Nekromanti Vad ska jag välja för värld?

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
Jag har börjat fila på en episk rädda världen-kampanj, främst inspirerad av Baldur's Gate 2, Sagan om Ringen och Jade Empire. Det ska vara stora händelser där RP verkligen är i alltings centrum. Om de misslyckas ska riken falla, mörkret segra och ondskan härska i tusen år. Den känslan, ni vet. Men jag vet inte riktigt var jag ska förlägga den.

I plotten ingår bland annat döda gudar/döende gudar, ett stort krig mellan (minst) tre riken samt en resa till dödsriket och tillbaka.

När allt börjar kan RP vara vilka som helst, eftersom allt börjar med att de blir påtvingade ett öde de bokstavligen inte kan fly från. De är alltså värre däran än Frodo, som ju i teorin kan langa vidare ringen.

Vad finns det för bra värld där en kampanj av de här proportionerna passar?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,468
Jag tänker komma med ett klassiskt förslag och ett mindre klassiskt förslag:

Midnight! Pitchen är att det är Sagan om Ringen ifall Sauron van och har härskat i 100 år. Det här är tvärtom kampanjen där spelarkaraktärarna är lika viktiga men de är ute för att rädda världen och skaka om status quoe.

Warhammer 40k! Jag har gjort det, jag körde kampanjen där spelarna i hemlighet var ättlingar till Kejsaren. Det är en massiv, mörk och magisk fantasy sci-fi värld. Maximalt episkt.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Klassiska Warhammer fantasy - om man är sugen på att bryta av lite både mot temat och världen. Kan nog bli en fin brytning om man gör det rätt, o är sugen på att jobba i den stilen.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
LordTengel;n308866 said:
Låter väl som en Mörker-kampanj i Mundana?
I princip allt jag vill åt vad gäller krig, hovintriger och konflikter på kungadömesnivå finns i Mundana. Men jag det saknas ett tungt, världsomspännande panteon med hårt personifierade gudar, vilket är en otroligt viktig detalj för att få scenariot att funka. Det blir liksom inte samma sak att ha en monoteistisk religion som högst.

Allt börjar nämligen med att en gud har dött, någon på samma nivå som Brage eller Mars eller Huitzilopochtli. Det ska märkas på ett metafysiskt plan att något är fel i världen. Naturligtvis kommer den döda guden på något sätt hänga i hop med RP:s oundvikliga quest också.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Pitchen gav mig vibbar av trojanska kriget med alla sina hjältedåd, intriger, monster och gudar så jag föreslår ett alternativt antiken, välbekant men ändå annorlunda.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Khan;n308837 said:
Jag har börjat fila på en episk rädda världen-kampanj, främst inspirerad av Baldur's Gate 2, Sagan om Ringen och Jade Empire. Det ska vara stora händelser där RP verkligen är i alltings centrum. Om de misslyckas ska riken falla, mörkret segra och ondskan härska i tusen år. Den känslan, ni vet. Men jag vet inte riktigt var jag ska förlägga den.

I plotten ingår bland annat döda gudar/döende gudar, ett stort krig mellan (minst) tre riken samt en resa till dödsriket och tillbaka.

När allt börjar kan RP vara vilka som helst, eftersom allt börjar med att de blir påtvingade ett öde de bokstavligen inte kan fly från. De är alltså värre däran än Frodo, som ju i teorin kan langa vidare ringen.

Vad finns det för bra värld där en kampanj av de här proportionerna passar?
Det är en perfekt match för Athos/Kopparhavets hjältar. Du kan ju lätt få tjuvkika om du vill.

Annars hade jag nog kikat på...Conan? Svavelvinter (mitt under brinnande krig mellan Trakorien, Ransars och Kishatet)? Fullt inbördeskrig i Warhammers Old World?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
Skarpskytten said:
Man ska inte gå över ån efter vatten: antikens Grekland. Riken? Athen+, Sparta+ och Persien.
luddwig;n308876 said:
Pitchen gav mig vibbar av trojanska kriget med alla sina hjältedåd, intriger, monster och gudar så jag föreslår ett alternativt antiken, välbekant men ändå annorlunda.
Alltså, att sätta det rakt av i en historisk setting är ett alternativ. Jag började spåna på det som att det skulle höra hemma i vikingatiden, med RP som vikingar, slaget vid Svolder som backdrop och så vidare. Men jag känner mig friare i att inte behöva följa historiens gång och framför allt med att gå mer bananer med magin än vad jag känner passar i vikingamyt.

