Nekromanti Vad ska jag köpa?

Valmer

Veteran
Joined
5 Sep 2002
Messages
29
Location
Norsjö, Västerbotten
Hej
Jag tänkte bara kolla om ni tycker att jag ska köpa Splatter, Mutant eller Mutant Chronicles, eller om ni har ett bättre förslag på skräckrollspel?/images/icons/hairy.gif
 

Melchior

Veteran
Joined
1 Sep 2002
Messages
50
Location
Uppsala
Hejsan hejsan.
Mitt favorit rollspel är Kult, så det tycker jag att du ska köpa om du får tag i det.
Splatter är ganska okej, Mutant Chronicles är kasst och Mutant är väl knappast ett skräckrollspel?
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Call of Cthulhu. För mig är det utan tvekan det bästa skräckrollspelet. Det är roligaste fantasyspelet också, tack vare den mycket annorlunda världen Dreamlands. Mer lord Dunsany än Tolkien och det gillar jag.
 

KaGGe

Veteran
Joined
27 Nov 2001
Messages
196
Location
Umeå
asså som jag alltid säger : det är inte systemet som är skrämmande .. utan äventyren =D

sen brukar det vara så att i skräckrollspelen så fins det diverse " skräck " regler ...
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Vill du ha ett gediget skräckrollspel så är Kult och Call of Cthulhu bäst. Vampire är också en höjdare, men det är det inte alla som gillar.

Eftersom du räknar upp Mutant Chronicles som ett skräckspel, (vilket man inte brukar göra) så tycker jag frågan ska vara:

Vad vill du ha för en sorts skräckrollspel? Vad betyder "skräck" för dig?

Här kommer några tankar;

Jag vill vara en hjälte och slåss mot skräckinjagande vidunder med en eldkastare
Då behöver du nog egentligen ett fantasy- eller sciencefiction-spel med riktigt onda och otäcka monster, och inte ett riktigt "skräckrollspel". Mutant Chronicles är ett bra val.

Jag vill vara en omänskligt bra rollperson
Mutant Chronicles är bra. Vampire också.

Jag vill ha mycket mystik och gillar tanken på att det finns onämnbara fasor som lurar i skuggorna och som vi närhelst kan bli utsatta för
Kult eller CoC borde passa dig.

Kult om du vill ha dina monster kinky, vansinniga, perverterade och obscent otäcka på ett halvsexigt sätt.

CoC om du vill ha dina monster slemmiga, med tentakler och namn som ingen vettig människa kan uttala.

Jag går i gymnasiet och försöker verka intellektuell och lite exotiskt "kufisk" för att impa på lättfotade tjejer
Välj CoC om du läser Lovecraft.
Välj Vampire om du har mascara och svart sammetskavaj.

Jag gillar splatterfilmer och inser skönheten i att skjuta animerade lik i deras huvuden
All Flesh Must Be Eaten är ett bra val om du är galen, galen, GALEN i zombies.

Splatter är bra om du är svensk, vill ha ett billigt alternativ och tycker lite äventyr piggar upp mellan zombieslaktandet.

Kult är bra om du inte vill att zombieslakt skall vara komiskt, utan perverterat äckligt, ångestladdat och med en stämning av sanslös nervositet som om det skedde under en dålig syratripp.

Jag blir hellre jagad av varulvar än står och dödar zombies med en motorsåg
Leta upp Chock.

Jag blir hellre jagad av vargar än älskad av dig
Leta upp Orup.

Jag vill ha gratisskräck
Leta upp Noctum och In the Dark.

Jag har vunnit på lotto och tänker spendera alla mina stålar på tilläggsmoduler
Satsa på vampire. Köp en extra bokhylla för att få plats med alla böcker.

Jag är för korkad för att skriva egna äventyr. Vilket rollspel har de bästa köpäventyren?
CoC lätt.

Jag vill vara lika ball som Johan Rising
Spela Kult. Spela det mycket. Gör Petersén och Johnsson till dina husgudar och bygg ditt eget vidriga Kultuniversa.

Spela sedan lite CoC. Det är mysigt, särskilt när man spelar i de äldre tidsepokerna.

Fortsätt sedan med Changeling, och fnys åt alla dumskallar som inte begriper att det är ett genuint skräckrollspel.

Vilket rollspel har läskigast regler?
Dungeons and Dragons. Det är så skrämmande att tänka sig att det skitspelet är populärast i världen... brrr....

