Nekromanti Vad ska jag skaffa för kamera?

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Inspirerad av Trobergs tråd om videoredigeringsprogram tycker jag att det är dags att leta rätt på ett verktyg med vilket jag kan skapa video att redigera. Oturligt nog är jag inte insatt i videovärlden och inte kan skilja en bra affär ifrån en ripoff. Jag vill egentligen inte spendera mer än ett par-tre tusenlappar, men vilka prisklasser finns det?

Sedan vet jag inte vad det är jag ska leta efter. Den här t.ex, den har 20x optisk zoom. Är det bra? Är det alldeles för lite optisk zoom? Kommer jag med denna kamera att lida av optisk-zoom-brist när jag tillfredställer mitt behov av att spela in löjliga sketcher och dassiga musikvideos?

Är de flesta av de tillgängliga videokamerorna sådana som man måste hålla på och joxa med små videoband till? Om jag vill ha möjligheten att bara koppla in kameran i datorn och inte joxa med såna där små videoband, vad ska jag leta efter då? Är det helt tokigt att försöka hitta något begagnat? Är den här kameran bättre än den jag länkade till ovan?

Självklart borde jag hålla käften och bara wikipedia på det, men jag tänkte försöka utnyttja dina kunskaper och erfarenheter på området så mycket som möjligt först!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Den här t.ex, den har 20x optisk zoom. Är det bra? Är det alldeles för lite optisk zoom? Kommer jag med denna kamera att lida av optisk-zoom-brist när jag tillfredställer mitt behov av att spela in löjliga sketcher och dassiga musikvideos?
Det räcker utmärkt. Jag betraktas som stadig på handen när jag fotograferar, och för mig är 15x ungefär gränsen för vad jag tar med stillbildskamera (och då är det en rejäl systemkamera som jag håller med båda händerna). Video är ännu känsligare, eftersom man måste vara stadig hela tiden, inte bara när man trycker på knappen. För 20x eller mer måste du ha ett bra, stadigt stativ.

Är de flesta av de tillgängliga videokamerorna sådana som man måste hålla på och joxa med små videoband till? Om jag vill ha möjligheten att bara koppla in kameran i datorn och inte joxa med såna där små videoband, vad ska jag leta efter då?
Antingen det eller 8cm DVD-skivor. Dock kan du sedan föra över det till datorn och köra över bandet med nytt material. Eftersom banden är digitala så försämras inte bildkvalitet med flera överskrivningar (åtminstone inte förrän bandet är så utslitet att det inte kan användas).

Är det helt tokigt att försöka hitta något begagnat?
I den prisklassen du letar, ja. Folk tenderar att övervärdera sina gamla prylar och priserna faller så fort på nya saker att du får mer för pengarna när du köper nytt.

Mitt generella råd är att börja billigt. Flera anledningar:

* Inte så mycket pengar om du inte är intresserad i längden.
* Inte så mycket pengar om du är intresserad i längden och vill uppgradera till en super-duper-kamera.
* Man lär sig mycket mer på att börja med en enkel kamera. Det är först när man ser begränsningarna i en enkel kamera som man verkligen förstår varför finesserna i en avancerad är bra och när man ska använda dem.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Re: Vad ska jag skaffa för kamera? [ANT]

Tack för respons, och för insikter som kan hjälpa mig i min jakt! :gremlaugh:
 
Top