast då spelar spelaren ifråga CN istället, vilket är nästan värre.
Värre?! CN?!Que! Det är ju ett av de finaste alignmenten! Ett tag spelade nästan alla i vår grupp CN, jag förstår inte vad som är så farligt med det?

Det förståss, en CN karaktär kasnke inte alltid tänker på resten av världen osv. men är det nödvändigt? Han kan ha andra anledningar att följa med gruppen, som att stimulera sitt äventyrarsinne eller nått, :gremwink: Inte vet jag! Det måste finnas massor med anledningar, berätta vad är så farligt med CN?

/Jonas :gremconfused:
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Det är ju kul med rygghuggande inom gruppen ju!

/Jonas, förstår inte vad som är så farligt med det :gremgrin:
 

Gabri L

Warrior
Joined
7 Jun 2001
Messages
384
Location
Sättra, Sverige
Min SL brukar kräva att man skall kunna förklara precis vad ens valda alignment har för egenskaper, samt att man skall motivers varför. König köper inte förklaringen: För att jag vill, så det kan bli rätt så intressanta diskussioner! :gremgrin:

Min erfarenhet säger mig att det funkar med en ond spelare eller två i en grupp... ett litet tag. För det mesta blir det sådana slitningar i gruppen efter ett tag (om nu alla spelarna verkligen spelar sina alignments), så det den onde spelarens karaktär brukar snabbt "stötas ut". Hos oss har det funkat under en kampanj, max, i sträck, då de onda kan fungera tillsammans med de andra så läng man har gemensamma mål.

Vad som däremot är riktigt riktigt kul är att spela ett helt gäng LE karaktärer. Då blir det riktigt rajtan tajtans ibland, det vill jag lova!

På en tråd jag läste här på t(rollspel).nu alldeles nyligen tog man upp egenhändig "tillverkade" karaktärer vs. tilldelade, förtillverkade. Detta är en sådan situation där tilldelade karaktärer verkligen kommer till sin rätt. Alla har olika alignments, men ett gemensamt mål, med olika motiv. Då blir det rollspela av, med intriger inom gruppen, grupperingar osv. Blanda gärna in en mäktig NPC som har ett eget mål, så kan det rocka loss ordentligt! :gremlaugh:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Det oberäkneliga

CN tänker bara på sig själv, och kan ändra åsikt om saker precis när han vill, och tycker det är helt rätt. En opålitlig jävel, helt enkelt.

MVH

Magnus
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Nyfiken...

Vad är det för problem som uppstår?

Några av mina roligaste spelupplevelser, både som spelledare och spelare har just cirklat runt olika moraliska riktningar inom gruppen. T.ex. fanns det vid ett tillfälle en stackars jungfru (SLP) som skurkarna ville åt för att hennes offer skulle åkalla den hemska guden. Hälften av gruppen ville skydda henne, andra hälften ville döda henne för att _slutgiltigt_ se till att skurkarna inte kunde genomföra sin ritual. :gremgrin:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Till exempel...

...om jag presenterar en NPC, så vill den onde råna denne. Alltid. Det blir ett helvete för att varför skulle en NPC vilja snacka med en grupp som därigenom får dåligt rykte? Och eftersom PC:na är låg level blir de allt som oftast upptäckta, och då har hela mitt fina upplägg förstörts.

NPC 1: "Jag skulle snacka med de där, och efteråt var mina pengar borta!"

NPC 2: "Nä! Det hände mig också, när jag skulle prata med samma gäng!"

NPC 1: "De får inga uppdrag av mig!"

Magnus
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Jag har en AD&D-grupp där alla karaktärer är onda och onda karaktärer brukar även dyka upp i andra grupper då och då. Jag låter dem hållas, precis som spelare får spela goda rollpersoner får de spela onda. Jag förstår inte riktigt var problemet ligger, saboterar den för de andra eller något sådant?

Om det rör sig om sabotage så är det upp till de nadra rollpersonerna att bestämma vad de ska göra med honom eller henne när de upptäcker dennes livsåskådning, min erfarenhet är att det är tämligen självreglerande.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Skulle ha läst detta innan jag svarade...

