Nekromanti Vad ska finnas i en stad?

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
vad ska finnas i en fantasystad av för-renässansstuk?
jag tänkte först, det beror ju på *när* staden finns.. villken tidsperiod... och så satt jag och funderade på alla olika perioder man kunde tänka sig ända tills...ja just det du hade ju skrivit det redan *hehe*

Senmedeltid tolkar jag det som.

Skrån i massor ska finnas, jag tycker bättre om ordet skrå än om ordet gille.

En blandning av ordning och oording, en stad ska vara kaotisk, men ha nån form av stadspolis, men den ska inte vara för framgångsrik.

Överlag tycker jag kaos och missförstånd hör hemma i en senmedeltida stad, iallafall när nånting faller utanför ramen för "min" vardag.

om jag är van vid bönderna som kommer till marknaden kommer jag bli förvirrad när äventyrarna dyker upp.

Städer ska ha en känsla av överlägsenhet gentemot landsbyggden, vi är för rädda för att ha överdrivna fördommar i rollspel, mer sånt!

Det ska vara trångt i städer och de ska inte vara för stora, men gärna byggda på höjden och nedåt, ett hus kan innehålla alla möjliga individer, trångbott, i källaren finns hemliga gångar, likaså på vinden.

rännsten fulla med skit är en viktig ingrediens.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Re: Tvätteri

Får mig att tänka på De tre musketörerna.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,926
Location
Sandukar
McDonald's, Lönnmördargillen, Tjuvgillen (minst tre), strippor, roulette och en gigantisk stadsvaktsstyrka.

(du har ändå fått så mycket bra feedback så. ,-)

(on a more serious note - Sanctuary är en perfekt inspiration till WFRP i mitt tycke)
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Pickelhuvor!

Skriver du för nya WFRP Magnus? Eller är det här för en rent privat kampanj?

Fattigdom och stora klasskillnader ska givetvis ingå. Pöbeln är knappt värda mer än de löss som suger deras tunna blod. Råttfångare som säljer svansarna till stadens myndigheter och köttet till skumma kebabvagnar. Korrupt byråkrati och feta köpmän, dålig renhållning och kloaker fulla av råttor och värre villebråd. Perfekta äventyrarplatser för inkompetenta nybörjarrollpersoner. Skökor och sjökor, slummer som består av gamla husruiner som blivit bebyggda med nya hus. Vingliga korsvirkeskåkar, fräcka gatukrämare och mystiska spådamer. Börs- och auktionshus, gillen och skrån, komplicerade titlar. Hedonism och smygkultister, festande ädlingar, höga torn med privata observatorier, mystiska alkemister ifrån vars skorstenar gul rök bolmar ut och förgiftar omgivningen. Inga zeppelinare men väl luftballonger och träben, köp ett spädbarn och få en kålrot på köpet! Och så vidare.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Jag skulle tona ner övernaturligheterna väldigt mycket. Bort med dvärgar, alver, gnomer och annat skit. Bara människor på gatorna, om det finns andra raser i staden så gömmer dom sig noga. I övrigt har du fått en del bra tips.

Inga tjuvgillen!

/Balderk
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Hemsökta hus!

Kom på att det måste finnas spökhus i en stad!

Och spökplatser ... häftigt!

/M
 

Härolden

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
237
Location
Göteborg
Om gillen & skrån: Skrån är mest intressanta för de som håller på med nåt hantverk eller köpenskap i stan - man *får* inte syssla med handel utan att vara medlem. Skråna bestämmer också vem som räknas som mästare. Gillen är mer av sociala klubbar eller ordenssällskap, ofta med nån religion som förtecken; man kan tänka sej ett Sigmargille som håller fester och organiserar det lilla som finns av välgörenhet.

Om man vill ha lite mer London-känsla kan man ha en eller ett par broar (med hus längs kanterna som sagt), konstant packade med folk och kärror som passerar över. Eftersom de inte räcker till tar man ofta små båtar för en smärre slant stakas längs floden för att ta sej till andra delar. Varför inte en "båtjakt" av nån skurk? Det är dock inte att rekommendera att knuffa båtkillen i vattnet och sno båten själv, eftersom det är rätt knepigt att manövrera med bara en pinne...

Flodstränderna är kantade av de höga husen som tillhör de rika köpmännen, med bostad längst ner och lagerlokaler hela vägen upp till taknocken. Högst upp sticker en kranbalk med talja ut som används för att hissa upp varorna. Pråmar och handelsskepp ligger förtöjda alldeles intill stranden.

Altdorf är ju en viktig stad, så varför inte ett universitet och fulla studenter som ställer till med otyg. En del av dem är mest med eftersom man enligt lagen döms efter speciella domstolar som är mer toleranta mot sånt. Andra som ställer till med bråk är landsknektar (legosoldater) som mest sysslar med att dricka upp sin sold, och även om tavernor är mer ovanliga är det gott om ölstugor - öl går annars inte att köpa annat än tunnvis, och vatten är ohygieniskt att dricka. Lägg till adelssprättar som vill pröva på det de har lärt sej hos fäktmästarna, och resultatet är att det inte är ovanligt med slagsmål och rena strider på gatorna. Vakten har fullt upp...

Allmänt är det fullt med folk och djur, skitigt, störigt och allmänt oordnat. Men det finns gott om öl, korv, folk för "umgänge" och tillfällen att tjäna en snabb peng för den som inte är så nogräknad.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Glöm inte att man bör ha ett klocktorn. Vi kanske likställer det med religion, men det är väl bra att användas vid olika typer av larm. Till exempel krigslarm... eldsvåda... osv.

/Honken
 
Top