Vad ska jag välja av OSR, AD&D 1st ed. eller D&D 3,5?

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag skulle vilja dra igång en längre kampanj (15-20 spelkvällar) som ska vara både OSR:ig men också ha metaplott och händelseutveckling.

OSR är ju fräckt, men jag blir inte tillräckligt nöjd med ascool personlighet (Mörk Borg) eller OSR-spelens fokus på gonzo/weird och murder hobo-dungeoncrawling (Red and pleasant land, Rappan Athuk etc). Jag vill att det ska finnas en anledning för rollpersonerna att försöka rädda världen. Att spela en murder hobo som bara dödar monster och samlar skatter är inte tillräckligt kul för mig, inte ens i en superfräsig och knepp spelvärld. Mitt ideal är mer 50% OSR och 50% Dragonlance/Den femte konfluxen (förutom de värsta "Read aloud för the players" och dumdålig rälsning).

Och jag kan inte bestämma mig för vad som i så fall är roligast av OSR (B/X, Labyrinth Lord, eller liknande), första editionen av AD&D eller att helt vulgärt väcka upp 3,5:an från de döda.

D&D 4 eller 5 går fetbort. Fyran klarar jag inte av alls. Femman hade varit rolig om det inte vore för att rollpersonerna blir så löjligt mäktiga plus lite annat bös jag inte gillar. 2nd ed AD&D funkar, men är inte lika dirty som jag vill ha mitt AD&D.

Mina upplevda fördelar och nackdelar med spelen.

OSR

Bra:
rimlig utveckling av hit points, få extraresurser, långsam levling, charmigt med gamla spel som fokuserar mycket på player skill, hög dödlighet
Dåligt: För få resurser att välja mellan (feats etc), för få klasser, player skill tenderar att bli viktigare än system mastery vilket fuckar med mina äventyrsutmaningar ("...men istället för att lösa det svåra chiffret i grottan kan vi ju bara övertala den onde nekromantikern att sluta hålla på med sitt trolleri?!Mina kunskaper i retorik efter 7,5 hp "Retorik" på Uppsala universitet ska väl få komma till användning nån gång?!")

AD&D 1st ed

Bra:
nostalgi, lukten från böckerna, illustrationerna, speed factor (ja, det är en bra feature! Skriv ned på karaktärsbladet vilka sf dina vapen har för enkel hantering, svincoolt juh!), bra valmöjligheter av klasser, rätt kul resurser (feats mm), bra spells
Dåligt: ärligt, vem vill spela med de här reglerna? Galet krångligt stridssystem som måste modifieras (HÄR finns iofs ett rätt enkelt cheat sheet), inte så skalbart jmf med 3,5, fortfarande risken att det blir mer player skill än system mastery, Gary Gygax överlägsna stil och irriterande noobnörddorkiness, svåt att locka folk att spela min kampanj.

D&D 3,5

Bra:
stabilt system där olika variabler kan jämföras med varandra, Saving Throws har stilig design, bra med skills, rätt roliga listor på feats om man håller sig till ett minimum av splatbooks, mycket rolig resurshantering (ska jag öka skills, eller köpa en feat eller skaffa ett magiskt vapen?), goda möjligheter att skapa äventyrsutmaningar utifrån system mastery, spelarna kan inte hänvisa till sin obskyra spelarkunskap för att knäcka mina dödliga encounters, reglerna är lättlästa och allt hänger ihop på ett skönt sätt tack vare konsekvens med d20-systemet, grymt kul att "göra gubbe" och se hur den utvecklas.

Dåligt: dött spel som få gillar, rp blir för mäktiga tidigt (typ lvl 5+), låg dödlighet, mekaniken är obalanserad i många avseenden, kul med splat books men de rubbar ändå balansen, regelmängden och "brädspelighet" skapar distans mellan spelarnas upplevelse av spelvärlden och händelseutvecklingen, varför använda ett system om du ändå är missnöjd med det efter level 5?

Det går ju förstås att räkna upp ännu fler för- och nackdelar, men det här är dem jag ser just nu. Och det här leder til att jag går fram och tillbaka mellan reglerna, utan att min sköna kampanj blir av.

Hjälp mig alla ni D&D-proffs! Vad borde jag välja? Varför? Ser ni någon annan lösning?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Jag tror att du behöver fördjupa dig mer i olika OSR-varianter, då det finns så många varianter att det är svårt att säga att "OSR" kan samsas under samma defintion av "spel".


Old School Essentials har jag hört mycket bra om, Electric Bastionland också (fast det kanske är för knäppt).

Men varför inte passa på att testa White Hack när det kommer i en tredje upplaga?
 

koraq

Swordsman
Joined
1 Jan 2016
Messages
562
Location
Uppsala
Jag tror du behöver fundera på vad du vill ha spelmekanik till. Vill du ha ett färdighetssystem? Vill du ha erfarenhetssystem som premierar något speciellt? Enklast är ju alltid att spela nåt du kan bra, och göra det till vad du behöver.

