Vad ska finnas i en värld, enligt dig?

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
När du står inför att välja en spelvärld, eller har skaffat en, vad ska finnas i den för att du ska vara nöjd med ditt val?

En världskarta?

Noggrant uttänkta konsekvenser av olika kulturers möte med varandra?

Färdiga slp som väl speglar sin bakgrund?

Massvis med underjordiska konstruktioner bebodda av styggelser?

Jag vill veta vad ni ser fram emot, vad som gör er nöjda eller missnöjda med en spelvärld, vad som är ett måste för att ni ska vilja spela i den och vad som absolut inte får vara med. Allt ni skriver kan användas mot eller för er i vidare diskussioner på ämnet, samt i trådskaparens kommande världsbyggen...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,716
Location
Göteborg
Jag vill ha så lite som möjligt. Bara det som direkt måste finnas för att spelets centrala koncept ska fungera. Reglerna är det intressanta; spelvärld kan man alltid improvisera fram.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
Tror jag går igång på "high concepts" som är intressanta. Innehållet är mindre centralt, så länge det kan ge intressanta uppslag för mig att spinna vidare på. Så länge det inte är för mycket av allting. Helst för lite istället.

Staden med portaler till överallt i multiversum.

Vårt egna solsystem under kallt krig mellan Jorden, Mars, och de rymdfödda.

Gängskurkande i den viktorianska storstaden.

Familjeåterträffen två år efter olyckan.

Rymdnasare utan överljusfart.

Antika Egypten.

Ombord på Ahabs valfångstbåt från Nantucket.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Tror jag går igång på "high concepts" som är intressanta. Innehållet är mindre centralt, så länge det kan ge intressanta uppslag för mig att spinna vidare på. Så länge det inte är för mycket av allting. Helst för lite istället.

Staden med portaler till överallt i multiversum.

Vårt egna solsystem under kallt krig mellan Jorden, Mars, och de rymdfödda.

Gängskurkande i den viktorianska storstaden.

Familjeåterträffen två år efter olyckan.

Rymdnasare utan överljusfart.

Antika Egypten.

Ombord på Ahabs valfångstbåt från Nantucket.
Det här kan jag hålla med om, nu nämner du det som "high concepts" där jag mer skulle tänka i tema och motiv. Vad är temat och motivet vi kommer möta i världen? Behöver inte vara långt eller utförligt för att få min kreativitet att gå igång.

Tänker på "Antike Egypten", redan där får jag ett ramverk att utgå ifrån som lägger grunden för hur världen kan beskrivas och byggas upp omkring oss.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Information kopplat till vad man spelar i världen. Ska man äventyra på farliga platser och slåss mot monster så vill jag ha exempel på farliga platser, monster och hur resten av samhället ser på äventyrare och monster.
Ska jag spela intrigmakare på hovet ser jag gärna exempel på hovintriger, intrig-spelare, och hur resten av samhället ser på hovintriger.
Och alltså vad som gör de här sakerna unika i den här världen.

Namnlistor och listor på sysselsättningar är alltid bra.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Det här kan jag hålla med om, nu nämner du det som "high concepts" där jag mer skulle tänka i tema och motiv. Vad är temat och motivet vi kommer möta i världen?
Så tänkte jag med. Det kan vara "spelvärld" men också inte.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
En USP, en vinkel, en metafysik, en stil, något som sticker ut.

Inre logik och sammanhang. Om magi är vanligt, hur har det påverkat kultur, ekonomi, moral, styrelseskick, etc? Varför har teknologin stått stilla i tusen år?

Konkretion. Jag vill inte ha en massa lös text och ditten och datten. Jag vill ha hårda siffror. Hur många magiker finns det i Vattendjup, och hur mäktiga är de? Exakt vilka resurser har Brinnande nävarna? Hur ser Aldrigvinters styrelseskick ut om en gör ett schema över det?
 
Last edited:

aknaton

Apostat
Joined
3 Jun 2008
Messages
218
Location
Ronneby
Luft. Jag vill ha en värld där det finns mycket idéer, men inte så mycket är spikat.

Inga siffror. Jag vill inte veta hur många procent dvärgar det finns i Waterdeep.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Är det inte vår värld vill jag ha en karta. Jag har ganska låga krav på den, men något som binder samman olika platser. Spelvärld utan geografi är liksom ingen spelvärld alls.
 

PhilArt

Patafysike Doktor
Joined
19 Sep 2004
Messages
705
Location
Malmö
Jag vill ha en premiss som gör att jag begriper hur världen fungerar. Hur de som befolkar den kan upprätthålla sina dagliga liv.
 

Sömniga Isaac

Rollspelsinkvisitor
Joined
9 Feb 2008
Messages
1,951
Location
Örebro
Tycker detta gäller för världsskapande också:
En del som kan skapa en intressant ingång till en värld är ju vad som du får tala om och vad som är tabu. Det sakrala och det profana, kanske inte lika extremt som att skapa ett eget språk. Hur detta formar invånarnas uppfattning om sin värld. Språk berättar ändå en del om vad som format oss och det samhälle vi lever i.
 
Top