/Rising
 

walderik

Veteran
Joined
4 Mar 2002
Messages
140
Location
Jönköping
Kom på lite mer:
Om man gillar psykologisk skräck och ångest:
Wraith. Ett förvånansvärt underskattat och nog nedlagt spel av White Wolf. Ett av de bästa suplementen som finns är deras bok om koncentrationsläger.

Vad det gäller skrämmande regler säger jag bara -
Hack Master!
Som Ad&D kunde bli om det bara vågat ta ut de mest vulgära regelsvängarna.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Hunter är skräckaction. Kolla in White Wolfs hemsida.

Många möjligheter och rollpersonerna är normala människor (med vissa övernaturliga förmågor).
 

Torak

Veteran
Joined
1 Nov 2001
Messages
17
> Jag har vunnit på lotto och tänker spendera alla mina stålar
> på tilläggsmoduler
> Satsa på vampire. Köp en extra bokhylla för att få plats
> med alla böcker.

JA!

> Jag är för korkad för att skriva egna äventyr. Vilket rollspel
> har de bästa köpäventyren?
> CoC lätt.

West End Games' gamla Star Wars 2nd Ed R&E hade ju riktigt bra moduler ocksa, likasa nya gamla Mutant, men de ar ju knappast skrack... Men SWRPG gar att spela som ett otroligt effektivt skrackspel a la Alien.


> Vilket rollspel har läskigast regler?
> Dungeons and Dragons. Det är så skrämmande att tänka
> sig att det skitspelet är populärast i världen... brrr....

Så illa är det inte. AD&D är värre. ;-)

Nej, jag hatar D&D i alla dess incarnationer - så går de och överför klasser och nivåer till nya Star Wars också.

Ärkesuperrikslökar....
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,469
Location
Helsingborg
Instämmer med föregående applåderare *ler* [NT]

~Det där med "älskad av vargar" tänkte [color:448800]Han</font color=448800> på medan [color:448800]Han</font color=448800> läste meningen ovan innan just den titeln kom
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
När Rising ser att jag svarat på detta kommer hans första tanke vara: Nu klagar Danne på att jag klagar på D&D igen.

Tji vad han bedrog sig. Tänkte bara upplysa om att gula tidningen nu finns på Internet också.


...och att Rising behöver utöka sitt spelförråd så han ser hur många rollspel det finns med verkligen läskiga regler. Ja eller specificera utgåvan så att jag eventuellt kan hålla med.
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Kult, eftersom...

...reglerna verkligen är skrämmande usla /images/icons/hairy.gif

-R
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Finns bara ett skreckrollspel...

I min mening er det bara Call of Cthulu som er vert sina pengar, om du vill ha ett skreckrollspel. Visst, mycket av min rollspelserfarenhet herstammar fran Mutant Chronicles - men det er verkligen inte ett skreckspel.

Nej, det allra besta, seriosaste och mest meningsfulla av alla skreckspel - alla kategorier - er Call of Cthulu.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,622
Location
Uppsala
Hmm

All Flesh Must Be Eaten är ett bra val om du är galen, galen, GALEN i zombies.

Splatter är bra om du är svensk, vill ha ett billigt alternativ och tycker lite äventyr piggar upp mellan zombieslaktandet.


Hmm. Eftersom AFMBE er - enligt mig - det absolut besta nyutgivna spelet de senaste aren sa maste jag ingripa. AFMBE er sapass varierat och valanpassat till sitt tema att det egentligen kan handla om precis vad som helst. Vill du slakta zombies sa kan du gora det, men vill du hellre utforska de aspekter av spelet som gor det till ett av de allra mest valgenomforda projekten i rollspelshistoria sa se till att anvenda grundboken som det er tenkt...

Splatter er ett daligt forsok att gora ett AFMBE, enligt mig, eftersom AFMBE verkligen gar att anvanda pa vilket sett som helst - fran zombieslakt till Lovecraft-inspirerad "investigation" - sa lange det haller sig till det givna temat. (Zombies... men det gar att variera i det oendliga.)

Du kan gora allt fran att leda ett bondeuppror i det medeltida Europa till att planera militara reder i Vietnam eller leda din Kinesiska Triad-kontrollerade kampsportskola i dagens Hong Kong. Det finns inga grenser, och zombies behover verkligen inte vara hjarndoda - de kan uppfylla vilken motstandarroll som helst.
 
Top