Som Magnus säger är OSR inte en endaste grej. Det är allt ovanstående! Swords & Wizardry är minimalistiskt, Ambition & Avarice är klassiskt men med mer saker som tänk kring färdigheter, OSRIC är AD&D utan gygaxianska.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Tack för svar! Ja, det var ju dåligt att jag inte skrev tydligare vilken sorts OSR jag menade. För mig är skillnaderna mellan de olika OSR-systemen så marginella jämfört med skillnaden mellan OSR och AD&D/D&D 3.5 att jag kunde klumpa ihop dem under en och samma kategori. Me stoopid.

Sedan gav jag mig själv i uppgift att ta reda på hur många OSR-varianter det finns ungefär. Hittade en excelfil med rätt många spel HÄR. Jisses!

Nu ska jag bara traggla mig genom den där listan ;)

Och titta lite på White Hack och OSE. Tack igen!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Jag tycker att några av dina invändningar mot 3,5 känns lite klena. Om du inte gillar splatbooks kan du väl köra utan dem? Och kommer ni så mycket högre än till nivå fem på 15-20 spelmöten? Om du tror det kan du köra med den smarta E6-versionen, som kort sagt sätter nivå sex som högsta nivå.
Oooh! Tack för den länken! Intressant läsning!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
För det första:
Du jämför äpplen med... med... blåvalar?
Du nämner 2 specifika spel: ADnD och DnD3, sedan nämner du OSR som är en genre.
Det finns någon lista på nätet som listar de flesta OSR-spel, den är över 200 spel lång och är inte ens komplett.

Efter att ha läst vad du tycker är bra/dåligt föreslår jag att du väljer OSR, men ett av de OSR-spel som är lite mer komplexa och har ett fungerande skill-system.

Förslag 1:
Blood & treasure 2
eller
Det är som en kombo av S&W Complete och DnD3.
Och S&W Complete är ODD med extra allt.
Du får ett rules light system som OSR brukar vara, med ett dussin klasser ett halvdussin raser och ett fungerande skill-system.
(monsterboken har dessutom regler för att spela de flesta humanoida raserna)

Förslag 2:
Castles & Crusades
Är som B&T2, men är istället en mix av ADnD och DnD3.
C&C är ett av de första OSR-spelen och jag tycker väldigt mycket om det, men det känns inte lika innovativt som B&T2.
Jag tror att C&C är uppe sin 7:e version nu, men det är i praktiken ingen skillnad mellan versionerna (lite som versionerna av CoC).
C&C är dessutom så stort att SF-bokhandeln brukar ta in det.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
anth said:
Du nämner 2 specifika spel: ADnD och DnD3, sedan nämner du OSR som är en genre.
Jag vet, jag suger på att vara OSR-expert. Sorry! Jag borde sagt Labyrinth Lord, Basic Fantasy eller B/X.

anth said:
Efter att ha läst vad du tycker är bra/dåligt föreslår jag att du väljer OSR, men ett av de OSR-spel som är lite mer komplexa och har ett fungerande skill-system.
Fina svar! Blir ju himla sugen på Castles & Crusades så det ska jag verkligen ta en titt på! Men det var kul att läsa om B&T! Tack! :D
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,553
Mitt tips är Exemplars & Eidolons. Välskrivet och gratis som pdf. OSR med ett episkt anslag. Stabila regler och ett supersmidigt system för talanger. Också ett spel som uppmuntrar spelarna att vara kreativa istället för att kväva dem med detaljer. Låt bara inte rollpersonerna gå upp i level för ofta. De blir snabbt mäktiga. En level per 4-5 spelmöten skulle kunna vara lagom.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det här med färdigheter är ju lite motsatsen till OSR. OSR handlar om att mer utmana spelaren, och mindre utmana rollpersonen.
Då om du vill ha färdigheter då kanske du har besvarat frågan själv: D&D 3.5 utan splatbooks?

ADD 2e har ju färdigheter, och Rules Cyclopedia kommer med något enkelt skill-system till BECMI.

Annars tycker jag Dungeon Crawl Classics är ett alternativ att överväga om man funderar på allt mellan B/X och 3.5e. Jag ska inte skriva mer om DCC här och nu, men om du VILL att jag gör det så berättar jag gärna lite mer.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Om du inte vill att player skill skall vara viktigt så faller ju OSR och AD&D bort omedelbart. En stor del av grejen med OSR (som hänger med till AD&D) är ju just att player skill är väldigt viktigt.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Med den kampanjlängd du tänker dig så skulle jag fundera utifrån hur mycket rollpersonerna kommer utvecklas under tiden. Ska du ha normal graduppgång, accelererad eller långsam? Hur många valmöjligheter ska spelarna ha?

Vilket regelsystem gillar du och spelarna? Ska du köra grundreglerna eller med en viss mängd extraböcker eller allt?