Men om de andra RP upptäcker detta får de hålla honom i schack. Grejen med denna typ av rollpersoner är att de blir störande och ingen äventyrargrupp vill ha med folk de inte kan lita på. Alternativt tar du med det i beräkningarna och har mindre uppdragsbaserade äventyr där rollpersonerna tar initiativ istället för en SLP. Då kan den onda karaktären vara en del av det som driver på handlingen istället.
 

Tarill

Warrior
Joined
25 Oct 2002
Messages
227
Location
Umeå
Re: Det oberäkneliga

Ungefär som jag är i normala fall.
CN är helt enkelt det enda jag spelar i D&D, det har lett till att min karaktär ibland försvinner mitt i ett uppdrag för att han hittat något roligare att göra, men det är juh så det är att vara CN.

De andra är i och för sig inte så glada på mig då:
"Vafan drog du för, vi skulle juh just möta trollet Misse och så stack du till Tjotaheiti för att lukta på hundarna."
Något i den stilen.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Till exempel...

..om jag presenterar en NPC, så vill den onde råna denne. Alltid. Det blir ett helvete för att varför skulle en NPC vilja snacka med en grupp som därigenom får dåligt rykte? Och eftersom PC:na är låg level blir de allt som oftast upptäckta, och då har hela mitt fina upplägg förstörts.

Dumdidum.. låter som ett problem som kan lösa sig självt om man bara låter det. Stöld är olagligt och åker man fast hamnar man i saltgruvorna. Resten av gruppen får väl förklara att de inte hade någon aning om att killen var en skurk och be om ursäkt.

Annars är det väl upp till resten av gruppen att ta ställning till om de vill ha kvar puckot som kostade dem uppdraget i sin grupp. Varför hänger de med en skurk om de är trevliga?

Konsekvenser är jätte-effektivt :gremsmile:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Jo, det är klart

Och sen kanske spelaren fattar vinken fjärde gången hans rollperson hamnar i saltgruvorna, och alla andra i gruppen unisont skriker: "Du gör inte en ond gubbe till, ditt pucko!"

:gremgrin:

Magnus
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Lågt och förutsägbart skämt...

T.ex. fanns det vid ett tillfälle en stackars jungfru (SLP) som skurkarna ville åt för att hennes offer skulle åkalla den hemska guden. Hälften av gruppen ville skydda henne, andra hälften ville döda henne för att _slutgiltigt_ se till att skurkarna inte kunde genomföra sin ritual.
Jag kan komma på åtminstone ett betydligt trevligare sätt att en gång för alla hindra skurkarna från att offra den stackars jungrun... :) -:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Det är just sånt där som en paladin...

...inte ska syssla med. Eller ens tänka på! Fy skäms!

Moral-Magnus
 

Quan'talis

Swashbuckler
Joined
14 Jun 2001
Messages
2,235
Location
Utlandet
Har du prövat den klassiska lösningen?

Kasta tärningar på honom och vägra bjuda honom på chips!

Om det mot all förmodan inte funkar så är det nog något fel på honom. Han kanske är ond själv...

Jag skulle nog låta honom spela ond om han vill. Eventuellt skulle jag ändra lite på min kampanj om det skulle visa sig att den bara funkar för rollpersoner med en viss alignment -- jag försöker så gott det går utnyttja rollpersonernas egenheter för att få uppslag till händelseutvecklingen, och att vara ond är en egenhet så god som någon (pun unintended, honestly!).

Det är mycket möjligt att rollpersonen så småningom skulle tröttna på att vara ond, och då finns ju alltid möjligheten att byta alignment (det är något som jag inte varit med om, men jag tror att man skulle kunna basera en hel massa framtida äventyr på det, och det är ju inte dåligt).

Hur det än går så tycker jag du ska se på det som en möjlighet att pröva något nytt och inte som ett irritationsmoment.

-JPS-
 
Top