Skarpskytten said:
Av ren nyfikenhet, vad tänker du för system?
Inte bestämt än, och det är inte det viktigaste heller. Det troligaste är att det blir Hjältarnas Tid.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Forgotten realms borde ju funka nästan av default till allt det här.

Men jag tycker zonks förslag om Warhammer Fantasy är riktigt intressant. Det finns ju gott och väl utrymme för det episka och storslagna du vill ha. Och även krig mellan tre eller fler riken är inga som helst problem.

Resor till dödsriket och gudar som dör är ju inte riktigt något som har förekommit i warhammer förut, men dessto större chockeffekt om chaosgudarna går ihop och lyckas mörda Ulric, eller rent av Sigmar. Plötsligt tappar imperiets största religiösa ordern alla sina krafter, sammtidigt som det sker en ny invasion från kaosödermarkerna, och Bretonia passar på att ta chansen att greppa lite nya territorium.

Och det finns ju åtminstånde en dödsgud (Morr) även om efterlivet inte är särskilt definierat vad jag vet. Men mellan gudarna och chaos borde det inte vara några problem att slänga in ett dödsrike.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Världen du vill ha heter Glorantha.

Du bör bara vara försiktig vid val av spelsystem. RuneQuest är inte det mest lämpliga för den super-episka skalan. HeroQuest eller 13th Age funkar bättre till det.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,256
Måns;n308880 said:
Det är en perfekt match för Athos/Kopparhavets hjältar. Du kan ju lätt få tjuvkika om du vill.

Annars hade jag nog kikat på...Conan? Svavelvinter (mitt under brinnande krig mellan Trakorien, Ransars och Kishatet)? Fullt inbördeskrig i Warhammers Old World?
Intressant! Jag är för ung för att ha någon koll på vare sig Ereb / Athos eller Kopparhavet. När jag började min karriär var det full fart på Chronopia. Men Athos faller absolut in som en tydlig lågoddsare.

God45 said:
Midnight! Pitchen är att det är Sagan om Ringen ifall Sauron van och har härskat i 100 år. Det här är tvärtom kampanjen där spelarkaraktärarna är lika viktiga men de är ute för att rädda världen och skaka om status quoe.

Warhammer 40k! Jag har gjort det, jag körde kampanjen där spelarna i hemlighet var ättlingar till Kejsaren. Det är en massiv, mörk och magisk fantasy sci-fi värld. Maximalt episkt.
Midnight låter som en riktigt ball värld. Ska se om det går att få tag på någon info, verkar vara ur tryck vad jag förstod av pikiwedia. Warhammer och Warhammer 40K har jag tyvärr riktigt dålig koll på. Var rekommenderar du att man börjar läsa på om fantasyvarianten?

Quadrante said:
Tropisk övärld, med små byar och folk som paddlar mellan. + Havets botten.
Jag gillar idén, men jag har visionen av storslagna slagfält och det blir lite svårt med små byar och öar är jag rädd. Men att ha dödsgudens rike på havsbottnen är ju klockrent.
 

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Khan;n308874 said:
Allt börjar nämligen med att en gud har dött, någon på samma nivå som Brage eller Mars eller Huitzilopochtli. Det ska märkas på ett metafysiskt plan att något är fel i världen. Naturligtvis kommer den döda guden på något sätt hänga i hop med RP:s oundvikliga quest också.
Har du tittat på romanerna book of swords? , (Fred Saberhagen (äventyrsspel publicerade dom))

C
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,608
Location
Uppsala
Jag kan tycka att de storslagna äventyren fungerar som bäst om de inte är storslagna från början. Frodo tar det piano i sin by men får ett olyckligt arv av en excentrisk farbror, exempelvis. Att det finns mörker i världen är helt främmande för honom innan händelserna tar vid.

Så vilken världen än må vara så tror jag en idé är att låta saker vara rätt banala från början, innan de på längre sikt omvandlas till det episka.

För egen del hade jag nog valt antingen vår egna verklighet ett lämpligt årtal, för att jag då slipper förklara vilka länder, språk, etc., som finns, eller så hade jag tagit Conans Hyboria, eller Amber, för att jag slipper alver och för att de fokuserar på teman som intresserar mig.
 
Top