Utifrån svaren på de frågorna skulle jag bestämma regelsystem. I min egen spelgrupp, om jag får välja system blir det AD&D 2, och om spelarna får välja 3.5. Om det handlar om att rädda världen skulle jag själv nog accelerera graduppgången så att man går upp vid speciella tillfällen. Kanske även börja med rollfigurerna som grad 5 och ha ungefär en graduppgång varannat spelmöte, men jag är också bekväm med spel på högre nivåer.

Om jag ville göra en 2nd ed-kampanj mer gritty skulle jag fundera kring följande:
-Enbart ha Constitution som Hit Points istället för det vanliga systemet.
-Låna in sjukdoms och infektions-reglerna från AD&D 1.
-Använda träfftabeller och kritiska skador från Combat & Tactics.
-Anamma Ravenlofts förslag för hur man gör höggradiga rollfigurer rädda.

För 3.5 skulle jag fundera kring:
-Samma HP-system som förslaget ovan.
-Konvertera sjukdoms och infektionsreglerna om det inte finns en extrabok som har detta i sig.
-Samma sak med träfftabeller och kritiska träffar.
-Använda 1st ed/2nd ed-dödligheten för gift.

Att ha en anledning att rädda världen hör inte ihop med regelsystem utan med kampanjupplägget.

Om ett spel är dött eller inte spelar väl absolut ingen roll så länge det inte är ett dött spel som man inte har och som kostar svinmycket att få tag på?

Om 3.5 var så ogillat skulle det inte ha fått så många produkter, jämför vad som kom till det mot 4:an.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Om du inte vill att player skill skall vara viktigt så faller ju OSR och AD&D bort omedelbart. En stor del av grejen med OSR (som hänger med till AD&D) är ju just att player skill är väldigt viktigt.

Mm, det har du nog rätt i.

Många gånger gillar jag player skill, som när spelarna ska tolka en profetia, lösa ett chiffer eller inse att baronessan bakom den väna fasaden döljer mörka hemligheter.

Det jag har svårare med är när spelarna vill referera till sin egen bakgrundskunskap i utmanande situationer för att på så sätt tolka resolutionen i sin favör:

SL: "Armbågsskytten har fritt att skjuta om du springer över borggården och får +2 på att träffa!"

Spelaren: "Inte om jag zick-zackar! Dessutom rör jag mig i de skuggiga partierna under bröstvärn och balkonger! Haha, han borde faktiskt få - 2 på att träffa eftersom jag rör mig så kvickt!"

Det kan nog vara sant, men helt plötsligt blev min fina utmaning "Duellera mot fyra stadsvakter eller ta chansen att hinna över borggården, trots att den nog är bevakad?" till ingenting.

Och då blir det tycker jag roligare och enklare att hänvisa till reglerna och inget annat.

Men tack för tips och klarsynthet. Ett steg närmre 3.5 alltså.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
Det här med färdigheter är ju lite motsatsen till OSR. OSR handlar om att mer utmana spelaren, och mindre utmana rollpersonen.
Då om du vill ha färdigheter då kanske du har besvarat frågan själv: D&D 3.5 utan splatbooks?

ADD 2e har ju färdigheter, och Rules Cyclopedia kommer med något enkelt skill-system till BECMI.

Annars tycker jag Dungeon Crawl Classics är ett alternativ att överväga om man funderar på allt mellan B/X och 3.5e. Jag ska inte skriva mer om DCC här och nu, men om du VILL att jag gör det så berättar jag gärna lite mer.
Bussigt erbjudande! Har kollat lite på DCC men blir lite avskräckt av mängden. Är det där man har massa ovanliga tärningar?

Om du orkar får du gärna skriva något om vad du tycker är så bra med DCC till skillnad från jämförbara spel!
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,553
Det kan nog vara sant, men helt plötsligt blev min fina utmaning [...] till ingenting.
Se det inte som att utmaningen försvann. Se det som att spelaren använde sin kreativitet för att komma runt den. Det gör ingenting om rollpersonerna kommer billigt undan en gång tycker jag. Någon annan gång kommer det att bli desto svårare för dem, beroende på vilken väg de väljer och hur slumpen faller ut.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
SL: "Armbågsskytten har fritt att skjuta om du springer över borggården och får +2 på att träffa!"

Spelaren: "Inte om jag zick-zackar! Dessutom rör jag mig i de skuggiga partierna under bröstvärn och balkonger! Haha, han borde faktiskt få - 2 på att träffa eftersom jag rör mig så kvickt!"
SL: "Så kvickt rör du dig inte. Och när du zick-zackar du så där så hinner han skjuta ett par gånger extra innan du hunnit över hela borggården."
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,588
@luddwig och @erikt ni sätter ord på precis den problematik jag tycker att 3.5:an lyckas undvika med sina detaljerade regler.

För att slippa tjafset så får både DM och spelare utgå från vad reglerna tillåter, istället för vad spelarnas/DM:s "common sense" säger.

Men det här börjar lukta OT så jag säger tack och stannar här. 🙂
 
Top