Nekromanti vad ska jag göra?

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
nu den senaste tiden har jag börjat vara SL och insätt hur jobbigt det är. specielt med vissa spelare som alltid klagar på vad jag gör ok dom accepterar min beslut men det tar sån tid när dom vill kolla upp saker och ting.
sen är det en sista sak. eftersom det är mitt första äventyr så hämtade jag ett färdigt för att testa men min RP kan inte hålla tidtabbelen ett äventyr som skulle tagit 5-7 dagar har dom redan hållit på med i 9 och inte kommit fram till sitt mål. Vad gör man?

Om någon överlever mina äventyr var det inte bra
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Tre seriösa råd

För det första, låt aldrig dina spelare ha tillgång till modulerna under spelets gång. När spelet väl håller på är det du som är boss.

För det andra, dina spelare ska hålla käften när du spelleder. Gnälla får de gör före eller efter spelsessionen, men aldrig när spelet håller på. Om de gnäller för mycket, avbryt mötet med omedelbar verkan och skicka iväg hem slynglarna.

För det tredje, låt spelarna spela igenom äventyren i sin egen takt. Stressa dem inte. Vem har någonsin påstått att det skulle finnas tidtabeller i rollspel? Kör du med äggklocka?

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Flash Back

Warrior
Joined
13 Aug 2000
Messages
364
Location
Borås
Tidtabeller

Om äventyret inte är direkt beroende av tiden, så spelar det ju ingen roll...

Om det däremot finns ett bestämt datum som rp:na känner till, så har de kanske misslyckats...

Följ aldrig äventyret till punkt och pricka, utan ändra när det känns bra.


Det Förglömda: tillbaka på ny adress:
<A HREF="http://rollspel.20m.com" target="_new">http://rollspel.20m.com</A>
 

Rhemzor

Veteran
Joined
9 Apr 2001
Messages
172
Location
Borås
Re: Tre seriösa råd

Det är väl bra om spelarna har tillgång till modulerna, så att de kan kika lite på olika saker.

"Det man inte har i huvudet får man ha i benen"
 

Elasaid

Veteran
Joined
16 Jul 2001
Messages
36
Location
Solna, Stockholm
Re: Tre seriösa råd

Även om jag själv brukar sitta och läsa moduler medan vi spelar (även om jag brukar lägga ifrån mig akuella modul när SL håller låda) är det något som man faktiskt inte borde göra.
Om spelarna sitter med varsin modul i handen medans SL beskriver scenen så kan det nog upplevas som att de inte är så intresserade av vad som händer och SL känner att han misslyckats på något sätt.


/Elasaid - Det finns rollspelare och det finns rullspelare... vad vill DU vara?
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Exakt!

Vad som står i modulerna behöver inte alltid stämma överens med det sätt sl presenterar världen. Ju mindre det stämmer överens, ju mer självständig, kreativ och fantasifull brukar sl oftast vara. Ger naturligtvis (IMHO) pluspoäng på bedömningen av spelledarskapets kvalitet.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Exakt!

En spelare bör dock ha tillgång till vissa moduler. Ex M&M om han är magiker. Om han inte kan kolla sina besvärjelser och dyl kan han ju inte spela dimmig magiker rätt. Klart de kan få kolla modulerna. Om jag tycker att de är lite borta ber jag dem lägga ifrån boken och vanligtvis gör de det. Annars får han smaka på näven!/images/icons/wink.gif Annars kollar de upp saker. Jag är bara glad om jag slipper förklara saker och till för dem. Och att de regelkollar mig om jag har fel gör mig inget eftersom jag så sällan har fel och ryktet om en ofelbar SL håller i sig.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Om de klagar så ska du lyssna på vad de vill säga. Annars kommer de bli sura kanske pajja äventyret. Försök lyssna på dem. Fattar du hur jobbigt för mig det var när min SL som föraktade religioner spelledde. Jag var tempelriddare och mina gudar var löjliga fjantar som fjompade sig hela tiden tack vara honom. Så jag bad honom sluta med det och det var inget mer med det. Om han inte lyssnat hade jag inte tyckt det var roligt att spela min karaktär igen. Så tänk på vad spelarna tycker.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Spelarkompendium

Av min spelledare brukar jag alltid få papper med information i sammandrag som ska motsvara mitt det aktuella färdighetsvärde i ämnet, t ex religion eller geografi. Ett annat tips är att man skaffar sig tillgång till en kopiator, sax, klister eller tejp för att sedan pyssla ihop ett fint litet kompendium som ger spelaren endast så mycket information att han inte riskerar att sabba ens sofistikerade och finurligt uttänkta små äventyr och kampanjer.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
Re: Tre seriösa råd

men inte om spelet blir oseriöst på grund av det
dom har ju spelarens handbok det är allt dom ska behöva

Om någon överlever mina äventyr var det inte bra
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Nja...

"dom har ju spelarens handbok det är allt dom ska behöva"

Men den är ju så fruktansvärt dålig.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Va jobbigt!

Jag ber helt enkelt mina spelare att INTE läsa de kapitlen som handlar om äventyrsupplag. Det blir inte lika mycket "klippa och klistra" då. Varför ska de vara mindre vetande i ämnet än en vanlig krigare/magiker/sjöfarare?

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Re: Va jobbigt!

Det hela är faktiskt väldigt enkelt. Kunskaperna bör matcha färdighetsvärdena. Yes box! Så är det!

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Använd tejp då! [NT]

Du vet, sådana där kladdiga remsor på rulle.

- Targon

On ne voit bien qu’avec le cœur. L’essentiel est invisible pour les yeux.
 
Top